• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

J

J.J

Gast
Volgens een klimatoloog worden de zomers heter en houden langer aan, wat ga jij preventief doen?

Ook zullen er hevige regenbuien, stort regens, windhozen, en orkanen ontstaan.

Ik denk dat de prepper instelling is er wat tegen te doen, deze topic is bedoeld om ideeën uit te wisselen, en er wat tegen te doen.
Zelf zal ik mee denken en met ideeën komen, zal er zelf in een huurhuis weinig aan hebben maar dat geeft niets, we doen dingen voor elkaar, dat is de drijfveer er achter.
 

Sneard85

Prepper
Sowieso is exposure opbouwen niet slecht, om je grenzen beter te leren kennen en beter aan te voelen hoeveel water je nodig hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
J

J.J

Gast
Huizen met lichte of witte stenen kaatsen de hitte.
Dus je zou het wit kunnen maken, we zien het veel in warme gebieden.

Of je metselt er nog een muur om heen, met witte of lichte stenen je hebt dan ook een dubbele spouwmuur, je woning krijgt een waardevolle update is meer waard en minder koud en hitte in huis.
 

AWOL

Prepper goeroe
Nu is het te laat maar ik zit er verdomd hard aan te denken om voor volgend jaar (en de jaren daarop) een mobiele airco unit te kopen. Niet milieuvriendelijk (of portemonneevriendelijk) en je hebt er met SHTF geen moer aan maar ik zou die dan beperkt inzetten en ik ga er vanuit dat de jaren zonder SHTF tallozer zullen zijn dan die met.
 

phtvs

Sysop
Admin
Mooi topic J.J :thumbsup:

Het is idd erg belangrijk om hier voor jezelf eens over na te denken en waar mogelijk actie te ondernemen. Denk niet alleen aan de hitte maar zeker ook aan de neerslag die voor veel problemen kan zorgen.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@AWOL Ik weet niet of het in NL is toe gestaan om *grondwater koeling* in je vloer te maken, winters kan je de zelfde leidingen gebruiken voor vloer verwarming, misschien niet met de zelfde resultaat als mobiele airco unit, maar denk wel voordeliger in de toekomst.
* Je brengt het grondwater in circulatie, je neemt geen grondwater *
 
J

J.J

Gast
Mooi topic J.J :thumbsup:

Het is idd erg belangrijk om hier voor jezelf eens over na te denken en waar mogelijk actie te ondernemen. Denk niet alleen aan de hitte maar zeker ook aan de neerslag die voor veel problemen kan zorgen.
Dank je @phtvs,
Je ziet op parkeer plaatsen betegeling net als eierendozen met gaten waar water tussen kan weg zakken.
Een vijver die wat dieper ligt kan ook redelijk wat water op nemen.
Tegen in stromen van regenwater zou je de deur en opening kunnen aanpassen verhogen dus, met dertig/vijf en dertig centimeter.
De grond van de vijver gebruik je om de grond tegen je huis op te hogen met vijftig centimeter, ja ik weet dan is de deur opening lager maar daar verzinnen we ook wel wat op.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Maak dus vooral laagten en hoogten in tuin, ook onder de hoogten kan je een mogelijke water opslag maken.
Je huis kan een nieuwe naam krijgen,,,, klein Zwitserland:);) met mooie begroeiingen, een lust voor het oog met alle voordelen.

De hoofdzaak meer bestand tegen heftige regenvallen.
En water in je vijver voor drinkwater en tuin besproeiing.
 
J

J.J

Gast
Een septic tank in je tuin maken om het water wat dan toch nog in je huis komt meteen te laten verdwijnen in de tank, dat scheelt je dweilen.:thumbsup:
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
wat ga jij preventief doen?

Ik denk dat ik het voorbeeld van Spanje ga volgen en een siësta zou invoeren.
(nee, ik bedoel dit niet als grap)
Dat betekend dat er tussen 09:00 en 13:00 een eerste deel van de dag is waar 4 uur gewerkt kan/mag/moet worden.
Hierna tussen 13:00 en 16:00 lunchen met een goede fles wijn. (als ik niet moet rijden met de auto uiteraard)
En dan met een minimale tegenzin tussen 16:00 en 20:00 weer 4 uur wat "nuttigs" doen om vervolgens rond 21:00 nog een lichte maaltijd te nuttigen.

