• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wasmachine op batterijen

JiJi mind

Senior Prepper

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Als ik in de link kijk kan ik er het volgende uithalen:
In het apparaat zelf zit chloride wat met het water en elekrolyse wordt omgezet in een lichte concentratie chloor waardoor je was schoon wordt.
De concentratie is niet zo sterk dat het je kleding bleekt maar weet natuurlijk niet wat het doet als je het langdurig wast op deze manier.
En dan vind ik €100 een hoop geld en zal deze chloride ook ergens een keer opraken in het apparaat.
Als je een compacte wasmachine voor op reis wilt hebben is een drybag eigenlijk al voldoende.
Was erin en water erbij met eventueel wat wasmiddel naar keuze, dichtrollen en schudden maar..
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Of afsluitbaar tonnentje.

Water erin, wat wasmiddel, schudden en ff laten staan. Laatste handelingen paar keer herhalen.

Uitwringen en evt uitspoelen met water. Klaar is Klara.:oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Ray

SHTF Expert
Het zou puur op basis van de gecreëerde stoffen in het apparaat werken, de ozon, waterstofperoxide, actieve chloor, de hele rits die kennelijk bij die electrolyse zou ontstaan. Dat zou alle vuil moeten oplossen, zonder schudden of beweging. Dat het de kleding steriliseert, dat geloof ik wel, maar waarom zou je kleding steriel moeten zijn??

Als dit echt goed zou werken, waarom werken niet alle wasmachines op deze manier? Zou een hoop energie en duur apparaat schelen.

Je zou het echt moeten uittesten of te zien of het in de meeste gevallen werkt, maar wat wasmiddel preppen kan natuurlijk ook en dan hoef je je weer geen zorgen te maken of je wel stroom hebt.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ik vraag me af of dit echt werkt, persoonlijk verwacht ik van niet.

Electrolyse van water 2 H2O -> 2H2 + O2, kort om: water -> waterstof en zuurstof.
Dat er ook ozon (O3) en Waterstofperoxide (H2O2) ontstaat betwijfel ik, maar goed, wellicht met wat katalysatoren in het kastje. Ook het chloor verhaal lijkt me niet onmogelijk. Wederom: b.v. met katalysatoren zou het wel kunnen. Dat er ook nog andere dingen ontstaan door in het water opgeloste zaken kan uiteraard ook, dan zijn er weer allerlei regels voor (sterke en zwakkere oxidatoren en reductoren, de volgorde weet ik niet meer, mijn laatste scheikunde is al heel wat jaren terug). Dus ik sluit niet uit dat het wordt gevormd.

Waarom ik dan verwacht dat het niet werkt:
Op de filmpjes zie je duidelijk belletjes uit het ding komen, dat verwacht ik ook bij electrolyse van water: er onstaan gassen. Maar: die gassen borrelen naar boven en vervliegen... Ik betwijfel heel erg of er onderweg naar boven voldoende in het water zal oplossen om met de vlekken reageren.

En waarom ik het meeste twijfel:
De werking van zeep berust op een heel ander principe. Heel simpel gezegd: vuil valt uiteen in 2 groepen: hydrofiel (“wateroplosbaar”) en hydrofoob (“waterafstotend” simpel gezegd: vet). Het wateroplosbare vuil spreekt voor zich: dit lost op in water (kleding in het water, bewegen en klaar). Het hydrofobe deel is ff anders: dat wil niet in het water. Zet maar eens een pan met een lekkere vet laag in water: het blijft lekker zitten.
Daar komt de zeep om de hoek kijken: een zeep molecuul heeft een hydrofiele kop en hydrofobe staart. In water vormen ze microscopische bolletjes (mycellen) met de hydrofiele kopen aan de buitenkant en de hydrofobe staarten aan de binnen kant. Het hydrofoobe vuil zal uit de waterige omgeving verhuizen naar de hydrofiele kern van de bolletjes en zo uit de kleding verdwijnen

Zet maar eens een pan met een lekkere vetlaag in water: het vet blijft lekker zitten. Maar gooi er dan een scheutje afwasmiddel bij en ineens begint het vet te verdwijnen.
En juist die interactie met het vettige vuil zie ik nergens.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Dank voor jullie reacties !

Ik twijfel nu nog sterker aan de werking door jullie opmerkingen.
De stoffen die zij noemen in hun toelichting, kunnen gewoon niet allemaal uit kraanwater vrijkomen.
Bv waterstofhypochloriet (HClO); een middel om zwembaden schoon te maken, alsof dat in geschikte hoeveelheden gewoon kraanwater zat.
Ook noemen ze carbon dioxide (CO2); dat lost niet eens op in water, dat gaat direct een reactie aan.

Daarnaast lijken de reviews op het internet ook direct uit het fabriek te komen.
Ik hou het in de gaten, maar ik denk dat dit een scam is.

Tot die tijd maar weer de old-fashioned way.
Gewoon een tubetje HG en een waterdichte 20l pukkel mee.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Dat het de kleding steriliseert, dat geloof ik wel, maar waarom zou je kleding steriel moeten zijn??

Bij mij was die steriliteit juist het belangrijkst. "In het veld" zijn daar maar weinig opties voor.
Als ik met dat apparaat naast mijn kleding wassen ook bijvoorbeeld medische instrumenten kon steriliseren zou dat voor mij een winst zijn.
Daarnaast dacht ik ook aan desinfectie van voorwerpen/kleding in geval van een ziekte-uitbraak.
 
Bovenaan