• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voedseldroger kiezen

Jannes

Prepper goeroe
Hoi!

Hier op het forum zijn zeker mensen die een voedseldroger hebben en gebruiken.
Ik wil er graag een aanschaffen. Welke zouden jullie aanraden? Ik zie door de bomen het bos niet meer....
Er zijn voedseldrogers van €30,- en ook van vele malen duurder.
Wat vinden jullie fijn aan de droger die je hebt? En wat niet? Als je opnieuw zou moeten kiezen, kies je dan dezelfde of toch een andere? Is het raadzaam er eerst eentje van €30,- te kopen en als het bevalt pas eentje die wat meer opties heeft (indien nodig)?
Weet iemand of je ook yoghurt zou kunnen maken in een voedseldroger? Dit ivm de constante temperatuur van ca 35 graden.

Vragen, vragen en vragen. Hulp gevraagd. :)
 

LoneDrone

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ha Jannes,


Ik zou voor een goedkoper model gaan. Gewoon om eens te kijken wat het is en of je het ook echt gaat gebruiken.

Ik heb er een aantal jaar geleden een gekocht (iets van 50-60 euro denk ik) en het bevalt wel.
MAAR: ik vind hem te klein… b.v. appels drogen. Met 4-5 appels is het ding gewoon vol. En het drogen van zo’n lading appels duurt ook een dag. Dan duurt het wel een hele tijd voor ik mijn appeloogst heb gedroogd.

Zelf ben ik bezig met het maken van een zonnedroger (https://www.lowtechmagazine.be/2011...in-of-op-het-balkon-bouw-een-zonnedroger.html) op basis van een oud keukenkastje. Daar kan in 1* een flinke berg appels in. Wordt het weer een zomer als vorig jaar dan kan ik meer fruit drogen dan we eten.

Je vraag over yoghurt maken: in die van mij in elk geval niet: de temperatuur is niet te regelen en is zo rond de 50-60 graden, wat volgens mij wel een standaard temperatuur is voor voedseldroger. Ik vraag me ook af of het in een droger die wel een dergelijke temp hebben wel zal gaan. Ten eerste omdat de drogers die ik ken bestaan uit stapelbare mandjes/rekjes van een centimeter of 3 dik waar tussendoor warme lucht wordt geblazen. Dus waar wil je je bak met melk zetten. Ten tweede het is een voedsel droger, het doel is vocht te verdampen door een bewegende warme luchtstroom, die dus je melk gaat verdampen. Wellicht krijg je dan gecondenseerde melk :)
 

miss-elliot

Survivor
Zelf ben ik bezig met het maken van een zonnedroger (https://www.lowtechmagazine.be/2011...in-of-op-het-balkon-bouw-een-zonnedroger.html) op basis van een oud
rare website.
er staat: "Drogen is een manier om je oogst te bewaren voor de winter"
Ja dat is een onderdeel ja.
De rest van het bewaren naast drogen = koel en donker.
Dus drogen door vertilatoren, koel door koude wind door het voedsel te laten stromen en donker door licht weg te houden (iets wat elke boer dus doet tot het goede moment (prijs) is aangebroken om te verkopen)
Drogen door zonlicht en warme temperaturen? right...
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
rare website.
er staat: "Drogen is een manier om je oogst te bewaren voor de winter"
Ja dat is een onderdeel ja.
De rest van het bewaren naast drogen = koel en donker.
Dus drogen door vertilatoren, koel door koude wind door het voedsel te laten stromen en donker door licht weg te houden (iets wat elke boer dus doet tot het goede moment (prijs) is aangebroken om te verkopen)
Drogen door zonlicht en warme temperaturen? right...

Ik denk dat je verschillende dingen door elkaar haalt @miss-elliot.
Boeren die groenten en fruit verbouwen en die bewaren tot ze verkocht worden houden hun producten inderdaad koel en donker. Dit is onderandere om te natte producten wel aan de buitenkant te laten drogen maar om uitdroging van het product zelf te voorkomen. Het product moet zo goed als vers lijken als het verkocht word. Mijn ervaring is dat het lastig is om producten langer dan een half jaar te bewaren.

