• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat eet jij voor raars.

Flos

SHTF Expert
Het is de bedoeling om hier te posten wat jij zelf raar vind in jou eet gedrag. Of wat jou familie raar vindt wat je zo allemaal naar binnen speelt.
Het is niet de bedoeling te discussiëren wat raar is. Want over kleur of smaak valt niet te discussiëren.
Als je iets post wat je denkt dat raar is mag je gerust er een resept bij schrijven.
Kunnen wij als het in onze mogelijkheid ligt ook eens uit proberen.
Als het al een naam heeft doe er ook wat uitleg bij want het produkt kan een andere naam hebben op andere plaatsen in Nederland en Vlaanderen.
Ik doe alvast de aftrap.
Zo ik ben op het idee gekomen dit topic aan te maken bij bet klaarmaken van mijn avondmaal.
De meesten weten dat ik eind 2017 twee kalkoenen heb geslacht. En vorig jaar ook.
Vorig jaar heb ik de vleugels gewoon gekookt voor bouillon.
Dit jaar dacht ik er anders over. Per twee heb ik ze ingevroren. Vandaag heb ik de tweede porsie klaar gemaakt. En zelfs mvr. Flos vond het lekker.
Een kleine uitleg hoe ik het klaargemaakt heb en geserveerd.
Ik heb de vleugels in drie gesneden en gebakken in een gietijzeren pot in boter en olie.
Gekruid met kippe kruiden. Een winterwortel en wat selder in de pot ook een teen knoflook.
Dan heb ik het deksel er op geplaatst. Na zowat 3/4u sudderen heb ik er een handvol in plakjes gesneden champignons toegevoegd .( die had ik nog over van gisteren )
Dan heb ik ze uit de pot gehaald ontbeert en het vel verwijderd . Het grootste deel van het vet uit de pot geschept ook de wortel en de selder. De resterende jus gebonden met maïsmeel.
Het vlees nog effen opwarmen in de jus.
Geserveerd met een gekookte aardappelen en wat Provençaalse groenten. ( die had ik ook nog over van gisteren)

Smakelijk.
 

Ray

SHTF Expert
Misschien niet helemaal in je straatje, want het is drinken ipv eten, maar ik drink graag warm/heet water. Thee zonder thee zeg maar. Koud water vind ik vreselijk.

Zowel in de sauna als met heet weer is het drinken van gekoelde dranken niet zo handig. Een koude drank in het lijf heeft meteen invloed op je lichaamstemperatuurregulatie. Je lichaam vertelt je dan namelijk dat je op moet houden met zweten waardoor je het dus alleen maar warmer krijgt.
 
J

J.J

Gast
Misschien niet helemaal in je straatje, want het is drinken ipv eten, maar ik drink graag warm/heet water. Thee zonder thee zeg maar. Koud water vind ik vreselijk.

Zowel in de sauna als met heet weer is het drinken van gekoelde dranken niet zo handig. Een koude drank in het lijf heeft meteen invloed op je lichaamstemperatuurregulatie. Je lichaam vertelt je dan namelijk dat je op moet houden met zweten waardoor je het dus alleen maar warmer krijgt.
Dus warm drinken zou beter zijn,,,, mensen in woestijn gebieden drinken vaak ook hete thee, misschien ook wel om die reden.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Nou als liefhebber van de Chinese keuken heb ik al heel wat vreemde zaken verorberd! Het vreemdste is wellicht kwal. Zelf heb ik het nog nooit klaargemaakt, maar zowel bij een echte Chinees in Amsterdam, als in China, heb ik het een keer gegeten. In Amsterdam was het speenvarken op een bedje van kwal, en in China was het een soort salade. De smaak is niet heel bijzonder, maar de textuur is heel anders dan wat we gewend zijn.

