• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Water opslag en opvang in een appartement

Hooiwagen

Senior Prepper
Mede Preppers,

Een niet geheel nieuw onderwerp voor jullie, maar er is nog geen apart topic voor. Water opslag en opvang in een appartement. Omdat er al veel geschreven is over wateropslag hier 2 links die je gelezen moet hebben.

Water opslag - geïmproviseerde methodes
Water bewaren in jerrycans

Water opslag en opvang in een flat kent wat uitdagingen:
- geen dak ter beschikking (opvang regenwater)
- geen tuin ter beschikking (opvang en opslag regenwater)
- weinig ruimte om water op te slaan in huis, ik ga ervan uit dat er een berging beneden zit. Deze zal afhankelijk van de ramp beschikbaar of niet beschikbaar zijn.
- de pomp die water naar je verdieping brengt valt uit bij stroomuitval

Allereerst de opslag, dit lijkt mij de belangrijkste manier van preppen.
Zoek plekken in je huis waar je water kunt opslaan, afhankelijk daarvan bepaal je waarin je gaat opslaan. Denk aan plekken waar geen spullen staan. Bijvoorbeeld achterin een hangkast, bovenop een kast, onder of achter meubels en apparatuur etc.
Heb je een heel klein hoekje over, neem een kleine jerrycan. Voor een hoekje is een vierkante jerrycan dan het handigst.
Ga je stapelen, neem stapelbare verpakkingen. Bijvoorbeeld sixpacks water, of stapelbare jerrycans.
Ik denk dat je met deze methode zeker 20 liter kan opslaan. Als je dit gedaan hebt, dan moet je op zoek naar alternatieven.
De belangrijkste zijn apparaten waar standaard water in zit en rouleert.
Boiler 60-100 liter
Stortbak toilet 8-10 liter

Nadat je dan alle moeite heb genomen om geïmproviseerde opslag te creëren kun je niet verder.

Tijd om water op te vangen:
regenwater opvangen op balkon in het engels Deze methode kun je opschalen door trechters te gebruiken die in een groter vat leeglopen.
Verder een regenton op het balkon, als dit mag van de woningcoöperatie of VVE. Als het niet mag, kun je altijd een vul systeem en een zaag klaarleggen voor geval van nood, dan heb je alsnog een deel van het dak ter beschikking. Vulsysteem
Water halen op het dak?? Bij veel appartementen kun je naar het dak. Dit is echter een gevaarlijke bezigheid als er veel mensen op dit idee komen. Mijn voorkeur zou alsnog zijn om water uit een plas te gaan halen.

Ten slotte, wat zijn jullie ideeën? Hoe zou jij het aanpakken om water op te vangen en op te slaan?
 

Flos

SHTF Expert
Bij het opslaan van water op een balkon of in een appartement den ook aan het gewicht.
Ga bv niet een 200l vat op een balkon plaatsen als je er geen idee van hebt of de constructie het aankan.
1liter water weegt nog altijd 1kg.
 
D

Deleted member 2138

Gast
Eerste gedachtes m.b.t. dit;
Als je een regenpijp van het appartementen complex langs je raam hebt lopen, kun je deze onderbreken en het regenwater naar binnen (in een vat/container of via kraantje) laten lopen. Zorg wel voor een overflow voordat je appartementje een zwembad wordt.

Geen idee of dit er al is ofzo, maar als je een balcon hebt dan zou je een zijltje kunnen spannen aan een framepje. In het midden dan een gaatje en zo vang je toch wat regen op. Dat frampje zou dan aan je balconrailing moeten en dan met een buis/leiding richting je balcon in een container/vat.

Voor de rest heb ik geen ervaring hiermee, ik heb een woonhuis. Maar ik denk dat 50l wel haalbaar moet zijn in een gem. appartement.
Denk ook eens aan plekken zoals onder de bank, onder je bed, op de kledingkast, onder de keukenkastjes (achter de afwerklat), op de keukenhangkastjes. Wees ook creatief; mooi bankje maken van hout (daaronderin/in kun je dan voorraad bewaren), bij een tafel een plank eronder bij maken (soort dubbele bodem) je ziet er zo niks van, in een puf, in/onder je loungeset op het balcon (in het geval van bijv. zo'n rotan lounge setje).
 

