• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voedsel drogen en vacuum verpakken.

Niels

Mankinds only hope
Gisteren begonnen met het project om voedsel te drogen en vacuum te verpakken.

Het gerecht is groene curry.
Ik heb (helaas) half om half gehakt gebruikt, rund zou beter zijn.
Dus, gehakt mooi bakken, totdat het zo droog mogelijk word. Het vet wil je niet (kan je niet drogen).
1k0.jpg

Hier dus het bakken. In werkelijkheid kwam er nog veel groente bij.

1k0.jpg

Ik heb het die avond ook als avond aten gegeten, dus de pan water voor de rijst te koken.

1k0.jpg

Hier is het al bijna droog. Er lag veel meer zeg maar, maar door het drogen houd ik de kleine brokjes over.

1k0.jpg

Van dichtbij.

1k0.jpg

De tree er onder lag wat meer op.

1k0.jpg

Er vanaf gebrokkeld in een bakje (is maar een deel).

1k0.jpg

In een papieren zak.

1k0.jpg

Gewoon zo'n zak dus.

1k0.jpg

Op de papieren zak wat info geschreven met een stift, en in de plastic vacuum zak.

1k0.jpg

En vacuum.

Dit heb ik tot nu toe gedaan, ik heb het nog niet gebruikt.
Als ik op pad ga neem ik dus een kopje rijst mee (die ik ook nog vacuum ga verpakken), en bovenstaande baal met gedroogde groene curry.
Het is lekker licht in de rukzak.
Wegen zou nu niet eerlijk zijn omdat dit veel meer is dan voor 1 persoon, maar buiten eet ik altijd heel veel, vandaar.

Waarvoor ik dit doe? Langer houdbaar voor de prep, en voor het wandelen, in de rugzak.

Ik denk leuk om hier te delen :).

Vragen ideeen en opmerkingen staan vrij (zo lang on-topic).
 

martin

Mankinds only hope
Ik denk leuk om hier te delen :).

Vragen ideeen en opmerkingen staan vrij (zo lang on-topic).

Zeker leuk om te delen!

Ik heb het ook nog op mijn oneindig lange todo lijst staan.
Hoe lang zou het nu (denk je) goed moeten blijven?
Door het vlees denk ik dat het na een weekje of 4 bedorven is, maar meten is weten, dus datum er op en over een maandje of 3 een review ?
 

Niels

Mankinds only hope
Hoe lang zou het nu (denk je) goed moeten blijven?
dus datum er op en over een maandje of 3 een review ?
Nou, ik las op internet dat er mensen zijn die het 2 jaar goed houden.
Die illusie heb ik niet. Maar als je rundergehakt gebruikt, en dat helemaal droog bakt, dan gaat het wel beter.
Helaas heb ik weer eens niet goed gekeken en half om half gebruikt. Ik durf geen inschatting te maken hoe lang het goed blijft.
Voor nu is het allemaal nog wat proefondervindelijk. Misschien is het inderdaad leuk om deze een maand te laten liggen, en dan proberen.
De datum staat o.a. op de papieren zak geschreven.
 

Flos

SHTF Expert
Heb je een idee wat jou start gewicht was? Wat je er aan overhoud van gewicht. Hoe je het gaat klaar maken op een trip. En nog veel vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Niels

Mankinds only hope
Heb je een idee wat jou start gewicht was? Wat je er aan overhoud van gewicht. Hoe je het gaat klaar maken op een trip. En nog veel vragen.
Dat is iets voor de volgende keer om te wegen. Nu achteraf is het lastig te bepalen, maar het is wel heel veel lichter geworden.
Het klaar maken is gewoon 8 min. zilvervliesrijst koken, en het gedroogde spul hoeft alleen water bij. Hoeveel is even goikken, en proberen.
Als ik het gewogen zou hebben zou ik inderdaad al weten hoeveel water er in moet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Harry Nack

Last (wo)man standing
Drogen doe ik zelf (nog) niet maar ik heb wel wat gedroogde preps en dan moet je meer denken aan aardbeien, bosvruchten, abrikozen en vooral gember (yummie).

Een goede vacuüm machine kan ik echter iedereen aanraden en die zijn niet duur. Of het nu gedroogd of vers is, het is handig, verbeterd de houdbaarheid en neemt minder ruimte uiteindelijk in. Zelfs een deel van mijn spare beddengoed zit in grote vacuüm zakken. Alle lucht eruit en het neemt nog maar weinig ruimte in.