Hier een artikeltje over het eten van kwal, en een BBC interview:
http://www.fuchsiadunlop.com/the-delights-of-eating-jellyfish/
http://www.bbc.co.uk/programmes/p030b5kq

Kwalsushi, kwalsalade, kwalchips of omelet met kwal: de kwalkeuken is in opmars. Wereldwijd wordt al meer kwal dan kreeft gegeten, zegt kwalvisserij-expert Lucas Brotz: https://decorrespondent.nl/4770/kwal-het-meest-veelzijdige-stukje-slijm/892254396330-afd67733

Mocht je zelf kwal willen klaar maken, ze zijn te koop in de toko: http://www.aziatische-ingredienten.nl/kwal/
 

Ray

SHTF Expert
Vroeger at ik nog wel eens 'roadkill', kom het nu eigenlijk nooit meer tegen. Haas, houtduif, zijn mijn favoriet. Levende sprinkhaan, krekel of regenwormen is ook ooit gebeurt, na vijf dagen lust je alles.

Meest vreemde beest wat ik ooit gegeten heb? Effe nadenken, krokodil, antiloop, steenbok, beverrat? Die laatste was het lekkerst, met dank aan @Rataplan. Als Beverrat in de supermarkt lag, zou ik het kopen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Cavia is een van de vreemde dingen die ik at..of vreemd,in ZuidAmerika is het net zo gewoon als kip hier...maar als ik het hier vertel worden soms mensen boos dat ik cavia gegeten heb. Ben ik een dierenbeul.
Het is zo'n lief knuffeldiertje tenslotte.
 

Marcov

Prepper goeroe
Wat is vreemd? Ik heb krokodil, sprinkhanen, meelwormen, maden, ratelslang en bison op. Ik zal nog wel wat vergeten zijn, los van de per ongeluk ingeslikte vliegen. Ook nog slakken, dat is volgens sommigen ook vreemd.
 

Ray

SHTF Expert
Cavia is een van de vreemde dingen die ik at..of vreemd,in ZuidAmerika is het net zo gewoon als kip hier...maar als ik het hier vertel worden soms mensen boos dat ik cavia gegeten heb. Ben ik een dierenbeul.
Het is zo'n lief knuffeldiertje tenslotte.
Ach ja, hier eten we varken, een dier met de intelligentie van een 5 jarige kind, daar kan je hond niet aan tippen. Dan is zo'n 'domme' cavia zo gek nog niet, ook komen die nooit uit de bio-industrie.

Ik heb ook een keertje segrijnslakken (ook wel kleine wijngaardslak genoemd) verzameld in de tuin hier. Deze staan hoog aangeschreven in de gastronomie, hebben ze liever dan de grote wijngaardslak, die je gewoon kunt kweken.
De kruiden/sausje maken de smaak, maar het is zeer goed te doen. Wel na verzamelen twee dagen laten leven zodat ze zich kunnen 'legen'.

De standaard huis-, tuin-, en keukenslak is ook gewoon eetbaar. Decennia geleden wel eens gehad door e.o.a. roadkill stoofpotje en dat ware taaie rakker geworden door te lang koken.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Krokodil en nijlpaard zijn denk ik wel het vreemdste wat ik gegeten heb.
Ik vermoed dat (koeien)tong in madeirasaus ook vreemd kan zijn voor sommige mensen.
 

Flos

SHTF Expert
Ok ik heb er nog een.
Hier bij ons in de gemeente noemen we het pensen. Maar als je de gemeente grens over steekt noemt het totaal anders want pensen zijn daar witte worsten. Ook wat verder het vlaams binnenland in wordt bloedworst ook pensen genoemd maar dan zwarte. Maar daar gaat het hier nu niet om.
Wel over onze pensen.
Het is een brei van gemalen vlees vel ( lees huid ) van het varken en vet.
Hoe kom ik er aan. Ik koop het bij een ambachtelijke slager. De enige die het in onze gemeente klaarmaakt.
Maar ik heb het ook al zelf gemaakt.
Hoe? Als je varkensvet smelt om reuzel te maken ( bij ons noemt dat geen reuzel maar smout) moet je dat door een neteldoek persen. Wat er doorgaat is reuzel wat overblijft is de basis van mijn pensen. Nu haal je wat vakens huid samen met de afval van de reuzel door de vleesmolen ook word er soms wat gekookt vlees bij gevoegd van de beenderen die je afkookt.
Eens het afgekoeld is in potje per portie bak ik dat in een braadpan in een heel klein beetje boter. Daar gaat een flinke scheut azijn bij. ( volgens mvr. Flos is de geur niet te harden) . Daar gaat nog een flinke draai van de peper molen over en een snuif zout. Daarvan doe ik er een paar EL op een snee brood. Het vet loopt langs mijn kin. Maar moest ik moeten kiezen tussen een boterham met kaas of ham ik zou niet twijfelen.