PBear

Mankinds only hope
Als je geen ongebruikte badkuip hebt, waar je ruim 100 liter water in kan opslaan, dan kan mogelijk een waterzak van 80 liter van agrishop.nl een mogelijkheid bieden. Die is bedoeld voor watervervoer per kruiwagen, maar kan ook onder een bed passen.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Tijd voor een kleine uitbreiding van dit topic. Werkt alleen als je een regenpijp hebt.

Ik heb een vulautomaat voor een regenton geregeld. Deze heb ik tussen de regenpijp gezet zonder de regenpijp te beschadigen, omdat op die plek al een verloop zat. Alles dus binnen de regels van de VVE en van de OPSEC.
Nu wil ik berekenen of ik jaar rond genoeg regenwater kan opvangen om te voorzien in de drinkwater behoefte. Daarna wil ik berekenen of ik genoeg capaciteit aan opvang heb om het droge seizoen te overbruggen.

Disclaimer: Het op deze manier opgevangen water echt drinken brengt grote gezondheidsrisico’s met zich mee, omdat de bovenburen mogelijk stoffen lozen die je niet wilt drinken. Daarnaast is de gesteldheid (afwerking en materialen) van het dak van groot belang voor de kwaliteit van het water. Het is mogelijk dat het water stoffen bevat die niet met de normale filtermethoden te bestrijden zijn.

Dit wordt heel theoretisch, omdat ik veel aannames moet doen. Ik ga proberen om de rekenmethode voor iedereen toepasbaar te maken.

Later zal ik in de praktijk testen hoeveel regenwater ik daadwerkelijk opvang en dat afzetten tegen de hoeveelheid neerslag die afgelopen 24 uur is gevallen. https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/actueel-weer/extremen

Berekening 1: Hoeveel water komt er in absolute zin door de regenpijp in 1 jaar.

Als kengetal neem ik 800 mm per m2 per jaar, dat is het neerslaggemiddelde in NL. Je kunt ook de neerslaggemiddelden van het weerstation bij jou in de buurt gebruiken. https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/zware-neerslag 800 mm per vierkante meter staat gelijk aan 800 liter per jaar.

Dan is het van belang dat je weet wat het dakoppervlak is. Dit weet ik niet, omdat het dak niet van mezelf is. Ik weet wel dat er 10 regenpijpen aangesloten zijn op het dak van 500m2. Ik ga dus uit van een dakoppervlak van 50m2.

Verder moeten er nog een aantal verliezen meegerekend worden. Op een plat dak zal het eerste deel van de regenbui niet in de regenpijp komen, maar op het dak blijven liggen. Ik schat dit opvangverlies op 25%. Ook zal een deel van het dak afspatten, ik schat het spatverlies op 5%. Daarnaast heb ik bovenburen, die ook mogelijk water aftappen. Ik schat het burenverlies expres hoog op 50%. Totaalverlies 80%

De berekening is nu als volgt: Hoeveelheid water door regenpijp per jaar= (Neerslaggemiddelde x Dakoppervlak) * (100% - (opvangverlies + spatverlies + burenverlies) = (800*50)*(1-(0.25+0.05+0.5)) = 8000 liter per jaar.

Als ik die 8000 liter daadwerkelijk kan opslaan voor de momenten dat ik deze nodig heb, dan hebben Hooiwagin en ik ruim voldoende drinkwater. Met 3 liter per persoon per dag zouden wij aan een opvang van 2190 liter voldoende hebben.

Wat vinden jullie van de berekening, zien jullie andere variabelen?
Deel 2 over de minimale opslagcapaciteit volgt later....
 

petroman

SHTF Expert
Naast een nogal theoretische berekening zou je, nu je toch al een aftappunt hebt, gewoon een bouwemmer van 10liter kunnen vol laten lopen tijdens en regenbui of buien of een week/maand etc.

