• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vrijwel alle computers ter wereld getroffen door processorlek

phtvs

Sysop
Admin

AWOL

Prepper goeroe
Ik hoorde op de radio dat de fix (die binnen het OS gedaan moet worden) bij wat oudere processoren tot wel 30% snelheidsverlies kunnen leiden. Het zou "om wat oudere" CPU's gaan maar mij is nog niet bekend welke CPU's nu wel of niet door het lek getroffen zijn.
 
J

J.J

Gast
En wij???
We hebben net een paar maanden een nieuwe Laptop eendelijk konden we er een kopen, en nu zou het ook besmet kunnen zijn.
 

Niels

Mankinds only hope
En wij???
We hebben net een paar maanden een nieuwe Laptop eendelijk konden we er een kopen, en nu zou het ook besmet kunnen zijn.
Gewoon de updates van de operating system (Windows neem ik aan) uit blijven voeren, waarschijnlijk staat dit zelfs automatisch aan als je nooit de instellingen verandert hebt.
Niet al te druk om maken direct. Wekelijks zijn er van zulke berichten. Er zijn miljoenen computers die te hacken zijn, als ik kwaadwillende hacker zou zijn zou ik iemand met
potentieel veel geld hacken, en niet iemand die graag in een Volkswagen campertje kampeert en niet veel spannends doet met de laptop.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon de updates van de operating system (Windows neem ik aan) uit blijven voeren, waarschijnlijk staat dit zelfs automatisch aan als je nooit de instellingen verandert hebt.
Niet al te druk om maken direct. Wekelijks zijn er van zulke berichten. Er zijn miljoenen computers die te hacken zijn, als ik kwaadwillende hacker zou zijn zou ik iemand met
potentieel veel geld hacken, en niet iemand die graag in een Volkswagen campertje kampeert en niet veel spannends doet met de laptop.
De oude laptop had ik inderdaad de automatische update uit geschakeld omdat ik maar een "4 GB mobile internet bundel" had, haast twee jaar heb ik zo zonder update's gedraaid.
Gelukkig door het zetje van een Mod heb ik de knop door gehakt (Onbeperkt internet) en zijn nu beschermt door de automatische update van Windows 10 op de nieuwe Laptop.

Wel nog de vraag welke gratis software beveiliging kunnen we het beste aanhouden, die van Windows zelf die er al automatisch op zit, of een andere???

@Niels nu door de processorlek er extra bang om problemen te krijgen met onze nieuwe laptop.
Vandaar mijn vraag, dat had ik er niet bij vermeld, sorry.
 

petroman

SHTF Expert
gratis software beveiliging

Ik geloof niet in gratis beveiligings software.
De firewaal van windows is wel goed volgens mij. In hoeverre die ook antivirus etc is weet ik niet.
Wil je goed beveiligd zijn neem dan een abonnement. Weeg de kosten af tegen gemoedsrust en geen gepruts meer.
Wij hebben hier ESET smart security.

Enige "foute" aan deze is dat je het op meerdere pc's kan installeren :D
Dus lokt uit tot malafide acties.
 

Niels

Mankinds only hope
Dit gaat inderdaad :off:. Graat on-topic verder, dus niet verder ingaan op virusscanners ect. tenzij het direct te maken heeft met het processorlek.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Meltdown en Spectre: toch weer blij dat ik geen 'slimme' thermostaat of meter heb, geen 'smart' tv of andere 'internet of all things' apparatuur :p
 

Niels

Mankinds only hope
Meltdown en Spectre: toch weer blij dat ik geen 'slimme' thermostaat of meter heb, geen 'smart' tv of andere 'internet of all things' apparatuur :p
In thermostaten zitten hoogstwaarschijnlijk geen processoren van Intel, AMD of ARM.
Ik neem aan dat het zit vooral als risico voordoet in PC's en servers etc.
 

Niels

Mankinds only hope
Maar als je tablet , mobiel of laptop gehackt wordt dat is je 'Toon' een koud kunstje..
Evenals al je andere apparatuur dat via internet/Wifi/Bluetooth etc te benaderen is :(
Dat was niet de reden van mijn post.
Als jij bedoeld wat ik nu Quote dan post je off-topic. Dit topic gaat over het processorlek (lekken) en niet over WiFi, Bluetooth en andere kunstjes.
Daarom opnieuw, on-topic graag hier!
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Bijna alle electrónica wordt gemaakt in China dus een achterdeurtje inbouwen wordt al decennia gedaan. Of het nu door fabrikanten gedaan wordt of door de opdrachtgevers, of bepaalde software die de processoren aansturen gehacked wordt of dat een geheime dienst zich toegang verschaft.... Het gebeurt al decennia alleen nu komt er iets naar buiten.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bijna alle electrónica wordt gemaakt in China dus een achterdeurtje inbouwen wordt al decennia gedaan. Of het nu door fabrikanten gedaan wordt of door de opdrachtgevers, of bepaalde software die de processoren aansturen gehacked wordt of dat een geheime dienst zich toegang verschaft.... Het gebeurt al decennia alleen nu komt er iets naar buiten.
Ja @Harry Nack ik vind het ook al jaren Frappant met een Tv programma dat ze kunnen zeggen hoeveel mensen er naar een uitzending hebben gekeken, dat bevreemd mij.
Je zou zeggen dat ze dan ook kunnen zien naar welk programma je zit te kijken.
 

petroman

SHTF Expert
Ik kan het niet bewijzen maar ik denk dat alle appartaen met software dus ook de processorren, een maintenance (ondehouds) ingang hebben.
Per slot van rekening kan je ook altijd updates installeren. Daar zal je dus een "ingang" voor moeten hebben.

Een programma als teamviewer is erg handig als je in de IT werkt. Kan je gewoon bij klanten persoonlijk hulp bieden, op servers klimmen etc.
Stel dat je zo'n programma nu eens een heel domme naam geeft of gewoon installeerd zonder mededeling vooraf, tussentijds of achteraf.
Volgens mij is er niets stiekums aan al die verhalen.
 
Bovenaan