• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Hi,

Ik was benieuwd wie welke diersoort houdt en met welk doel. (Productie dieren, geen huisdieren aub).

Ik heb nu 6 Noord Hollandse Blauwe hennen. Bijna aan de leg.
Ik verwacht eind deze maand een doos kwartel broedeieren.

Zodra dit stabiel draait en theoretische en praktische kosten gunstig uitpakken, wil ik uitbreiden naar vleeskonijnen.

Iemand kennis, ervaring met bepaalde rassen/combinaties vleeskonijnen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hi,

Ik was benieuwd wie welke diersoort houdt en met welk doel. (Productie dieren, geen huisdieren aub).

Ik heb nu 6 Noord Hollandse Blauwe hennen. Bijna aan de leg.
Ik verwacht eind deze maand een doos kwartel broedeieren.

Zodra dit stabiel draait en theoretische en praktische kosten gunstig uitpakken, wil ik uitbreiden naar vleeskonijnen.

Iemand kennis, ervaring met bepaalde rassen/combinaties vleeskonijnen?

@Flos, houdt veel pluim- en kleinvee met name voor de slacht.

Ook een mooi draadje.
https://www.preppers-shelter.nl/for...-gevogelte-voor-vlees-eieren.4421/#post-96536
 

PBear

Mankinds only hope
In mijn Filipijnse BOL, thans bestierd door de zus van Tropische Verrassing - lopen een aantal kippen en eenden rond. Vooral voor de eieren. Maar zo nu en dan worden er een paar verkocht voor de slacht.
Wil zelf leren slachten, maar moet er nog meer Youtube videos over nazien om te zien hoe dat zo aan te pakken dat het dier er niet onnodig door mijn amateurisme lijdt. Een hobby zal het zeker niet gaan worden.
Misschien toch maar beter vegetarisch gaan leven?
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb momenteel 3 kippenrassen en 2 rassen krieltjes. In totaal meer dan 20 kippen.
Ook heb ik kwartels jonge en oude voor de eieren.
Ik heb 2 rassen duiven beiden voor de slacht.
Ik heb parelhoen besteld daar ga ik komende zaterdag om.
In september komen er nog eens kalkoenen bij @Harry Nack vind deze leuk om te slachten. Dat is een beetje zijn formaat.
Verder heb ik nog fazanten en eenden
Ook konijnen voor de slacht.
 
Ik heb momenteel 3 kippenrassen en 2 rassen krieltjes. In totaal meer dan 20 kippen.
Ook heb ik kwartels jonge en oude voor de eieren.
Ik heb 2 rassen duiven beiden voor de slacht.
Ik heb parelhoen besteld daar ga ik komende zaterdag om.
In september komen er nog eens kalkoenen bij @Harry Nack vind deze leuk om te slachten. Dat is een beetje zijn formaat.
Verder heb ik nog fazanten en eenden
Ook konijnen voor de slacht.

Zou u iets meer kunnen vertellen over:
- ras + gewicht kwartels, konijnen en kippen?
- voert u kant-en-klaar of mengt u zelf?->wat ongv?
 
@Ray Bedankt voor de link. Mooie verhaal lijn @Flos !
Echter mis ik de antwoorden op mijn vragen in dat topic. Wil Flos hier misschien op antwoorden?

Hebben meer mensen getallen (gemiddelden) waarmee men rekent?

Ik heb nog geen toom voor de slacht (kippen project is pas van start gegaan).
Ik reken nu met:

20.8% eiwit zelf mengsel.
Dit voor zowel kuiken als legkip. Ik weet het, ongv 4% te hoog, maar heb liever 1 voer en 1 mengsel. Hierdoor kan ik scherper kopen en beter opslaan.
Ik laat het voer wellen/weken voor 3 dagen (tot het begint te borrelen) en voer dit in een voertrog.
Hiermee komt mijn voertje uit op: 0.64euro per KG.
Ik meng een totaal van 20kg per sessie.
Per kip (momenteel 100gr per kip per dag).
Ook voeg ik 2% Diatomeeënaarde in het mengsel. Hiermee vul ik extra mineraal aan en (hopelijk) minder inwendige parasieten.
Ook gebruik ik dit als een bescherming van het voer tijdens opslag. Mochten er toch kleine kruipers in zitten, drogen ze snel uit en stopt de kringloop. Het kan ook 2x eigen gewicht aan vocht opnemen.
 

