• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik zocht een systeem van een voedselvoorraad-systeem (meerdere personen) die makkelijk kan rouleren en waarbij snel te zien is hoe groot deze is. Het bijhouden diende minimaal te zijn en inzicht te geven of er tht-datums verlopen zonder dat ik allerlei blikken ervoor moet gaan schuiven. En er moest rekening gehouden worden met de rekbaarheid van de vermelde houdbaarheidsdatums.
Het verwerken van calorieën etc. vindt ik te ver doorgeschoten :D en verwerk ik derhalve ook niet.
BerekenData-boxen.jpg

Ik gebruik bijvoorbeeld curver Uniboxen van 30ltr. en daar stel ik menu's in samen voor 4 personen voor minimaal 1 week van hetgeen er normaliter gegeten wordt.
Hoewel ik er ook andere dingen in weg prop :fluit: om de ruimte te vullen gaat het vooral om het voedsel.

Op iedere box komt een uitdraai met daarop:
* Boxnummer + datum samenstelling
* Producten met (uitlek-)gewicht en aantallen (blik/pot/pak).
* THT-datum
* Hoeveel tijd houdbaar
* Hoeveel tijd houdbaar met overscheiden van een opgegeven aantal dagen.
BerekenData-screenshot.jpg
Omdat de sheet digitaal is wordt middels een formule per rij een kleurcode (voorwaardelijke opmaak) gegeven van de laatste kolom. Zo is in één oogopslag te zien welke producten op enig moment moeten gaan rouleren zonder dat je daarvoor door je daadwerkelijke voorraad hoeft te loeren.

Op deze wijze weet je voor hoeveel weken/maanden je voedsel hebt staan en houdt je kant en klare variatie (per week) die ook bij het rouleren ingezet kan worden. Makkelijk als dynamische, digitale sheet maar functioneert ook zonder. En ik kom zo niet snel met een aanvulling in het topic “Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?” terecht:lol:. Hebben jullie ook een systeem en zo ja, hoe ziet die er dan uit?
 

Bijlagen

  • Topic_Voorraad-beheer.zip
    781.1 KB · Weergaven: 20

Pignonwiel

Senior Prepper
Mooi gemaakt @Jasje

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie zoal op voorraad zetten. “Sla op wat je eet” zie ik hier veel voorbij komen en dat lijkt me een goed uitgangspunt, ware het niet dat wij hier zelf veelal vers en dus nauwelijks spul uit pot of blik eten. De dingen die voor mij voor de hand liggen (knakworsten, ragout en een blik soep) komen je na een week wel de neus uit vrees ik.

Ik zou hier dus graag iets meer inzicht in krijgen. Misschien wil je je actuele lijst eens per pm doorsturen @Jasje ? En ben ook benieuwd naar wat anderen zoal hebben.

Zelf kom ik op dit moment tot 2 weken NRG5’s (die krijgen we allemaal goed weg, incl de kinderen), aangevuld met een aantal blikken ragout, knakworsten, gehaktballen in saus, paar kilo rijst, wat blikken fruit, soep en een paar zakken noten.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Heel netjes @Jasje !:thumbsup:

@Pignonwiel ik heb dus hetzelfde 'probleem': ik eet zoveel mogelijk vers en praktisch niet uit blik.
Ik heb ervoor gekozen veel uit te proberen en van de lekkerste groenten, vlees en fruit in pot/blik toch een voorraad aan te leggen.
Rouleren blijft problematisch, dus ik geef regelmatig dingen weg die bijna verlopen (mits ik nieuw ingekocht heb).
Dat is het nadeel: t kost geld waar ik aleen maar anderen blij mee maak (of is dat een voordeel? :))
Voordeel is: mocht het nodig zijn dan kan ik mezelf een jaar 3x per dag, 7 dagen per week goed bedruipen qua voeding
(en waarschijnlijk wel 1,5 jaar ook, omdat in pot/blik veel meer suikers en koolhydraten zitten en het beter zal 'vullen')

Wat ik wel geleerd heb is (pressure) wecken van mn eigen groenten en vlees: dat smaakt een stuk beter dan wat je in de winkel koopt!
 

petroman

SHTF Expert
Heel mooi systeem @Jasje !
Ik neem aan dat je voor het bereiden ook de nodige kookspullen hebt.