Smakelijk.

Oja ik eet dat als ontbijt. @Zinzzy was een van de gelukkige er van te proeven.
 

martin

Mankinds only hope
Ik vermoed dat (koeien)tong in madeirasaus ook vreemd kan zijn voor sommige mensen.

Ik at het vroeger regelmatig bij mijn oma. Het was een delicatesse. (in tomatensaus). Ik heb het zelf nooit klaargemaakt, maar ik krijg "de kriebels" (positief) als ik er weer aan denk.

@Flos
Dat lijkt een beetje op wat ze hier "postekop" of "hoofdvlakke" noemen.

2016122015585943b3e7429.jpg


Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet vroeger maar 1 keer heb gegeten (met stroop)
 

Flos

SHTF Expert
Postekop of hoofdvlakke pestkop of hoe je het ook mag noemen is nog iets anders.
Dat is het vlees van onderhande de kop van het varken maar ook alle beenderen of botten worden gekookt . Soms met wat voorhanden zijnde wintergroenten. Zoals prei seldel wortel. En dat wordt dan weer door de vleesmolen gehaald gekruid met peper zout en nootmuskaat. Dat wordt afgekoeld in stenen ronde of ovalen potten. Daar wordt dan weer wat gesmolten reuzel over gegoten om van de lucht af te sluiten om langer te bewaren. Daar worden plakken van gesneden en meestal koud gegeten op de boterham. Maar een beetje vlaming eet dat met een goede portie friet. Vet met vet bestijden. O ja vergeet de zelfgemaakte mayonaise niet op jou frieten moest het nog niet vet genoeg zijn.
Op de boterham eet je er wat mosterd bij. Dit om het vet af te breken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ooooow, zult! Ja dat ken ik wel, tenminste, zure zult, dat lust ik wel.

Balkenbrij is ook zo'n product wat men van afval maakt. Heerlijk.
Balkennbrij is een oud gerecht dat vooral in het najaar en in de winter wordt gegeten. Traditioneel wordt het gemaakt van in bouillon gekookt slachtafval van het varken (onder meer kop),boekweitmeel en speciale kruiden (vooral rommelkruid), die een zoete smaak afgeven.https://nl.wikipedia.org/wiki/Balkenbrij
 

Flos

SHTF Expert
Nog iets over de hoofdvlakke.
In een pot gaat de gepelde varkenstong op zijn geheel er in. Als je dan plakken snijd het je een mooi sneedje gekookte varkens tong er bij.
Ook lekker.

Smakelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Flos

SHTF Expert
Ooooow, zult! Ja dat ken ik wel, tenminste, zure zult, dat lust ik wel.

Balkenbrij is ook zo'n product wat men van afval maakt. Heerlijk.
Balkennbrij is een oud gerecht dat vooral in het najaar en in de winter wordt gegeten. Traditioneel wordt het gemaakt van in bouillon gekookt slachtafval van het varken (onder meer kop),boekweitmeel en speciale kruiden (vooral rommelkruid), die een zoete smaak afgeven.https://nl.wikipedia.org/wiki/Balkenbrij
Nu je het schrijft Zinzzy noemde het ook zo. Dus daar zal het dan wel op lijken.
 

Richard434

Prepper goeroe
Pfoe, Ik at regelmatig krekels, in de tijd dat ik nog dieren had die ze ook opaten. Tijdens een SHTF een ideale proteïne bron, en nog lekker ook! ;)
Verder, heb ik een hoop dieren gegeten.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Stropievet! :p
Typisch ouderwets Zeeuws broodbeleg: reuzel met keukenstroop mengen en op je boterham smeren Lekker!
Mijn moeder was zeeuws en toen ik klein was maakte ze dat af en toe :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan