• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voldoende accu-capaciteit?

Erik78

Prepper
Als ik een 12V accu heb van 230 Ah en ik wil elke dag daar een elektrisch kacheltje van 800 watt (230V) 2 uur lang op wil laten draaien, heb ik dan genoeg aan deze accu?

Ik ga er voor het gemak even van uit dat de accu elke dag opnieuw wordt opgeladen dmv zonnepanelen.

Mijn berekening:

Kacheltje: 2 uur x 800 Watt = 1600Wh.
Accu: 230 Ah x 12V = 2760 VAh = 2760Wh
Klopt dit??? o_O Zo zou het genoeg moeten zijn.

Echter mag ik deze accu maar voor 50% ontladen dus eigenlijk maar (2760 / 2=) 1380 Wh. In dat geval is het niet genoeg. Of wordt er bij de fabrikant al van een gedeeltelijke ontlading uitgegaan?
 

Ray

SHTF Expert
@Erik78 Fabrikant geeft totale capaciteit op, daarbij geen rekening houdend met max 50% oid ontladen.
Ook is dit in het beste geval, geen rekening houdend met veroudering van je accu.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
In de zomer met veel zonuren zal je accu misschien net volstaan, maar in de winter heb je dagen met weinig of geen zon. Eerder las ik ergens dat je twee panelen hebt die zo'n 8A kunnen laden. Dus met dagen van 10 zonuren laadt je de accu vol met max 16A per uur, maar met minder wordt het al lastig.

Neem je een tweede accu zou je 24v kunnen maken (of paralel op 12v blijven en de capaciteit verdubbelen, liever niet). Ik zou voor 24v gaan want je panelen zijn ruim 30v dus dan laadt je ook 16A max per uur met dezelfde panelen, maar dan heb je wel de dubbele laadcapaciteit, nl 24V.

Mogelijk heb je dan wel een andere omvormer nodig, maar de kachel kun je dan zeker 2 uur branden.
 

Erik78

Prepper
@Harry Nack Panelen zijn 8,84 A inderdaad, maar zoals vandaag (regelmatig een beetje bewolking) merk ik dat hij soms terugzakt naar 1 A.

Een extra accu is inderdaad een heel goed idee, echter kan de laadregelaar max 50 V vanuit de zonnepanelen aan, daarom heb ik op dit moment ook maar 1 paneel aangesloten. Ik zou de zonnepanelen wel parralel kunnen zetten... Dan blijft het voltage vanuit de zonnepanelen hetzelfde. Geen idee of dat zomaar kan eigenlijk.

Superbedankt voor het meedenken :)
 

martin

Mankinds only hope
Ik zou de zonnepanelen wel parralel kunnen zetten... Dan blijft het voltage vanuit de zonnepanelen hetzelfde. Geen idee of dat zomaar kan eigenlijk.

Ja dat kan. Ik heb er een stuk of 12 parallel staan. Gewoon plus op plus, min op min.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb ook mijn zonnepanelen parallel staan.
https://www.travelpower.nl/epsolar-...MI1saZi6XJ3AIVRZnVCh0ShQrBEAQYBCABEgK-C_D_BwE

De site van mickelmoen is heel mooi en duidelijk maar niet de enige oplossing en voor thuis gebruik kan je 50% van de info al weg laten.
Als er op een zonnepaneel staat dat hij 8A levert dan is dat bij de aangegeven klem spanning.
Op 12v/14v verdubbelt wel degelijk de laadstroom ten opzichte van een 30v klem spanning.
Uiteraard heb je daar wel een lader bij nodig.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik zou je vragen wat betreft zonnepanelen en alles er omheen lekker in 1 topic houden. Nu krijg je van de zelfde mensen in verschillende topics de zelfde antwoorden.
 
J

J.J

Gast
Ik heb ook mijn zonnepanelen parallel staan.
https://www.travelpower.nl/epsolar-...MI1saZi6XJ3AIVRZnVCh0ShQrBEAQYBCABEgK-C_D_BwE

De site van mickelmoen is heel mooi en duidelijk maar niet de enige oplossing en voor thuis gebruik kan je 50% van de info al weg laten.
Als er op een zonnepaneel staat dat hij 8A levert dan is dat bij de aangegeven klem spanning.
Op 12v/14v verdubbelt wel degelijk de laadstroom ten opzichte van een 30v klem spanning.
Uiteraard heb je daar wel een lader bij nodig.
Mooi @Arie dat je de site van "Mickel Moen" heb bekeken ik ken hem al jaren heb ook email contact met hem en bewonder zijn vakmanschap op het Electra gebied.
Ook Heavy Duty Power kabelschoen die hij gebruikt zijn van Top kwaliteit, en hoe hij die op de kabels bevestigt met het AWG krimper.
Op Heavy Duty Power kabelschoenen staan altijd gekleurde strepen en letters. Als die er niet op staan hebt u niet de echte Power kabelschoenen te pakken
 

Niels

Mankinds only hope
Heavy Duty? De kabelschoen moet gewoon mij de aarder passen waar die opgekrimpt word, klaar.
Je kun je kabelschoenen krijgen voor opgebouwde kernen, soepele kernen, superflex, enz.
Allemaal kunnen deze kabelschoenen de stroom voeren voor dit type kabel, enz.
Het krimpen opzich zit ook nog weer techniek in, dit moet ook volgens voorschrift, enz.
Een AWG krimptang? AWG is een Amerkiaanse (misschien ook andere landen) aanduiding voor draaddikte enz...
In Nederland werken we gewoon met millimeter kwadraat. (Oppervlak van de geleiderkern(nen).
Kabelschoenen die hier in Nederland bij de groothandels verkrijgbaar zijn (TU, Rexel, Oosterberg, enz) zijn gewoon prima.
 

petroman

SHTF Expert
Helemaal met @Niels eens.
Wilde het ook schrijven maar ...
Bij ons op de zaak was het bijna gewoonte geworden om "op kleur" kabels en kabelconnectorren te gebruiken. Na wat gezeur van mijn kant, waarom dit en niet dat ? Is er nu wel weer wat standarisatie. Plus kennis.
Als je niet weet welke amp tang je moet gebruiken voor welke doorsnede dan ben je een NIET "voldoende opgeleid persoon" en blijf je er maar met je tengels af.