Flos

SHTF Expert
@Prepper Steve wat voer betreft zijn dat voor mij allemaal moeilijk woorden.
Ik voer maïs dat ik zelf van de velden raap na het hakselen ik koop tarwe en gerst ook erwten.
Dat gaat door een zelfgemaakte machine om het te breken daar gaat grid bij dat zijn fijn gemalen schelpen.
Dit om de kippen kalf aan te maken voor hun eieren. Verder krijgen ze groen zoals paardebloem en kool
Van de drie rassen kippen weet ik maar een de naam Mechelse koekkoek. Bij mij komt het er op neer dat ze eieren leggen en goed vlees afgeven. In het voorjaar heb ik zelf nog een vierde ras. De zogenaamde plopkippen alleen zijn die van mij niet ingespoten en krijgen ze natuurlijk voer. De zwaarste dat ik geslacht heb zo een 6 weken terug weegde 4.440kg leeg aan de haak. Daar kan je bijna mee ploegen
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn forse kipkes @Flos !

En de kwartels en konijnen?
Welke rassen gebruikt u en hoe zwaar zijn deze aan de haak? (U mag dit ook bij de volgende ronde noteren, mits dit niet te veel werk is)

De plofkippen ken ik.
Dit zijn de Cornish Cross rassen met dubbele filets.

Ik snap dat deze efficient zijn, echter ben ik liever met eigen teelt bezig.
Ook wordt dit maatschappelijk niet (meer) geaccepteerd.
In de bio-wereld zijn de trager groeiende rassen zoals de "Kempe kip" enz helemaal hot.
 

Flos

SHTF Expert
Aan een Mechelse koekoek kweek je bijna een jaar en dan heeft hij tussen de 75 en de 100 kg graan gegeten.
Maar dan eet je ook een van de beste kippen ter wereld.
Mijn konijnen krijgen ook veel groen en hooi maar zonder echt konijnen voer gaat het echt te langzaam. Dus ik geef mijn konijnen ook konijnen korrels.
Konijnen worden niet geslacht als ze geen 3kg levend wegen. Dan heb je 1.8kg aan de haak.
Kwartels zijn slacht rijp als ze 6 weken zijn. Maar bij mij mogen ze iets langer leven.
Het echte ras van konijnen weet ik niet dat is te dikwijls gekruist. En ik heb Japanse kwartel in twee kleuren.
Het wild kleur wat iets moeilijker plukt dan de blonde.
 

drent

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Kipjes (kriel) voor de eieren (wel oudere legkippen en overschot aan jonge haantjes voor vlees). Kippen zijn omnivoor en daarmee vrij duur qua voeren. Kwartels heb ik gehad, maar vermoedelijk allergisch voor de eieren, de botjes zijn iniminie (frustrerend om uit de stoofschotel te vissen), minder kracht in de snavels en dan zijn de kippen beter om keukenafval te verwerken. Vleesproductie staat konijn op de wensenlijst. Voorkeur nu kleinrex (rond 2kg volwassen) ik ben alleen en wil zeker met eventuele shtf in gedachten niet vastlopen op een volle vriezer die kapot gaat en ook geen extra vriezer(s) aankopen hiervoor. Wel wil ik konijnen met een vacht die het verwerken waard is, dus vandaar rex-ras, betekent wel pas slachten met 6 maanden. Maar ook voor veel gezinnen is dit makkelijk genoeg voor 1-2 maaltijden (slachtafval gaat naar de kippen). Het massaproductieconcept op kleine schaal toepassen heeft voordelen als je de kuikens kan aankopen, maar onder prep-omstandigheden is enkel doden wat je binnen 2-3 dagen kan opeten (tot week als je het kokendheet in hete potten kan doen voor vacuum en koel bewaren) veel practischer. Levend blijven ze langer goed dan dood en vers is gezonder, al is het zonder vriezer aan te raden vlees in een langzame stoofschotel te gebruiken, zowel om zoveel mogelijk voedingsstoffen er uit te halen als om eventuele parasieten, etc. te doden. Mocht je voor bv je kat ook vlees kweken let dan op dat konijn e.cuniculi kan dragen en daarmee je kat kan besmetten. 2-3 weken vriezer en als dat niet kan zal kat dus gekookt vlees moeten krijgen.