Als je echter producten wil drogen om lang houdbaar te maken wil je juist dat het product uitdroogt. In de zonnedroger wordt door zonlicht de luchtstroom verwarmd en in beweging gebracht. De producten zelf liggen in het donker. Door de warme lucht gaat het drogen sneller dan met koude lucht. Door producten te drogen zijn ze langer dan een half jaar te bewaren.

Natuurlijk zijn er nog meer methodes om voedsel lang houdbaar te maken. Maar dit draadje gaat over voedsel drogers
 
F

frans81

Gast
Ha Jannes,


Ik zou voor een goedkoper model gaan. Gewoon om eens te kijken wat het is en of je het ook echt gaat gebruiken.

Ik heb er een aantal jaar geleden een gekocht (iets van 50-60 euro denk ik) en het bevalt wel.
MAAR: ik vind hem te klein… b.v. appels drogen. Met 4-5 appels is het ding gewoon vol. En het drogen van zo’n lading appels duurt ook een dag. Dan duurt het wel een hele tijd voor ik mijn appeloogst heb gedroogd.

Zelf ben ik bezig met het maken van een zonnedroger (https://www.lowtechmagazine.be/2011...in-of-op-het-balkon-bouw-een-zonnedroger.html) op basis van een oud keukenkastje. Daar kan in 1* een flinke berg appels in. Wordt het weer een zomer als vorig jaar dan kan ik meer fruit drogen dan we eten.

Je vraag over yoghurt maken: in die van mij in elk geval niet: de temperatuur is niet te regelen en is zo rond de 50-60 graden, wat volgens mij wel een standaard temperatuur is voor voedseldroger. Ik vraag me ook af of het in een droger die wel een dergelijke temp hebben wel zal gaan. Ten eerste omdat de drogers die ik ken bestaan uit stapelbare mandjes/rekjes van een centimeter of 3 dik waar tussendoor warme lucht wordt geblazen. Dus waar wil je je bak met melk zetten. Ten tweede het is een voedsel droger, het doel is vocht te verdampen door een bewegende warme luchtstroom, die dus je melk gaat verdampen. Wellicht krijg je dan gecondenseerde melk :)

Deze ga ik onthouden . Prachtig en Nuttig ontwerp .
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik heb een Excalibur’s in de schuur. Ik vindt dat hij prima werk. Ik droog ook vlees en vis, diverse groenten en fruit, ook fruitleather en zo. Een yoghurt kun je er niet in maken, het moet juist vocht onttrekken. Yoghurt kun je prima makken in een coolbox, warme melk en starter mixen, handboek of oude kranten en je mix er in doen voor 12 uur ong. Je kun mijn droger komen uitproberen als je Will , midden van het land.
 

Jannes

Prepper goeroe
Hoi Jannes,

Er één zelf maken is geen optie ?
Nee, en dat heeft 2 redenen: ik ben onhandig en lui met dat soort dingen. ;)

Ik zou voor een goedkoper model gaan. Gewoon om eens te kijken wat het is en of je het ook echt gaat gebruiken.

Ik heb er een aantal jaar geleden een gekocht (iets van 50-60 euro denk ik) en het bevalt wel.
MAAR: ik vind hem te klein… b.v. appels drogen. Met 4-5 appels is het ding gewoon vol. En het drogen van zo’n lading appels duurt ook een dag. Dan duurt het wel een hele tijd voor ik mijn appeloogst heb gedroogd.
Dit is nuttige info. Ik verwacht niet dat ik een hele oogst moet drogen, maar meer dat ik meer gebruik kan maken van aanbiedingen in de winkel, om een voorraad op te bouwen en om er lekker mee te prutsen en lekkere, nuttige en houdbare groente wn fruit kan bewaren.

