• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voegt een jerrycan iets toe?

Wollo

Prepper
Hallo allen,

mijn eerste post -en tegelijk ook de vraag waarvoor ik me heb aangemeld: heeft een jerrycan toegevoegde waarde?

Met de golf van ransomware-aanvallen van de afgelopen weken, samen met andere events van de laatste tijd, maken dat ik toch iets verder wil gaan dan de adviezen van de overheid. Een essentieel iets om te hebben is natuurlijk water.

Ik ben enthousiast gaan googlen en heb diverse jerrycans gevonden, maar ze zijn wel wat prijzig. Voor 20l ben je al snel € 17,50+ kwijt. Misschien niet veel wanneer het je leven redt, maar toch...

Wat is de toegevoegde waarde van een jerrycan boven het gebruiken van gewone PET-flessen van 1,5-2 l elk? Heeft een Jerrycan voordelen die een PET-fles niet heeft? Of heeft een fles bepaalde nadelen?
 

AWOL

Prepper goeroe
@Wollo Het eerste dat ik je zou adviseren is een waterfilter te kopen zodat je, als je ingeslagen voorraad water op is, water uit de natuur kunt gebruiken. Daar volgt ook direct het nut van een jerrycan uit want je kunt daar dan in één keer meer water mee vervoeren. Je kunt natuurlijk ook met lege PET flessen sjouwen als de nood aan de man is. Een jerrycan slaat efficiënter water op, een 20 liter jerrycan neemt minder ruimte in dan 10 2 liter pet flessen. Een jerrycan zal over het algemeen sterker zijn dan een PET fles. Ook als je bijvoorbeeld zou moeten evacueren is het makkelijker een paar jerrycans in je auto te gooien dan tientallen flessen, tenzij je die wellicht allemaal al in stevige tassen hebt.

Dat zijn zo een paar overwegingen die in mij op komen, ongetwijfeld zullen anderen nog andere zaken noemen waar ik nu niet aan denk.
 

Richard434

Prepper goeroe
Hallo @Wollo,
Allereerst Welkom op het forum.
Indien je wilt kan je jezelf in onderstaand sub-forum voorstellen. ;)
https://www.preppers-shelter.nl/forum/forums/voorstelronde.12/

Dan gezien je vraag over de flessen/Jerrycan.
Zoals @AWOL al zei zou ik eerst een goed waterfilter kopen, zodat je flexibeler bent in het verzamelen en drinkbaar maken van water.
Daarna komt de uitdaging van hoe neem je het water mee.

Het voordeel van een (Goede) Jerrycan is dat je in een keer een 10 of 20 liter water mee kan nemen.
Aangezien je voor je hygiëne, drinken en dergelijke al snel 4 liter water, (minimaal wordt gezegd 3, dus zelf ga ik uit van meer) per persoon per dag nodig hebt, is het makkelijker om in 1x meer water te kunnen meenemen/opslaan.
Dus kan je met een 20L Jerrycan in 1x 5 "dagen" meenemen. Voor dezelfde hoeveelheid moet je ook 10 2L flessen meenemen.
Dat tilt gewoon een stuk lastiger.
Daarnaast is het voordeel dat er vaak een kraantje aan zit.
Een nadeel van een Jerrycan ten opzichte van losse flessen is dat als er iets met 1 fles is, je er nog een hoop over houdt, terwijl je bij een Jerrycan meteen een grotere watervoorraad kwijt bent.

Zelf gebruik ik meerdere opslagmethoden, zowel een regenton, als jerrycans, als flessen. Het een hoeft het andere niet uit te sluiten. ;)
 

Kenneth

Elementary prepper
Beste Wollo,

Welkom op het forum!

Je kan een Jerrycan nog iets goedkoper krijgen:

-jerrycanshop.nl: 20L met kraantje voor €12 (als je er meerdere koopt kun je de bezorgkosten delen over het aantal jerrycans)
-Bij Bever voor €15 kun je hem zelf ophalen (Gratis verzending vanaf €30)
-Bij De Action heb ik een 10L jerrycan gekocht voor €3 (het kraantje was alleen minder goed)
-Bij Aliexpress zullen ze vast ook goedkoper zijn

Zelf gebruik ik meerdere opslagmethoden, zowel een regenton, als jerrycans, als flessen. Het een hoeft het andere niet uit te sluiten. ;)
Zeer mee eens!
 

P.Oemel

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb ze ooit bij Brouwmarkt besteld, 6 euro per stuk voor een 10L jerrycan; https://www.brouwmarkt.nl/jerrycan-10-liter-met-garantiesluiting.html
Prima stevige jerrycans en nog stapelbaar ook!

