• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat voor auto neem je mee?

preplist

Elementary prepper
Momenteel hebben we 3 auto's bij de deur;
- Volvo op benzine (180pk, verbruik ca 1/10, top ca 220)
- Volvo op diesel, gechipt (200pk, verbruik ca 1/18, top ca 235)
- Amerikaanse truck (4x4) 4.oL V6 (140pk, verbruik ca 1/3.5, top ca 120)

Maar stel dat het erop aankomt, je moet weg, welke auto zou je pakken?

Aan de ene kant zou ik kiezen voor mijn diesel vanwege het verbruik en het vermogen, diesel is goed verkrijgbaar (eventueel via de sifon uit vrachtauto's, etc). Maar het is en blijft een lage auto die niet even de stoep op en af kan, en het zeker off-road niet lang gaat volhouden.

De Amerikaan heeft als voordeel dat er ontzettend veel spullen achterin kunnen en je er ook languit naast elkaar kunt liggen. Je zit hoog, kunt moeiteloos door ruw terrein en met zijn 2200kg druk je iedereen die in de weg staat aan de kant. Maar met een verbruik van 1 op 3.5-4 moet ik er momenteel al elke +-200km een nieuwe 60 liter brandstof in gooien. Ik heb 2 extra metalen jerrycans achterin staan waar elk 25L in kan, dus zeg maar 100km extra bereik in een offroad situatie. De topsnelheid van zo'n 120 is ook niet geweldig en het blijft een oude Amerikaan die nou niet bekend staan om hun betrouwbaarheid.
 

Grenstone

Elementary prepper
Momenteel hebben we 3 auto's bij de deur;
- Volvo op benzine (180pk, verbruik ca 1/10, top ca 220)
- Volvo op diesel, gechipt (200pk, verbruik ca 1/18, top ca 235)
- Amerikaanse truck (4x4) 4.oL V6 (140pk, verbruik ca 1/3.5, top ca 120)

Maar stel dat het erop aankomt, je moet weg, welke auto zou je pakken?

Aan de ene kant zou ik kiezen voor mijn diesel vanwege het verbruik en het vermogen, diesel is goed verkrijgbaar (eventueel via de sifon uit vrachtauto's, etc). Maar het is en blijft een lage auto die niet even de stoep op en af kan, en het zeker off-road niet lang gaat volhouden.

De Amerikaan heeft als voordeel dat er ontzettend veel spullen achterin kunnen en je er ook languit naast elkaar kunt liggen. Je zit hoog, kunt moeiteloos door ruw terrein en met zijn 2200kg druk je iedereen die in de weg staat aan de kant. Maar met een verbruik van 1 op 3.5-4 moet ik er momenteel al elke +-200km een nieuwe 60 liter brandstof in gooien. Ik heb 2 extra metalen jerrycans achterin staan waar elk 25L in kan, dus zeg maar 100km extra bereik in een offroad situatie. De topsnelheid van zo'n 120 is ook niet geweldig en het blijft een oude Amerikaan die nou niet bekend staan om hun betrouwbaarheid.
Ik zou er niet vanuit gaan dat je ver zou komen met je auto, dus ik zou kiezen voor het vervoer dat je fiets/motor mee zou kunnen nemen.
 

AWOL

Prepper goeroe
De Volvo op diesel.

Ik zie 2 scenarios:
1-je moet gewoon weg uit je omgeving, om wat voor reden dan ook. We gaan er dan even vanuit dat de wegen niet compleet volstaan. Dan wil je de wagen die het verst komt op een tank brandstof. En inderdaad, de betrouwbaarheid en vindbaarheid van onderdelen.
2-het is een anarchie, de wegen staan vol, je denkt ik neem de Amerikaanse 4x4, maar ver ga je niet komen off road in Nederland met alle omheiningen, sloten, vaarten enz. als je uberhaupt je woonplaats uit komt en de kans dat er tijdens een echte shtf wegversperringen kunnen zijn, zij het van politie, leger of kwaadwillenden En dan inderdaad de actie radius en geen onderdelen te vinden zoals banden / wielen.
 