Rouleren blijft problematisch, dus ik geef regelmatig dingen weg die bijna verlopen (mits ik nieuw ingekocht heb).
Waarom geef je het weg en eet je het niet zelf op ?
Dan weet je ook of het nog smaakt dus of het allemaal de moeite waard is.

Ik ben bang dat je het principe verse groente, aardappelen stukkie vlees moet loslaten in geval dat.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Waarom geef je het weg en eet je het niet zelf op ?
Dan weet je ook of het nog smaakt dus of het allemaal de moeite waard is.

Dat ik veel vers eet en weinig uit pot/blik is een persoonlijke keuze. Ik vind vers, eker uit eigen tuin, gewoon lekkerder.
Waarom zou ik ook niet, het is nu gewoon te koop en 24/7 uit pot/blik eten kan ik altijd nog als de nood aan de man is.

Groenten in pot/blik hebben gemiddeld een THT van 3 jaar.
Aangezien ik oplet als ik inkoop heb ik de 366 potten in mijn voorraad (1 per dag, voor 1 jaar) redelijk netjes verdeeld over die periode wat uitkomt op ca 122 potjes met dezelfde THT. Daarvan eet ik er zeg 62 per jaar op (1x per week + 10 appelmoes).
Ik hou 2 random potten apart voor de 'houdbaarheidstest'.
Blijven er ca 58 per jaar over die ik weggeef. Lijkt veel maar kost niet veel: ik koop in in de aanbieding van 1+1 gratis, 4 voor 3 euro ect, wat neerkomt op zo'n 35-45 euro. Ik bedoel maar: ga een keertje uit eten en je bent meer kwijt.

Tuurlijk, ik kan er voor kiezen om 2x per week uit pot te eten, of de potten die over de THT gaan het jaar daarna te eten (want er mankeert niks aan), maar met dat laatste begin je steeds meer potten te hebben die over de datum gaan en op de manier dat ik het nu doe hou ik mn voorraad (nu het zonder problemen kan) goed up-to-date, terwijl ik zoveel mogelijk vers eet.
De potten die ik achter hou test ik na een jaar of meer, om te checken wat het doet met de smaak en consistentie.

Ik ben bang dat je het principe verse groente, aardappelen stukkie vlees moet loslaten in geval dat.

Uhm... dat is precies de reden dat ik een houdbare voorraad heb? :rolleyes:
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben ooit aan een systeem begonnen om mijn voorraad bij te houden maar. Het werd amper bijgehouden .
Dat ik mijn voorraad wat afbouw heb ik onlangs nog vermeld omdat een voorraad voor 8/9 pers moeilijk te rouleren is met 2 pers.
Zelf heb ik veel eigen ingemaakt voorraad vooral groenten wat fruit en vlees.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Maar die eet je dan weer niet op, maar geef je weg.

Dat klopt, zolang er geen SHTF is. ;)

Zoals verschillende mensen al aangeven, zoals @Flos hierboven, is het heel lastig je voorraad op tijd te rouleren als je voor meer mensen voorraad wilt aanhouden dan dat er nu bij je wonen (en dus verbruiken), of als je voor meer (= langere periode) voorraad aanlegt dan dat je op dit moment verbruikt.

Ik vind persoonlijk mijn oplossing, dingen weggeven zolang ze voor niet-preppers nog acceptabel zijn (=ca 1 maand voor de THT), de meest elegante.
Een andere oplossing zou zijn om mijn voorraad te verkleinen tot wat ik nu (= pre-SHTF) verbruik, maar dan haal ik mij doel van 1 jaar niet.
Ik kan alles ook zelf bewaren en op een gegeven moment zitten met dingen die 5 jaar over de datum zijn, maar waarom zou ik?

Hoe doe jij dat zelf dan @petroman ?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik ben ooit aan een systeem begonnen om mijn voorraad bij te houden maar. Het werd amper bijgehouden .
Dat ik mijn voorraad wat afbouw heb ik onlangs nog vermeld omdat een voorraad voor 8/9 pers moeilijk te rouleren is met 2 pers.
Zelf heb ik veel eigen ingemaakt voorraad vooral groenten wat fruit en vlees.