En de toegevoegde waarde, is die niet voor iedereen anders ;)
Ik heb bijvoorbeeld meerdere flessen drinkwater staan(standaard supermarkt fles) om te uit drinken(duh). Het water in de jerrycans gebruik ik in eerste instantie om mee te koken, athans dat was de insteek.
Hoe dat in de praktijk gaat uitpakken als we ze ooit nodig hebben zien we dan wel :)

In de tuin staat ook nog een 1000 liter watertank bedoeld voor de planten én er stroomt hier op 50 meter een beekje langs(snelstromend water). Aan water hier dus geen gebrek. Voor de laatste twee heb ik natuurlijk een waterfilter achter de hand.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij hebben hier 4 vaste kannen van elk 20 met tapkraatje voor water en twee opvouwbare voor onderweg. De vaste kannen gebruiken we gewoon heel de tijd dus het water word continu ververst. Verder hebben we nog enkele kannen voor verpakt staan en enkele waterfilters.

Het is zo vervelend wanneer je niets kan drinken je met een scheur in je kop rond moet lopen, dat komt je denk vermogen en lichamelijke gesteldheid niet ten goede :p
 

petroman

SHTF Expert
@Wollo
Welkom op het forum.
Het grote voordeel van voorstellen is dat je antwoorden krijgt waar je meer aan hebt. Bv woon je alleen > hoeveelheid water, woon je in een flat 8 hoog > geen regenton.

Persoonlijk kijk ik altijd/vaak naar wat wij noemen derde wereld landen. De mensen daar leven vaak in een situatie waar wij dreigen heen te gaan. Daar gebruikt met in feite alles waar water in blijft staan om water in op te slaan.

Heb je een tuin > IBC container, handig om water uit te nemen voor je tuin en als opslag. Wil je thuis blijven ? hoeveel ruimte heb je ?
Als voorraad zou ik de hamsterweken in de gaten houden en dan wat extar water halen, Flessen zitten dicht en zijn prima op te slaan.

Van mij dus geen prijzen maar meer de vraag wat denk je nodig te hebben en hoeveel bergruimte heb je ?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
We hebben ook verschillende manieren vvan water opslaan. Ik heb er voor gekozen om weinig pet flessen op te slaan. Maar wel water in 2 liter pakken. Die zijn makkelijk te stapelen.
 

Flos

SHTF Expert
We hebben hier een regel. Een is geen. Dus zorg voor meerdere manieren van water op slag. En meerdere van elk als dat in jou mogelijk ligt.

Oja welkom hier. @Wollo
 

markske

Diehard Prepper
Hallo allen,

mijn eerste post -en tegelijk ook de vraag waarvoor ik me heb aangemeld: heeft een jerrycan toegevoegde waarde?

Met de golf van ransomware-aanvallen van de afgelopen weken, samen met andere events van de laatste tijd, maken dat ik toch iets verder wil gaan dan de adviezen van de overheid. Een essentieel iets om te hebben is natuurlijk water.

Ik ben enthousiast gaan googlen en heb diverse jerrycans gevonden, maar ze zijn wel wat prijzig. Voor 20l ben je al snel € 17,50+ kwijt. Misschien niet veel wanneer het je leven redt, maar toch...

Wat is de toegevoegde waarde van een jerrycan boven het gebruiken van gewone PET-flessen van 1,5-2 l elk? Heeft een Jerrycan voordelen die een PET-fles niet heeft? Of heeft een fles bepaalde nadelen?
Ja kan gratis genoeg 10 en 20-25Liter HDPE bidonnen verkrijgen, zet die in het donker en daar kan je jaren water in opslaan.
 

Rataplan

Mankinds only hope
alle manier zijn interessant en handig, dus maak er als je kan gebruik van.

het interessante aan pet flessen vind ik dat je er een hoop anders bruikbaars van kan maken: beker, trechter, fuikje, waterfilter ( voorzien van natuurlijk materiaal bijv.) etc

en gebruik niet dezelfde kleur of iets dergelijks bij jerrycans voor zowel water als brandstof....dat gaat een keer fout zeker wanneer er haast geboden is of iemand behulpzaam is, maar niet zo goed op de hoogte is van jouw systeem etc.
een sticker erop werkt voor jouw wel, een ander kijkt er snel overheen.
 

Wollo

Prepper
@Wollo
Welkom op het forum.
Het grote voordeel van voorstellen is dat je antwoorden krijgt waar je meer aan hebt. Bv woon je alleen > hoeveelheid water, woon je in een flat 8 hoog > geen regenton.

Persoonlijk kijk ik altijd/vaak naar wat wij noemen derde wereld landen. De mensen daar leven vaak in een situatie waar wij dreigen heen te gaan. Daar gebruikt met in feite alles waar water in blijft staan om water in op te slaan.

Heb je een tuin > IBC container, handig om water uit te nemen voor je tuin en als opslag. Wil je thuis blijven ? hoeveel ruimte heb je ?
Als voorraad zou ik de hamsterweken in de gaten houden en dan wat extar water halen, Flessen zitten dicht en zijn prima op te slaan.

Van mij dus geen prijzen maar meer de vraag wat denk je nodig te hebben en hoeveel bergruimte heb je ?

Goed punt.
Ik woon alleen. Op dit moment ben ik nog niet bezig met de echt grote rampen. Als WO3 uitbreekt verwacht ik het sowieso niet te overleven, zeg maar. De vraag die ik hier stelde gaat echt over het begin van de voorbereiding, dus ik ga voor nu uit van een relatief kleinschalig event, waardoor ik het thuis even moet kunnen uitzingen.

Ja kan gratis genoeg 10 en 20-25Liter HDPE bidonnen verkrijgen, zet die in het donker en daar kan je jaren water in opslaan.

Wat zijn dat? En waar vind je die dingen?
 

petroman

SHTF Expert
@Wollo, je vraagt of een jerrycan iets toevoegd. Maar waar aan het iets moet toevoegen ontbreekt.

Je woont alleen, ik zou dus voor de hamster optie gaan en gewoon twee sixpacks barleduc 2ltr halen.
Heb je ruimte dan 3x.

Een jerrycan voegt in jouw geval niets toe.
Flessen zet je gewoon neer en gebruik je gewoon, doorwisselen. Elke andere verpakking moet je schoonmaken, ontsmetten en dan ? Doorwisselen is gedoe, laten staan kan maar dan moet je schoonmaken en vullen goed onder de knie hebben.
 
J

J.J

Gast
Mijn vrouw gebruikt elke dag barleduc 2ltr vind het eigenlijk zonde de lege pakken steeds weg te gooien,
kunnen we iemand daar blij mee maken???

Als je ze gaat vullen met goed water, zou ik het tot aan de rand vullen, de dop er op, en dan voor het vast draaien de lucht er even uitknijpen, tot er wat water uitkomt.
Zo als @Tanfana op merkte ze zijn goed stapelbaar (vooral als je er in lagen een stuk karton tussen legt).
 

Nomad

Diehard Prepper
Van harte welkom om het forum @Wollo.

Een aantal weken geleden heb ik dit zelf aan de hand gehad. Ik heb gekozen voor jerrycans die gebruikt worden door onder andere Defensie.
Meer informatie hierover kan je hier vinden Scepter Homepage.

Een aantal voordelen van een goede Jerrycan zijn:
- Degelijk, kunnen druk bij warmte en vrieskou weerstaan.
- Stapelbaar
- Laten geen licht door
- Kunststof jerrycans kunnen niet roesten
- Zijn food safe
- Zijn gemakkelijk schoon te maken

Het voornaamste nadeel is dat een jerrycan van 20l ruim 20kg weegt. Mijn vriendin is er niet blij mee, haha.
Daar staat wel tegenover dat een 20l can minder ruimte in neemt als 13 flessen van 1,5l.

En ze zijn duur. Heel duur. Als je er op loopt kan je ze 2e hands nog wel eens op de kop tikken.
Zorg wel dat je geen afgeragde of vervuilde (benzine of andere troep) cans koopt. Bij elke verdenking hiervan zou ik van de koop afzien.
Na aanschaf moet je de tanks heel goed schoonmaken.
 

AWOL

Prepper goeroe
Jerrycans waarvan je nooit 100% zeker van gaat zijn wat erin heeft gezeten... Ik koop ze wel nieuw voor die paar euro ;)
Lijkt mij ook, tenzij je misschien echt precies weet wat het verleden van zo'n jerrycan is geweest. Daarnaast is de afschrijving op zo'n jerry can heel laag, zeker als je deze alleen voor opslag gebruikt gaat die een leven lang mee. Af en toe ontsmetten en wellicht de O ring vervangen en het is een diepte investering. Sommige zekerheden kosten nu eenmaal iets.
 

Flos

SHTF Expert
@P.Oemel @AWOL . Ik dacht dat de Nederlanders zuinig waren? Er is totaal niets mis mee een zo een herbruik te jerrycan of een bidon lijk @markske ze zo mooi in het vlaams noemt. En ze kosten niets.
Ik heb er tientallen staan wel in blauwe plastic die in witte geef ik terug weg.
Dit van mij zijn dus gebruikt voor het ontsmettings middel waar jullie weer mee gaat ontsmetten.
Maar ook die moet je goed uitspoelen.
 

AWOL

Prepper goeroe
@Flos maar dan weet je dus waarvoor ze gebruikt zijn en dan is er geen bezwaar tegen. Als je alleen aan jerrycans kunt komen waarvan je niet weet wat er in gezeten heeft is een nieuwe kopen een veiligere keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan