• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vla zelf maken

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Vanillevla

Ingrediënten
1/2 liter room of melk van de boer
1 vanillestokje opengesneden
1 eidooier
25 gram maïzena
40 gram suiker

Voorbereiding
Doe de melk in een pan, en schraap boven de room de zaadjes uit de vanillestokje.
Doe ook het vanillestokje in de melk, en breng alles langzaam tegen de kook aan. Laat tien minuten trekken, vis dan de vanillestokje eruit.
Meng suiker en maïzena, en roer hier met de eidooier een papje van.

Bereiding
Schep een lepel van de hete melk bij het maizenapapje, terwijl je roert. Schep weer een lepel melk erbij, en blijf roeren. Als het papje voldoende vloeibaar en opgewarmd is, giet je dit bij de resterende melk in de pan, terwijl je met een garde of mixer op lage stand blijft roeren. Verhit langzaam, blijf roeren totdat de vla is gebonden.
Zet het vuur uit, roer nog even, giet in een kom en dek de vla dan af met plasticfolie als je geen vel wilt.

Let op, deze vanillevla is niet knalgeel zoals uit de winkel, maar hij smaakt wél veel lekkerder.
Ik gebruik liever maizena dan DrOetkercustard omdat deze een specifieke chemische vanillesmaak heeft.
Als ik er aan kan komen koop ik (in een toko) Bird's custard powder, die heeft hier geen last van.

Om een vel te voorkomen kan je ook de bovenkant bestrooien met poedersuiker.
 

phtvs

Sysop
Admin
Hmmmmm, klinkt lekker. Mijn oma maakte vroeger ook zelf vla. Zo lekker koop je het niet in de winkel.

Weet je toevallig ook hoe je blanke vla maakt? (niet racistisch bedoeld :p) Dat is mijn favoriet.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Weet je toevallig ook hoe je blanke vla maakt? (niet racistisch bedoeld :p) Dat is mijn favoriet.
Nee helaas, ik ken de smaak ook niet. Elk recept wat verwijst naar blanke vla is een vanillevla...niet wat jij zoekt dus.

Ik ga morgen een bijzondere rabarbervla maken, hopelijk kom ik ook toe aan foto's maken en plaatsen.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Leuk topic @Stuudje!

Ik maak ook graag zelf vla, vooral uit noodzaak omdat ik een tijd terug enorm veel zin had in vanillevla maar het nergens kon vinden zonder suiker en andere troep.
Dan maar zelf ;) Ipv maizena gebruik ik agar agar of arrowroot, dat gaat ook goed. Laatst was ik net ietsje te enthousiast geweest met de agar agar, en toen had ik vanillepudding ;) De smaak was er niet minder om, dus geen probleem :)
Ipv gewone suiker gebruik ik honing of kokosbloesemsuiker, en dan minder dan wordt aangegeven in het recept. Ook dat gaat gewoon goed. Daarnaast gebruik ik 2 eierdooiers ipv 1.

@phtvs ik denk dat blanke vla gewoon hetzelfde recept is, maar dan zonder de vanille.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Vla maken is zo makkelijk...eigenlijk zou ieder kind het al jong moeten leren. Zin in een toetje, maak maar zelf.


Blanke vla
30 gr suiker
0,5 liter melk
20 gr maizena
Zet de melk op, maar houd een klein beetje achter in een kopje. Doe de maizena en de suiker er in en roer los.
Als de melk kookt zet je hem laag en je roert de maizenapap er door.
Goed roeren en laat het mengsel een paar minuutjes zachtjes pruttelen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik maak vandaag romige rabarbervla...voor het zoet doe ik er wat aardbeien in.
Erg snel en makkelijk te maken, het staat nu af te koelen. Helaas foto's maken vergeten.
Het overgebleven eiwit gaat in de vriezer, dat gebruik ik later om pavlova te maken.
 

Flos

SHTF Expert
Een echte dessert eter ben ik niet . Maar potjes vlaai ( lijk jullie dat noemen ) wordt hier nooit gekocht. Dit maak ik altijd zelf.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Leuk topic @Stuudje!

Ik maak ook graag zelf vla, vooral uit noodzaak omdat ik een tijd terug enorm veel zin had in vanillevla maar het nergens kon vinden zonder suiker en andere troep.
Dan maar zelf ;) Ipv maizena gebruik ik agar agar of arrowroot, dat gaat ook goed. Laatst was ik net ietsje te enthousiast geweest met de agar agar, en toen had ik vanillepudding ;) De smaak was er niet minder om, dus geen probleem :)
Ipv gewone suiker gebruik ik honing of kokosbloesemsuiker, en dan minder dan wordt aangegeven in het recept. Ook dat gaat gewoon goed. Daarnaast gebruik ik 2 eierdooiers ipv 1.

@phtvs ik denk dat blanke vla gewoon hetzelfde recept is, maar dan zonder de vanille.
Heb je een bepaalde hoeveelheid honing die je er in doet, of doe je er ongeveer zoveel honing in?
 
Bovenaan