• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verzorging: Douchen tijden SHTF

G

gebruiker 3367

Gast
Off-grid scenario, elektriciteit doet het niet meer, waterzuivering ligt plat en er komt geen water meer uit kraan. Uiteraard kun je ouderwets een teiltje en washandje tevoorschijn halen elke dag, maar af en toe een echte douche nemen en lekker je haren kunnen wassen, zonder moeilijk boven de teil te hangen met je haren en bekertjes water over je kop te spoelen, zou toch wel fijn zijn. Vind ik als vrouw met lang haar in ieder geval. Naast dat douchen gewoon makkelijker is, komt het je mentale ook nog eens ten goede.

In de meeste forums zal worden aangeraden zo'n solar douche aan te schaffen. Je weet wel, zo'n zwarte zak die je in de zon hangt, de zon zou het water op moeten warmen en er zit zo'n leuk draai dop met gaatjes aan waar dan het water uitkomt. Ik moet de eerste solar douche met goede reviews nog tegen komen. Er wordt veelal of geklaagd over slechte waterdruk die uit de plastic dop komt of over het feit dat op den duur de zak op de naden scheurt, omdat de kwaliteit toch niet echt gebouwd is op het langdurig houden van vele liters water.

Mooie back-up optie misschien, maar ik ben misschien toch opzoek naar iets luxers. Zodoende wil ik mijn "douche plan" aan jullie presenteren. Kijken wat jullie mening is en of jullie nog tips hebben om het idee te optimaliseren.

In dit scenario houd ik rekening met het feit dat je al wel een aantal standaard prep voorzieningen in huis hebt, zoals een manier om nieuw water mee te verzamelen (regenwater, rivier, vijver, zwembad).

Benodigdheden:

- USB Camping Douche
- Emmer 15l
- Lekbak
- Solar Powerbank
- Waterfilter

Je legt de lekbak in de douchecabine neer. Het liefst een wat kleinere voor de handzaamheid. Je vult de emmer met water. Bijvoorbeeld 8 liter kamer temperatuur en 2 liter opgewarmd om de temperatuur van het water wat aangenamer te maken. In de zomer kun je het water in een jerrycan opwarmen in de zon, in de winter kun je de jerrycan eventueel voor je zibro zetten of je warm je water op met je kooktoestel.

De USB douche hang je in de houder waar normaal gesproken je eigen douchekop hangt en de automatische pomp leg je in de emmer met water.

De douchekop is groot genoeg en er komt een redelijke druk uit. De accu van de douche is goed voor zo'n 55 minuten. Dus toch een mooie 1o douchebeurten. Wanneer leeg hang je deze gemakkelijk aan je solar power bank of generator. Nu zou je dus 3 keer per week van een prima douche kunnen genieten en dus twee weken met een volle accu kunnen doen.

De lekbak is er om het gebruikte douchewater mee op te vangen. Dit water kun je vervolgens door je waterfilter halen om weer her te gebruiken voor de volgende douchebeurt, zodat het genot van douchen niet onnodig je water voorraad aantast.

Lijkt me toch een prima manier om lekker te kunnen douchen, terwijl je alsnog zuinig met water en energie omgaat. Als het goed is heb je een solar powerbank met voldoende capaciteit om naast je telefoon, radio en eventueel hamradio ook af en toe de solar douche mee op te kunnen laden. Al houd ik er persoonlijk graag een aparte powerbank voor elk apparaat op na, zolang ik nog geen generator hebt.