Wist je dat je de losse draden van een kabel niet in elkaar mag draaien voordat je ze in een kabelschoen drukt ?
 
J

J.J

Gast
Helemaal met @Niels
Wist je dat je de losse draden van een kabel niet in elkaar mag draaien voordat je ze in een kabelschoen drukt ?
Ik doe het al jaren niet meer @petroman, vooral omdat ik een krimptang met verwisselbarbekken voor ongeïsoleerde kabelschoenen gebruik.

Mijn idee is als je de losse draden in elkaar draait je tegelijk al de oxidatieproces op gang brengt door de zouten vetten aan je vingers.

Mijn idee over de ongeïsoleerde kabelschoenen de lipjes van de kabelschoentjes moeten tussen de losse draden komen en niet op de gedraaide losse draden, wat de lossen draden al tegelijk verzwakt door de scherpe knikken die er ontstaan met het krimpen, wat niet gebeurd als je de losse draden niet in elkaar draait.

Tevens maakt het bundeltje ook dikker met het in elkaar draaien, wat ook weer een nadeel is bij bedrading die aan trillingen bloot staan.
Tevens moet je een goede draadstripper gebruiken, of een scherpmes bij dikkere kabels aansnijden (niet er door heen.)

Meer ideeën heb ik er niet over @petroman misschien dat jij nog wat anders bedoelt.
 

Niels

Mankinds only hope
In elkaar draaien? Kijk, een fabrikant brengt iets op de markt, en dat werkt goed als je doet wat die fabrikant aangeeft,
en waarschijnlijk in dat geval gelden dan de normen en keuringen voor de product ook.
De kabelschoenen die je hier in Nederland koopt word 9 van de 10 keer voorgeschreven dat je de aders niet twist.
Het krimpen zelf moet ook op de door de fabrikant aangegeven methode. Dit is doorgaans vooraan (het verste punt) beginnen.

In >deze< PDF kan je o.a. terugvinden hoe het e.e.a. zit.
(Bron link: Van Egmond groep (Groothandel)).
 

FKAGB

Prepper goeroe
800 watt is ruim 66 ampere. Dat wil je twee uur gebruiken, dan zit je al over de helft van de accu capaciteit heen. Pak er nog eens 8-10% omvormerverlies bij (als je een goede omvormer hebt, anders wordt dat al snel 20%) en je gaat je accu in hoog tempo slopen.

Als je een accu zo ver leeg gaat trekken dat moet je eigenlijk gaan laden met 5-10% van de accucapaciteit. Dat ga je met twee panelen niet redden. Je zou sowieso bijna 10 uur per dag optimale zon moeten hebben om een beetje bij te blijven en dat lukt heel miaschien in de zomer, maar dannis een kacheltje niet heel hard nodig.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Dit moet je anders aanpakken.
Electriciteit is een makkelijke energievorm maar veel te 'duur' en waardevol om in te zetten als verwarming.

Als voorbeeld:
Zonnepanelen zetten ongeveer 20% van de energie die ze krijgen om in electriciteit.

Als jij een constructie maakt die een warmwater vat verwarmt met een zonnecollector, dan vang je 80-100% van de energie op en zet die meteen om in warmte.
 

petroman

SHTF Expert
Even een kick out: in NL kan je niet met een PV installatie off grid gaan.
Tenzij je onevenredig investeerd in aantal panelen en ditto aantal accu's.

Waarom ?
Simpelweg omdat je hier als je het nodig hebt (winter/donker) geen zonlicht genoeg hebt.
Nee ook niet met zgn daglichtpanelen.
 

Ray

SHTF Expert
Even een kick out: in NL kan je niet met een PV installatie off grid gaan.
Tenzij je onevenredig investeerd in aantal panelen en ditto aantal accu's.

Waarom ?
Simpelweg omdat je hier als je het nodig hebt (winter/donker) geen zonlicht genoeg hebt.
Nee ook niet met zgn daglichtpanelen.
Simpelweg claimen dat het niet gaat zonder enige vorm van onderbouwing vind ik wat te kort door de bocht.

Heb je getallen wat jouw zonnepanelen op je dak in de wintermaanden nog opleveren? 'k Zie bij m'n pa dat het uiteraard veel minder is, maar 'k zou het niet niets willen noemen. Ben vaak verbaasd dat op hele slechte dagen, er toch nog 500 watt uitkomt (10 x 250 watt panelen in totaal). 'k Zou het eens moeten nakijken bij m'n pa, maar die is helaas een tijdje op stap. Afhankelijk van hoeveel dat is, moet je uiteraard nog wel de tering naar de nering zetten, je kunt niet zoals normaal een 5kWh per dag opstoken.
 
Bovenaan