In mijn nieuw nog te realiseren systeem ga ik rekken op jaartal sorteren voor producten met een houdbaarheid.

Producten die feitelijk "oneindig" houdbaar zijn komen in andere rekken.

Het heeft weinig nut als je zoveel preps hebt om ieder item op exacte datum in een systeem te zetten.
 

Flos

SHTF Expert
Maar die eet je dan weer niet op, maar geef je weg.
Zo een jaar of 4 terug heb ik eens grote schoonmaak gehouden in mijn voorraad. Zo heb ik van honderden blikken en potten moeten afstand doen. Ik heb ze naar de voedselbank gebracht. Alles wat over de datum was wilde ze niet eens. De rest hebben ze aanvaard.
Zo heb een jaar blikken potten enzomeer gegeten dat over de datum was.
Tegen de tijd dat het op was. Had ik er weer al een vrachtje.
Nu kijk ik zelden of nooit meer naar datums.
 

petroman

SHTF Expert
Ik dacht dat de meeste die een voorraad hebben ook regelmatig uit die voorraad eten.
Zo hou je vanzelf roulatie. En weet je wat je met de voorraad kan doen, varieren enzo. Je kan wel zakken rijst, meel, bonen opslaan maar als je niet regelmatig brood bakt dan mis je de vaardigheid. En misschien wel broodnoodzakelijke toevoegingen of beleg.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Maar ik heb (nog) geen jaar voorraad.

Ah ;) Ik ben benieuwd te horen of je met een goede oplossing kom om te rouleren als je zover bent. Ik sta altijd open voor verbetering van mijn eigen
ideeen! :thumbsup:


Ik heb ze naar de voedselbank gebracht. Alles wat over de datum was wilde ze niet eens. .
Precies, daarom geef ik het weg (vlak) vóórdat de THT verlopen is :)

Ik hou een strakke administratie bij, dus ik weet exact hoeveel ik van iets heb, de datum THT en een heleboel andere dingen LOL.
Zaken gaan de voorraad niet in of uit voordat het verwerkt is in de overzichten :rolleyes:

Voordeel is dat ik altijd met een briefje in mn portemonnee rondloop waarop staat hoeveel porties ik nog onder/boven mn jaardoel zit én wat de laatste THT is die ik in voorraad heb. (En dit dan van alle 'voedsel-groepen': groenten, vlees, vis, fruit, ontbijt, lunch, beleg, melk en aanverwanten, pasta, rijst, bonen,... etc.)
Op die manier weet ik bv, als ik een leuke aanbieding zie staan, of ik niet iets koop met een kortere THT dan wat ik al heb.
Voor sommige dingen maakt het niet uit, maar ik koop nu bv geen groenten in pot/blik met THT 2019 want dat maak ik komend jaar niet op.
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie zoal op voorraad zetten.
Hier wordt nog steeds aan bijgesteld en gesleuteld hier. De variatie valt er best in te houden ook als je normaal zo vers mogelijk eet. Je hoeft natuurlijk ook niet een week eten uit de roulatie-voorraad precies in één week er door te jassen. Zo nauw luistert dat niet. Belangrijkste is dat je eten hebt in geval dat...
Ik neem aan dat je voor het bereiden ook de nodige kookspullen hebt.
Uiteraard, maar dat valt buiten de scope van dit topic :lips:.
Overigens als je in de Play store zoekt op Inventory apps, dan vindt je een paar echt goede die makkelijk printbaar, sorteerbaar of gewoon in Excel formaat zijn.
Yep, dat is bekend maar zoals al aangegeven wil ik niet afhankelijk zijn van andere partijen, stroom en wil ik bovenal de gegevens voor mezelf houden en mag google er naar fluiten :fluit:. Dus bewust geen "smart-systeem" tot zover. Voor anderen is het wellicht wel een tip. Thx voor de aanvulling.
...ik koop nu bv geen groenten in pot/blik met THT 2019 want dat maak ik komend jaar niet op.
Daarom heb ik juist het veld [Opgave dagen] erin aangebracht, om juist die rek er in te brengen waarvan inmiddels wel bekend is dat die er is.
 
Bovenaan