• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

voeding voor een 4 tal dagen zonder koeling.

yoeri

Prepper
voor tijdens de re-enactment zoek ik te kunnen koken voor een 4 tal dagen , doch met voeding die zonder koeling ( beschik enkel over een auto koelbox - goed voor drank , niet zo voor voeding).

dus op zoek naar zaken in conserven ( hoewel in elk geval hier in belgie minder en minder winkels dat hebben ) of andere oplossingen om lekker te koken ondanks weinig koeling.

alvast bedankt voor jullie tips :)
 

Ray

SHTF Expert
In de supermarkt is al veel te vinden tussen het normale spul. Hamburgers in foliepakken, blik en glazen potten met diversen. Groenten als tomaten, uien, paprika, courgette, komkommer, kolen, tja eigenlijk alles wat een beetje stevig is overleeft ook wel een paar dagen zonder koeling.

Gebleken is dat ingevroren vlees of andere waren, met bv. noppenfolie er omheen of een fleecedekentje al snel meer dan twee dagen bevroren blijft. Eet je op dag één het meegebrachte verse spul op dag twee en/of drie het ingevroren spul.

En je hebt natuurlijk het speciale, dure, eten voor avonturiers, gevriesdroogde waar in van die zakjes, die probeer ik zelf altijd zoveel mogelijk te mijden.

Misschien is er ook wel een optie om tussendoor een supermarkt te bezoeken, bv voor de grote BBQ op de laatste dag.
 

martin

Mankinds only hope
voor tijdens de re-enactment zoek ik te kunnen koken voor een 4 tal dagen , doch met voeding die zonder koeling ( beschik enkel over een auto koelbox - goed voor drank , niet zo voor voeding).

dus op zoek naar zaken in conserven ( hoewel in elk geval hier in belgie minder en minder winkels dat hebben ) of andere oplossingen om lekker te koken ondanks weinig koeling.

alvast bedankt voor jullie tips :)

De mogelijkheden zijn zowat eindeloos dus kan je iets specifieker zijn wat je lekker vind?

Rijst/pasta kan je een jaartje of 100 opslaan dus dat zal geen probleem zijn.
Smac/spam voor de eiwitten, maar afhankelijk van de temperatuur in de auto zou je ook wel wat verse eieren kunnen meenemen.
Eieren zou je het beste rond de 4 a 6 graden kunnen bewaren maar een graadje of 25 voor een dag of 5 zou volgens onderzoek (kan even de link niet vinden) geen enkel probleem mogen zijn.
Gedroogde groentes voor nasi/bami en de kruiden zijn ook zeer lang houdbaar.

Maar eigenlijk kan je denk ik alles wel voor een dag of 4 buiten de koelkast bewaren op een paar uitzonderingen na
(kipfilet / verse melk / verse sinaasappelsap / verse vis)
Maar in folie verpakte vis of gerookte vis zal ook makkelijk enkele weken bewaard kunnen worden.
Afbakbrood is ook prima houdbaar voor 1 week.
Kaas is ook geen probleem

Je zou denk ik beter de vraag kunnen stellen wat je NIET voor 4 dagen buiten de koelkast kan bewaren want zowat alle groente/fruit en zelfs vleeswaren vacuüm verpakt zal het prima uithouden voor 4 dagen.
Gedroogde worst is uiteraard ook geen probleem.


Probeer je voedsel wel in handzame porties te verpakken zodat je het niet (na openen) de volgende dag moet weggooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

yoeri

Prepper
martin,

ik ben ruim in wat ik graag eet, leer ook al wel eens dingen eten.
hoewel je vermeld dat je zowat alles 4 dagen buiten koeling kan houden is mijn ervaring tot nu toe toch dat er veel zaken zijn die dan voor de wegwerp zijn.

vandaar , eigenlijk liefst die zaken die niet enkel theoretisch maar permanent zonder koeling kunnen en wat je er zo al van kan maken ( heb al een boekje over militaire kookkunsten voor kleine teams in het veld gevonden, zo een recepten zoek ik eigenlijk ook)
 

DO-it

Diehard Prepper
Naast bevroren vlees meenemen, blijven uien, prei, paprika, bloemkool, appels ook zeker 4 dagen goed. Laatste dag een groente soepje met brood kun je makkelijk heerlijk vier dagen lekker en gezond eten.
 
F

forumlid 1447

Gast
Veel groente, kan in een vochtige krant, in een koele ruimte een week bewaard worden, net als aardappelen.
Afgesloten bak/emmer 40cm diep,in schaduwrijke omgeving koelt al vrij goed. (4 voor elke dag een, kan met koelelement.)
Hoef je alleen nog maar je menu voor te bereiden.
Met olie kun je koken, beschuit met campingboter en confituur, uit de zon en ook oké.
Vlees gedroogd, of in blik , net als vis, en vruchten.
Vlees is langer houdbaar als je het in een pot steekt, afgevuld met vetstof.
En vergeet een ding noooooit, een degelijke blikopener,
en (te) veel vocht, je kunt beter teveel hebben, dan dorst.
(en alcohol droogt uit, dus drink met (je) mate).
 

martin

Mankinds only hope
is mijn ervaring tot nu toe toch dat er veel zaken zijn die dan voor de wegwerp zijn.

Wat bederft er binnen 4 dagen dan?
Je kan dat niet vergelijken met een bederf proces van reeds geopende "vers" producten uit de supermarkt want die zijn na 2 dagen (met dit weer) uiteraard bedorven.
Dat komt voornamelijk doordat het verschil uit/in de koelkast veel condens oplevert met een versneld bederf proces tot gevolg (voornamelijk schimmel)
Maar als je een stuk kaas (uit 1 stuk) 4 weken buiten de koelkast bewaard dan bederft er helemaal niks.
Of een stuk worst, of een stuk (rund)vlees. Uiteraard geen gehakt of samengesteld vlees.

Als je nog inspiratie zoek dan is deze link wel de moeite waard

http://www.wereldoorlog1418.nl/kookboek/
Hoewel het niet zozeer betrekking heeft op houdbaarheid zitten er wel wat leuke recepten in verwerkt
 

Vempain

Prepper goeroe
Als je in Belgie kijkt hebben ze bij bijvoorbeeld de Carrefour nog heel veel keuze in conserven.
Bijvoorbeeld de kantonese rijst van Uncle Benz, deze kun je gemakkelijk opwarmen met bijvoorbeeld wat in plakjes gesneden droge worst. Maar je kunt natuurlijk ook naar de blikken met zuurkool en vlees kijken, of de kant en klare pasta zakken met gedroogde saus erin (pasta carbonara, pasta bolognaise, pasta met paddenstoelen)
Mocht je liever zelf willen koken is bijvoorbeeld Quinoa met wat paprika, ui, olijf (snackzakje of klein potje) en wat gedroogd fruit ook een uitkomst.
Het stoofvlees van de Aldi in pot is ook goed te eten met bijvoorbeeld een afbakbroodje.
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Eventueel zijn er ook genoeg andere methodes om je voedsel koel te houden.
Denk hierbij aan ingraven of van klei een soort van koeling te maken.
Zelf hebben we 4 jaar zonder enige vorm van koeling gewoond en ga je toch wat creatiever met deze technieken om.
De winters zijn natuurlijk gemakkelijk omdat je dan je voedsel buiten kan zetten in een afgesloten emmer (we hadden wat last van zwerfkatten waardoor we het niet zo konden buiten zetten)
Voor de zomers eet je dan juist wat meer vlees uit pot/gedroogd vlees (en gedroogde paddenstoelen) of juist vegetarisch aangezien groenten en eieren niet gekoeld bewaard hoeven te worden.
Door "slim" in te kopen bij de supermarkt kom je ook een heel eind, voor de eerste dag gekoeld vlees, voor tweede dag ingevroren vlees wat rustig kan ontdooien voor de volgende dag en de dagen erna een vegetarische variant of kant en klaar.
 

Lai

Prepper goeroe
Pot in pot koelkast ook wel zeerpot https://anderson-cottage.blogspot.com/2014/09/zelf-maken-een-koelkast-zonder-stroom.html Weegt wel wat, maar voor 4 dagen wel te doen.

Dingen kopen die na openmaken binnen een dag gegeten kunnen worden scheelt ook.

Maar ben je als re-enactment deelnemer niet gebonden aan het voedsel wat je mee neemt? Buiten de bezoeker tijden maken ze daar geen punt van, maar tijdens die uren wel. Ligt wel aan de periode die je uitbeeld natuurlijk. Stond een keer vreemd te kijken dat Vikingen aardappels aan het koken waren voor hutspot. :confused: Tussen die 2 zit maar een dikke 500 jaar.
 
J

J.J

Gast
Eventueel zijn er ook genoeg andere methodes om je voedsel koel te houden.
Denk hierbij aan ingraven of van klei een soort van koeling te maken.
Zelf hebben we 4 jaar zonder enige vorm van koeling gewoond en ga je toch wat creatiever met deze technieken om.
De winters zijn natuurlijk gemakkelijk omdat je dan je voedsel buiten kan zetten in een afgesloten emmer (we hadden wat last van zwerfkatten waardoor we het niet zo konden buiten zetten)
Voor de zomers eet je dan juist wat meer vlees uit pot/gedroogd vlees (en gedroogde paddenstoelen) of juist vegetarisch aangezien groenten en eieren niet gekoeld bewaard hoeven te worden.
Door "slim" in te kopen bij de supermarkt kom je ook een heel eind, voor de eerste dag gekoeld vlees, voor tweede dag ingevroren vlees wat rustig kan ontdooien voor de volgende dag en de dagen erna een vegetarische variant of kant en klaar.
Wij kunnen elkaar de hand geven @Vempain wij hebben het ook jaren zonder koeling gedaan we hebben een paar maanden een tafelmodel koelkastje met vriesvakje gehad (gaat weer weg), ook het vierpits gasstel van het zelfde merk hebben we als weg gedaan.
Je moet inderdaad vindingrijk zijn om je spullen te koelen of direct op maken.
Tijden een goed winter hebben we in de vrieskoude een draag tasje met verse makreel gehangen, bleef best een tijdje goed, daarna met smaak op gegeten.:);)
 

