• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Vraag] DHR Olielamp - hoe reservoir openen?

AWOL

Prepper goeroe
Onlangs gered uit de inboedel van een overleden oma: een DHR petroleum tafellamp.

Maar ik heb moeite om het reservoir te openen en vraag hierbij om advies. Logisch lijkt dat je het gehele brander gedeelte los moet draaien maar dit zit uiteraard vast gerot doordat de lamp waarschijnlijk vele jaren niet is gebruikt (geen idee hoe oud deze is maar ze worden nog gemaakt --> http://www.olielampen.nl/olielampen/tafellampen/tafellamp-kap-opaal.html).

Ik overweeg nu om het brandergedeelte ondersteboven een nacht te laten weken in petroleum in de hoop dat dit een en ander losweekt. Maar waar zet ik vervolgens de kracht op om het brandergedeelte los te krijgen? Vingers om het gedeelte net boven de lont stelschroef?

yRPiTsz.jpg


QkjGPn5.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
[member=59]AWOL[/member],

Leuke kleine lamp.
Losmaken. Verwijder het "kroon" gedeelte daar waar je de pil hebt geplaatst.
Dan hou je de eigenlijke brander over, stelmechaniek plus pitbuis.
Dat stuk in petroleum laten weken.
Dan en hier komt de crap, losdraaien waar de stelknop zit MAAR zonder deze te belasten. Want het ligt voor de hand deze te gebruiken bij het losdraaien maar daardoor beschadig je het mechaniek plus het gaatje waar de as doorgaat wordt groter > meer ellende.

Succes.
 

AWOL

Prepper goeroe
petroman zei:
[member=59]AWOL[/member],

Leuke kleine lamp.
Losmaken. Verwijder het "kroon" gedeelte daar waar je de pil hebt geplaatst.
Dan hou je de eigenlijke brander over, stelmechaniek plus pitbuis.
Dat stuk in petroleum laten weken.
Dan en hier komt de crap, losdraaien waar de stelknop zit MAAR zonder deze te belasten. Want het ligt voor de hand deze te gebruiken bij het losdraaien maar daardoor beschadig je het mechaniek plus het gaatje waar de as doorgaat wordt groter > meer ellende.

Succes.

Dank voor je reactie. Kroon gedeelte krijg ik ook niet zomaar los, durf geen kracht te zetten. Eerst maar eens laten weken.

[member=81]Dreutel[/member] dank je, zij is 94 geworden dus tja, het houdt een keer op.
 

petroman

SHTF Expert
En anders: WD40 of heet water proberen. Die laatste zou ik ook als laatste proberen.
Maar pit moet je eigenlijk meteen vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

AWOL

Prepper goeroe
petroman zei:
En anders: WD40 of heet water proberen. Die laatste zou ik ook als laatste proberen.
Maar pit moet je eigenlijk meteen vervangen.

Pit wordt sowieso vervangen. Dank voor de tips, de lamp staat nu te weken in WD40.
 

AWOL

Prepper goeroe
Vandaag antwoord gekregen van DHR, top service dit uitgebreide antwoord!

Geachte heer xxxxxx,




Indien op de voet slechts een DHR teken staat, dan is deze geproduceerd tussen 1970 en begin jaren negentig.




Nee, het vullen met lampolie of heldere petroleum gaat via de bovenkant.


De oliebrander zit er opgeschroefd en dient voorzichtig er te worden afgeschroefd. De as en draaiknop NIET gebruiken om kracht te zetten!!!


Misschien verstandiger om de galerij (geperforeerde rand) eerst los te draai waarna de hand om de katoenhouder geplaatst kan worden en zo meer grip/kracht op de brander uitgeoefend kan worden. Resten van olie wordt plakkerig op den duur!


Gezien het ‘erfstuk’ zal het katoen van onderuit weg getrokken moeten worden. Zal té hard geworden zijn door het niet gebruiken. Het katoen plaatsen in een pannetje met water en uitkoken opdat alle ‘vette zooi’ er uit getrokken wordt.


Katoen laten opdrogen en later via de onderzijde terugplaatsen en met het wieltje voorzichtig omhoog draaien.


Met een beetje trekken en duwen zorgen dat het katoen aan de bovenzijde over 360 graden gelijk is aan de bovenzijde van de katoenhouder. Hierna in de gevulde olielamp terugplaatsen.


Het katoen een half uur de tijd geven om de olie te laten optrekken, waarna de lamp aangestoken kan worden. Daarna direct het lampenglas plaatsen. Vertikaal aanbrengen, niet scheef anders kans op breuk!


Nu het wieltje millimeters naar links of rechts bewegen om de gewenste vlamhoogte te verkrijgen. Niet laten roeten!


Even een 15 minuten bij de lamp blijven om de vlam in de gaten te houden. Soms wil de vlam nog wel en omhoog trekken en dat mag niet te hoog worden. Dus linksom wat omlaag draaien.