Mrod

Senior Prepper
Mijn Ford Ranger uit 2014 (200pk, verbruik ca 1/10, top 175)
met 2 offroad motoren achterin.

Ik heb genoeg diesel in de garage staan om de tank volledig te vullen en dan nog eens 100 liter diesel en 50 liter benzine aan jerrycans.
Theoretisch genoeg voor dik 1.500 km bereik met de Ranger.

Wanneer ik dan zonder diesel sta kan ik de motoren snel uitladen en nog eens 300km verder komen.


Mijn Ranger is tevens ten alle tijden voorzien van een zeer uitgebreide BOB waaronder 5 meter tuinslang die ik wellicht zou kunnen gebruiken om hier en daar wat diesel te "lenen".
Ik heb ook eens de tank volgegooid met 2 delen diesel gemengd met 1 deel zonnebloemolie.
Werkte perfect. :)


De andere optie is de skoda fabia van mijn vriendin.... :lips:
 

preplist

Elementary prepper
maar ver ga je niet komen off road in Nederland
Dat is inderdaad de vraag, kom ik niet weg omdat de auto de stoep niet op kan, niet door de berm langs de snelweg kan, etc. Bij een nucleair of grootschalig incident is de enige optie de Volvo inderdaad, zo snel en ver mogelijk komen zonder mechanische problemen. Maar stel dat het probleem lokaler is (drinkwater vergiftiging, langdurige stroomuitval, aanslagen, etc), wellicht dat we dan alle voorraad achter de auto zetten en een tijdje (diep) het bos in gaan.

Voordeel is wel dat de truck eenvoudig te repareren is en niet afhankelijk is van moeilijke elektronica.

Mijn Ranger is tevens ten alle tijden voorzien van een zeer uitgebreide BOB
Jep, en daar is mijn (Explorer) ook goed in, werkelijk alles kan mee, plus ik ben bezig om 'riot racks' te maken om de voorruit en binnenruiten te beveiligen. Het riot-rack voor de voorruit is maar 1,5 bij 80cm en kan gewoon opgeborgen worden in de laadruimte. De racks aan de binnenkant (grijs kenteken, dus dichte achterdeuren en achterruit) kunnen altijd gemonteerd blijven zitten.
 

Mrod

Senior Prepper
Mijn pick up is net te nieuw om er nu al montage punten er op te gaan lassen.
Ik heb uit mijn rally verleden weer veel oprij platen liggen waar ik de meeste sloten wel mee over kom.
Betonschaar tegen prikkeldraad
10 tons lier om hekjes omver te trekken
Maar vooral veel ervaring om een voertuig door de meest ontoegankelijke gebieden te sleuren.

Ik denk dat ik nog best ver ga komen met offroad rijden. :cool:
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou ook voor de zuinigste gaan. Als je met de auto er vandoor kan, zal het toch over de verharde weg zijn.
Heel Europa is bestraat en door het terrein loop je idd snel tegen obstakels aan waar je toch niet overheen komt, sloten, kanalen, rivieren, etc.

Een brute 4x4 loopt ook nog eens geweldig in de smiezen en kon wel eens een geliefd roofobject worden.
 

Niels

Mankinds only hope
Je kan het ook af laten hangen van de situatie.
Als bijvoorbeeld wegen slecht begaanbaar zijn met 4x4, en als er alleen maar shit is, maar de wegen zijn oké, dan met diesel.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Lekker de Volvo diesel nemen. Topsnelheid is niet belangrijk, daar krijg je alleen maar ongelukken van ;) de 4x4 schreeuwt Prepper! Dus niet doen. Hopelijk is je Volvo niet te opvallend gepimpt aan de buitenkant, want dat valt ook op. Verlagen is ook niet een best idee...

Persoonlijk laat ik mijn Skoda (actieradius 1000km) voor wat ie is, en pak de motor(en) (actieradius 260-300km) Daar kom ik overal mee weg en door. Laatst nog een weg afgesloten voor verkeer, maar ging prima door het voetgangerspoortje :)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het ligt aan het scenario. Moet je even weg ...... of blijf je voorlopig weg wellicht voor "altijd". Ik zou dan gaan voor de zo groot mogelijke variant die je met zoveel mogelijk spullen kunt afladen, waaronder extra brandstof.

