• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vetten.. wat, waar en hoeveel?

Mayo

Last (wo)man standing
tijdens mijn vorige prep-fases had ik altijd een voorraad blikken 'campingboter' in de kast staan, maar dat is niet meer te krijgen. Ik gebruik de laatste jaren zelf vaak kokosolie, wat ik in emmers koop bij de Ekoplaza. Het is niet echt lang houdbaar (niet dat ik me daar veel van aantrek: de emmer die iknu gebruik is bijna n jaar over de THT en nog helemaal top). Ook heb ik wat pakjes margarine en roomboter in de vriezer liggen.
Ik ben benieuwd wat jullie aanraden om te preppen, hoe bewaar je het en hoeveel heb je/zou je willen hebben?
 

Dreutel

Prepper goeroe
Zonnebloemolie blijft bij mij heel lang goed. Het staat uit het directe zonlicht, en dat is alles. Ik koop het in bulk (3 liter flessen) in de toko, maar er bestaan ook (groot)verpakkingen in blik. Ook heb ik wel eens een 10 liter fles gehad.

Uit de grootverpakking schenk ik de olie met een trechter in een kleinere fles (1 liter) voor dagelijks gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Ik heb nog al wat olijfolie olie staan. Al begint hij nu sterk te minderen. Via via koop ik dat rechtstreeks aan de boer in spanje. Een vriend heeft ook wat olijfbomen gepland. Ik hoop ooit daar wat olie te kunnen van kopen.
Ik heb altijd tussen de 10 en de 16 flessen vloeibaren boter in voorraad dat is plantaardig.
Verder heb ik veel plantaardig frituur vet volgens mij bewaard dat jaren. Zelf maak ik reuzel bij ons noemt dat smout. Dat bewaard hooguit een jaar.
Ook zelf ossewit maken heb ik ook algedaan. Dat bewaard dan weer langer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
zonnebloemolie, olijfolie en notenolie... maar wat smeren jullie dan op je brood? :p

Ik had ook altijd flink wat flessen olie staan, maar eigenlijk deed ik daar heel weinig mee...
Broodbakken en koekjes ed vind ik met olie niet lekker en het lukte vaak niet (waarschijnlijk deed ik iets verkeerd, haha!) en dingen als suddervlees in olie... neh.
Ik zal dus inderdaad wel wát extra olie kopen, maar niet zo heel veel.
Kekke ding trouwens, die Piteba! :cool:

Las laatst over boterpoeder, heeft iemand daar ervaring mee?
 

Ray

SHTF Expert
zonnebloemolie, olijfolie en notenolie... maar wat smeren jullie dan op je brood? :p

Ik had ook altijd flink wat flessen olie staan, maar eigenlijk deed ik daar heel weinig mee...
Broodbakken en koekjes ed vind ik met olie niet lekker en het lukte vaak niet (waarschijnlijk deed ik iets verkeerd, haha!) en dingen als suddervlees in olie... neh.
Ik zal dus inderdaad wel wát extra olie kopen, maar niet zo heel veel.
Kekke ding trouwens, die Piteba! :cool:

Las laatst over boterpoeder, heeft iemand daar ervaring mee?

In geval van een echte SHTF kun je proberen vast te houden aan je huidige dagelijkse ritueel van een broodje, besmeerd met boter en beleg erop, maar dat maakt het leven best lastig. Begrijpelijk, dat iedereen z'n huidige leventje 1 op 1 zoveel mogelijk wil doorzetten, maar betere kansen krijg je als je je aanpast aan de omstandigheden.

Op heel veel plekken van de wereld en door de tijden heen, is het ontbijt wat er over is van de avondmaaltijd van gister.

Zelf heb ik qua olie vooral olijfolie op voorraad. Zeer multifunctioneel, zeer goed houdbaar, al gaat de smaak van 'extra virgine' olijfolie met de tijd achteruit. Kapot gaan doet het niet.