Je vraag over yoghurt maken: in die van mij in elk geval niet: de temperatuur is niet te regelen en is zo rond de 50-60 graden, wat volgens mij wel een standaard temperatuur is voor voedseldroger. Ik vraag me ook af of het in een droger die wel een dergelijke temp hebben wel zal gaan. Ten eerste omdat de drogers die ik ken bestaan uit stapelbare mandjes/rekjes van een centimeter of 3 dik waar tussendoor warme lucht wordt geblazen. Dus waar wil je je bak met melk zetten. Ten tweede het is een voedsel droger, het doel is vocht te verdampen door een bewegende warme luchtstroom, die dus je melk gaat verdampen. Wellicht krijg je dan gecondenseerde melk :)
Dit is nuttige info. Vooral dat de ruimte tussen de lagen te klein is om daar iets van een potje neer te zetten. Natuurlijk ga ik daar dan tijdens het yoghurt maken iets niet open zetten, maar juist met een potje afgesloten. Maar dat gaat ‘m niet worden, want het is te klein en blijkbaar is er geen mogelijkheid om een plaat er tussenuit te krijgen.

Ik heb een Excalibur’s in de schuur. Ik vindt dat hij prima werk. Ik droog ook vlees en vis, diverse groenten en fruit, ook fruitleather en zo. Een yoghurt kun je er niet in maken, het moet juist vocht onttrekken. Yoghurt kun je prima makken in een coolbox, warme melk en starter mixen, handboek of oude kranten en je mix er in doen voor 12 uur ong. Je kun mijn droger komen uitproberen als je Will , midden van het land.
Vlees drogen zou ik ook heel leuk vinden.
Aardig dat ik ne excalibur mag lenen, maar het is een beetje te ver weg. Bovendien ben ik dan bang dat ik ‘m stuk maak enzo.

Dank jullie wel tot nu toe voor jullie berichten. Ik ga eerst eens kijken voor een goedkopere en wat ik dan mis of juist niet en natuurlijk of ik ‘m ga gebruiken en het eten wat ik ermee maakt wel gebruik.
 
G

Gast 2000

Gast
Ik denk dat je verschillende dingen door elkaar haalt @miss-elliot.
Boeren die groenten en fruit verbouwen en die bewaren tot ze verkocht worden houden hun producten inderdaad koel en donker. Dit is onderandere om te natte producten wel aan de buitenkant te laten drogen maar om uitdroging van het product zelf te voorkomen. Het product moet zo goed als vers lijken als het verkocht word. Mijn ervaring is dat het lastig is om producten langer dan een half jaar te bewaren.

Als je echter producten wil drogen om lang houdbaar te maken wil je juist dat het product uitdroogt. In de zonnedroger wordt door zonlicht de luchtstroom verwarmd en in beweging gebracht. De producten zelf liggen in het donker. Door de warme lucht gaat het drogen sneller dan met koude lucht. Door producten te drogen zijn ze langer dan een half jaar te bewaren.

Natuurlijk zijn er nog meer methodes om voedsel lang houdbaar te maken. Maar dit draadje gaat over voedsel drogers
Na het drogen, wat wordt de houdbaarheid van het voedsel ongeveer?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Na het drogen, wat wordt de houdbaarheid van het voedsel ongeveer?

Ik heb alleen ervaring met een zonnedroger met tomaten (waren binnen een jaar op) appels (binnen een maand op,volgende keer beter verstoppen ) en kruiden (ook na een jaar op)
Dus alles was al op voor ik merkte dat het niet meer goed was.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ik heb alleen ervaring met een zonnedroger met tomaten (waren binnen een jaar op) appels (binnen een maand op,volgende keer beter verstoppen ) en kruiden (ook na een jaar op)
Dus alles was al op voor ik merkte dat het niet meer goed was.

Bekend probleem: 1 volle droger met appels heeft (als de kleine drones ze ontdekken) meestal een houdbaarheid van 1 a 2 dagen.... :)
Het record voor gedroogde appels staat op dit moment op bijna een jaar... toen werd de pot ontdekt en was het in een middag bekeken. Tja, ze vinden gedroogd fruit lekkerder dan snoep of chips, en dat ga ik niet ontmoedigen.