Een appartementen complex heeft een ontruimings- vluchtroute aan de muur hangen. Dat is vaak een plattegrond van het hele gebouw, maak foto meet de lengte, breedte op en je weet wat nauwkeuriger het dakoppervlak. Google earth kan ook. dat wordt ook gebruikt om zonnepanelen te "leggen".
Afhankelijk van de waterafvoer kan je regenpijp veel tot niets aan water afvoeren. Het is de vraag of het dak netjes naar alle pijpen gelijk afvoert. Ook dat kan je achterhalen met de emmer.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je hebt het over een wateropslag op je balkon, neem ik aan.
Is dat balkon sterk genoeg om die opslag te dragen?
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@petroman Dat klopt, ik kan de daadwerkelijke opvang afzetten tegen de daadwerkelijk gevallen regen, daarvoor moet ik alleen een regenmeter aanschaffen, die heb ik momenteel nog niet. Maar meten is weten, dus daar zal ik aan moeten geloven. Met huidige berekening, zal de emmer al bij een bui van 1 mm overlopen. Dakoppervlak is accuraat (lengte x breedte), of de pijpen gelijk afvoeren is theorie.
Ik heb de vulautomaat niet standaard aangesloten, omdat zoals @Stuudje aangeeft, opslag op het balkon grote gevaren kan opleveren. En een waterballet voor de benedenburen is ook niet leuk...
Ik ben mij scherp bewust van de draagkracht van mijn balkon en ik zoek de grens niet op, ook daarover meer in deel 2. De huidige opslag bestaat uit 1 gieter van 10 liter, want de opvang is in normale tijden ook helemaal niet bedoelt als drinkwater, maar gewoon voor mijn balkon plantjes.
 

petroman

SHTF Expert
Je balkon heeft ook een afvoer, dus een vulautomaat, 10ltr emmer en weer afvoeren via de bedoelde weg is geen enkel probleem.
Een IBC container vullen wordt wel een dingetje.
Wat je zou kunnen doen is de verhuurder vragen of je een jacuzzi op het balkon mag plaatsen met xxx liter water er in.
of een "regenton" aan de nuur. Er bestaan diverse vormen en groottes van.
Voorbeeld:
prestige-muur-regenton..jpg


Je ziet dat het water doorstroomt, na vullen van het vat.
 

PBear

Mankinds only hope
Als je een opvangvat aan de muur kan bevestigen, zolas de foto van @petroman laat zien, hoef je je minder zorgen te maken voor overbelasting van het balkon. Maar een 200 of 300 liter vat op het balkon lijkt mij een gewicht waar een doorsnee balkon wel op berekend moet zijn, tenminste als het een balkon is dat het gewicht van tenminste 3 of 4 personen aan kan.

In mijn Duitse BOL bestaat mijn watervoorziening momenteel uit het opvangen van regenwater. Als drinkwater gebruik ik vooralsnog flessenwater of uit een paar jerrycans putwater dat ik uit Polen meeneem. Het opvangvat voor regenwater, dat inpandig is, is op een vulautomaat buiten op een regenpijp aangesloten. Als het vat gevuld is, staat het niveau gelijk met het niveau in de vulpijp en loopt het overtollige water automatisch weg door de regenpijp.
Met lichte regen wordt het regenwater direct door de regenpijp afgevoerd, daar de vulautomaat een trechtervormige zeef bevat. Zodoende spoelt de eerste regen eerst het meeste vuil van het dak weg. Een steviger regenbui levert al gauw 50 tot 100 liter water op.
Ik heb daar geen spoeltoilet, dus dat bespaart veel water. De grootste waterverbruiker is de wasmaschine: c.a. 80 liter per wasbeurt. Ook het wassen van borden en bestek verbruikt aardig wat water. Een douchebeurt verbruikt slechts 10 liter water, als je een emmer vult en een dipper (steelpannetje) om het water over je heen te gieten: een methode die in veel aziatische landen gebruikt wordt. Als we erg zuinig met water omgaan, kunnen we met 2 personen een maand toe met c.a. 200 liter water.
Onlangs heb ik extra sawyer mini waterfilters gekocht en een zwaartekracht waterfilterset met ATC Super Sterasyl keramische waterfilters om het regenwater ook voor drinkwater te kunnen gaan gebruiken.
( https://www.prepshop.nl/drinkwater/...rtekracht-familiewaterfilter-met-filters.html )
Verder doe een een beetje chloorbleek in het opvangvat om het alvast wat te ontsmetten.