Moet je in geval van calamiteit weg komen, zou ik gaan voor de meest snelle en compacte variant. Diesel prefereer ik boven benzine, maar in geval van nood pak je het meest geschikte voor handen. Ben je met meerdere peronen en je hebt voldoende brandstof, dan kun je meerdere voertuigen meenemen.

Mijn volgende familiewagen wordt een diesel met groot bereik.

PS veel preppers lullen vaak over auto's met ouderwetse motoren en zonder elektronica omdat dat zo handig is te repareren, maar de meesten kunnen nog niet eens een lampje vervangen van de auto. Dan maar liever een moderne auto met een hoge mate van betrouwbaarheid, dan zo'n oud barrel die steeds bij de garage staat.:off:
 

Arie

Diehard Prepper
Ik zou de auto pakken met opdat moment het grootste bereik kwa brandstof.
Er vanuit gaande dat je de melding niet van te voren ziet aankomen.

Ik zelf ben een voorstander van 4x4, hier in nederland niet echt noodzakelijk maar er van uigaande dat het in de landen om ons heen flink kan sneeuwen en een shtf niet gepland staat in de zomer maanden.
Dan toch liever op safe rijden dan lopen.
Ik wil ook best mee gaan in het feit dat je met de motor makelijker verder kom maar als alles vast staat op de weg en de mensen gek worden op straat blijft er niets anders over als lopen ben ik bang.
ik zelf zou bij de volgende auto kijken naar een kombi met 4x4 zoiets als een volvo crosscountry of een subaru forrester. Al vind ik de skoda ovtavia scout ook een hele mooi auto en nog beter voor de portomonee en afhankelijk van de motor een redelijke berijk kwa verbruik.
 

Flos

SHTF Expert
Ik volg @Harry Nack . Maar je hebt meerdere wagens dus ik vermoed dat er bij jou meerdere personen die kunnen rijden. Dan zou ik in convooi gaan rijden met verschillende voertuigen en meerdere mensen . Samen sta je sterk. En je kan een hoop spullen meer mee nemen.
Zo heb ik het ook uitgedockterd . Aan iedere auto komt dan nog eens een aanhanger. Met uitzondering aan de kleine wolkswagen UP een stads wagen half benzine half elektrisch . Je kan altijd een voertuig achterlaten en of materiaal er bij halen is lastiger.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Ik wil ook best mee gaan in het feit dat je met de motor makelijker verder kom maar als alles vast staat op de weg en de mensen gek worden op straat blijft er niets anders over als lopen ben ik bang.
Klopt, daarom is mijn motorbagage ook zo ingedeeld dat we te voet verder kunnen.

Zat er wel over na te denken om bij minder chaotische evacuatie de auto en de motor te pakken kunnen we zo van de een naar de ander.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik volg @Harry Nack . Maar je hebt meerdere wagens dus ik vermoed dat er bij jou meerdere personen die kunnen rijden. Dan zou ik in convooi gaan rijden met verschillende voertuigen en meerdere mensen . Samen sta je sterk. En je kan een hoop spullen meer mee nemen.
Zo heb ik het ook uitgedockterd . Aan iedere auto komt dan nog eens een aanhanger. Met uitzondering aan de kleine wolkswagen UP een stads wagen half benzine half elektrisch . Je kan altijd een voertuig achterlaten en of materiaal er bij halen is lastiger.

Hahaha ja ik weet dat al jouw wagens over een trekhaak beschikken. Zelfs de kleinere auto's. Zou je een motorfiets hebben dan komt er ook een trekhaak op.:oops:
 

Flos

SHTF Expert
Hahaha ja ik weet dat al jouw wagens over een trekhaak beschikken. Zelfs de kleinere auto's. Zou je een motorfiets hebben dan komt er ook een trekhaak op.:oops:
Klopt. Zelfs van twee autos zijn de nummerplaten zo gekozen dat ik zelfs de moeite niet doe om die te veranderen op de aanhangers. Het valt toch niet op. En bij aanhouding heb ik een mooie uitleg klaar voor meneer agent.
 
Bovenaan