Maar ik denk dat goed gedroogde appels/tomaten die goed zijn opgeslagen (vocht-vrij vooral) dat ze makkelijk een jaar houdbaar zijn, en zelfs langer.
 

Jannes

Prepper goeroe
Bekend probleem: 1 volle droger met appels heeft (als de kleine drones ze ontdekken) meestal een houdbaarheid van 1 a 2 dagen.... :)
Het record voor gedroogde appels staat op dit moment op bijna een jaar... toen werd de pot ontdekt en was het in een middag bekeken. Tja, ze vinden gedroogd fruit lekkerder dan snoep of chips, en dat ga ik niet ontmoedigen.

Maar ik denk dat goed gedroogde appels/tomaten die goed zijn opgeslagen (vocht-vrij vooral) dat ze makkelijk een jaar houdbaar zijn, en zelfs langer.

Ik hoop dat mijn erfgenamen dat ook gaan doen. :)
 

Nomad

Diehard Prepper
In mijn afwezigheid hier was ik even vergeten waarom ik hier ook al weer zo graag kwam. Meteen val ik met mijn neus in de boter!. Want al lange tijd loop ik met de gedachte om een droger te kopen.
Met als belangrijkste reden zelf gedroogde kruiden te maken.

Van verse kruiden uit de supermarkt gooi ik naar mijn mening altijd te veel weg, dat kan ik net zo goed drogen om dan te kunnen bewaren.
Zelf paprika poeder maken lijkt me leuk; De Keuringsdienst van Waarde heeft daar een leuke aflevering over. Dit zou ik goed in soepen en sauzen kunnen gebruiken.

Mijn kennis over drogen is beperkt en eigenlijk ben ik op zoek naar een klein boekje hierover.
Maar goed voor zover ik weet; voor verschillende voedselsoorten zijn verschillende temperaturen nodig. Daarbij varieert de droogtijd.

Goedkope/eenvoudige droog machines hebben doorgaans één temperatuur stand en geen timer. De droog temperatuur kan je dan iets beïnvloeden door het hoger in de droger te leggen. Als timer kan je natuurlijk altijd een analoge lichtschakelaar timer gebruiken met alleen een uit-pinnetje er in.

Het idee van een zonnedroger had ik nooit aan gedacht. Dit moet ik ook maar eens gaan bekijken.
 

Jannes

Prepper goeroe
Georiënteerd, vakantiegeld binnen, dus: de voedseldroger is gekocht! :)

Ik ben gegaan voor een espressions ep5600.
De eerste gedroogde appels zijn eruit gekomen en ook al weg. Niet dat ze mislukt zijn, helemaal niet, maar ze zijn al opgegeten door 2 kleine mensjes (en hun moeder....).

Dus @LoneDrone , bij ons heeft gedroogd fruit ook geen lang leven. ;)

Morgen wil ik fruitleer gaan maken van aardbeien. Komende week kunnen we bij een boer in de buurt zelf aardbeien plukken. Dit doen we elk jaar. Lekker en goedkoop. Maar..., de oogst van vorig jaar (9 kg) is nog niet op. Het restant wil ik verwerken in fruitleer, zodat er weer plek in de vriezer is voor nieuwe aardbeien.

@Nomad op het forum kreeg ik de tip om dit boek te kopen:
https://www.weckenonline.com/handboek-voedsel-drogen-1034.html
Dit is een oude versie. De nieuwe kost het dubbele meen ik me te herinneren. Ik vind het een fijn boek. Het helpt je goed op weg. Evt in combinatie met de site. Bovendien moet je een heleboel dingen zelf proberen, maar om te beginnen is een boek wel fijn.
 

