• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Waterfilter: Berkey of British Berkefeld kiezen?

Marcus1968

Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Online vind ik vooral Berkey reviews. Niet of nauwelijks van de beter betaalbare British Berkefeld.
M’n vraag: Zijn de filter-prestaties van de hier afgebeelde zwarte Berkey ècht met afstand beter dan de British Berkefeld?

Of... kunnen jullie ook nog andere waterfilters voor huishoudelijk gebruik adviseren?

Graag zie ik uit naar jullie antwoorden. ;)

JXwWYof.png


Productbeschrijving

"Black Berkey waterfilters zijn de meest krachtige zwaartekracht waterfilters op de markt. De Black Berkey waterzuivering elementen zijn getest met meer dan 10.000 maal de concentratie van pathogene bacteriën dan vereist is voor het standaard testprotocol. Bij een dergelijk extreem hoge concentratie van pathogene bacteriën zou men verwachten dat het gefilterde water nog steeds meer dan 100.000 pathogene bacteriën per liter zou bevatten (99,99% vermindering is het vereiste voor verwijdering van pathogenen). Ongelofelijk maar waar: de zuiveringselementen verwijderen 100%! Geen enkele pathogene bacterie kon worden gekweekt uit de afvoervloeistof, evenmin waren die te zien door een elektronenmicroscoop. Hiermee werd een nieuwe norm in waterzuivering gesteld.

[MOD] ivm auteursrecht citaat ingekort tot 1 alinea. [MOD]​
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik zou de berkey nemen. (Heb er ook 1)
Grote voordeel is dat je veel meer liters uit de filters haalt.
Wat uiteindelijk goedkoper is.
Verder zit er bitter weinig verschil in kwaliteit tussen beide merken
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb ooit de Aqualine uitgebreid getest, dat is ook een thuis zwaartekracht filter.

Al dergelijke filters beginnen met een deeltjesfilter. Het keramiek of holle vezels met zulke kleine gaatjes (0,2 a 0,1 micron) dat bacteriën er niet doorheen kunnen. Dit is de belangrijkste filterstap die voorkomt dat je ziek wordt.

Daarna voegen fabrikanten vaak actieve koolstof toe, dan wel meegebakken in het keramiek, dan wel als losse element. Dit vangt vooral smaakjes in het water af, deels andere chemicalien en een klein beetje zware metalen, al laten die zich lastig filter met kleine actieve kool filters.

Het eerste deel van het filter, het keramiek of holle vezel, gaat erg lang mee en kan heel veel water filteren. Actieve kool daarentegen is heel snel verzadigd. Mijn voorkeur gaat dan ook altijd uit naar een los actieve kool element, ipv dat het meegebakken zit in het keramiek.
 

Jade

Senior Prepper
Wij hebben hier ook de Berkey filter, de uitvoering met 4 zwarte filter elementen.
Wij gebruiken hem om het kraanwater nogmaals te filteren, we zijn pas kort geleden aangesloten op het water net met kunststof waterleiding.
Hiervoor altijd aanvoer waterleiding van asbest gehad.
Je kan aan het drinkwater zien en proeven dat het gefilterd is, dus doet wel degelijk iets.
Vooral gekozen voor dit merk om de goede filter kwaliteit en de lange levensduur van de filters.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb een British Berkefeld filter voor 5 á 6 liter. De mee geleverde keramische filters bevielen goed.
Ik heb nieuwe filters besteld en deze voldoen toch niet zo. o_O
Het water lijkt ook sneller door de filters te stromen, smaakt anders, mijn kook pannetje krijgt weer kalkaanslag en mijn thee heeft weer het beruchte blauwige vliesje.

Mijn volgende stap is toch een paar zwarte Berkey filters aan te schaffen. Mede ook door de langere levensduur. Alleen de prijs ........ Even sparen nog.
 

Ray

SHTF Expert
@Lai Keramische filters verwijderen idd geen opgeloste mineralen zoals kalk, alleen deeltjes groter dan de porie grootte van het filter.
Het zwarte filter, met actieve kool verwijdert dat ook niet, wel evt. aromaten en sommige andere verbindingen.

En dat is maar goed ook, want zacht water is niet zo gezond als hard water voor de mens. Daarom drinken mensen graag mineraalwater uit natuurlijke bronnen.

Zacht water is goed voor het koffiezetapparaat en de douchekop, hoef je die minder vaak te ontkalken. Voor een lekker bakje thee is zacht water idd ook handig. Je hebt meer aan een Britta filter oid. Trap niet in zo'n magneet die je om je waterleiding moet klemmen, die dingen doen niets.
 

PBear

Mankinds only hope
Twee emmers met deksel aangeschaft en m.b.v. een British Berkefeld filterkaars drinkwater gemaakt van opgevangen regenwater.

Het regenwater van het dak van ons huisje wordt in eerste instantie opgevangen in 2 regentonnen van ca. 250 liter elk. Bij een beetje tropische regenbui lopen die overvol, waarbij oppervlakte vervuiling van plantenresten en eventuele insecten deels al wegspoelt.

Bij het uitscheppen met een dipper verwijder ik eerst voorzichtig nog oppervlaktewater als er nog drijvend materiaal te zien is. Het zwaardere materiaal krijgt de tijd om naar de bodem van de regenton te zakken.

Het uit de regenton geschepte water gaat dan meestal eerst nog in voorraadtonnen, waar het zwaardere stof nog wat meer tijd krijgt om te bezinken.

Van de voorraadton wordt het overgeschept in onderstaande opstelling om het tot drinkwater te filteren.

IMG_20221015_134057.jpg

IMG_20221015_134112.jpg

Volgens opgave van British Berkefeld moet de ATC Super Sterasyl filterkaars elke 2000 liter of na 6 maanden vervangen worden.
Het keramisch filter bevat een anti-bacteriele formule met zilverjodide om bacteriegroei in de keramische laag tegen te gaan en actieve kool.

Met een nieuw filter duurt het ongeveer 1 dag om 10 liter water te filteren.
Ik heb het nu een weekje in gebruik en kan merken dat het filteren intussen trager gaat. De buitenkant van de filterkaars kan echter schoongemaakt worden met een schoon huishoud schuursponsje en gezuiverd water, waarbij er op gelet moet worden dat er geen water in de filteropening loopt.

Het verkregen gefilterde water is zuiver en heeft geen bijsmaakjes.
 
Bovenaan