• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat doe je met.....

DO-it

Diehard Prepper
Een topic op zoek naar recepten, maar dan vooral naar recepten van restjes eten. Dus eten wat overgebleven. Tuurlijk kun je dingen opbakken, drogen, invriezen, soep van maken, bouillonblokjes van maken en invriezen, MAAR hebben jullie een recept van een maaltijd restje dat eerst iets anders was en de tweede keer een totaal andere smaak had. Hieronder de aftrap. Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Stamppot (hutspot) Anders (zo hebben wij hem genoemd); kinderen vinden het heerlijk, vaak gemaakt voor school!

Men neme het restant van hutspot (wortelstampot). De ene dag is het hutspot met worst, hachee, bal gehakt, of iets anders de volgend dag of de dag erna:

Nodig:
- witte kool, of Chinese kool
- nasikruiden
- cashewnoten
- kipfilet

Ook lekker met een pak gesneden kant en klare nasi/bami groenten

Voor de vega’s geen kipfilet bakken. De rest:
Kipfilet in stukjes bakken, kool snijden en mee (roer)bakken en/of groentepakket toevoegen. Vega’s: groenten snijden en dan roerbakken. Nasikruiden toevoegen. Even doorbakken vervolgens cashewnoten toevoegen en tot slot hutspot toevoegen, totdat deze warm is.

Als je geen kipfilet hebt, is het ook lekker met satéstokjes. Eet smakelijk!
 

Mayo

Last (wo)man standing
Leuk onderwerp! :)

Ik heb er ook 1:
de 1e dag gewoon bloemkool met aardappelen en een stukje vlees

de 2e dag aardappel-bloemkoolcurry met linzen en mango chutney :p

Uitgaande dat er 500gr aardappel en 500gr bloemkool over is (anders naar verhouding of smaak de hoeveelheden aanpassen)

1 middelgrote fijngehakte ui
2 teentjes fijngehakte knoflook
5cm verse gemberwortel, geschild en fijngehakt
2 theelepels pittige kerrie
50gr tomatenpuree
2 theelepels garam masala
basmati rijst
1 blik linzen (400gr)
zout
olie
potje mango chutney

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op het pak.
Bak de ui, knoflook en gember in de olie in 4-5 min zacht. Voeg kerrie, garam masala en 1 theelepel zout toe, roer goed om en bak nog 1 minuut.
Voeg de tomatenpuree toe. Voeg aardappelen en bloemkool toe en schud zachtjes om met de specerijen. Voeg een klein beetje water toe als de curry te droog is.

Laat 5-6 min stoven op zacht vuur tot alles goed doorgewarmd is. Laat de linzen uitlekken en voeg toe, kook nog 1 min tot ook dit warm is.
Serveer met de rijst en wat mango chutney :D
 

martin

Mankinds only hope
Dus eten wat overgebleven.

Leuk onderwerp maar gelijk een flinke maar.....

Als ik iets heb gegeten dan moet ik er dus niet aan denken om de volgende dag nogmaals hetzelfde te eten (of iets wat er op lijkt) dus ik wil er minimaal 1 dag tussen hebben zitten, max 2 (want anders is het bedorven of je moet het invriezen)

De meest gangbare zaken zijn het "per ongeluk" koken van teveel rijst zodat je deze kan gebruiken voor het maken van nasi (2 dagen later)
Of het koken van teveel aardappelen met een recept met gebakken aardappelen als resultaat (2 dagen later)

Wat minder bekend is het maken van gnocchi en het maken van gegrilde plakken polenta.
Ik wil hier nog steeds een post over maken en hopelijk ga ik er binnenkort eens tijd voor kunnen vrijmaken
Zowel gnocchi als polenta is typisch Italiaans maar is best wel preppers proof als het gaat om een vervanging voor koolhydraten tijdens een SHTF
 

Flos

SHTF Expert
Gisteren aardappel erwten en wortelen met braadworst.
Vandaag fel gebonden groenten soep met stuks gehakt vlees.
Benodigdheden.
2 flinke ajuinen
2 bouillon .
Werkwijze.
De grof gesneden ajuinen aan stoven zonder kleuren.
Bouillon toevoegen.
Aan de kook brengen. Rest van erwten en wortelen toevoegen met rest aardappel.
Mixen. Gehakt vlees uit het worste vel halen en in de soep doen.
Misschien nog wat bij kruiden.

Smakelijk.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik hou van Aziatisch, liefst verschillende gerechten, zeg maar een rijsttafel. De volgende dagen mik ik allerlei smaken en sauzen door elkaar inclusief de nasi. Steeds een eenpersoons portie, net zolang tot het op is.

Ik kan dit elke dag eten als het moet en op ieder moment van de dag.
 

mrsjones

Diehard Prepper
@martin

tuurlijk, ik sla ook vaak een dag over, geen probleem :)
Polenta zit op zeker in mijn voorraad! ;)

Maar gnocchi ken ik niet...
Ik kijk uit naar jouw ervaringen en recepten (in het draadje https://www.preppers-shelter.nl/forum/forums/recepten.39/ ??)
Wij eten vaak polenta en makken ook gnocci, als je een rest aardappel heb, prakken dan bloem steeds erbij doen tot een stevig massa , tot bolletjes makken en met een vork indeuken, ong 5 minutes in kokende water, kekker met salie boter en parmesan. Je kun het ook maken met zoete aardappel rest.
 
Bovenaan