• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Victorinox Defensie zakmessen met Molle tasje ( Nieuw type ) .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heb ik van iemand een oud type Victorinox Defensie zakmes ter compensatie gekregen omdat er iets kapot was dat ik ingeruild had .
Het mes is tevens met het groene Heft maar met slechts 1 Mes en dat niet met een Duimgat voorzien is .
Het zou dus legaal moeten zijn ten opzichte van de met Duimgat voorziene Familie leden .
Ik kreeg er tevens een Nieuw model Molle tasje bij met veel meer ruimte ten opzichte van de ouder versie .
Er kunnen er twee langs elkaar . ER zou dus zelfs een klein type zaklampje langs kunnen .
Het oudere type weegt exact 100 gram en de met 1 duimgat voorziene versie 127 gram . Die met duimgat is ook een stukje breder ( zie foto ) . Beide messen perfecte toleranties en vlijmscherp .
Zowel mes als blikkenopener / Schroevedraaier zijn vergrendeld bij gebruik . .
Waarom vermeld ik het " Legaal zijn " ?
Dit omdat ik een discussie had met een agent in burger over zakmessen .
Gewoon vriendschappelijk en niet werk gerelateerd Haha .
Hij vertelde mij dus dat die zakmessen met duimgat verboden waren onder burgers .
Ja zelfs met dat korte Lemmet .

Mijn vraag nu is " Zijn die versies met Duimgat ( en ) verboden ?? " . Ze zijn tenslotte met 1 hand te openen .
Ik ga er vanuit dat er ook een ( Ex ) Politie agent in de zaal zit haha want ex special Forces zitten ook in de zaal ;)

Ik dacht dat ze legaal waren maar nu twijfelen we weer haha .

Even een stukje uit de wetgeving :
En derhalve snap ik niets van wat een Agent zei :)

Messen die niet onder categorie 1 of 4 vallen - bezit mag, bij je dragen ook
Zelfs 'assisted opening' messen, waarbij je zelf het lemmet een stukje naar buiten drukt en een veer vervolgens de rest doet vallen niet onder categorie 1 of 4.
Voor de duidelijkheid: De Nederlandse wetgeving zegt helemaal niets over messen met lemmetvergrendeling, éénhandig te openen messen of messen die snel te openen zijn. Er zijn landen waar dat wel het geval is. Let dus wel op als je naar het buitenland gaat.



20170115_184254.jpg 20170115_185840.jpg 20170115_184322.jpg 20170115_185556.jpg 20170115_185650.jpg
 

Jeroen

Prepper
Ik heb dit type ook, zelf gekocht in m'n diensttijd. Heb type 2 (met duimgat, vanaf 2010 dacht ik). Mij lijkt het logisch dat het onder openen met 1 hand valt, daar is het duimgat immers voor. Maar weet er zelf het fijne niet van! Wel fijn mesje voor lichte taken. Zwaardere taken zou ik een iets robuuster mes nemen.
 
F

frans81

Gast
Ik heb dit type ook, zelf gekocht in m'n diensttijd. Heb type 2 (met duimgat, vanaf 2010 dacht ik). Mij lijkt het logisch dat het onder openen met 1 hand valt, daar is het duimgat immers voor. Maar weet er zelf het fijne niet van! Wel fijn mesje voor lichte taken. Zwaardere taken zou ik een iets robuuster mes nemen.

Ik weet natuurlijk best waaronder het valt :)
Mij valt alleen op dat menige Agent het niet weet haha .
En dat kan wel eens voor rot situaties zorgen .
Oa dat je voor jan L.L je mes vrijwillig afstaat :(
Ik ben niet zo Dom .
Dan ga ik wel bek vechten met beterweters :D
Je mag het gewoon hebben en gebruiken .

" Maar nu twijfelen we weer haha " in mijn tekst betekend natuurlijk dat ik het niet meen .

Ook ik vind het zeer fijne messen
 
H

hhpp

Gast
Alleen automatische messen zijn verboden in Nl en vouwmessen langer dan 28cm open.
Dus éénhandig te openen messen mogen in Nederland gedragen zolang ze maar niet met een knopje kunnen worden geopend. Messen met een veer betekent nog niet dat het een automaat is. Dit kan ook "assisted" zijn, waarbij de initiële aanzet tot openen nog altijd handmatig is, waarna de veer het werk overneemt. Ook deze laatste categorie is legaal.
Duitsland is een ander verhaal. Daar mogen alleen 2-handig te openen messen worden gedragen.
 

Nomad

Diehard Prepper
Voor zover ik weet is een duimgat niet verboden.
Er is geen sprake van een mechanisme die het lemmet helpt uit te klappen of het lemmet automatisch uit te klappen.

De regels verschillen echter per locatie. Afhankelijk van de plaatselijke verordeningen mag je wel of geen mes bij je hebben.
Mijn bekendste voorbeeld is Amsterdam Centraal. Op het station (en in de omgeving daarvan) mag je geen mes in bezit hebben.

Als een duimgat verboden zou zijn, dan zouden alle messen die met één hand te openen zijn verboden moet zijn.
Dus ook met thumbstuds, thumbdisks en wat er al niet meer is. En dat is gewoonweg niet het geval.

Wat wel het geval is, is dat veel agenten niet op de hoogte zijn van de regelgeving. Of zelf vinden dat het niet mag, en het dan dus niet mag. Dit is puur mijn ervaring overigens.
Ik ben meerdere malen staande gehouden bij routine controles waarbij er een hevige discussie ontstond over mijn zakmes. Een gewoon 91mm model dat tweehandig opengemaakt moet worden.
Een familielid is werkzaam bij de politie en van hem krijg ik ook regelmatig te horen DAT IS VERBODEN HOOR! Weet je dat wel? Als ze je er mee aanhouden dan ben je het kwijt.n

Als die onduidelijkheid zorgt er voor dat je zelf extra goed op de hoogte moet zijn van de regelgeving.
Zorg dat je zeker weet wat je wel en niet bij je mag dragen en doe er geen afstand van als je staande gehouden wordt.
Moet je wel iets vervoeren wat je niet bij je mag hebben, verpak het dan goed en zorg dat het niet voor het pakken is.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
menig agent lult uit zijn nek. zie het als een gebrek aan bijscholing. ik heb er in ieder geval geen hoge pet van op.

maar ff de wwm er bij gepakt, in artikel 2 kan ik dit soort mesjes niet weer vinden

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/2017-01-01

"Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën."

2.1
Categorie I

  • 1°.stiletto’s, valmessen en vlindermessen;

  • 2°.andere opvouwbare messen, indien:
    • a.het lemmet meer dan een snijkant heeft; of

    • b.de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
  • 3°.boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens;
etc.

Categorie III
  • 3°.werpmessen;
etc.

Categorie IV

  • 1°.blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I;

  • 2°.degens, zwaarden, sabels en bajonetten;
etc.

volgens mij komt het type mes niet voor in welke categorie dan ook ( 1 tm 4) dus is het geen wapen. dus gewoon dragen die handel.

Nu het tricky gebeuren van de WWM het volgende:

Cat 4 lid 7

7°.Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Het kan dus wel een wapen worden als je het mesje bij je hebt op plekken waar het redelijkerwijs niet verwacht word.

maar :) elk voorwerp kan dat zijn.


mocht ik toch hierboven of in de wwm wat over het hoofd hebben gezien ? :) dan hoor ik het wel.
 

Ray

SHTF Expert
Wat @hhpp zegt klopt als een bus.
In NL mag je zakmessen hebben die eenhandig zijn te openen. In Duitsland weer niet.

Naast de WWM gelden eventueel ook nog APV's. Zoek met Google naar "APV <naam van je gemeente>" en je gaat het vinden.
Vaak gelden op stations, uitgaansgebieden en bv in de buurt van stadions rond wedstrijden extra bepalingen.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Er zijn in België 5 aspecten die per provincie, gemeente en zelfs buurt kunnen verschillen.

dracht
dracht met vergunning (werkgerelateerd)
bezit
verkoop
aankoop

Op federaal vlak is het een onbeschreven wetgeving qua dracht en bezit... echter lokaal... nu is er vaak niet echt transparantie wat mag en niet mag...

In Belgie hebben ze een iets ander interpretatie over 'spring' messen.

Alles met een veer (automaat met knopje of spring assisted) dat uiteindelijk in een lock beland mag je niet bij hebben, de spring assisted mag je bezitten die met een drukknopje niet...
ook als het lemmet lekker soepel gaat en met een "flick of the wrist" in veiligheid gaat mag je niet bij je hebben...