Aqua2Go-mobiele-camping-douche.jpeg

6130078_01.jpeg

Emmers-rond-AUER--er_15_9-293_dk_01.jpeg

550x801.jpeg
 
G

gebruiker 3367

Gast
Nog aan toevoegend, voor het backpacken heb ik ook nog een bottle shower van lifeventure.
Als het opladen toch een probleem wordt dan is dat eigenlijk mijn back-up optie.
Iets minder luxe en je moet een fles van degelijk plastic hebben en zorgen dat het water wat je erin giet niet te heet is.
Maar it works haha.

lifeventure-travel-bottle-shower.jpeg lifeventure-travel-bottle-shower-detail-4.jpeg
 

Erny

Last (wo)man standing
Haha, ja het probleem van lang lang haar (tot op de kont) wassen ken ik. En daarom was ik het dus ook niet vaak. Is ook goed voor het haar trouwens. Ondertussen heeft mijn net ontdekte Syrische kapster mijn haar heerlijk opgeknipt en gekortwiekt. Dus het wassen is een fluitje van een cent nu, wie weet voer ik de frequentie nu wat op naar 1x per maand? :fluit:
Dus tip 1 in shtf situatie: Knip een stuk van je haar af. :cool:

En dan: wijlen de broer van mijn oma woonde naast haar op een plotje land (hadden wij zullen erven, maar is ons afhandig gemaakt mbv corrupte notaris) alwaar hij zijn eigen groenten en fruit verbouwde, water uit de pomp haalde en zich waste mbv de lampetkan en kom.
Enorm zelfvoorzienend dus, die man maakte alles zelf.
En blijkbaar wilde hij ook zo af en toe douchen en daarvoor had Ome Rinus een douchekop onderaan een metalen emmer bevestigd. Dus emmer ophangen, vullen en eronderstaan, douchekop open en douchen maar. Of je deze met warm of koud water vult is persoonlijke voorkeur. :)

De emmer heb ik nu in mijn bezit. :D

En ja, heb ook zo'n Lidldouchezak, maar het douchekopje doet het dus zo slecht dat er maar een miniem straaltje uitkomt. Het verwarmt wel lekker in die zak.

Maar even niet douchen is helemaal niet slecht of ongezond en lijkt mij in shtf situatie met watertekorten erg wenselijk. Voor mij zou het douchen een luxeprobleem zijn. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
G

gebruiker 3367

Gast
Zeker een luxe probleem. Maar ik denk juist dat het voor de mentale gezondheid goed is om een klein beetje luxe te behouden als dat op een eenvoudige en energie en water zuinige manier kan. Ik ben 32 en ben opgegroeid met de moderne luxe van altijd een douche en warm water hebben. Dus kun je prima zonder overleven? Jazeker. Maar kan het wegvallen van alle dagelijkse luxe die je gewend bent voor langere tijd een zeer negatief effect hebben op je moraal? Ook jazeker. In mijn geval wel, dat geef ik eerlijk toe.

Ik douche nu elke ochtend 10 minuten. Was mijn haren om de dag (valt tot op de borst). Als ik de deur niet uit hoef vind ik het overigens prima om een dagje douchen over te slaan, haren in een knot. Beetje droogshampoo of talkpoeder erin wrijven voor een beetje fris gevoel.

Teil en hydrofiele doek om het snoetje en lichaam mee op te frissen is helemaal dikke prima. Maar stel de situatie duurt een paar weken voor wat voor reden dan ook, dan valt al je luxe in 1 klap weg en sta je waarschijnlijk veel onder stress. Af en toe lekker kunnen douchen is dan toch een welkome luxe. Wil er toch zo comfortabel mogelijk bij zitten als het even kan.

Zonder zibro vriezen we ook niet dood met onze Nederlandse winters. En blikvoedsel koud nuttigen overleef je ook wel op. Toch vinden we het als preppers ook wel fijn om een zibro en kooktoestel achter de hand te hebben als het even kan.

Ook fijn als het om een lokaal probleem gaat natuurlijk. Heb wel eens gehad dat ik ‘s ochtends wakker werd en de stroom was uitgevallen in slechts 1 deel van de stad. Tsjah, dat is vervelend, maar je moet je toch in het donker klaar zien te maken, want je wordt wel binnen een paar uur op werk verwacht aan de andere kant van de stad, waar de stroom het niet doet.

