• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Water zuiveren

titus

Prepper
Ik ben op zoek naar een goede manier om zelf een waterfilter te maken dmv een fles zoals de afbeelding of een pvc pijp. Maar wat ik mij afvraag is hoe lang je een dergelijk filter kunt gebruiken? Wanneer moet je de filter (zand,stenen,koolstof) vervangen? Iemand ervaring hiermee?
Helofyten_water_filter.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

phtvs

Sysop
Admin
Ik denk dat zo'n soort filter alleen geschikt is om het ergste vuil eruit te halen van bijvoorbeeld regenwater.
Ik zou overigens in plaats van gravel, actieve kool gebruiken. Dat filter echt maar haalt geen bacterien en virussen uit het water.

Het filter gaat mee zolang het niet verstopt zit met vuil. Door een doorzichtige fles te gebruiken, kun je eenvoudig zien wanneer het filter verzadigd is. Simpelweg de 'paper towel' vervangen, zand en gravel of kool schoonwassen, en je kunt het opnieuw gebruiken.
 

Layla

Survivor
Als je het simpel wil doen:

DIY Berkey Filter [https://www.youtube.com/watch?v=4KExgPPfF2o&spfreload=10]
Of je koopt een RVS Berkey of Brittish Berkey Gravity waterfilter.
Ik persoonlijk hou niet zou van plastic :)
 

fragalot

Prepper
doorzichtigheid is niet echt kritisch.. Als het plots veel trager begint te lopen, zit het ding verstopt, dit hoef je dus niet persé te zien in de filter zelf :)

Zoals eerder aangehaald, die DIY filter haalt vuil partikels uit het water, maar maakt het absoluut nog niet drinkbaar.
koken is een must.

(De berkey doet dat dan weer wel)
 

Dyne

Prepper
Hee, ik wil graag een tip geven over een goedkoper (maar wel RVS!) waterfiltersysteem.. Zit qua prijs zegmaar tussen die Berkey en zelf filtertje knutselen+water koken in.

Mijn vriend verkoopt al 6 jaar RVS keramische waterfilters. Vergelijkbaar met de Berkey, maar dus geen Berkey (en dus ook geen Berkey prijsklasse). 148 euro voor 25l waterfiltersysteem (ter vergelijking: Berkey Crown 23l is 419 piek). Ideaal om bijvoorbeeld regenwater mee te filteren (kennen jullie de eautarcie.org/nl website al over dit onderwerp?! heel leerzaam!). Wij zelf drinken het water uit onze natuurlijke bron in zuid frankrijk die we filteren met onze waterfilters.
 

Ray

SHTF Expert
DIY filters kunnen helaas geen bacteriën filteren (ook niet met actieve kool) en dus blijft koken of chemisch ontsmetten daarna nodig. Beide nabehandelingen zijn bij mij niet populair, de smaak wordt er niet beter op.

Goedkoopste optie blijft de Sawyer mini, 380.000 liter water zuiveren voor 35 euro. Een keramisch filter kan ook, maar die zijn kwetsbaarder, lastiger in gebruik en tja, helaas een beetje achterhaald vergeleken bij de huidige beschikbare holle vezel techniek.
Zelf gebruik ik nu al meerdere jaren de Sawyer Squeeze, toen was er nog geen mini namelijk en die bevalt erg goed, ook bij lastiger te filteren water, zoals hier in 't veen met van die fijne plantenvezeltjes.

Ik heb wel eens gezien dat men levend hout van een bepaalde boom gebruikten om water te filteren op het net, waarbij zo'n stokje dus in een tuinslang werd geschoven. De micro poriën van het hout zouden ook bacteriën kunnen filteren. Ben bang dat je wel tergend veel geduld moet hebben, als het al werkt en veilig is. ;)
 

phtvs

Sysop
Admin
Goedkoopste optie blijft de Sawyer mini, 380.000 liter water zuiveren voor 35 euro.
Precies, ik heb ook de Sawyer en ben er erg tevreden over. Speel liever op zeker met een waterfilter. Je wilt echt geen besmetting oplopen doordat je onveilig water gedronken hebt....
 
