• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voor de BOL bouwers: vloerverwarming

V

Verwijderd lid 423

Gast
Sommige dromen er van, anderen bouwen een uitwijkplek om te wonen.
een verwarmings idee dat al heel oud is kwam ik tegen en dacht kom laat ik die link eens delen.

Dus bij dezen de vloerverwarming.
Simpel en doeltreffend.
Leuk onderwerp @petroman. Als ik mij niet vergis, dan is dat ook het principe van een Rocket Stove.
Een vriend van mij heeft er al een paar gebouwd, uit stalen drums, en die werken perfect.
Die Rocket Stoves zijn enorm efficiënt, en zijn ook relatief eenvoudig in een bestaande ruimte te plaatsen, met het rookafvoerkanaal direct over de vloer. Als er maar voldoende trek is terwijl het vuurtje brandt, dan geen last van rook in huis. In de USA was de Rocket Stove onder de hippies ook populair, waarbij het rookafvoerkanaal dan bijvoorbeeld door een bank werd gevoerd. Warme billen!
Het blijft wel een apart gezicht, een rookafvoerkanaal dat vanaf de kachel eerst naar beneden loopt...
Hoezo "voldoende trek" zou je denken... Maar het werkt prima.
f105f08418d707435339d980580e4f9c.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Zal me niets verbazen als er zelf dhz kits betsaan. Per slot van rekening is een 55gallon RVS drum niet 123 te vinden.
Een trekkast voor een stoomketel werkt ook volgens hetzelfde principe.

Basis is echter simpel zo lang je maar een goede rook afdichting hebt. Ik vermoed dat er ook wel een paar CO slachtoffers vallen/zijn gevallen.
Er komt toch echt wel wat techniek bij kijken bij een groter ontwerp.
 
Bovenaan