Stel dat de watervoorziening het lokaal niet doet, dan is zo’n USB douche toch ook wel welkom om alsnog te kunnen douchen voordat je op kantoor moet verschijnen :p Stinkende haren en oksels worden niet echt gewaardeerd daar haha.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Zo hebben we allemaal onze voorkeuren en behoeften :D
Douchen zou niet mijn go-to stress relief zijn tijdens een SHTF (doe mij maar een pot Nutella en een theelepeltje :)), maar Petite Prepper komt met leuke ideeën

Haar (valt tot tussen mn heupen en knieen) wassen doe ik 1x per 14-15 dagen. Net als Erny zegt: hoe minder vaak wassen, hoe beter voor je haar en hoofdhuid.
Gewoon douchen (zonder haar) doe ik 2x per week, zonder zeep. Beide zonder dat haar of lijf gaat stinken :tearsofjoy:
Ik ben nog uit de tijd dat we helemaal geen douche hádden, dus misschien sta ik er daarom anders in?

Ik heb ooit (deze eeuw:lol:) in een winter 3 maanden zonder (combi-)ketel gedaan: geen verwarming, geen warm water uit de kraan en dus ook niet douchen.
Dagelijks wassen bij de wasbak met een washandje en 2x per maand haar wassen (incl crèmespoeling) in twee emmers water.
Ik had dan wel de luxe van een waterkoker, waarmee ik heet water kon produceren om bij het koude te mengen :p

: emmer 1 en 2 half vullen met (koud) water, 2 kannen heet water staan klaar (zouden eventueel op het haardvuur verwarmd kunnen worden).
1e Kan heet water toevoegen aan emmer 1, haar erin laten zakken en op de knietjes (met een handdoek op de grond en ín de douchecabine) hoofd onder water dompelen, hoofd omhoog en meeste water eruit knijpen, shampoo erin masseren, haar en hoofd weer in de emmer en uitspoelen.
2e Kan heet water toevoegen aan emmer 2, conditioner in het haar masseren en even laten intrekken.
Ondertussen het lijf wassen met het (sop-) water uit emmer 1. Wat over is gebruiken om het toilet te spoelen of om wat kleding te wassen.
Conditioner uit haar spoelen in emmer 2 en wat over is gebruiken om het toilet te spoelen of om wat kleding te wassen.

Voordeel: je ligt iedere keer in een deuk (ik wel ten minste), dus wat dat betreft goed voor het moraal!

Bij een échte SHTF, met het inzicht dat het héél lang gaat duren (EOTWAWKI?), dan zou gewoon de schaar erin gaano_O
Buiten dat lang haar dan niet praktisch is (denk ook aan ongedierte als hoofdluis) maakt het je makkelijker herkenbaar (er zijn niet veel mensen met echt lang haar tegenwoordig) én kwetsbaar in een confrontatie met minder vriendelijke lieden: als ze je haar beet hebben dan doe je niet veel meer.

Bij een korte lokale verstoring van de watervoorziening zou ik het douchen en haar wassen gewoon uitstellen (wassen bij de wasbak met bv regenwater), bij een langere lokale verstoring en de dwang om naar kantoor te komen (onwaarschijnlijk :D) zou ik daar douchen :cool:
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik vind die USB douche een leuke vinding. In china besteld? Graag een linkje @Petite Prepper !

Alhier heb een rechthoekige speciekuip van 60 liter op zolder geplaatst, met een leiding die op onze waterleiding beneden aangesloten zit. Daar is ook de douche en een close-in boiler aan gekoppeld voor de warmwater voorziening. Water pompen we elektrisch op uit de put, waarmee de speciekuip gevuld wordt.
Er staat gezien het hoogteverschil van maar een paar meter, weinig druk op het water, maar toch net voldoende om via een thermostaatkraan een douche met een zuinig straaltje water op aangename temperatuur te kunnen nemen, ook in de winter.

Als de stroom uitvalt, wat hier nogal eens voorkomt, dan zit er meestal genoeg water in het vat om nog een dagje van water voorzien te zijn.
Zo nodig kan de 300 Watt pomp ook werken via een accu met een omvormer.

In de Filipijnen is het gebruikelijk om te douchen met een dipper (een soort steelpannetje) water uit een vat te scheppen en dat over je hoofd uit te storten. Warm water maken is gezien de tropische temperatuur zelden nodig.

Toch heb ik in ons huisje een echte douche gebouwd, van dat douchet toch even luukser.

Ik denk dat die USB-douche aldaar ook bruikbaar zou zijn, ook al vanwege de waterbesparing. In het droge seizoen vallen er veel putten droog, en levert ook de stads-waterleiding soms ook te weinig water - zeker als je op de periferie van het waternet zit.

Lang niet alle huizen hebben er een aansluiting op het water- en/of het elektriciteitsnet.

Zo'n solardouche hebben we ook, voornamelijk voor kampeer-uitjes en voor backup. Maar voor alledaags gebruik lijken me die niet degelijk genoeg. Het scheelt als je de 20 liter zak met niet meer dan 10 liter vult om uitscheuren te voorkomen.

Een andere waterbesparende vinding die iedereen in Nederland wel kent, maar die ik in het buitenland zelden zie, is het washandje.
Die neem ik dus mee in mijn (hand)bagage. Het zijn tevens handige zakjes op klein gerei in te vervoeren en te beschermen tegen breuk.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik vind die USB douche een leuke vinding. In china besteld? Graag een linkje @Petite Prepper !

Alhier heb een rechthoekige speciekuip van 60 liter op zolder geplaatst, met een leiding die op onze waterleiding beneden aangesloten zit. Daar is ook de douche en een close-in boiler aan gekoppeld voor de warmwater voorziening. Water pompen we elektrisch op uit de put, waarmee de speciekuip gevuld wordt.
Er staat gezien het hoogteverschil van maar een paar meter, weinig druk op het water, maar toch net voldoende om via een thermostaatkraan een douche met een zuinig straaltje water op aangename temperatuur te kunnen nemen, ook in de winter.

Als de stroom uitvalt, wat hier nogal eens voorkomt, dan zit er meestal genoeg water in het vat om nog een dagje van water voorzien te zijn.
Zo nodig kan de 300 Watt pomp ook werken via een accu met een omvormer.

In de Filipijnen is het gebruikelijk om te douchen met een dipper (een soort steelpannetje) water uit een vat te scheppen en dat over je hoofd uit te storten. Warm water maken is gezien de tropische temperatuur zelden nodig.

Toch heb ik in ons huisje een echte douche gebouwd, van dat douchet toch even luukser.

Ik denk dat die USB-douche aldaar ook bruikbaar zou zijn, ook al vanwege de waterbesparing. In het droge seizoen vallen er veel putten droog, en levert ook de stads-waterleiding soms ook te weinig water - zeker als je op de periferie van het waternet zit.

Lang niet alle huizen hebben er een aansluiting op het water- en/of het elektriciteitsnet.

Zo'n solardouche hebben we ook, voornamelijk voor kampeer-uitjes en voor backup. Maar voor alledaags gebruik lijken me die niet degelijk genoeg. Het scheelt als je de 20 liter zak met niet meer dan 10 liter vult om uitscheuren te voorkomen.

Een andere waterbesparende vinding die iedereen in Nederland wel kent, maar die ik in het buitenland zelden zie, is het washandje.
Die neem ik dus mee in mijn (hand)bagage. Het zijn tevens handige zakjes op klein gerei in te vervoeren en te beschermen tegen breuk.

Lijkt me juist lekker na een lange warme dag al badend in het zweet om toch even onder de douche te kunnen stappen inderdaad.
Ik kan er niets aan doen, voor mij is het gewoon echt een lekker relax momentje, voel me altijd een stuk wakkerder en opgewekter na een douchebeurt :rolleyes:

Ik heb de USB douche zelf via camperpassie.nl besteld voor 39 euro. Heb net op Aliexpress gekeken en viel me op dat het product daar niet eens veel goedkoper is.
Persoonlijk heb ik nooit echt het geduld om zo lang te wachten, dus ik vind het prima om wat meer te betalen voor snellere levering.