@Niels , ik zou eerst een maaltje proberen van je gedroogde preps want niet alles smaakt lekker na drogen en vacuüm verpakken. Als het smaakt, maak je er meer van. Valt het tegen, dan maak je dit gerecht niet meer.
 

Erny

Last (wo)man standing
Leuk experiment.
Misschien ook aan te raden om een vleesloze curry op dezelfde manier te drogen en dan te kijken hoe lang deze goed blijft?
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels , ik zou eerst een maaltje proberen van je gedroogde preps want niet alles smaakt lekker na drogen en vacuüm verpakken. Als het smaakt, maak je er meer van. Valt het tegen, dan maak je dit gerecht niet meer.
Ja, dat is een idee inderdaad. Ik heb de afgelopen 24 uur spaghetti sauce gedroogd, en die net in 2 portie's verdeeld, in zakken, en gevacuumeerd, en ook een baaltje zilvervliesrijst, en spaghetti.
Eigenlijk was het plan om een keer ergens in de bush bush te testen hoe praktisch het allemaal is. Misschien smaakt het wel gewoon volkomen r*k.

Leuk experiment.
Misschien ook aan te raden om een vleesloze curry op dezelfde manier te drogen en dan te kijken hoe lang deze goed blijft?
Dat is zeker een idee. Ik heb ook een vermoeden dat dat vrij licht zal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn ervaring met 'hersteld' gehakt is dat het toch vrij harde brokjes blijven..
Maar misschien gaat dat juist met half-om-half beter omdat dat minder droog is :D

Veel recepten en ideeën staan op de site en in het boek van Backpacking Chef Glen Mcallister : http://www.backpackingchef.com/
In het boek staan ook aanwijzingen hoeveel je overhoudt na drogen, hoeveel water je achteraf nodig hebt, hoe het te bereiden en een heleboel recepten voor lekkere/handige combinaties.
:thumbsup:

EDITED:
How Long will Dried Meat Keep? zie: http://www.backpackingchef.com/dehydrating-meat.html :)

Gisteren begonnen met het project om voedsel te drogen en vacuum te verpakken.


1k0.jpg

In een papieren zak.


..........

Ik denk leuk om hier te delen :).

Vragen ideeen en opmerkingen staan vrij (zo lang on-topic).


Mag ik vragen waarom je het gehakt in een papieren zak gedaan hebt? :)
 

Niels

Mankinds only hope
Mag ik vragen waarom je het gehakt in een papieren zak gedaan hebt? :)
In feite is het sauce. Ik zag het op youtube, en ik ben een na-aper.
De scherpe stukjes kunnen niet door het plastic steken.
Vooral de groene curry is erg scherp, heb een uur op de pot gezeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Veel recepten en ideeën staan op de site en in het boek van Backpacking Chef Glen Mcallister : http://www.backpackingchef.com/
In het boek staan ook aanwijzingen hoeveel je overhoudt na drogen, hoeveel water je achteraf nodig hebt, hoe het te bereiden en een heleboel recepten voor lekkere/handige combinatie.
Vergeet ook niet het Handboek Voedsel drogen van Claudia Kuyken en Jean Vanhoof
http://weckenonline.eu/handboek-voedsel-drogen/

En het vervolg
Koken met gedroogd voedsel
https://www.weckenonline.com/koken-met-gedroogd-voedsel.html

Handboek_voedsel_drogen.jpg
 

Mayo

Last (wo)man standing
Vergeet ook niet het Handboek Voedsel drogen van Claudia Kuyken en Jean Vanhoof
http://weckenonline.eu/handboek-voedsel-drogen/

En het vervolg
Koken met gedroogd voedsel
https://www.weckenonline.com/koken-met-gedroogd-voedsel.html

Ik heb beide boeken gezien op haar website... is het het aanschaffen waard? :D

De recepten in het boek van de Backpacking Chef (PDF-bestand) zijn, zoals zijn naam al aangeeft, vooral handig voor als je 'op weg' bent:
complete maaltijden die gedroogd uit t vuistje of met meestal alleen wat heet water gegeten kunnen worden.

Lekkere 'droog'-recepten voor gewoon thuis lijken me erg interessant. Staan die in de boeken van Claudia? :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Claudia heeft wat recepten en ervaringen op preppers.nl gezet.
En ja...ik heb de boeken en vind ze de moeite waard...maar misschien is dat wel persoonlijk, ben gek op boeken, en op kookboeken. Een flutboek zal ik echter nooit aanschaffen.

Voorbeeld uit boek

Ik zie dat het boek bij weckenonline(site van Caudia zelf) 20 euro kost, en bij bol.com 45.
Kortom, even prijs vergelijken dus als je zoiets besteld.
 

