• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat zou je anders doen bij een volgende SHTF?

Harry Nack

Last (wo)man standing
Nu we min of meer in een SHTF situatie zitten en enkelen in volledige lockdown zijn gegaan, kunnen we misschien een tussenstandje opmaken.

Wat zou jij anders doen bij een volgende shtf?

Beschik je over de juiste gear?

Heb je de juiste voedselvoorraad of ga je wat veranderen?

Heb je tekorten of behoefte aan iets?

Wie of wat mis je het meest?

Heb je eventuele (inschattings)fouten gemaakt?

Etc etc.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Kan ik eigenlijk niets van zeggen als ik niet weet wat voor soort SHTF het zal dan zijn...?
Nu is het een virus, als het volgende keer een alien invasion is (noem maar wat :rolleyes:) dan is het een hele andere situatie.

Neem ik eenzelfde soort S als nu, waar dezelfde maatregelen voor genomen moeten worden, dan zou ik eigenlijk niets veranderen.
Misschien meer gezichtsmaskers en een paar wegwerpschorten met lange mouwen? Die laatste heb ik nu niet (en ook (nog) niet nodig gehad).
Verder is het easy-peasy nu: ik heb nog niets van mn voorraad hoeven gebruiken, mn werk gaat gewoon door, dus inkomen etc ook.
Ik ben single, dus geen problemen met kinderen die thuis zitten en daar 'onderwijs' moeten krijgen, geen partner die zonder werk zit en geirriteerd is...

Ik heb begin maart wel voor meerdere maanden kattenvoer ingeslagen omdat dat vaak uit Polen of Duitsland moet komen en voor meerdere maanden kattengrit voor als de Hornbach dicht zou gaan, maar dat blijkt achteraf beide niet nodig te zijn geweest.
Ik kan gewoon 2x per week naar een van de supermarkten hier in de buurt en ook alle kleinere winkels zijn open, behalve de kapper en de opticien.

Het voelt een beetje als een hele lange vakantie eerlijk gzegd met dat mooie weer van de laatste paar weken.... :cool:
 

Ray

SHTF Expert
Er zijn wel dingen waarvan ik meer op voorraad zou willen hebben, bv. schoenen, extra brillen en dat soort dagelijkse gebruiksvoorwerpen zodat ik jaren voort kan, maar dan moet daar wel geld voor zijn.

Voor de rest heb ik alleen de watervoorraad een keertje extra gerouleerd. Maar ja, zolang een mens nog gewoon naar de winkel kan of op het internet spul kan bestellen is van een echte test van de voorraad geen sprake.
 

drent

Diehard Prepper
Qua boodschappen kan ik nog steeds eigenlijk aan alles komen ( en als ik wel misgrijp gebeurde dat voor corona ook wel eens), probleem zit meer in zooi die het huis uit moet (via kringloop voornamelijk, spul is te goed voor de stort + kosten daarvoor), maar eigenlijk is er voor mij nauwelijks wat veranderd.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn voornaamste inschattingsfout is dat het geen serieuze SHTF geworden is. Afgezien van een paar dolle dagen in de supermarkten is gewoon alles te koop gebleven. Ik heb mijn baan behouden dus het salaris komt gewoon binnen. Per saldo maken mijn voorbereidingen niets uit t.o.v. degene die onwetend en onverschillig is gebleven.

Afgezien van een handvol mondkapjes en een kleine hoeveelheid ontsmettingsmiddel ben ik niet voorbereid geweest op een virus pandemie. Daar ga ik nog wat aan doen maar het kan wel 2 jaar duren voordat de prijzen van die spullen weer op een normaal niveau zijn, nog even wachten dan maar.

Ik hoop nog een inschattingsfout te maken: ik blijf voorlopig op "code rood" acteren. Mogelijk blijkt dat in april 2021 overdreven te zijn geweest maar "better safe than sorry".
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Wanneer ik puur naar de voorraad kijk zit ik met mijn blikken en potten wel goed. Maar nu is bijna alles wel voorhanden.

Qua eetgedrag kun je mij indelen als een Bourgondische Aziaat:mad:, maar toch kreeg ik regelmatig de behoefte om brood en deegwaren en aardappelen te eten. Als dit niet te koop was, dan zou ik dat zeker missen.

Dus meer ingrediënten om brood of Turks brood (zie ander topic) te maken in de voorraad.

Meer aardappelen geweckt of in blik.

De mondkapjes had ik er gewoon te weinig van, dus dat moet beter.

