• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat kan je voor leuks doen met een kapotte vrieskist?

miss-elliot

Survivor
ik heb momenteel een defecte vrieskist staan.
Is een mooi dingetje en vind zonde om deze weg te doen maar aan de andere kant heb ik totaal geen idee wat ik ermee moet.
iemand ideeën?

voorbeeld hoe die eruit ziet:

afbeelding-Bosch-GCM34AW30-Vrieskist.jpg
 

Jannes

Prepper goeroe
Ouderwets misschien, maarre, laten repareren ? :fluit:

Zeker een goed idee! Maar misschien wel een idee om te kijken hoeveel die vrieskist gebruikt aan stroom.
Een paar jaar geleden hebben wij onze werkende 100 L vrieskist weggedaan en een nieuwe gekocht van ca 300 L. De nieuwe gebruikt 1/3 van de stroom van die oude...:lips:
 

drent

Diehard Prepper
In graven en er een wortelkelder van maken :)
Aardkelder heet zo'n ding in het Nederlands (was voor mij ook even zoeken trouwens). Vraag is of dat ding niet gaat roesten en je zal de motor en vloeistoffen er uit moeten halen.
Voedselopslag is de simpelste optie, daar is het ding al voor ontworpen.
 

Lai

Prepper goeroe
Yep, koelvloeistof freon genaamd. Hangt wel af van hoe oud de vriezer is.

WAT ZIJN SYNTHETISCHE KOUDEMIDDELEN?
  • De (H)CFK’s (chloorfluorkool(water)stoffen); (H)CFK’s zijn schadelijk voor de ozonlaag. Het bekendste en meest toegepaste koudemiddel uit de groep (H)CFK’s is freon. Bijvoorbeeld de producten Freon 12 (R12) en Freon 22 (R22), welke beide reeds zijn verboden.
  • De HFK’s (fluorkoolwaterstoffen); HFK’s zijn zogenaamde broeikasgassen die bijdragen aan de klimaatverandering. Zij zijn nog toegestaan en worden vaak gebruikt als vervangingsproduct voor CFK’s en HCFK’s, Veel toegepaste koudemiddelen met HFK’s zijn R134a, R407C, R507A en R410A.
Bron: https://www.pct.nl/veranderingen-uitfasering

Wij gebruikte zulke kisten ook wel als drinkbak voor de paarden. Deksel er wel af. Voor voer/deken opslag. Opa had er eentje voor aardappelen.
 

miss-elliot

Survivor
thanks allen.
ik bewaar deze nog maar even in de schuur. ik weet nog niet precies wat ik ermee doen ga maar weggooien kan altijd nog.
repareren is een optie maar daar word mijn energie rekening niet blij van.
(heb trouwens al een nieuwe en wat een verschil, de wanden zijn 3x zo dik)
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Paddestoelen in kweken. :cool:

Even inlezen op wat er bij moet aan warmteafgevend spul (reptielenmatjes/ electrische dekendraad etc) en thermosstaatjes en luchtvochtigheidsdingen etc.
En dan kun je een perfecte omgeving creeëren voor de paddestoelenkweek. :)
 

Ray

SHTF Expert
wacht... er zit vloeistof in? wat voor vloeistof? en zit dit in een tankje ofzo? met andere woorden, hoe krijg ik dat eruit?

Daarom moet dat spul ook professioneel worden gerecycled. Dat is geen fijn spul wat erin zit, niet zelf mee gaan klooien! Hoeft ook niet als je de kist wilt gebruiken voor iets anders.

't Is en blijft een goed geïsoleerde ruimte. Ik heb vroeger wel eens een grote koelkast voorzien van gloeilampje en huiskamerthermostaat om een temperatuur van 25 tot 30 graden voor het kweken van krekels te bereiken. Piepklein beetje noodzakelijke ventilatie door zowel onder als boven een klein stukje van het deurrubber weg te snijden.
 

Rumble

Survivor
Je kan de kist natuurlijk ook naar de milieustraat brengen. Er zit freon in wat zeer schadelijk is voor het milieu als dat vrijkomt. Verder kunnen metalen en edelmetalen worden ontmanteld en hergebruikt.
 
Bovenaan