Lai

Prepper goeroe
Sinds ik op mij zelf woon heb ik nooit een koelkast gehad, mis het ook niet. Met dit weer gaat de oude kaas en vleesbeleg in een fietskoeltasje met koelelementen. Word 2x per dag vervangen. Anders drijft het de kast uit. Vriezer heb ik dan wel weer. Heel handig, kan heel veel ijsjes in :D Heel erg nodig met dit weer!
 

Flos

SHTF Expert
Er is hier al veel oplossing mogelijkheden gegeven. Maar mijn eerste vraag is waarom heb je dat nodig.
Ga je thuis 4 dagen zonder stroom zitten
Ga je met de auto naar God weet waar rijden.
Ga je toeren Door België. Hier voor moet je geen eten inslaan wat in ieder dorp is een frituur.
 
J

J.J

Gast
Ga je toeren Door België. Hier voor moet je geen eten inslaan wat in ieder dorp is een frituur.
@Flos het is ons tegen gevallen ze hadden ons patat teveel door gebakken moesten veel weg gooien.
Eerlijk gezegt hadden ze patat wat over was gebleven nog een keer gebakken, mij vrouw zag het, we hebben maar niets gezegt en de rest patat weg gegooid.
De patat in NL is ook best wel goed en de mayo helemaal.
Maar kom je in NL in toeristische gebieden dan kan je ook beter even kijken wat de persoon voor je heeft gekregen, zodat je niet voor je dure geld maar een heel klein beetje krijgt.:eek:
 

yoeri

Prepper
Pot in pot koelkast ook wel zeerpot https://anderson-cottage.blogspot.com/2014/09/zelf-maken-een-koelkast-zonder-stroom.html Weegt wel wat, maar voor 4 dagen wel te doen.

Dingen kopen die na openmaken binnen een dag gegeten kunnen worden scheelt ook.

Maar ben je als re-enactment deelnemer niet gebonden aan het voedsel wat je mee neemt? Buiten de bezoeker tijden maken ze daar geen punt van, maar tijdens die uren wel. Ligt wel aan de periode die je uitbeeld natuurlijk. Stond een keer vreemd te kijken dat Vikingen aardappels aan het koken waren voor hutspot. :confused: Tussen die 2 zit maar een dikke 500 jaar.



voeding zit in apparte tent en poog idd door een beetje op te letten en labels en ontwerpen van originele karton dozen te reproduceren het ook een beetje te laten passen :)
heb intussen ook een paar boeken over wartime food dus wie weet
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

yoeri

Prepper
Er is hier al veel oplossing mogelijkheden gegeven. Maar mijn eerste vraag is waarom heb je dat nodig.
Ga je thuis 4 dagen zonder stroom zitten
Ga je met de auto naar God weet waar rijden.
Ga je toeren Door België. Hier voor moet je geen eten inslaan wat in ieder dorp is een frituur.


"waarom" staat in mijn initiële post...

grtz
 

Amero

Survivor
voor tijdens de re-enactment zoek ik te kunnen koken voor een 4 tal dagen , doch met voeding die zonder koeling ( beschik enkel over een auto koelbox - goed voor drank , niet zo voor voeding).
dus op zoek naar zaken in conserven ( hoewel in elk geval hier in belgie minder en minder winkels dat hebben ) of andere oplossingen om lekker te koken ondanks weinig koeling.

alvast bedankt voor jullie tips :)
Kijk eens naar veganistisch eten. Geen koelkast nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik zal wel weer de dooddoener zijn maar 4 dagen zonder koeling? echt? Als ik door de supermarkt loop kan ik een week gevarieerd eten inslaan zonder ook maar bij de koel of vriesafdeling te komen. En dat nog zonder de kant en klaar pakketten waar je alleen water bij gooit en die zelf warm worden. Alles wat in blik zit of gedroogd gaat lang mee, blikken witte bonen in tomatensaus, een fijn gesneden drogeworst erdoor en brood of rijst erbij. simpeler kan het niet. En als dat niet smaakt top je het gewoon af met ketchup of appelmoes. Ook zonder koeling. ( voor de vegetarianen zonder worst, om scheve gezichten te voorkomen)
 
Bovenaan