• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vraag over regenkleding tijdens trektocht

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste preppers,

Ik ben momenteel bezig om mijn uitrusting te voltooien voor meerdaagse trektochten. Ik ben al een heel eind op weg, maar een van de laatste aankopen die ik nog ga doen is een stuk regenkleding voor het onderlijf. Ik ben echter nogal overdonderd door het enorme aanbod van verschillende mogelijkheden, en zou daarom graag wat inzicht / advies / ervaring van jullie horen over de volgende stelling.

Welke van de volgende regenkleding zou je meenemen op een meerdaagse kampeertrektocht (waarbij je hele hebben en houden in je rugzak vervoerd wordt), en waarom?

1. Het "regenrokje". Belangrijkste kenmerk: een of ander lichtgewicht kunststof geval, wat over de reguliere broek gedragen wordt, en er voor zorgt dat je benen (gedeeltelijk?) droog blijven. Lijkt mij nogal ritselend en makkelijk te scheuren, maar ik hoor graag een mening van mensen die zoiets hebben en kennen. Voorbeeld:

1461060442-12976300.jpg

2. De "overbroek". Deze lijkt nog het meest op een traditionele regenbroek, wordt gedragen over de reguliere outfit. Sommige zijn zeer licht, andere wat minder. De meeste hebben ritsen aan de pijpen, maar in verschillende lengtes. Verschillende mate van regenbestendigheid, en verschillende mate van ademendheid. En ook vooral zeer verschillende prijzen. Voorbeeld:

1513676277-14842200.jpg

3. De "regenbestendige outdoorbroek". Stevig materiaal, vele handige zakken, al of niet afritsbaar, te dragen als primaire laag. Als de (zeer hoge) prijs geen bezwaar was, zou ik waarschijnlijk voor dit soort gaan, maar zijn ze het waard? En is het niet vervelend om in een dergelijk broek te lopen als het eigenlijk droger / warmer weer is dan waar je op rekende? Of heb je dan ook nog je zomerse outdoorbroek bij je? Voorbeeld:

Capture.PNG

Dus, welke heb jij zelf? En wat zijn de belangrijkste voors en tegens? Ik hoor het graag, iedere hulp om deze twijfelaar dichter bij een weloverwogen aanschaf te brengen wordt zeer gewaardeerd!

Peace,
DBB
 

Robert

Diehard Prepper
Blijft mijns inziens moeilijk, DBB. Zelf heb ik sinds kort een paar fjallravens maar wil je die waterdicht houden, zul je ze moeten blijven behandelen. Verder zijn de zakken en de ritsen niet heel erg duurzaam. Ook vuurspatters kunnen ze niet goed tegen. Het zijn hele mooie en handige broeken maar voor het heavy duty werk ongeschikt.
 

Flos

SHTF Expert
Wat @Robert zegt.

Als ik van te voren weet dat het een heel weekend gaat regenen heb ik een normaal regenpak (broek + jas) wat dan meegaat.
Als ik dat weet van te voren blijf ik thuis.
Voor mijn veld activiteiten draag ik momenteel een werk broek. Van het merk Snicker. Ze is groen met zwarte stukken er in.
Nadeel. Vind ik er zijn veel zakken in die je niet gebruiken kan. Vb er is een gsm zakje in maar daar kan geen moderne telefoon in.
Voordeel. Sterk en water af stotend .
Daar naast heb ik een soort regen broek. Maar het zijn eigenlijk 2 afzonderlijk pijpen. Wringt niet tegen aan het kruis. Vooral bij het over weide afsluiting stappen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik zelf heb een waterdichte jachtbroek van beaverlake en gewaxte fjallraven broek. Van overbroeken krijg Een zweetkont en het is weer een extra ding wat je mee moet zeulen.

Als extra neem ik wel vaak een kort fludder broekje mee in de zomer
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik heb een overbroek die zeer robuust is en niet vlamonderhoudend is... handig en veilig voor bij het kampvuur.
Maar ik heb ook altijd een poncho bij me, van ripstof materiaal.
Beide bevallen prima :cool:.
 

Vempain

Prepper goeroe
Er zijn ook softshell-broeken verkrijgbaar wat ook prima werkt.
Wat ik zelf handig vind is om een stevige katoenen werkbroek gebruiken die je met textiel-impregneermiddel impregneert zodat je hetzelfde principe krijgt van een "regenbestendige outdoorbroek"
Een werkbroek heeft vaak kniestukken, handige zakken en verstevigde naden waardoor deze heel wat kunnen hebben in de natuur.
De Fallraven broeken zijn natuurlijk erg mooi maar het voordeel van bovenstaande methode is dat je een model kunt uitkiezen die prettig zit en dat voor een leuker prijsje.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Dank voor alle reacties tot dusver!

Ik ben er inmiddels over uit dat ik waarschijnlijk niet voor de Fjallraven ga, met name vanwege de gaatjes die erin kunnen komen door kampvuurspetters... Dan ga ik toch liever voor een lichtgewicht en goed ademende overbroek tijdens het wandelen, die je dan uit kan doen voordat je een vuurtje gaat stoken in je kamp.

Het idee van een betaalbare degelijke werkbroek vind ik ook wel mooi, als daar een van bestaat die zowel tegen regen als tegen vuur kan dan houd ik me ten zeerste aanbevolen!
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor alle reacties tot dusver!

Ik ben er inmiddels over uit dat ik waarschijnlijk niet voor de Fjallraven ga, met name vanwege de gaatjes die erin kunnen komen door kampvuurspetters... Dan ga ik toch liever voor een lichtgewicht en goed ademende overbroek tijdens het wandelen, die je dan uit kan doen voordat je een vuurtje gaat stoken in je kamp.

Het idee van een betaalbare degelijke werkbroek vind ik ook wel mooi, als daar een van bestaat die zowel tegen regen als tegen vuur kan dan houd ik me ten zeerste aanbevolen!

Idd , vonkjes van kampvuur ;)
Mijn getoonde product vervalt direct .
Vonkjes zijn funest voor ook dit materiaal :(
 

logan1202

Prepper goeroe
Vonkjes zijn voor bijna alles funest. Maar daarintegen de vraag hoe vaak je in de regen bij een kampvuur zit? En hoe vaak baan je je een weg door bos van braamstruiken? het moet eerder een of/of verhaal zijn en geen en/en.
Mijn voorkeur gaat uit van een goed ademende waterdichte buitenlaag over een gewone broek.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Bezorgde burger Door jou Topic werd ik meteen wakker ivm een inmiddels niet meer waterdichte lichtgewicht Klu regenjas ( parka ) .

Ook kwam ik middels een link info tegen omtrent " Watercolom " .

Dus wanneer je een regenpak gebruikt onder intensieve omstandigheden , dus drukpunten ondervindend op materiaal dan heb je een hogere watercolom nodig .

Bij een Jas oa , drukpunten van rugzak en ellebogen ,bij broek op het zit / kont gedeelte en knieën.

Zelf heb ik ook nog zo'n dikke Woodland Trilaminaat Gore Tex geval . Redelijk goed vonk bestendig en oersterk , maar zwaar en Waterdicht .

Vandaag heb ik ( even terugkomend op lekkende oude jas ) een compleet lichtgewicht KLU regenpak ingeruild .
Polyamide , Polyurethaan gecoat . Neutraal in kleur en lekker licht .
Broek en Jas zijn overal voorzien van degelijke tape over de naden . En het geheel is ademend . Jas heef een soort van netting voering om luchtcirculatie te bevorderen .
Mijn oude jas was van hetzelfde model maar andere fabrikant en uit oudere productie .
Nieuwe pak is van Seyntex en veel recenter .

Moeilijk aan te komen als set.

Maar waarom kies ik juist ook deze jas en broek !? Twee zeer grote ideaal formaat zakken in jas alles draagt zich bijna onvoelbaar fijn .

Zie Link met type

https://www.militarycollectibles4u....ht-nat-weer-parka-maat-m-xl-of-xxl-origineel/

20190305_132312.jpg 20190305_132531.jpg 20190305_125559.jpg
 
F

frans81

Gast
Waar ik aan moest denken: kakadu waxbroeken. Waterafstotend en dragen heerlijk! Droeg deze samen met de jas die @Flos Nu heeft. Deze vliegen niet in de fik bij een kampvuur :D

Wax kleding is idd zeer goed voor is de Hike , kampeer uitjes.
Ik heb nog de Barbour Beaufort en een Barboir Wax ISO pak ( thermopak ) .

Eigenlijk is dat 100% speciaal behandeld Katoenen spul onmisbaar .
Veel gaat 20 / 30 en meer jaren mee .
Mits goed onderhouden en Rewaxen wanneer nodig .
 

Ray

SHTF Expert
Zelf doe ik niet aan regenbroeken. Oversized regenjas bij me indien nodig en die valt tot op de knie ongeveer.
Veel outdoor (ook Fjallraven), commando/werkbroeken zijn van 65% polyester en 35% katoen. Dat droogt lekker snel.
 
F

frans81

Gast
Zelf doe ik niet aan regenbroeken. Oversized regenjas bij me indien nodig en die valt tot op de knie ongeveer.
Veel outdoor (ook Fjallraven), commando/werkbroeken zijn van 65% polyester en 35% katoen. Dat droogt lekker snel.

Een regenbroek gebruik ik in het veld ook zeer zelden . Lastig ding .
Maar bij lang en veel regen vind ik het wel een must have . Vooral de Trilaminaat broek van defensie . Een lomp onding ja , maar je kunt er mee kruipen / vechten door het braambos , Door het water enz . Een allround prep/ klus nat weer vriend .
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik persoonlijk heb alleen een lichtgewicht regenjasje voor het bovendeel.
Dit is mijn regenjasje, of hij lijkt er enorm veel op:
keela-neutronic-smock-olijfgroen.jpg

Merk is Keela, en ik kan hem in een heel kein pakje proppen, en in de rugzak neemt het weinig plaats in.
Als ik het bos in ga en het kan gaan regenen dat heb ik of een geimpregneerde winterbroek aan (Pinewood Lapland Extreme),
of een Fjalraven van G1000 stof die ik gewaxt heb.

Nu ben ik over de Fjalraven zeer goed te spreken omdat deze op een goedkope manier waterafstotend te houden is d.m.v. het waxblok dat lang mee gaat.
Ik zou NOOIT meer voor de Pinewood broek gaan omdat ik daar (ontzettend dure) Nixwax voor moet gebruiken met wassen...

Een broek die je waxen kan met een waxblox is wel extreem handig vind ik, je kan het zelf tijdens je trip nog doen, of bijwerken.

En losse regenbroek vind ik niet heel prettig omdat je vaak wel inspanning levert, maat je niet ventileert, dat voelt smerig vind ik.
Je het bovendeel met dat jasje gaat ook wel... een beetje zweten, maar daar moet ik wel... als het serieus regent.
Mijn normale outdoorjas (Ook Pinewood Extreme bla bla) is ook waterafstotend, kleine bui kan prima.

Voor de rest raad ik gewoon katoen af als er water kan komen omdat het net een spons lijkt :p.
Het droogt vervolgens ook voor geen meter meer terwijl synthetische zooi sneller droogt.

Begrijp me niet verkeerd, ik draag niks liever dan katoen (mijn 5.11 tacktical broekje waar ik zo verliefd op ben, fijnste broek ooit), maar i.c.m. regen een ramp.
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik zou NOOIT meer voor de Pinewood broek geen omdat ik daar (ontzettend dure) Nixwax voor moet gebruiken met wassen...

Even een tip over Nikwax. Nee, ik heb geen aandelen.
Nikwax heeft altijd proefverpakkingen. Dat zijn bruikbare volumes. Even een testje invullen en het wordt thuis gestuurd.
Je mag 1 keer per 2 maanden meedoen, als ik het goed heb. Heb net weer meegedaan, deze keer was het voor mij Nikwax Base fresh.
Maar goed dit was even :off:

Edit: sorry link vergeten, bedankt @frans81

https://www.nikwax.com/nl-nl/webquiz/index.php
 
F

frans81

Gast
Even een tip over Nikwax. Nee, ik heb geen aandelen.
Nikwax heeft altijd proefverpakkingen. Dat zijn bruikbare volumes. Even een testje invullen en het wordt thuis gestuurd.
Je mag 1 keer per 3 maanden meedoen, als ik het goed heb. Heb net weer meegedaan, deze keer was het voor mij Nikwax Base fresh.
Maar goed dit was even :off:

Heb je een link naar dat formulier ?

Bedankt alvast
 
Bovenaan