Specificaties:
Waterstroom: 2.5L/min gemiddeld
Batterij: 3.7V 2200 mAh
Lengte slang: 1.8m
Werktijd: 45-60 minuten (volledig opgeladen)
Oplaadtijd: 2-5 uur

Link naar verkopers:
https://www.camperpassie.nl/camping-douche-met-dompelpomp-op-accu-usb.html
https://www.bol.com/nl/nl/p/aqua2go-campingdouche/9200000099374156/
https://nl.aliexpress.com/item/1005003361144194.html

Youtube review:
 

Ray

SHTF Expert
Vier minuten douchen met 10 liter water, lees ik net, 2,5 liter per minuut. Met twee emmers water kun je dan toch heel aardig douchen. :)
Nu werken alle caravans/campers al met zo'n dergelijk pompje en zou je ook zelf iets bij elkaar kunnen hobbyen maar de prijs van dit ding valt nog erg mee, veel goedkoper gaat het met doehetzelven niet worden.

Er moet natuurlijk wel meer dan genoeg water zijn en het riool moet nog werken, bij een stroomstoring die wat langer duurt, is dat maar de vraag. Ook riolering werkt namelijk met elektrische pompen en als die niet werken bouwt er druk op en komt het soms op vijf hoog in de flat nog uit de pot lopen. Je kunt altijd nog op je balkon gaan staan natuurlijk, heb je daar geen last meer van, maar ik zou er wel een tarpje voor hangen.

Zelf ben ik wel gewend om terug te schakelen op grootmoeders manier of anderszins te improviseren tijdens tripjes en vakanties. De babydoekjes blijf ik ook fijn vinden tijdens primitieve omstandigheden waarbij elke liter water gehaald dient te worden. Ook gedurende twee weken houdt je het fris genoeg om niet de toko uit te stinken.
 

Flos

SHTF Expert
@Petite Prepper mooi en interessant dat je daar over nadenkt.
Mijn coupe lijkt op dat van een biljart bal met stekels.
Dus een echt haar was probleem heb ik niet.
Maar ik prep voor een groep dus ik ben voorzien.
Wat ik heb is een zwarte slang die je eventueel in de zon kan leggen om water op te warmen.
Van een USB pompje wist ik het bestaan niet van. Maar ik heb meerdere 12v pompjes uit caravan of camper.
En een tuin douche van gardenia.
Daarmee denk ik mij te kunnen redden om na een dag van hard werken om te overleven een verdiende douche te nemen.
Water voorraad heb ik voldoende natuurlijk.
 

PBear

Mankinds only hope
Lijkt me juist lekker na een lange warme dag al badend in het zweet om toch even onder de douche te kunnen stappen inderdaad.
Ik kan er niets aan doen, voor mij is het gewoon echt een lekker relax momentje, voel me altijd een stuk wakkerder en opgewekter na een douchebeurt :rolleyes:

Ik heb de USB douche zelf via camperpassie.nl besteld voor 39 euro. Heb net op Aliexpress gekeken en viel me op dat het product daar niet eens veel goedkoper is.
Persoonlijk heb ik nooit echt het geduld om zo lang te wachten, dus ik vind het prima om wat meer te betalen voor snellere levering.