Ik moet zeggen dat me deze dagindeling heel goed is bevallen.

Het koelen van een ruimte met grondwater is niet realistisch. Je zou dan de radiatoren aan het plafond moeten bevestigen (koude daalt, warmte stijgt).
En de hoeveelheid water die je nodig zal hebben om een minimaal effect te bereiken zal gigantisch zijn
(Ik denk zelfs dat de stroomkosten van de pomp hoger zullen zijn dan de stroomkosten van een airco)
Er bestaat wel zoiets als "evaporative cooler" wat een stuk efficiënter is maar dat is ook niet echt een SHTF oplossing.

1456px-Evaporative_cooler_annotated.svg.png



Maar voor die paar weken per jaar dat het zo warm is pas ik liever mijn dagindeling aan.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik denk dat ik het voorbeeld van Spanje ga volgen en een siësta zou invoeren.
(nee, ik bedoel dit niet als grap)
Dat betekend dat er tussen 09:00 en 13:00 een eerste deel van de dag is waar 4 uur gewerkt kan/mag/moet worden.
Hierna tussen 13:00 en 16:00 lunchen met een goede fles wijn. (als ik niet moet rijden met de auto uiteraard)
En dan met een minimale tegenzin tussen 16:00 en 20:00 weer 4 uur wat "nuttigs" doen om vervolgens rond 21:00 nog een lichte maaltijd te nuttigen.

Ik moet zeggen dat me deze dagindeling heel goed is bevallen.

Ik heb deze week wel gewerkt, maar duidelijk rustiger aan en korter. Een siësta indeling heb ik ook aan zitten denken, daar ik officiël mijn werkzaamheden mag/moet verrichten tussen 07:00 en 19:00.
Een uurtje eerder of later beginnen/stoppen hoor je niemand over, dus de mogelijkheid is er.
Mocht het volgende week nog zo warm blijven ga ik het eens proberen.
Wat ik wel al vaker doe is ‘s middags de zeg maar avondmaaltijd nuttigen, bevalt ook zeer goed.
 

drent

Diehard Prepper
Moestuin meer 4 seizoenen maken, zomer oogst is bar slecht dit jaar en dat kan niet zo blijven. Wil ook veel meer aan de vaste planten voor voedsel, maar dat duurt 3-5 jaar voor het produceerd. En dan nog zijn 1-jarigen handig om te verbouwen voor o.a. bulk groentes, veel vaste planten geven niet zoveel, zolang, of moet je niet teveel en te vaak eten.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Ray

SHTF Expert
Ik denk dat ik het voorbeeld van Spanje ga volgen en een siësta zou invoeren.
(nee, ik bedoel dit niet als grap)
Dat betekend dat er tussen 09:00 en 13:00 een eerste deel van de dag is waar 4 uur gewerkt kan/mag/moet worden.
Hierna tussen 13:00 en 16:00 lunchen met een goede fles wijn. (als ik niet moet rijden met de auto uiteraard)
En dan met een minimale tegenzin tussen 16:00 en 20:00 weer 4 uur wat "nuttigs" doen om vervolgens rond 21:00 nog een lichte maaltijd te nuttigen.

Ik moet zeggen dat me deze dagindeling heel goed is bevallen.

Het koelen van een ruimte met grondwater is niet realistisch. Je zou dan de radiatoren aan het plafond moeten bevestigen (koude daalt, warmte stijgt).
En de hoeveelheid water die je nodig zal hebben om een minimaal effect te bereiken zal gigantisch zijn
(Ik denk zelfs dat de stroomkosten van de pomp hoger zullen zijn dan de stroomkosten van een airco)
Er bestaat wel zoiets als "evaporative cooler" wat een stuk efficiënter is maar dat is ook niet echt een SHTF oplossing.

1456px-Evaporative_cooler_annotated.svg.png



Maar voor die paar weken per jaar dat het zo warm is pas ik liever mijn dagindeling aan.
Grote 'airco's' op gebouwen en wolkenkrabbers werken dmv waterverdamping, maar noodgedwongen moet de lucht ook weer droog gemaakt worden. Kost minder energie dat de standaard airco, maar wordt pas efficiënt op grote schaal, tenzij je dat drogen achterwege laat natuurlijk, dan past het eerder.