Vetten zijn cruciaal om te overleven en vrij lastig aan te komen. Een Piteba (mits je aan de oliehoudende zaden of noten kan komen) is wel een ideaal dingetje. Hier lees je er meer over op de website van Piteba: https://www.piteba.com/nl/

Bij het opslaan van vetten en oliën wil je zuurstof vermijden en hoge temperaturen. Onder invloed van zuurstof oxideren vetten en worden ranzig, waarbij boterzuur wordt gevormd. Niet oneetbaar, maar nauwelijks te pruimen.
 

Flos

SHTF Expert
En @Highway wat zijn bestanddelen van mayonaise. Naast ei mosterd kruiden wat water misschien azijn. Heel veel olie en dan nog liefst neutrale olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Ray

SHTF Expert
En @Highway wat zijn bestanddelen van mayonaise. Naast ei mosterd kruiden wat water misschien azijn. Heel veel olie en dan nog liefst neutrale olie.
En conserveermiddelen.
Kant en klare potten mayo uit de super zijn minimaal een jaartje houdbaar (de THT), maar in de praktijk veel langer. Ze hebben ooit een heel stel potten over datum open getrokken en gecontroleerd. Bleek dat er in de oude potten nog minder bacteriën zaten dan in de recente. In een ongunstig milieu (conserveermiddelen) hebben die het zwaar.

Ik heb zelf tijdens vakanties in warme gebieden altijd mayo ipv boter op brood gebruikt, want mayo smelt niet.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Bij het opslaan van vetten en oliën wil je zuurstof vermijden en hoge temperaturen. Onder invloed van zuurstof oxideren vetten en worden ranzig, waarbij boterzuur wordt gevormd. Niet oneetbaar, maar nauwelijks te pruimen.

ik ga ook altijd voor olijfolie als ik vloeibare olie gebruik, zonnebloemolie vind ik niet lekker.
Zou het helpen om (room)boter vacuum te verpakken om de oxidatie tegen te gaan?
 

Ray

SHTF Expert
ik ga ook altijd voor olijfolie als ik vloeibare olie gebruik, zonnebloemolie vind ik niet lekker.
Zou het helpen om (room)boter vacuum te verpakken om de oxidatie tegen te gaan?
Vroeger legden ze boter onder een boterstolp, waar met water een luchtdichte sluiting werd verkregen.
Probleem blijft dat boter niet steriel is en zeg maar een zeer levendig product is. Het blijft desondanks maar zeer beperkt houdbaar.

Campingboter is geen boter maar margarine, speciaal gemaakt op hoog smeltpunt en houdbaarheid. Is vast nog wel ergens te krijgen en anders wel als speciaal duur prepvoer waarmee ze je een arm proberen uit te draaien.

Zet gewoon een paar kuipjes extra in de kast en rouleer dat. Bij een verstoring van een paar weken kun jij dan nog prima je broodje smeren. Voor de eeuwig durende, alles omvattende SHTF, koop een koe.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Leer zelf boter maken! Het is erg makkelijk. En je krijgt gelijk de lekkerste karnemelk die er is. Je moet natuurlijk wel contact hebben met een boer die melkkoeien heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Mijn waarneming met geprepte zonnebloemeolie komt wellicht hier beter tot zijn recht dan in https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/wat-heb-jij-aan-preppen-gedaan-vandaag.343/page-152

Verder nog wat bijzonders gezien bij mijn zonnebloemolie. Omdat ik geen goed gevoel heb over het langdurig bewaren van olie in plastic heb ik 2,5 jaar geleden een paar liter overgeschonken in glazen flessen. Ze staan donker en relatief koel. (temperatuur tussen 12 en 22 graden door het jaar heen)
In een paar flessen is de olie troebel c.q. melkachtig geworden maar in andere flessen is het nog helemaal helder.