Specificaties:
Waterstroom: 2.5L/min gemiddeld
Batterij: 3.7V 2200 mAh
Lengte slang: 1.8m
Werktijd: 45-60 minuten (volledig opgeladen)
Oplaadtijd: 2-5 uur

Link naar verkopers:
https://www.camperpassie.nl/camping-douche-met-dompelpomp-op-accu-usb.html
https://www.bol.com/nl/nl/p/aqua2go-campingdouche/9200000099374156/
https://nl.aliexpress.com/item/1005003361144194.html

Youtube review:


Bedankt voor de links @Petite Prepper .
Ik wil er een of meer van bestellen bij AilExpress. Snelle levering is voor mij geen punt, maar ik kan Ali het spul direct naar de Filipijnen laten leveren, zodat het niet in mijn vliegtuigbagage hoef mee te nemen. En daar telt elke gram en cm3.
Bovendien scheelt het nog een paar euro in de aanschaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

drent

Diehard Prepper
Douchen/haren wassen in de regen zoals een mede kampgenoot deed op zomerkamp tig jaar terug (wel in badpak trouwens zover ik mij herinner).
Kijkende naar de oude pre douche tijdperk methodes van water is gevaarlijk (verontreinigd met bacterien, etc.) was het een washandje dat je over een droge of wat bezweete huid wreef tot die gloeide. Nam mooi de geurtjes weg en je washandje kan wel veilig in de kookwas (zeep was aggressief, want semiklare loogverbinding en smurrie, want zout kost extra en zonder zout geen harde zeep). Dan nog een goede vlooienkam ipv shampoo en je bent een heel eind. Denk dus buiten de hokjes en kijk eens hoe mensen dit deden voor onze moderne uitvindingen. En ja handen wassen gebeurde vaak wel met water en mogelijk zeep, daar zit vuil op wat je niet enkel met een lapje weggewreven krijgt. Enkel lap is voor de zweet en lijfluchtjes, geen stank dan, maar ook geen lekkere luchtjes zoals de deo en parfum die wij gewend zijn. Je zal met zulke methodes dus enkel naar jezelf ruiken en dat zijn we ook niet gewend. Voor anderen "stink" je dan mogelijk als nog, want geen toegevoegd luchtje.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik heb tijdens mijn maanden lang durende ziektebed vorig jaar weinig gedoucht, geen deo en parfum gedragen. Dus ik ben mijn eigen geur wel gewend inmiddels. Tegenwoordig vergeet ik 8 van de 10 keer de parfum te spuiten voor ik de deur uit ga haha.

Je wilt ook niet té schoon zijn in bepaalde scenario’s, dat zou nogal opvallen denk ik bij de medemens in dezelfde situatie. Uiteindelijk niet al te los gaan met de preps, zowel wat betreft water, energie en eten. Iedereen valt af, behalve jij. Iedereen ziet er verslonst uit, behalve jij. Iedereen wast met de hand, bij jou staat de wasmachine te centrifugeren. Die aandacht trek ik liever niet naar mezelf toe.

Heb wel een doos met van die cheap ass mini zeepjes, tandenborstels en tandpasta’s staan om als ruilmiddelen te gebruiken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
G

gebruiker 3367

Gast
Vier minuten douchen met 10 liter water, lees ik net, 2,5 liter per minuut. Met twee emmers water kun je dan toch heel aardig douchen. :)
Nu werken alle caravans/campers al met zo'n dergelijk pompje en zou je ook zelf iets bij elkaar kunnen hobbyen maar de prijs van dit ding valt nog erg mee, veel goedkoper gaat het met doehetzelven niet worden.

Er moet natuurlijk wel meer dan genoeg water zijn en het riool moet nog werken, bij een stroomstoring die wat langer duurt, is dat maar de vraag. Ook riolering werkt namelijk met elektrische pompen en als die niet werken bouwt er druk op en komt het soms op vijf hoog in de flat nog uit de pot lopen. Je kunt altijd nog op je balkon gaan staan natuurlijk, heb je daar geen last meer van, maar ik zou er wel een tarpje voor hangen.

Zelf ben ik wel gewend om terug te schakelen op grootmoeders manier of anderszins te improviseren tijdens tripjes en vakanties. De babydoekjes blijf ik ook fijn vinden tijdens primitieve omstandigheden waarbij elke liter water gehaald dient te worden. Ook gedurende twee weken houdt je het fris genoeg om niet de toko uit te stinken.

Vandaar de lekbak uiteraard! Dan vang je het water op in de bak, stroomt je cabine niet over en kun je het water weer hergebruiken. Balkon zou teveel aandacht trekken, straks kloppen alle buren aan met de vraag of ze bij me mogen komen douchen. Liever niet :p

Water moet geen probleem zijn. Heb sowieso 120l op voorraad, manier om regenwater mee op te vangen en twee straten verderop een enorme hoeveelheid aan zoet water waar ik af en toe een paar jerrycans mee kan vullen.

En de Berkey natuurlijk die goed is voor 10.000l water met 1 filter set :thumbsup:

5 minuten douchen heb je denk ik wel voldoende aan. Vooral als je hem bij het inzepen niet laat doorstromen.
 

petroman

SHTF Expert
9 euro bij Obelink.
Standaard camping/caravan ding. Ok, wel 12V dit keer.
habamaas15literwaterpomp_ecommerce_f368_2.jpeg
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb zo’n usb douch gehad.
Na 2 jaar was de accu al zo slecht dat ik 1L water al niet meer weg gepomp kreeg.
Was een Ali pompje garantie niet eens geprobeerd.
Nu een 12v caravan pompje met gewoon een stukje tuinslang en een tuin sproeier.
Het usb pompje deed het prima maar de 12v caravan pomp werkt nog iets fijner door de hogere druk.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Neem aan dat zo’n 12v pompje een stekker heeft die in het stopcontact moet? Of werkt het op batterijen? In het eerste geval zou ik al meteen een probleem hebben wanneer de elektriciteit uitvalt :rolleyes:
 

PBear

Mankinds only hope
Neem aan dat zo’n 12v pompje een stekker heeft die in het stopcontact moet? Of werkt het op batterijen? In het eerste geval zou ik al meteen een probleem hebben wanneer de elektriciteit uitvalt :rolleyes:

Ik heb een 12V pompje. Daar kan je wellicht met enig gehannes een slang met een douchekop aan improviseren. Maar dan ontbreekt nog een schakelaar om hem aan en uit te kunnen schakelen, terwijl je onder de douche staat.
Dat vind ik juist zo handig aan die USB douche.
Inderdaad heb ik bedenkingen over de levensduur en de vervangbaarheid van de ingebouwde accu.
Misschien dus toch maar iets knutselen met een 12V pompje en een snoerschakelaar.
Ik wil in ons Filipijnse huisje sowieso ook een 12V netwerk aanleggen.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik heb zo’n usb douch gehad.
Na 2 jaar was de accu al zo slecht dat ik 1L water al niet meer weg gepomp kreeg.
Was een Ali pompje garantie niet eens geprobeerd.
Nu een 12v caravan pompje met gewoon een stukje tuinslang en een tuin sproeier.
Het usb pompje deed het prima maar de 12v caravan pomp werkt nog iets fijner door de hogere druk.

Hoe intensief gebruikte je douche op dat moment? Dat is misschien wel interessant om te weten om de levensduur in te schatten. Wekelijks voor twee jaar lang vind ik de €40 waard om de douche puur voor noodsituaties te gebruiken bij wijze van. Er vanuit gaande dat hij bij beperkt gebruik (2 a 3 keer per week) een jaartje mee gaat dan kun je er al een mooie SHTF periode mee overbruggen.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik had het pompje in me bus om na een werkdag me handen effe te wassen.
Dat gebeurde ook niet iedere dag. En in de vakantie’s met de kinderen na het strand effe alles zand vrij maken.
Niet heel lang of intensief maar wel maandelijks een paar keertjes.
Voor het handen wassen is die usb pomp nog steeds wel goed maar haren wassen red je niet meer. Daar is de accu te slecht voor geworden.

ik heb nu gewoon een 20L jerrycan met een losse 12v stekker die ik in de auto plug of in een 12v powerbank die ik heb.
Voor mij werkt dat prima. En het pompje kan best effe aanstaan als de douchkop/spoeikop nog dicht zit. Deze combi werkt voor mij helemaal prima.
 
Bovenaan