De hitte kun je het beste tegengaan door de warmtecapaciteit van je woning te gebruiken. Simpelweg de boel openzetten als het buiten gelijk of kouder is dan binnen en de boel lekker dicht houden als het buiten warmer is.

Instralingsenergie beperken door gordijnen, of nog beter zonwering aan de buitenkant van het glas. Druiven en bv. hop groeien allebei in de zomer uit en vallen in de winter kaal. In veel warme landen zie je rekken voor de ramen waar dergelijke, evt. ook nuttige planten groeien. Zonwering in de zomer, kaal in de winter wanneer je juist dat zonnetje in huis wil.

Goed geisoleerde huizen warmen langzaam op, maar koelen ook maar langzaam af, vaak zijn de ventilatie mogelijkheden beperkter. Daar maak ik me best zorgen om met de evt. aanstaande NOM verbouwing die hier in de wijk gaande is.

Qua overstroming zit ik goed. Niet alleen qua NAP niveau, dat telt niet echt bij stortbuien, maar situatie in de buurt. Straat hierachter ligt lager, de straat verderop ook en hier is het riool maar tien jaar oud. Behalve één put vol met zand hier verderop op het tegelpad, staat er nooit iets blank. Dat was goede vijfhonderd meter verderop in de wijk in m'n vorige huis wel anders, slecht riool en bij echt heftige stortbuien stond het water tot meters van de voordeur, de garageboxen stonden toen al 30 cm nat en alle ratten vanuit hun natuurlijke behuizing verdreven. Het uitzicht van drijvende rattenlijkjes rond de wielen van m'n auto zal ik nooit vergeten.
 
F

forumlid 1447

Gast
Hier in Belgie promoten ze warmtepompen, die werken s’zomers verkoelend en s’winters verwarmend.
Vijver is een goede wateropslag. Hier zijn de grachten (sloten )perfect om water op te slaan, en af te voeren.
Watertonnen zijn voorzien, en geen zwarte, kale grond, geeft veel voordeel.
Alle grond is beplant, rode klaver in moestuin, dicht snel en goede groenbemester.
Wintergerst in najaar en tot Mei op die stukken, ook geen onkruid.
Gras op grote stukken laten groeien en volgend jaar inzaaien als bloemenwei.
Bij droogte droogt het niet te snel uit, en bij regen ,is het water sneller verwerkt.
Hier geen betegeling, maar grind.
Maakt geluid als beveiliging, en laat water snel in de grond trekken,
met onkruiddoek heb je alleen nog last van Heermoes.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
"Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt?"

Verhuizen naar hoger gelegen oord.:thumbsup:
En ik heb er altijd voor gezorgd dat mijn tuin een stuk hoger ligt dan die van de buren.:oops:
 
J

J.J

Gast
Mooie aandelen mannen, misschien komen er nog meer goede ideeën.

Op platte daken zie ik ook steeds meer begroeiing wat ook winters zorgt voor isolatie en zomers voor verkoeling, zou je het ook nog kunnen bevloeien dan heb je ook nog verdamping verkoeling.
Mijn ouders hadden vroeger en klimop die voor een dichte begroeiing zorgde maar die groeide ook onder de dakpannen door die op hoog werden geduwd, die heb ik dus weg gehaald, en een fijnere klimop gepland die hele mooie verkleuringen vertoonde ook zorgde voor verkoeling maar winters geheel geen blad had, je zag dan alleen de fijne takjes, en geen gedonder onder de dakpannen door.
 
J

J.J

Gast
Kan jij je huis windhoos / stormbestendig maken???
Denk ook aan de kolossale hagelstenen die de boel kan vernielen en zelf door je ramen heen geen of je auto verbouwen.

Ten eerste haal bomen weg die tegen je huis geslingerd kan worden, of op je huis kan vallen, je garage of auto.
Heb je dakpannen tja wel een heel werk maar je kan ze vast kitten met siliconenkit, dan blijft er wat rek beweging in goed met uitzetten en krimp, bij koude en hitte.
Je hoef niet veel te gebruiken, dat is niet nodig de kit is taai genoeg, wel de dakpannen op de lijm plekken heel goed schoon en stof vrij maken eventueel de lijm in poreuze dakpannen in wrijven en dan kitten op een paar punten, ander test je eerst met een paar dakpannen.
Ook best goed om raam luiken te maken als er slechtweer verwacht word sluit je die, zo zijn ze bescherm tegen rond vliegende voor werpen, tevens zijn ze te gebruiken bij hitte om de verwarmende zonnestralen te weren.
Bij koude kunnen ze iets bijdragen aan de stil staand lucht wat weer isoleren werkt tevens kan het een mooi gezicht zijn van de luiken rond het huis.

Dus alle om je huis even heel goed in kaart brengen, en neem dan de beste maatregelen.
En haal de rommel om je huis weg.:oops:
Opgeruimd staat netjes en geeft je een fijn gevoel en respect van buren familie en vrienden.
Je gelooft het misschien niet maar je bloeit zelf ook op en goed voor je eigenwaarde. :hug:
 
J

J.J

Gast
Hoe werkt een warmte-koude-opslag
Het succes van een warmte-koude-opslag berust op het feit dat de Nederlandse bodem een constante temperatuur heeft (10-12 graden) op een diepte van 30-100 meter. In het geval van koeling van uw huis in de zomer wordt warmte uit uw huis de grond in gepompt door middel van een warmtepomp, waarbij deze warmte gekoeld wordt in de grond. Bij terugkomst is de temperatuur aanzienlijk lager, waardoor koeling plaats kan vinden.

Het koelen van uw woning met een warmte-koude-opslag kan op verschillende manieren. In de meeste gevallen wordt gebruik gemaakt van vloer- en/of wandkoeling waarbij beide systemen koelte afgeven om de ruimte te koelen.

Zie voor meer info op: http://www.vetim.nl/nieuws/een-koel-huis-tijdens-een-hete-zomer/
1427273553.png
 
J

J.J

Gast
Heb je de mogelijkheid om ook nog eens een greppel om je erf te maken voor tijdelijke opslag van overtollig regen water.
Het grond kan je weer gebruiken om een dijkje om je erf te maken.

Zorg bij alles wat je doet dat wettelijk is toe gestaan.
Plaatselijke verordeningen kunnen sterk verschillen.
 

Ray

SHTF Expert
Kan jij je huis windhoos / stormbestendig maken???
Denk ook aan de kolossale hagelstenen die de boel kan vernielen en zelf door je ramen heen geen of je auto verbouwen.

Ten eerste haal bomen weg die tegen je huis geslingerd kan worden, of op je huis kan vallen, je garage of auto.
Heb je dakpannen tja wel een heel werk maar je kan ze vast kitten met siliconenkit, dan blijft er wat rek beweging in goed met uitzetten en krimp, bij koude en hitte.
Je hoef niet veel te gebruiken, dat is niet nodig de kit is taai genoeg, wel de dakpannen op de lijm plekken heel goed schoon en stof vrij maken eventueel de lijm in poreuze dakpannen in wrijven en dan kitten op een paar punten, ander test je eerst met een paar dakpannen.
Ook best goed om raam luiken te maken als er slechtweer verwacht word sluit je die, zo zijn ze bescherm tegen rond vliegende voor werpen, tevens zijn ze te gebruiken bij hitte om de verwarmende zonnestralen te weren.
Bij koude kunnen ze iets bijdragen aan de stil staand lucht wat weer isoleren werkt tevens kan het een mooi gezicht zijn van de luiken rond het huis.

Dus alle om je huis even heel goed in kaart brengen, en neem dan de beste maatregelen.
En haal de rommel om je huis weg.:oops:
Opgeruimd staat netjes en geeft je een fijn gevoel en respect van buren familie en vrienden.
Je gelooft het misschien niet maar je bloeit zelf ook op en goed voor je eigenwaarde. :hug:

Je dakpannen vastkitten met siliconen kit? Leuke fantasie, maar niet bepaald serieus. Het lijkt te ontsporen in een J.J fantasietopic.....
 
Bovenaan