Wat is er aan de hand met de troebele olie?
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
In mijn zoektocht naar "vetten op voorraad" heb ik eerst gedacht aan de blikken camping margarine die een behoorlijke houdbaarheid hadden. Maar die kun je niet meer vinden.
Alternatieven op gebied van olien en vetten hebben vaak een erg beperkte houdbaarheid ben ik inmiddels achter.

Heeft er iemand kennis en/of ervaring met bijvoorbeeld de boter poeders van conserva of trek'n eat ?

Geklaarde boter en dan in het bijzonder de butter ghee zou ook heel lang houdbaar moeten zijn. Kan overigens nog niet terug vinden hoe lang precies. Iemand ervaring mee?
 

Henk88

Diehard Prepper
Wat is er aan de hand met de troebele olie?
Zonnebloemolie en olijfolie kunnen troebel worden als ze worden bewaard bij lage temperaturen en uit ervaring weet ik dat het best een aantal weken kan duren voor de olie niet meer troebel is op kamertemperatuur. In een relatief koude ruimte kan het wellicht zo zijn dat de olie een beetje troebel blijft.
In mijn zoektocht naar "vetten op voorraad" heb ik eerst gedacht aan de blikken camping margarine die een behoorlijke houdbaarheid hadden. Maar die kun je niet meer vinden.
Alternatieven op gebied van olien en vetten hebben vaak een erg beperkte houdbaarheid ben ik inmiddels achter.
Een goed alternatief kan insectenolie zijn. Bijvoorbeeld meelwormen zijn zeer geschikt om olie van te maken;
https://duurzaaminsecteneten.nl/leesvoer/insectenolie-nieuwe-bron-voor-omega-3-vetzuren/
https://www.google.com/search?q=make+oil+from+mealworm
Het mooie van olie uit insecten is dat het goed mogelijk is om kleinschalig thuis insecten te kweken met wat groenteresten en aardappelen of havermout. Daardoor kun je ook in tijden van voedseltekorten beschikken over een verse voorraad olie. Insecten zijn bovendien duurzaam en ook een uitstekende eiwitbron voor jezelf of voor dieren van kippen tot honden.
 

marzman

Diehard Prepper
zonnebloemolie, olijfolie en notenolie... maar wat smeren jullie dan op je brood? :p

Ik had ook altijd flink wat flessen olie staan, maar eigenlijk deed ik daar heel weinig mee...
Broodbakken en koekjes ed vind ik met olie niet lekker en het lukte vaak niet (waarschijnlijk deed ik iets verkeerd, haha!) en dingen als suddervlees in olie... neh.
Ik zal dus inderdaad wel wát extra olie kopen, maar niet zo heel veel.
Kekke ding trouwens, die Piteba! :cool:

Las laatst over boterpoeder, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik smeer geen boter op mijn brood.

Wij hadden meestal zonnebloemolie, maar in de Lidl hier heb ik die sinds de oorlog in Oekraine niet meer gezien. De laatste keer heb ik twee flessen biologische maisolie gekocht dat werkt net zo goed (de gewone maisolie was op, van mij hoeft het niet per se biologisch te zijn). Maar dat was ook niet om te preppen (wij bakken altijd in olie, normaal frituren we ook in zonnebloemolie), of misschien een beetje dat ik twee flessen meenam ipv een was wel omdat de zonnebloemolie en gewone maisolie al op was.

Ligt er in jullie supermarkten nog zonnebloemolie? Dan moet ik eens naar een andere winkel gaan :)

Zonnebloemolie en olijfolie kunnen troebel worden als ze worden bewaard bij lage temperaturen en uit ervaring weet ik dat het best een aantal weken kan duren voor de olie niet meer troebel is op kamertemperatuur. In een relatief koude ruimte kan het wellicht zo zijn dat de olie een beetje troebel blijft.
Is dat erg als je de olie gebruikt voor bakken dat die troebel is bij een lage temperatuur?
 
Bovenaan