D

Deleted member 2115

Gast
Hallo Preppers.
Graag wil ik met U informatie delen met betrekking tot het zuiveren van water met zonlicht. Ik heb de volgende methoden niet op dit forum gevonden. Misschien is het voor een aantal van U niet bekend. Via een reportage van de VPRO kwam ik achter een methode die mij wel interessant lijkt.
Puralytics Solar Bag. (zoek via Google en Youtube voor meer informatie.). ik heb er twee besteld in Nederland en zal U via deze Post op de hoogte stellen van mijn ervaringen.
De techniek is Nano technologie. Een gaas zit in een plastic zak van 3 liter. Ongewenste stoffen worden geoxideerd en daardoor afgebroken. Ook stoffen die vele andere filters niet afbreken. Het UV van het zonlicht speelt daarbij een belangrijke rol.

Met Vriendelijke Groet
Ron van der Sluis sr
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
VPRO heeft al jaren en jaren veel betrouwbare informatie op internet gezet via het programma Noorderlicht.

hi Ron,

Bij Noorderlicht hebben ze idd vaak erg boeiende onderwerpen! Mag er graag naar kijken :)
Deze aflevering heb ik blijkbaar gemist.. maar ik alsnog kijken!
Dank voor de tip :wave:
 

Ray

SHTF Expert
UV licht afhankelijke waterzuivering werkt vooral goed waar de zon heel krachtig schijnt. Op onze breedtegraad is het misschien drie maanden bruikbaar als je echt niet anders hebt, de rest van het jaar is hier de zon niet krachtig genoeg.
Dergelijke oplossingen werken beter vanaf breedtegraden halverwege Spanje en dichter bij de evenaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
D

Deleted member 2115

Gast
UV licht afhankelijke waterzuivering werkt vooral goed waar de zon heel krachtig schijnt. Op onze breedtegraad is het misschien drie maanden bruikbaar als je echt niet anders hebt, de rest van het jaar is hier de zon niet krachtig genoeg.
Dergelijke oplossingen werken beter vanaf breedtegraden halverwege Spanje en dichter bij de evenaar.
Inderdaad is de intensiteit van het zonlicht in de winter minder. UV is er in ieder geval wel, denk aan Wintersporters. Ik hoop dat de handleiding meer informatie geeft. UV lampen en hoogtezonnen werken ook. Hele laboratoria worden met UV lampen gesteriliseerd, als ik mij niet vergis.
Ron sr
 

petroman

SHTF Expert
UV voor waterzuivering is specifiek UV-C en heeft dus weinig op met UV van wintersporters.
Ik heb in ons lamp nog nooit mensen of robots zien rondgaan met UV lampen voor ontsmetting. Alle waterplassen langs de weg in spanje zijn echt niet steriel.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, er is nu ook een portable UV water zuiveraar op de markt sinds een tijdje op gewoon batterijen.
Je neemt dan gewoon een emmer, kopje, glas, what ever met water, en hangt de uv lamp er in.
Een beetje circulatie is handig overigens omdat het uv licht niet overal in het water doorheen schijnt enz.
Wil je het SHTF proof hebben kun je de batterijen laden met zonneenergie.
Ik denk dat je op dit deel van de planeet daar beter mee af bent. "kunstmatig" dus.
 

Ray

SHTF Expert
Inderdaad is de intensiteit van het zonlicht in de winter minder. UV is er in ieder geval wel, denk aan Wintersporters. Ik hoop dat de handleiding meer informatie geeft. UV lampen en hoogtezonnen werken ook. Hele laboratoria worden met UV lampen gesteriliseerd, als ik mij niet vergis.
Ron sr
Voor SODIS is de intensiteit hier in NL simpelweg te laag. Er is nog steeds wat UV-C alleen 100 x zwakker dan in de Sahel.

Ik neem aan dat je zie zakken niet onder de zonnebank gaat leggen.
UV lampen in bv. filters voor aquaria en dergelijke zijn gruwelijk sterk.
 
J

J.J

Gast
Ja, er is nu ook een portable UV water zuiveraar op de markt sinds een tijdje op gewoon batterijen.
Je neemt dan gewoon een emmer, kopje, glas, what ever met water, en hangt de uv lamp er in.
Een beetje circulatie is handig overigens omdat het uv licht niet overal in het water doorheen schijnt enz.
Wil je het SHTF proof hebben kun je de batterijen laden met zonneenergie.
Ik denk dat je op dit deel van de planeet daar beter mee af bent. "kunstmatig" dus.
Handig zou zijn @Niels een houder met daar in een pompje een doorzichtig slangetje als spoel in verwerkt met daar om heen een spiegelende laag dat verdubbeld de UV Lamp licht.
Dan het water van de ene houder met water in, naar de ander te laten stromen dat bereik je al het water met de UV Licht.
 
Bovenaan