Dus even oefenen!!!




Veel plezier met het erfstuk, gaat nog heel lang mee bij goed gebruik.



Met vr. groet,

Mario den Haan



Nu alleen nog een manier vinden om het ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.
Ben er nog niet aan toegekomen om de boel te laten weken in petroleum.
 

Johan1952

Elementary prepper
Hallo AWOL,

Ik lees over je probleem met het openen van de olielamp. Het toeval wil dat 2 a 3 weken geleden tegen een zelfde soort lamp aangelopen ben. Ook ik kon in eerste instantie de delen niet scheiden. Omdat ik niet met een brander aan de gang wilde, heb ik het olie reservoir heet gestookt met een fohn. Daarna met hittebestendige handschoenen probleemloos los kunnen draaien. Omdat het wieltje voor de lonthoogte ook muurvast zat heb ik de lont er langzaam langs onderen uitgetrokken en gelijktijdig het wieltje linksom gedraaid. Daarna tandwieltjes, asje en ashouder goed gesmeerd. Lont recht genipt en er via onder weer ingedraaid. Olie erin en branden.
Hopelijk heb je hier iets aan als het tot nu toe niet gelukt is. Succes!
 

AWOL

Prepper goeroe
Hallo AWOL,

Ik lees over je probleem met het openen van de olielamp. Het toeval wil dat 2 a 3 weken geleden tegen een zelfde soort lamp aangelopen ben. Ook ik kon in eerste instantie de delen niet scheiden. Omdat ik niet met een brander aan de gang wilde, heb ik het olie reservoir heet gestookt met een fohn. Daarna met hittebestendige handschoenen probleemloos los kunnen draaien. Omdat het wieltje voor de lonthoogte ook muurvast zat heb ik de lont er langzaam langs onderen uitgetrokken en gelijktijdig het wieltje linksom gedraaid. Daarna tandwieltjes, asje en ashouder goed gesmeerd. Lont recht genipt en er via onder weer ingedraaid. Olie erin en branden.
Hopelijk heb je hier iets aan als het tot nu toe niet gelukt is. Succes!

Hoi, nee het is nog steeds niet gelukt maar heb het ook niet meer geprobeerd, staat nog steeds op een to do lijstje. Een fohn heb ik niet maar zal eens kijken of ik die kan lenen, anders toch maar eens heet stoken met iets, liever functioneel en lelijk dan niet functioneel en mooi :) Mooi dat die van jou het doet! Krijgen we wat foto's van een brandende te zien?

P.S. zet een @ voor iemands naam en die krijgt ook een melding, welkom op het forum.
 

Ray

SHTF Expert
Nee, althans in de kieren wellicht, de rest afgenomen met een doek. Maar de WD40 werkte niet. Ook een aantal weken na de WD40 was er nog steeds geen beweging in te krijgen, @Ray kan dit wellicht getuigen ;)

Een lastige idd, het deel wat los moet is geen grip op te krijgen en zit muurvast, helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

petroman

SHTF Expert
Tank tot aan de kraag in kokend water houden ?
Tank zou moeten uitzetten. Als het kan kun je er ook kokend water ingieten. Maar sommige tanks kan je alleen via de branderopening vullen. Of dus voorzichtig de kraag heet stoken met gas soldeerbrander.
 

AWOL

Prepper goeroe
Tank tot aan de kraag in kokend water houden ?
Tank zou moeten uitzetten. Als het kan kun je er ook kokend water ingieten. Maar sommige tanks kan je alleen via de branderopening vullen. Of dus voorzichtig de kraag heet stoken met gas soldeerbrander.

Heet water al eens geprobeerd, gaf lelijke rand op het koper maar dat kan ik er wel af poetsen denk ik. Water erin wil ik eigenlijk zoveel mogelijk vermijden maar veel zal ik er inderdaad niet in krijgen want brander zit inderdaad in de weg. Overigens lijkt mij dat het uitzetten van de tank het alleen maar moeilijker maakt, knelt het nog meer. De warmte zie ik meer als methode om het residu dat de brander "vastplakt" zacht te krijgen? Ik probeer vanavond een fohn te lenen :)
 

Richard434

Prepper goeroe
Zo bedoelde ik hem ook.. ;)
Als er vuil tussen de verbinding zit, kan dat door de temperatuurverschillen snel los laten.
Zo heb ik in het verleden regelmatig koppelingen van verwarmingsbuizen los gekregen.
(Bij hele grote installatie's is het leeg laten lopen geen optie, dus bevries je de leidingen waar je aan werkt met speciale apparatuur..)
Maar als die koppelingen te vast zaten, even koud maken, en daarna soldeerbrander erop, en de troep tussen de schroefdraad liet vaak los.
 
Bovenaan