Kippen/kwartels pluk ik trouwens niet, ik vil ze ivm snelheid/gemak en dat ze toch in een eenpansgerecht gaan. Voor de oven zou het iets anders zijn, maar meestal zijn ze daar te oud voor.

Groter is dus lang niet altijd beter, wil je zelf kweken, dan heb je een minimaal aantal dieren en bij gesloten toom/koppels genoeg aparte hokken nodig, hoe groter de dieren hoe meer ruimte en hoe meer voer. Vergeet daarbij ook niet hoeveel ruimte zo'n dier in je pan/oven/vriezer inneemt. Past dat eigenlijk wel?

Qua rantsoen berekening, oud pamflet met advies engelse overheid WOII geeft aan 2x gewicht ei per kip per dag aan voer. Rasomschrijving geeft aan gewicht ei jaar 1, let er op dat de jaren er na het aantal eieren zakt, maar de eieren zwaarder worden en de kip dus meer eet, hoewel ze omgerekend naar lichaamsgewicht ongeveer hetzelfde aantal kg's legt. Vanaf jaar 3 gaat de productie bij de meeste kippen genoeg achteruit om fors te ruimen. Sommige fokkers beginnen dan pas te fokken met de dus overgebleven, meest gezonde kippen die het beste leggen.
 

Flos

SHTF Expert
Vanmorgen op gestaan met het idee om kwartels te slachten. Lekker vers vlees voor morgen.
Eens iets anders dan vlees uit de diepvriezer.
Na deze klus ging ik mijn broedmachines controleren. Wat blijkt er waren kwartel eieren uit gepikt.
En zo is de cirkel terug rond.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb een nieuw mannetjes konijn, een castor rex. Eens zien of mijn vrouwtje hem ook leuk vind.

Kipjes leggen goed nu, eieren uitbroeden vind ik nog iets te vroeg.
Komt bij dat ik zie dat haantje niet op alle dames kruipt. Het watje is bang van 2 van de 5 o_O

Geiten verblijf is bijna klaar, maar wat een vreemde mensen op marktplaats :confused: Ben je in overleg en hoor je ineens niks meer. Of je word gemeld als "onbetrouwbaar". En dat terwijl ik eerlijk,vriendelijk en netjes blijf.
Ik wil gaan voor een geitje dat nu jongen heeft, wat die jongen zijn maakt niet uit, bokjes gaan op wintersport en als er een mooi geitje bij zit blijft deze voor volgend jaar te melken.
 

drent

Diehard Prepper
Als je dieren koopt om te eten gaan er wel eens verkopers op tilt. Niet iedereen is zo realistisch qua levend alles nieuw huisje geven kan niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

wildemossel

Diehard Prepper
Als je dieren koopt om te eten gaan er wel eens verkopers op tilt. Niet iedereen is zo realistisch qua levend alles nieuw huisje geven kan niet.

Ja, duh :shocked::fluit:

1280px-Big_pig_roast.jpg
 

drent

Diehard Prepper
Ik wil gaan voor een geitje dat nu jongen heeft, wat die jongen zijn maakt niet uit, bokjes gaan op wintersport en als er een mooi geitje bij zit blijft deze voor volgend jaar te melken.
Practische aanvulling : bokjes worden groter in hetzelfde aantal maanden, daarvoor is meer melk nodig. Geitje met 2 al gecastreerde bokjes (wel zo practisch en moet vrij vroeg) aan de voet levert je dus meer melk op. Als het verder hetzelfde is als bij schapen, is een hamel langer lamsvlees dan een intacte ram(scheelt zo'n 6 maanden). Geeft meer tijd om spek te kweken en minder tijdkritisch qua slachten.
 
Bovenaan