Ondanks een voorfilter van afzuigkap-filter materiaal, komt er met het regenwater toch wat fijn vuil in het opvangvat. Daarvan bezinkt het merendeel. Het water uit het aftapkraantje ziet er kraakhelder uit. Maar voordat ik het water via een sawyer mini in het zwaartekracht filter laat lopen, ga ik het eerst nog door filtreerpapier laten lopen (koffiefilter) om voortijdige verstopping van de sawyer mini te voorkomen.
Het water in het opvangvat bevatte overigens al minder mineralen dan het kraanwater dat ik in Nederland tapte. Maar mijn watertester test alleen de door mineralen veroorzaakte elektrische geleidbaarheid van het water en dat zegt niet zoveel over eventuele vervuiling door zware metalen. Maar die zou de keramische Sterasyl filters er uit moeten kunnen halen.
 

Red

Senior Prepper
Waar je ook niet heb meegerekend is dat regen nooit mooi verspreid over het jaar valt. Ik geef mijn dieren water uit mij 2x 1000 liter regentonnen en heb elk jaar periodes dat mijn regentonnen weken droogstaan (en sinds ik schapen heb ligt het verbruik niet eens zo heel hoog) In de winter als het alleen vries of de zomer dat er nauwelijks regen valt. En in de zomer verdampt het water ook nog eens. Regentonnen moeten in vriesperiodes eigenlijk leeg zijn anders kan je regenton kapot vriezen (en je aftapkraan). En als hij geheel bevroren is haal je er ook lastig water uit (ervaringsdeskundige :rolleyes:)

Dus als je ervan afhankelijk bent zou je, in tijden van "overvloed" zo veel mogelijk water moeten aftappen, reiningen en binnen moeten opslaan.

En dit jaar dreef er in 1 ton van mij een dode vogel... jum, ook alles weg kunnen gooien en ton moeten reinigen. Dat kun je voorkomen met een goede bladscheider... Kijk goed waar deze zit in je regenpijp.
 

petroman

SHTF Expert
In huis kan je ook niet zo maar een paar honderd kilo water neerzetten.
In een modern appartement gaat dat wat makkelijker. Maar gezien het feit dat er ook nog wel een een parkeergarage instort zou ik toch eerst de "waterbed" optie gebruiken. Dus navraag doen of de vloeren een flink gewicht extra kunnen verdragen.
 

drent

Diehard Prepper
1liter water weegt 900 gram, niet 1kg. Maar dat is niet een groot genoeg verschil om uit te maken als je veel wil opslaan in een gebouw, aangezien die meestal niet gebouwd zijn op zoveel extra gewicht. Ook iets om rekening mee te houden bij grote hoeveelheden andere (prep)spullen trouwens.
 

Jannes

Prepper goeroe
1liter water weegt 900 gram, niet 1kg. Maar dat is niet een groot genoeg verschil om uit te maken als je veel wil opslaan in een gebouw, aangezien die meestal niet gebouwd zijn op zoveel extra gewicht. Ook iets om rekening mee te houden bij grote hoeveelheden andere (prep)spullen trouwens.

1 liter water weegt wel 1 kg. Tenzij je wilt zitten zeuren over temperatuur en luchtdruk. Dan kan het lager uitvallen. Op kamertemperatuur en een luchtdruk waarbij de mens kan leven, zal het ongeveer 1 kg zijn.
Ik weet niet wat er voor nodig is om 1 liter water naar de 900 gram te krijgen. Een extreme luchtdruk en wellicht een extreme temperatuur.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Stof en vuil zullen het soortelijk gewicht al snel hoger laten uitkomen dan het soortelijk gewicht van uitsluitend water. Maar de constructie berekening heeft uiteraard ruime marges.
Of een dooie vogel @Red , daar zal ik zeker rekening mee moeten houden. Als SHTF zal ik toch liever even op het dak kijken of er een dood beest ligt. Het water dat ik vandaag heb opgevangen is behoorlijk troebel...
 
Bovenaan