Na een week of 6 hou ik de vriezers nog steeds vol, tot nu toe dan. Echter heb ik onvoldoende vriesruimte voor meer variatie en voor kliekjes, wanneer ik grote porties maak.

Er komt t.z.t. dus op zeker een grote vriezer bij.

Verder ga ik nadenken over "houdbare" bouwmaterialen. Ik heb altijd wel wat baalthes cement, wat zand en grind liggen en wat restjes geïmpregneerd hout. Maar daar houdt het verder bij op. Natuur stenen zat hier, dus daar moet ik iets mee.

Gereedschappen heb ik voldoende, maar vaak niet op de juiste lokaties. Ik heb dus een paar setjes gemaakt die ik in verschillende voertuigen meeneem nu.

Verder nadenken hoe ik bij een "echte" shtf de voorraad voldoende kan aanvullen. Nu zijn het relatief luxe producten maar op is natuurlijk op.

Bij deze shtf ben ik veel meer uitgebreid gaan koken. Dus ik moet zeker meer Aziatische specerijen aanvullen, die in Spanje slecht verkrijgbaar zijn.

Medicijnen had ik net op tijd aangevuld voor deze shtf omdat Chloroquine nu niet meer verkrijgbaar is voor mij als particulier.

Ik stik hier van de citroenen het hele jaar door, maar moet de sinaasappels kopen. Dus wil ik een paar sinaasappel bomen straks bij de nieuwe BOL/BIL.

We zijn er nog niet want de extit strategieën gaan ook nog maanden duren, vrees ik. Dus hernieuwd inzicht komt met de tijd.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Afgezien van een handvol mondkapjes en een kleine hoeveelheid ontsmettingsmiddel ben ik niet voorbereid geweest op een virus pandemie. Daar ga ik nog wat aan doen maar het kan wel 2 jaar duren voordat de prijzen van die spullen weer op een normaal niveau zijn, nog even wachten dan maar.

Tip Ontsmettingsmiddel zelf maken: isopropyl alcohol 99% kopen, met water aanlengen tot 60-70% en een paar druppels etherische olie (bv tea tree of lavendel oid) ivm de geur en in sprayflesje doen.
Ik heb het zelf gekocht bij: https://www.laboratoriumdiscounter.nl/nl/isopropylalcohol-999.html
 

phtvs

Sysop
Admin
Wij waren goed voorbereid als het gaat om voorraden en reserve spullen. Maar ook wij gaan meer variatie in het eten inslaan. Wij mogen hier alleen voor de echt essentiele zaken het huis verlaten en dat is geen gezellig uitje. Overal strenge controles en voordat we vertrekken moeten we een formulier invullen. Raar overigens dat ze hier 1 meter afstand aanhouden en in NL 1,5 meter. Mondkapjes had ik gelukkig voldoende ingeslagen want die zijn hier in ieder geval zeer wenselijk in het openbaar. (nog niet verplicht maar zonder mondkapje kom je winkels niet binnen)
https://www.gouvernement.fr/sites/d...20/03/attestation-deplacement-fr-20200324.pdf

Even boodschappen doen is bijna niet te doen. Buren nemen af en toe wat noodzakelijke dingen voor ons mee maar ook dat is beperkt.
 

Mayo

Last (wo)man standing
We zijn er nog niet want de extit strategieën gaan ook nog maanden duren, vrees ik. Dus hernieuwd inzicht komt met de tijd.

Ik heb een paar keer gehoord dat er twijfel bestaat over een blijvende immuniteit na besmetting en dat het steeds zekerder wordt dat er een 2e golf komt in de herfst/winter zolang er geen goed werkend vaccin is.
Als dat in heel Europa zou gebeuren dan zouden bv groenten en fruit wel eens minder goed verkrijgbaar worden, zeker als er deze zomer al oogst-problemen zijn ivm te weinig seizoensarbeiders.
Ik ga dat wel in de gaten houden en zal er misschien wel over denken deze zomer meer in te vriezen cq te wecken.
Aleen waar láát ik het?!:eek:
 

phtvs

Sysop
Admin
Tip Ontsmettingsmiddel zelf maken: isopropyl alcohol 99% kopen, met water aanlengen tot 60-70% en een paar druppels etherische olie (bv tea tree of lavendel oid) ivm de geur en in sprayflesje doen.
Ik heb het zelf gekocht bij: https://www.laboratoriumdiscounter.nl/nl/isopropylalcohol-999.html
Doe er wat Glycerine doorheen. Je handen vinden die alcohol niet fijn en glycerine verzorgt je huid en voorkomt uitdroging door de alcohol.
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/diy-handalcohol.4949/
https://www.natuurproduct.com/a-489...NzwnqCpDlsPzNUPtJc-hoCsIcQAvD_BwE#description
 

Jannes

Prepper goeroe
Ik heb een paar keer gehoord dat er twijfel bestaat over een blijvende immuniteit na besmetting en dat het steeds zekerder wordt dat er een 2e golf komt in de herfst/winter zolang er geen goed werkend vaccin is.
Als dat in heel Europa zou gebeuren dan zouden bv groenten en fruit wel eens minder goed verkrijgbaar worden, zeker als er deze zomer al oogst-problemen zijn ivm te weinig seizoensarbeiders.
Ik ga dat wel in de gaten houden en zal er misschien wel over denken deze zomer meer in te vriezen cq te wecken.
Aleen waar láát ik het?!:eek:

Een voedseldroger aanschaffen misschien?
Na jouw bericht gelezen te hebben ga ik komende zomer meer fruit drogen. Groente uit pot en blik gaat wel prima, maar fruit is allemaal zo enorm zoet.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Doe er wat Glycerine doorheen. Je handen vinden die alcohol niet fijn en glycerine verzorgt je huid en voorkomt uitdroging door de alcohol.
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/diy-handalcohol.4949/
https://www.natuurproduct.com/a-489...NzwnqCpDlsPzNUPtJc-hoCsIcQAvD_BwE#description

Ik gebruik het sprayflesje ook om voorwerpen en deurklinken te ontsmetten, dus dan is glycerine wellicht niet zo handig..
Voor mn handen heb ik een fijne voedende creme gemaakt, ook ivm het vele handen wassen met zeep :thumbsup:
 

Mayo

Last (wo)man standing
Een voedseldroger aanschaffen misschien?
Na jouw bericht gelezen te hebben ga ik komende zomer meer fruit drogen. Groente uit pot en blik gaat wel prima, maar fruit is allemaal zo enorm zoet.

Ik heb er 2 en gebruik die regelmatig en de smaak is meestal erg goed. Maar ik vind het 'mondgevoel' van gedehydrateerde en daarna 'hetstelde' groenten en fruit toch niet hetzelfde als geweckt of ingevroren.
Wat ik in de toekomst misschien wel zou willen aanschaffen (als ze handzamer en een stúk goedkoper zijn!) is een vriesdroger ;)
 

Wafels

Diehard Prepper
@buzz Niet te vroeg zeggen dat je een inschattingsfout hebt gemaakt , het eind is er nog niet en er kan nog van alles gebeuren .
zowel op virologisch gebied als economisch gebied en de wereldvrede , en inschattingsfouten maken doen we allemaal , ik kwam erachter dat je eigen echt er voor beschermen eigenlijk niet te doen is ik heb ook geen mondkapjes en pakken voor maanden of jaren want dan moet je echt in een gebouw zitten met gesloten luchtsysteem , voedsel en geen enkel echt contact met de buitenwereld hebben .
het gevaar van besmetting verkleinen kun je wel (ik kom gewoon bijna nergens meer , maar dan nog :rolleyes:
gr will
 

Flos

SHTF Expert
Wat voedsel voorraad betreft zit of zat ik redelijk goed. Al was het wat betreft verse groenten de moeilijkste periode van het jaar. Maar ik heb er nu naar meer dan 7 weken lockdown light nog steeds.
Latex handschoenen in maat XL of groter moet ik hebben wat de gene die ik nu heb zijn echt te klein.
Mijn mondmaskers voorraad ffp1 en ffp2 en stofmaskers moet ik uitbreiding. En anders gaan verpakken. In afgesloten plastic dozen bv.
Een probleem dat ik nog niet opgelost zie is de voorraad frisdrank. Zowel ik als ons Barbara hebben daar sterk behoefte aan.
Verder was ik net van plan mijn dieren verblijf te renoveren en had ik al heel wat afgebroken waar door mijn konijnen in voorlopig hokken zaten.
Met de lockdown was er geen of bijna geen bouwmateriaal te krijgen waar door de renovatie stil viel. En de konijnen in misschien wat te kleine hokken moesten verder leven.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Frisdrank is niets meer dan bruisend water met een smaakje.
Het scheelt hier dat ik al heel lang niet meer de merken uit de winkel drink. Jaren geleden al overgestapt op bruisend water met ranja.
Ik maak nu zoiets zelf. Waterkefir is licht bruisend, en voor andere smaak kan er, als het ingeschonken wordt, zelfgemaakte vruchtenranja in.
 
Bovenaan