• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jannes

Prepper goeroe
Een tijdje geleden werd mij gevraagd door iemand of ik een topic wilde aanmaken met wat ik tot nu toe met mijn voedseldroger heb gedaan.
Bij deze. :)

Ik heb ca. een maand geleden een voedseldroger gekocht. Het is de Espressions EP5600 geworden.

Tot nu toe heb ik appels, champignons, aardbeien, paprika en gepureerde aardbei met banaan gedroogd.
Het is erg gemakkelijk: echt fout kan het niet gaan. En dat terwijl ik geen keukenprinses ofzo ben.
Toen ik de appels ging drogen kwam ik erachter dat ik ze niet helemaal netjes gesneden had. Ze waren namelijk niet allemaal even dik. Dit is wel handig met drogen, omdat dikkere stukken nu eenmaal langer moeten drogen dan dunnere. Dit heb ik opgelost door de dunnere eerder te verwijderen en de dikkere wat langer in de droger ge houden. Wat daarna nog niet helemaal droog was, heb ik meteen opgegeten. :p
(De rest volgde de dag zelf en een dag later door mij en de rest van de familie...)

Ik heb ook gepureerde aardbeien gedroogd. Daar heb ik wat foto’s van. Het moest er erg lang in. Zo’n 10-12 uur. Misschien was mijn puree te dik en moest het daarom langer. Geen idee. Daardoor heb ik mij vergist in de tijd en ben ik zo eigenwijs geweest om ‘s nachts op te staan om de bakken te wisselen en om te kijken of het al droog was. :oops: Het resultaat mag er zijn, want het smaakt erg goed. Het smaakt een beetje naar winegums. Jammie!



ADB9FC96-76B0-45BD-9CEA-AB855D44E89E.jpeg 98174C11-5A9B-4428-904F-2D48B401C9F8.jpeg 0FF06881-8EEB-41FE-A27B-E46B8DCBAF37.jpeg
 

Jannes

Prepper goeroe
*vervolg*

De champignons heb ik er te vroeg uitgehaald. Daar kwam ik de volgende dag pas achter. Ze voelden weer vochtig en dat terwijl het de dag ervoor droog had aangevoeld. Daarom heb ik het hele zooitje weer in de droger gegooid en weer een paar uur laten drogen. Misschien te lang, maar het is erg droog. Dit heb ik nog niet gebruikt in eten. Komt nog.
Op de foto de pot met ca 150 gram champignons (toen ze nog niet gedroogd waren).


Ook heb ik aardbeien in plakjes gedroogd, maar wat een rotwerk. Ze blijven of plakken aan het rooster of aan het inlegvel voor het maken van fruitleer. Wie hier tips voor heeft: laat het me aub weten!


Als laatste heb ik 3 grote paprika’s gedroogd en daar blijft nog maar weinig van over qua volume. Ook dit heb ik nog niet gebruikt in een maaltijd.


Op mijn wensenlijstje staat nog: pastasaus, rijst, prei en ui. Natuurlijk wordt dit nog wel verder uitgebreid.


Oftewel: wordt vervolgd!

A5364CB1-AE5E-4501-A843-08F4B0743C12.jpeg
 

Jannes

Prepper goeroe
Weet niet waar ik het kan kopen. Zijn er verschillende merken en kwaliteiten?

Toen ik een voedseldroger wilde kiezen zocht ik hier op het forum naar ervaringen van verschillende drogers. Helaas, ik vond niet wat ik zocht. Het is natuurlijk ook een feit dat de meeste mensen hier maar ervaring hebben met 1, hooguit 2 drogers.

Ik heb zelf veel gehad aan deze link:
https://voedseldrogers.info/

Toen in eenmaal een droger had uitgezocht, ben ik gaan zoeken waar ik ‘m het goedkoopst kon kopen.

Succes!
 

zonnebrood

Mankinds only hope
*vervolg*

De champignons heb ik er te vroeg uitgehaald. Daar kwam ik de volgende dag pas achter. Ze voelden weer vochtig en dat terwijl het de dag ervoor droog had aangevoeld. Daarom heb ik het hele zooitje weer in de droger gegooid en weer een paar uur laten drogen. Misschien te lang, maar het is erg droog. Dit heb ik nog niet gebruikt in eten. Komt nog.
Op de foto de pot met ca 150 gram champignons (toen ze nog niet gedroogd waren).


Ook heb ik aardbeien in plakjes gedroogd, maar wat een rotwerk. Ze blijven of plakken aan het rooster of aan het inlegvel voor het maken van fruitleer. Wie hier tips voor heeft: laat het me aub weten!


Als laatste heb ik 3 grote paprika’s gedroogd en daar blijft nog maar weinig van over qua volume. Ook dit heb ik nog niet gebruikt in een maaltijd.


Op mijn wensenlijstje staat nog: pastasaus, rijst, prei en ui. Natuurlijk wordt dit nog wel verder uitgebreid.


Oftewel: wordt vervolgd!

Bekijk bijlage 16218

Je kan mss een antiplak roostertje op maat knippen en deze er in leggen?

Erg leuk topic!
 

Jannes

Prepper goeroe
Je kan mss een antiplak roostertje op maat knippen en deze er in leggen?

Erg leuk topic!

Wat bedoel je met een ‘antiplak’ roostertje? Ik heb wel van die inlegvellen om fruitleer te maken, maar daaraan blijven de aardbeien ook doodleuk plakken...:confused: Of bedoel je wat anders?
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wat bedoel je met een ‘antiplak’ roostertje? Ik heb wel van die inlegvellen om fruitleer te maken, maar daaraan blijven de aardbeien ook doodleuk plakken...:confused: Of bedoel je wat anders?

Het zijn een soort roostertjes welke je ook op de bbq kan gebruiken, gebruik deze zelf bij banaan en kruiden tegen het plakken
 

Ray

SHTF Expert
Voorbeeldje van een grill of BBQ matje:
9200000043175975.jpg


Ook best handig voor een geïmproviseerd rekje met takken voor op het kampvuur. Je kunt zelfs je gehakt of worstje erin oprollen en dan bakken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik las wat over gefermenteerde knoflook of zwarte knoflook. Dat schijnt erg lekker en gezond te zijn. In een voedseldroger is dat zelf te maken. Je hebt wel een vacuum machine er bij nodig.
Heeft iemand al zwarte knoflook gebruikt? Zo ja wat vind je er van/hoe bevalt het?
Heeft iemand het al gemaakt?
 

Vitor

Survivor
Ik las wat over gefermenteerde knoflook of zwarte knoflook. Dat schijnt erg lekker en gezond te zijn. In een voedseldroger is dat zelf te maken. Je hebt wel een vacuum machine er bij nodig.
Heeft iemand al zwarte knoflook gebruikt? Zo ja wat vind je er van/hoe bevalt het?
Heeft iemand het al gemaakt?

Erg lekker is het zekker! Het is zoet en smaakt niet meer naar knoflook. Textuur is heel zacht, een soort puree.
Lekker om zo op je toastje te smeren maar ook super als je door de kruidenboter mengt. Ik heb vroeger ook salade dressing van gemaakt op basis van creme-fraiche en ook door de zelf gemaakte mayo :)

Het moet wel heel lang in de droger...
 
Bovenaan