Niels

Mankinds only hope
Georiënteerd, vakantiegeld binnen, dus: de voedseldroger is gekocht! :)

Ik ben gegaan voor een espressions ep5600.
De eerste gedroogde appels zijn eruit gekomen en ook al weg. Niet dat ze mislukt zijn, helemaal niet, maar ze zijn al opgegeten door 2 kleine mensjes (en hun moeder....).

Dus @LoneDrone , bij ons heeft gedroogd fruit ook geen lang leven. ;)

Morgen wil ik fruitleer gaan maken van aardbeien. Komende week kunnen we bij een boer in de buurt zelf aardbeien plukken. Dit doen we elk jaar. Lekker en goedkoop. Maar..., de oogst van vorig jaar (9 kg) is nog niet op. Het restant wil ik verwerken in fruitleer, zodat er weer plek in de vriezer is voor nieuwe aardbeien.

@Nomad op het forum kreeg ik de tip om dit boek te kopen:
https://www.weckenonline.com/handboek-voedsel-drogen-1034.html
Dit is een oude versie. De nieuwe kost het dubbele meen ik me te herinneren. Ik vind het een fijn boek. Het helpt je goed op weg. Evt in combinatie met de site. Bovendien moet je een heleboel dingen zelf proberen, maar om te beginnen is een boek wel fijn.
Heb je ook al iets als spaghettisauce geprobeerd ofzo? Of een of ander oosters gerecht?
Ik doe dat vaak en het gedroogde voedsel neem ik dan vacuum verpakt mee. Ideaal, je eigen voedsel lichtgewicht mee onderweg.
De rijst ofzo kook is altijd wel apart.

Hoe bevallen de gedroogde aardbeien? Ik zou ze eerst in plakjes snijden voor ze in de droger te gooien.
 

Jannes

Prepper goeroe
Heb je ook al iets als spaghettisauce geprobeerd ofzo? Of een of ander oosters gerecht?
Ik doe dat vaak en het gedroogde voedsel neem ik dan vacuum verpakt mee. Ideaal, je eigen voedsel lichtgewicht mee onderweg.
De rijst ofzo kook is altijd wel apart.

Hoe bevallen de gedroogde aardbeien? Ik zou ze eerst in plakjes snijden voor ze in de droger te gooien.

Pastasaus drogen wil ik nog gaan doen, net zoals rijst drogen. @Marcov bracht me op dat idee.
Het is zeker wel uitproberen hoeveel water er dan bij moet of heb je een goede richtlijn?

Ik heb aardbeienleer gemaakt. Het is goed gelukt en het was erg lekker. Alleen jammer dat de richttijd die in het boekje stond (4-6 uur) veel te kort was. Dus ik ben die avond op tijd naar bed gegaan en ben ‘s nachts zelfs nog 2x opgestaan. Gelukkig ben ik dat redelijk gewend. :)

@Niels bij een boer in de buurt kun je goedkoop zelf aardbeien plukken. Dat wil ik gaan doen morgen/overmorgen. Die wil ik in plakjes gaan drogen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Pastasaus drogen wil ik nog gaan doen, net zoals rijst drogen. @Marcov bracht me op dat idee.
Het is zeker wel uitproberen hoeveel water er dan bij moet of heb je een goede richtlijn?
Ik moet het ook nog uitproberen, het is iets wat ik op een outdoorsite tegen gekomen ben.
 

Jannes

Prepper goeroe
Ik moet het ook nog uitproberen, het is iets wat ik op een outdoorsite tegen gekomen ben.
Jij hebt mij toch dat boek over voedsel drogen aangeraden? Jij hebt dat boek ook, meen ik me te herinneren. Daar staat in hoe het moet.
 

Marcov

Prepper goeroe
Jij hebt mij toch dat boek over voedsel drogen aangeraden? Jij hebt dat boek ook, meen ik me te herinneren. Daar staat in hoe het moet.
Ja, dat klopt. Zal ik het boek toch eens beter gaan lezen. ;) En ik zal eens opzoeken op welke amerkaanse site ik het gelezen heb. Ik vergeet de sites vaak op te slaan.
 
Bovenaan