• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat zijn dit voor dingen ?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hier drie verschillende soorten Grijpers . Drietanden waarvan de middelste naar buiten kan en Weer naar binnen .
2 werken horizontaal en de grootste Verticaal .
De Verticale grijper daar zit een veer in . Deze grijper knijpt dus echt .

Wat zijn het en hoe oud ?

1529954152509118103073.jpg 15299541860551007088455.jpg 1529954216320471930445.jpg 15299542357331399733861.jpg 1529954248680941009064.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Wrakduiker

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Zijn wapens tegen de zombies!

Zogenaamde 'brain-snatchers'. Volgens mij zie ik een Amerikaans model, maar ook een vroegere versie waarvan de originele meer in de Ardèche, Frankrijk te vinden is.

main-qimg-65a64171a6d4d51498bfacb710e3ee20-c
 
F

frans81

Gast
Zijn wapens tegen de zombies!

Zogenaamde 'brain-snatchers'. Volgens mij zie ik een Amerikaans model, maar ook een vroegere versie waarvan de originele meer in de Ardèche, Frankrijk te vinden is.

:confused::confused::confused::confused::confused:

Volgens mij worden ze gebruikt om Struisvogeleieren uit een pannetje kokend water te halen ;)
 

Dreutel

Prepper goeroe
Volgens mij kunnen die gebruikt worden om boomstammetjes te verplaatsen, misschien voor hekken rond weilanden, of voor het stutten van mijnen. Ik kan niet goed beoordelen hoe groot ze zijn, maar het zou ook kunnen voor heipalen of bosbouw.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Neen neen neen, deze martelwerktuigen werden duidelijk gebruikt door de Spaanse inquisitie. Ze werden ruime tijd in het vuur gelegd, tot rood heet. Vervolgens werden allerlei lichaamsdelen/openingen hiermee bewerkt, tot een bekentenis volgde.
Omdat de gemiddelde inquisiteur niet heel erg rijk was, waren deze verstelbaar, zodat met 1 werktuig, vele verschillende "behandelingen" mogelijk waren.
:(:p
Ziehier bv de werktuigen (ze hadden toen nog geen rood potlood) : https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_Inquisitie#/media/File:Torture_Inquisition.jpg
En wederom: https://www.google.nl/search?tbm=is...NJGOs#imgrc=TBu4PVsPH7ixkM:&spf=1529963319012
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Graag serieus bedoelde antwoorden ! @Wrakduiker
Humor Topic bevind zich elders :lol::lol:En zombie series kijken raak je van in de war haha
 

Ray

SHTF Expert
Ze lijken mij verrekte handig bij zo'n SC kampvuur. :thumbsup:

Herkennen doe ik ze niet, maar zou me niets verbazen als deze voor e.o.a. stookdoeleinden of iets anders heets te zijn gebruikt. Heet gestookt ijzeren delen bv.
 
F

frans81

Gast
Neen neen neen, deze martelwerktuigen werden duidelijk gebruikt door de Spaanse inquisitie. Ze werden ruime tijd in het vuur gelegd, tot rood heet. Vervolgens werden allerlei lichaamsdelen/openingen hiermee bewerkt, tot een bekentenis volgde.
Omdat de gemiddelde inquisiteur niet heel erg rijk was, waren deze verstelbaar, zodat met 1 werktuig, vele verschillende "behandelingen" mogelijk waren.
:(:p
Ziehier bv de werktuigen (ze hadden toen nog geen rood potlood) : https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_Inquisitie#/media/File:Torture_Inquisition.jpg
En wederom: https://www.google.nl/search?tbm=is...NJGOs#imgrc=TBu4PVsPH7ixkM:&spf=1529963319012

Tweede Link is blanco !
 
F

frans81

Gast
Even een misschien toch belangrijke hint !
Deze dingen stonden tussen een partij oud boeren gereedschap !

Zaterdag toon ik de rest .
 
F

frans81

Gast
Dit lag er ook bij .
Maar daarvan weet ik ondertussen wat het is .

20180625_212210.jpg 20180625_212221.jpg 20180625_212324.jpg 20180625_212249.jpg
 
F

forumlid 1447

Gast

Ik zou het zoeken in het hooi/stro, hooischoven kun je er volgens mij goed mee verplaatsen.
Stro in oude dorsmachine steken, gaat hier makkelijker mee, dan met riek, die blijft klemmen
tussen het stro.
Volgens mij hadden ze het handvat anders geplaatst als ze er iets mee van de grond moesten pakken.
Meer iets om op armhoogte naar je toe te halen.
Kan ook niet te zwaar materiaal geweest zijn dat men moest verplaatsen, omdat dat te snel lost.
En een boer maakt iets altijd robuuster dan nodig :)
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
De verticale herken ik nog wel van m'n opa, hij gebruikte ze voor het fijnknijpen van grote stukken klei in z'n moestuintje maar heb zo een idee dat ze daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn:fluit:
m'n opa vond het altijd mooi om met oud gereedschap te werken dus het zou best 100 jaar oud kunnen zijn.
 
F

frans81

Gast
Natuurlijk gis ik naar soms bijna overduidelijke daarvoor is het !
Het lijkt idd dat het gebruikt wordt voor ergens iets uit te halen .
Oa uit Vuur . Maar dan zou dat toch te zien moeten zijn aan het staal / ijzer . Is Verkleuring van het voorste gedeelte .

Uiteindelijk zal iemand het juiste antwoord indienen en met foto / Bewijs .
 
Bovenaan