Ook wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een mutiltool met lock (ook 1 hand opener) en een vouwmes dat met 1 hand te openne is. Draag je een multitool in een zakje met een firesteel en een lampje gaat oom agent iets minder geneigd zijn om het als verboden dracht te zien. bij eventuele controles melden dat je een multitool draagt in het consept van een edc... heeft me al enkele leuke gesprekken opgeleverd om uit te leggen wat een edc is ;-)
 

Niels

Mankinds only hope
Ach, wat mag, wat niet mag...
Ik ben laatst zoals jullie weten, of niet weten aangehouden in Duitsland voor een voertuig controle.
De agent vroeg of ik wapens bij me had waarop ik nee antwoorde, alleen een paar zakmessen in mijn broekzak.
Ik moest uitstappen met de handen op de auto, en de agent haalde ze uit mijn broekzak.
Of er verder nog wat in de auto lag, ik zeg ja, in de kofferbak.
Daar lag nog de machete, bijl, koevoet en weet ik veel wat allemaal niet meer.
Ook mijn Klarus RS30 zaklamp moest getest worden :p.
Nou het was allemaal helemaal prima, niks illegaals, en er werd me een fijne reis gewenst :p.
Ik nederland loop ik voor werk altijd met een mes rond, een zakmes.
Serieus ding wel met ook zo'n pinnetje om hem met 1 hand open te klappen, en vergrendelt ook.
Ach, ik strip er kabels mee aan, open dozen, zijn eens een scherpe hout rand weg, enz...
Zo loop ik ook in scholen, ziekenhuizen, kerken, en noem allemaal maar op wat niet meer rond.
Mij heeft er nog nooit iemand wat van gezegd.
Soms als ik gewoon nderweg ben prive heb ik ook de mini Mora bij me in de rugzak, of zelfs in mijn vest ofzo.
Pfff, ik verwacht daar hier geen problemen mee. Ik kan het nodig hebben, gewoon handig.
Als ik in het buitengedied rond rijd om de bossen in te gaan enz. heb ik ook een vast mes aan de riem hangen.
So what? Ik snijd er stokken mee voor haringen voor de tarp, splijt stokjes, enz.
Ik vermoed niet dat me er iemand wat van gaat zeggen. Als er een paar van die gecultiveerde stadse toeristen aan komen, dan stop ik het onderste deel van het voedraal in mijn broekzak zodat het niet meer zichtbaar is.
Maar goed, hier in de Achterhoek als Achterhoeker... Ik maak me er niet druk over, gewoon verstand gebruiken.


Maar om even on-topic te komen... Mooie messen @frans81 !
Het is dat ik volledig van zakmessen waar meer dan alleen een mes en die niet vergrendelen afgestapt ben...
Zo'n punt waar ik nog wel eens over twijfel :p.
 
F

frans81

Gast
Ach, wat mag, wat niet mag...
Ik ben laatst zoals jullie weten, of niet weten aangehouden in Duitsland voor een voertuig controle.
De agent vroeg of ik wapens bij me had waarop ik nee antwoorde, alleen een paar zakmessen in mijn broekzak.
Ik moest uitstappen met de handen op de auto, en de agent haalde ze uit mijn broekzak.
Of er verder nog wat in de auto lag, ik zeg ja, in de kofferbak.
Daar lag nog de machete, bijl, koevoet en weet ik veel wat allemaal niet meer.
Ook mijn Klarus RS30 zaklamp moest getest worden :p.
Nou het was allemaal helemaal prima, niks illegaals, en er werd me een fijne reis gewenst :p.
Ik nederland loop ik voor werk altijd met een mes rond, een zakmes.
Serieus ding wel met ook zo'n pinnetje om hem met 1 hand open te klappen, en vergrendelt ook.
Ach, ik strip er kabels mee aan, open dozen, zijn eens een scherpe hout rand weg, enz...
Zo loop ik ook in scholen, ziekenhuizen, kerken, en noem allemaal maar op wat niet meer rond.
Mij heeft er nog nooit iemand wat van gezegd.
Soms als ik gewoon nderweg ben prive heb ik ook de mini Mora bij me in de rugzak, of zelfs in mijn vest ofzo.
Pfff, ik verwacht daar hier geen problemen mee. Ik kan het nodig hebben, gewoon handig.
Als ik in het buitengedied rond rijd om de bossen in te gaan enz. heb ik ook een vast mes aan de riem hangen.
So what? Ik snijd er stokken mee voor haringen voor de tarp, splijt stokjes, enz.
Ik vermoed niet dat me er iemand wat van gaat zeggen. Als er een paar van die gecultiveerde stadse toeristen aan komen, dan stop ik het onderste deel van het voedraal in mijn broekzak zodat het niet meer zichtbaar is.
Maar goed, hier in de Achterhoek als Achterhoeker... Ik maak me er niet druk over, gewoon verstand gebruiken.


Maar om even on-topic te komen... Mooie messen @frans81 !
Het is dat ik volledig van zakmessen waar meer dan alleen een mes en die niet vergrendelen afgestapt ben...
Zo'n punt waar ik nog wel eens over twijfel :p.

Maar goed dan dat deze nieuwere Defensie zlakmessen vergrendelen op meerdere tools haha .
Het is tevens ook veel te compex al die opties die aanwezig zijn pffff en een heuse haha .
 
Bovenaan