Niels

Mankinds only hope
Zo, even een update.
Ik heb het gedroogde voer geprobeerd. De groene curry was echt zeer prima te doen!
Deze was 17-12-2017 klaar met drogen en verpakt, en gisteren 27-12-2017 gebruikt.
Dus 10 dagen blijft het wel goed!
Zojuist spaghetti saus tot leven gewekt. Uit de verpakking stonk het al, en vreesde het ergste.
Het wou ook niet goed water opnemen, en bleef stinken, die was dus bedorven, en die was een paar dagen verser!
Ik vermoed dat het met het gehakt of iets te maken had, geen idee, maar hele zooi weggemikt.
Daarna rode curry geprobeerd, deze is ook minder dan 10 dagen oud, en was zeer goed te doen!
Beetje afhankelijk dus wat je maakt, enz. Maar voor een rugzaktrip zeer leuk!

Voor lange termijn ga ik nog meer experimenteren.
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Lai: ja, ik vond het oom erg lastig om een keuze te maken!
Ik kan je mijn ervaringen vertellen over de drogers die ik zelf heb, maar je moet zelf beslissen wat je belangrijk vindt :D

ik heb vorig jaar een Stockli met timer gekocht, met 4 stalen en 1 kunststof laden, plus 4 siliconen matjes.
https://www.weckenonline.com/merken/stockli/
Erg fijn apparaat, past makkelijk op het aanrecht. Enige 'nadeel' is dat de warme lucht vertikaal (van beneden naar boven) gaat, waardoor de onderste lade het warmste wordt.
Het is dus handig de laden af en toe te wisselen tijdens het drogen. Voordeel is dat hij niet duur is ;)

Voor kerst heb ik mezelf een Sedona Express kado gedaan
: warme lucht gaat horizontaal, dus alle laden krijgen evenveel warme lucht :p Deze heeft 11 laden, dus meer droogruimte, maar hij is dus ook wel flink groter (en daar moet je wel plek voor hebben) :D
Ik heb hem al druk in gebruik genomen (courgette, ananas, aubergine en fruitleer van blauwe bessen/banaan en bramen/banaan) en ik ben er helemaal blij mee :thumbsup:

Beide modellen vind ik goed resultaat geven. De Stockli is goedkoper en de Sedona heeft t voordeel dat de lucht horizontaal gaat.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb net de Espressions EP56oo gekocht. Niet al te duur, een instapmodel zeg maar. Als het me bevalt met voedseldrogen kan ik altijd nog een dure/grotere/betere kopen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Zo, even een update.
Ik heb het gedroogde voer geprobeerd. De groene curry was echt zeer prima te doen!
Deze was 17-12-2017 klaar met drogen en verpakt, en gisteren 27-12-2017 gebruikt.
Dus 10 dagen blijft het wel goed!
Zojuist spaghetti saus tot leven gewekt. Uit de verpakking stonk het al, en vreesde het ergste.
Het wou ook niet goed water opnemen, en bleef stinken, die was dus bedorven, en die was een paar dagen verser!
Ik vermoed dat het met het gehakt of iets te maken had, geen idee, maar hele zooi weggemikt.
Daarna rode curry geprobeerd, deze is ook minder dan 10 dagen oud, en was zeer goed te doen!
Beetje afhankelijk dus wat je maakt, enz. Maar voor een rugzaktrip zeer leuk!

Voor lange termijn ga ik nog meer experimenteren.


hi @Niels Heel interessante test! :thumbsup:

De groene en rode curry waren beiden met halfom gehakt?
En de spagettiesaus? Ook met gehakt?

Jammer dat die laatste bedorven was... Enig idee wat de oorzaak is? :eek:
 

Lai

Prepper goeroe
Heb de aanbevolen voedseldrogers bekeken. De Sedona met rvs lades komt nog het meest in de buurt van mijn wensen lijstje, maar wat een prijs :eek: Zelfs 2ehands. De Stockli zou ik de rvs schalen bij moeten bestellen. Eén eis staat boven aan en dat is zo min mogelijk plastic. Niet alleen vanwege (eventuele) pba's, maar meer dat het stuk kan met vallen. Ik geef namelijk geen garantie dat het niet uit mijn handen gaat vallen. En dat gebeurt nog al eens :fluit: Heb niet voor niets al mijn aardewerk vervangen door (geëmailleerde) metalen varianten :rolleyes: Heb ook zitten denken aan zelfbouw. Dus denk nog even verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan