• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat is het waar je voor prept

Green

Prepper
Prep je voor
-natuurgeweld beving overstroming
- als er oorlog uitbreekt
- als electra gas water tijdelijk uitvalt
-slecht weer
-uitval alle electra
-oerinstinkt

Met wie reken je . Alleen jij? Je gezin? Je huisdier? Familie? Groep?

Ik heb mijn hele leven al een gevoel, ergens achter in het hoofd of onder in de buik, ik moet voor water en eten kunnen zorgen en medicatie en een mogelijkheid tot verwarming voor koken en schoon water en warmte. Heeft iedereen dat nou?
 

Flos

SHTF Expert
Beste @Green leuk dat jij een topic start met veel vragen.
Om respons te krijgen vertel je best waarvoor je zelf prept of van plan bent te preppen.
Ga ook eens langs in de voorstel ronde. En vertel eens wat over jezelf.
Dan praat dit gemakkelijk.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Helemaal eens met Flos, zo werkt het niet.
Stel je fatsoenlijk voor, dan lees de site.
En dán ( maar alleen dán mag je vragen wat je wil)
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Loreen

Last (wo)man standing
En dán (maar alleen dán) mag je vragen wat je wil

Nou nee. Het forumbeheer heeft het niét verplicht gesteld om voor te stellen. Dus zolang het binnen de regels valt mag je na aanmelding vragen wat je wil.

Wel zijn er nogal wat leden die prijs stellen op een voorsteltopic. Dus als je de kans op antwoord wil vergroten is het wel aan te raden even voor te stellen...
 

wildemossel

Diehard Prepper
@Loreen Natuurlijk heb jij gelijk in de letterlijke zin van het woord, maar ik bedoelde het overdrachtelijk. En dat verschil is verdraait moeilijk te maken op een geschreven chat. Vandaar ;)
 

Loreen

Last (wo)man standing
ha ha en daarom hoeft niemand zich voor te stellen.
Grappig hoe "autoriteit" in de verschillende topics uitgelegd wordt.

Fijn dat ook jij het eindelijk snapt petroman!
Niemand hoeft zich inderdaad voor te stellen. Iedereen mág zich voorstellen. Door veel leden wordt het zelfs gewaardeerd als iedereen zich voorstelt. Zo heel moeilijk is het volgens mij niet?

Net zoals het niet zo heel erg raar is dat de forumbeheerders bepalen of het wel of niet verplicht is je voor te stellen op het forum voordat je binnen mag komen. Zo bepaal ik in mijn huis ook zelf of mensen wel of niet hun schoenen uit moeten trekken voor ze binnen mogen komen. Iedereen is vrij om die regels (zowel van het forumbeheer als van mij) hartstikke stom te vinden. Bij mij thuis mag je zelfs je mening over mijn regels uiten, dat mag hier op dit forum dan weer niet. Daar heb ik regelmatig mijn mening over geuit :fluit:.
Feit blijft: hun forum, hun regels (, mijn gezeur).
 
D

Deleted member 1609

Gast
Ik heb mij trouwens ook nooit voorgesteld, maar dat ter zijde.

Preppen voor:
- Om mijzelf zoveel mogelijk van alle basis benodigdheden te kunnen voorzien.
- Persoonlijke bescherming tegen diefstal en andere privacy inbreuken.

Dit doe ik op basis van een drang van binnenuit (wat sterker wordt). Ook geeft Bijbelse inspiratie aanleiding tot preppen. Ook zie is om mij heen dat bijna niemand iets aan voorbereiding doet, ik heb de nijging om zo nu en dan van de weg van de massa af te wijken.

Ik reken voor:
- Veel voor mijzelf, maar ook veel basisbenodigdheden voor familie.
 
F

forumlid 1447

Gast
Door financiële zorgen, van ouders, in jeugd, soms uit voorraden moeten leven van eenzijdige ongezonde voeding.
Nadien altijd een voorraad gehad.
Vanaf 18 (zoals vele hier op jonge leeftijd) zelfstandig en nooit meer iets tekort gekomen.
Alles is aanwezig voor een bug-in van weken, in winter voor maanden d.m.v. zaden (kiemen)
Moestuin aanwezig, met eigen zadenkweek.

Alles zelf willen onder controle houden is de drijfveer.
 

petroman

SHTF Expert
Fijn dat ook jij het eindelijk snapt petroman!
Grappig dat jij het dus niet snapt.
Zoek de (diepere) betekenis eens op van jezelf voorstellen (aan andere mensen).

Maar effe on topic waar je je voor voorbereid niet waar je je voorsteld.
Dus waar je je een voorstelling van maakt.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Ik werk voor het ministerie van staatsveiligheid en hou in de gaten wat de preppercommunity allemaal uitspookt. :fluit:
Hahahaha nee hoor. :)
Ik ben geen prepper met kasten/kelders/zolders vol met eten (ik heb wel een kleine voorraad).

Wel ben ik graag voorbereid op onvoorziene gebeurtenissen, met kennis en "Middelen".
Mijn (MacGyver-) filosofie is: je kunt nog zoveel thuis hebben liggen, als deze in de fik staat terwijl jij de stad uit bent of moet, heb je er toch niks aan en heb je meer aan een zakmes, een BIC aansteker en wat kennis.
...maar welkom bij de club, al staat je introductiepost inderdaad op de verkeerde plaats. :hi:
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Waarom prep ik?

Ik prep, omdat ik denk dat de overheid mij niet beschermt tijdens een ramp of crisis. Vaak komen maatregelen en hulp te laat & te weinig.

Black-out
Het falen van het stroom systeem. Meerdere mogelijke redenen waaronder een hackers aanval. Hoeft niet persé als gevolg van een aanval op NL, het kan ook door het lam leggen van kerncentrales in landen om ons heen. Door een domino effect valt ook hier de stroom uit. Ook een 'Solar Storm' of EMP behoort tot de mogelijkheden.

Wanneer het stroomnet uitvalt, is er na 4-7 dagen geen eten meer; grote schaarste. Alles wat in de koelkast zit is op, bedorven en zo ook in de vriezer. In de supermarkten is het op, en vanuit de distributie centra wordt nauwelijks bevoorraad.

Na 1 week krijgen mensen honger. Gaan opzoek naar eten en zijn bereid om geweld te gebruiken om eten te bemachtigen. Of dit nou winkels zijn die worden geplunderd, vee dat wordt gestolen en geslacht of woningen die open worden opengebroken op zoek naar eten.

En zeg nou zelf; als je een kind van 2 en 4 hebt, die janken van de honger omdat ze al 3 dagen niet gegeten hebben, de soep die zij bij de gaarkeuken hebben gekreken is van hen afgepakt. Dan ga je zelf ook opzoek, en naarmate de situatie ernstiger wordt, ben je zelf ook bereid om geciviliseerd gedrag naast je neer te leggen..... Ik tenminste wel....

Gaat de politie te helpen? Je kan ze nieteens bellen... De nationale garde? Wegbezuinigd... Het Korps Mariniers de straat op? Die moeten vanuit Vlissingen komen . Je bent op jezelf aangewezen.

In georganiseerd verband maak je een grotere kans om alles te doorstaan. Samenwerken met de politieman die op de hoek woont, de sport schutter buurman, de marinier die tegenover woont, de loodgieter, monteur en de Prepper.
Voorraden hebben, communicatiemiddelen, wapens (voor jacht en mogelijk zelfverdediging), waterput/pomp, brandstof, gevechtservaring (kickboksen, krav maga, militaire opleiding) en... Een plan gaat mij, mijn gezin, mijn groep helpen en mogelijk redden.

Nationale ramp

Dijken die breken; Nieuwerkerk aan de IJssel ligt 6 meter onder NAP. Mot je verdomd goed kunnen zwemmen, want op het dak van je huis wordt het matig vertoeven. Toevoer van goederen vanuit de haven zit er niet in.... Een hoop mensen die vanuit het Westen van +31 richting het Oosten komen, zonder spullen, eten en drinken.

Gecoördineerde aanslagen: vuile bom op de haven van Rotterdam, Schiphol, vrachtauto door het publiek in Eindhoven, actieve schooters op Utrecht CS en Het Binnenhof. Allemaal geen hogere wiskunde en de chaos is compleet. Schepje er bovenop door de opblazen van het gemaal bij Almere en 1,5 miljoen mensen hebben natte voeten. En het land ligt op z'n gat. Daarnaast een groepje ondersteuners die nepnieuws gaan kopen verspreiden.

Geen schip komt de haven van Rotterdam in en alles en routen kan niet 1-2-3 in andere havens lossen. Verkeersinfarct door de spoorwegen die stil liggen, wegennetten overbelast, bevolking in rep en roer want ook op straat niet veilig.

Zelfvoorzienend zijn (voor een bepaalde periode) stelt mij gerust. Het netwerk van HAM-radiographen via dit forum blijft elkaar voorzien van info, preppers groepen houden oren en ogen open en vatten nog een koud biertje omdat ze weten dat zij voorlopig veilig zijn. Dat is waar ik voor prep.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Vanaf 18 (zoals vele hier op jonge leeftijd) zelfstandig en nooit meer iets tekort gekomen.
Alles is aanwezig voor een bug-in van weken, in winter voor maanden d.m.v. zaden (kiemen)
Moestuin aanwezig, met eigen zadenkweek.

@wiliam

Vraagje. Hoe bewaar ik zaden het beste. De zakjes met zaden voor groente, maïs, zijn naar mate deze ouder worden niet meer te gebruiken?

Ik kan me voorstellen dat luchtdicht op een droge donkere plaats met wat silica zakjes om de zuurstof en vocht te absorberen wellicht helpt.

Weet jij raad?
 
F

forumlid 1447

Gast
Elk jaar houd ik 2x zaadvoorraad van oogst apart in papieren zak in lage diepvriesbakjes.
Deze plaats ik in de donkerte en koelste plaats in de kelder. géén vorst.
Pompoenen bewaar ik in zelfde ruimte tot maart, wel regelmatig op plekjes controleren,
en bij plekjes, verwerken en zaden drogen.
Alle andere zaden zijn aan de plant gedroogd.
De 1e zaden zet ik in het nieuwe jaar (moestuin) de 2e groep houd ik apart (gesloten).
Mislukt de totale oogst dan heb ik een back-up, slaagt de oogst, gooi ik bij nieuwe oogst ,oud zaad weg ,
en vernieuw weer 2 voorraden per soort.
Alle zaad heeft zijn eigen bakje, zeker met bonen, wil je niet je hele voorraad kwijtraken aan de bonenvlieg.
Dus 2 bakjes zaad van elke soort, je hebt dan elk jaar vers zaad, als de oogst lukt, en anders heb je een back-up.
 
F

forumlid 1447

Gast
@Wrakduiker Geen silica of andere vochtopnemers, gedroogd betekent,
te weinig vocht voor ontkieming, maar genoeg om kiemkrachtig te blijven.
papier van zak is genoeg. (persoonlijke ervaring)
 

Lai

Prepper goeroe
Zolang het nog lukt om zaden van 400 jaar weer te laten groeien maakt ik mij niet zoveel zorgen. Neem dan wel zaden niet gemanipuleerd zijn. Deze hebben wel een houdbaarheidsdatum. Ik heb zakjes liggen die het niet meer doen. Ik ben nu biologische zaden aan het verzamelen. Kijk ook naar zaden van wilden planten, die zijn ook lang houdbaar.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
@Lai @wiliam

Hartelijk dank. Ik ga deze zomer ook maar eens een voorraad in de kelder aanleggen. Lang lang geleden als boeren knecht (in de kost) gewerkt. Eens kijken of de ouwe werkgever nog zaden heeft liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
D

Deleted member 569

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Preppen is vooral ook kennis vergaren. Het is vrij slecht gesteld met o.a. de kennis waar voedsel vandaan komt en wat eetbaar is uit de natuur. Er zijn er maar weinig die het geld en de ruimte hebben om dusdanig in te slaan voor een langere periode van onzekerheid (van de primaire levensbehoefte).

Belangrijke punten in mijn ogen zijn:
- Weet in ieder geval wat makkelijk voedsel is om te verbouwen (in Nederland). Ook voedsel voor korte termijn, het heeft weinig nut een fruitboom te planten die gemiddeld pas na 10 jaar rendabel is (rendabel; opbrengst tegenover onderhoud).
- Weet wat er in de natuur groeit bijv. brandnetels, paddenstoelen etc.
- Wees op de hoogte van u omgeving, BOL vs BIL, Flight or Fight,... Binnenstad van Amsterdam vraagt andere vaardigheden dan een dorp in Drenthe.
- Test met regelmaat u fysieke toestand. Liefst op duurloop, bekijk bijvoorbeeld hoe u het ervan af brengt bij een (bos)wandeling van 1-2 uur.
- Hoewel het een omstreden onderwerp op dit forum is. Enige kennis van wapens, boobytraps, zelfverdediging, ...
- Probeer niet het schaap met 5 poten te worden in preppen. Levert alleen maar stress op, zeker als jij ook nog een drukke baan ernaast hebt.

Gelukkig maakt de omgeving het u al zeer makkelijk. De kennis wat te doen wanneer de wereld stopt met draaien is bij de gemiddelde mens, met name onder de 40 is matig, onder de 30 zelfs slecht te noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Lai

Prepper goeroe
Bij kennis vergaren hoort ook de bijbehorende vaardigheden leren. Anders heb je niet zoveel aan alleen kennis.
Bijvoorbeeld leuk om een geit te hebben voor melk/kaas/boter/yoghurt, maar als je niet weet hoe je zo'n dier moet melken (met de hand) en de melk moet verwerken tot ..... Dan schiet je er nog niet veel mee op. Boeken zijn goede informatie bronnen, maar het in de praktijk brengen is een ander verhaal.

En de kennis word nog meer beperkt doordat scholen gaan stoppen met techniek wegens te kort aan techniekdocenten in het MBO.
 
Bovenaan