• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waterfilter versus canteen?

Robert

Diehard Prepper
Vanzelfsprekend heb ik een sawyer en een lifestraw maar ik zie vaak filmpjes van mensen met zo'n niervormig canteen met een veldfles erin.
Wat zou voor mij de meerwaarde kunnen zijn van zo'n canteen? Of is het overbodig als je al waterfilters hebt?
 

petroman

SHTF Expert
Zijn twee/drie verschilende zaken:
1) zijn waterfilters

2) canteen is een soort beker kookpotje

3) is een veldfles

Enige combinatie die ik zie is met waterfilter veldfles vullen. Die beker is leuk maar niet noodzkelijk bij water drinken.
Je kan natuurlijk wel weer een pannetje inruilen voor die beker.
 

Robert

Diehard Prepper
Snap ik Petro maar ik wil voorkomen dat ik straks én de waterfilters én de canteen én waterzuiveringstabletten ga "nodig hebben".
Of dat er mss iemand is die zegt: "ja maar voor die gevallen is dat en dat beter... "
 

petroman

SHTF Expert
In die beker kan je soep maken, koffie zetten etc. mist je schoon water hebt.
Die beker vervangt alleen een beker, die veldfles is alleen maar om vloeistof in mee te nemen.
Allen hebben een relatie en als je ze alledrie hebt ben je "beter" af dan met 1 dan wel 2.
Maar goed wil je iets warms dan zal je ook vuur nodig hebben > vuursteen. lucifers, aantekker etc.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Het voordeel van een niervormige veldfles is dat ie prettiger zit aan je riem rond je middel.

Nadeel is dat het schroefdraad niet overeen komt met een Sawyer filter.

Wel handig als tweede set (backup)
 

Ray

SHTF Expert
Ik vind die ouderwetse leger veldflessen helemaal niet handig, maar ieder z'n ding.

Waterfilter, iets om water in mee te nemen en kookpotje heb je eigenlijk altijd nodig. Welke variant precies is persoonlijke voorkeur. In een kookpotje kun je ook je water steriliseren, kost alleen veel tijd en je moet weer een vuurtje bouwen. Dat is toch wel een groot voordeel van een filter.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Beste @johan2,

Met zowel de Sawyer als de Lifestraw kan je alleen drinken terwijl je naast de bron staat, als je een veldfles erbij hebt kan je die ook vullen met gefilterd water zodat je onderweg kan drinken (waar je misschien kilometers lang verder geen waterbron tegenkomt). Bovendien houden zowel de Sawyer als de Lifestraw geen virussen tegen, en die krijg je alleen maar dood door het water te koken of chloor(tabletjes) te gebruiken. En daarvoor is het ook weer zeer handig om een (stalen) veldfles te hebben.

Overigens zegt men wel eens dat je je in Europa geen zorgen hoeft te maken over virussen, maar dat is maar ten dele waar. Als je water haalt uit een sloot waar een dood dier in ligt (mogelijk zonder dat je het doorhebt), kan daar maar zo een virus in wonen. Ook water uit een regenton kan virussen bevatten (die daar via uitwerpselen van zieke vogels zijn gekomen).

Kortom, als je je geen zorgen hoeft te maken over virussen in het water, en ook nooit onderweg hoeft te drinken, dan kan je prima toe met uitsluitend de waterfilters.

PS. Toevallig heb ik zelf net een oefening gedaan met water koken in mijn stalen veldfles op een open vuur, zie hier voor een kort verslagje: https://www.preppers-shelter.nl/for...reppen-gedaan-vandaag.343/page-103#post-81212
 

Ray

SHTF Expert
Beste @johan2,

Met zowel de Sawyer als de Lifestraw kan je alleen drinken terwijl je naast de bron staat, als je een veldfles erbij hebt kan je die ook vullen met gefilterd water zodat je onderweg kan drinken (waar je misschien kilometers lang verder geen waterbron tegenkomt). Bovendien houden zowel de Sawyer als de Lifestraw geen virussen tegen, en die krijg je alleen maar dood door het water te koken of chloor(tabletjes) te gebruiken. En daarvoor is het ook weer zeer handig om een (stalen) veldfles te hebben.

Overigens zegt men wel eens dat je je in Europa geen zorgen hoeft te maken over virussen, maar dat is maar ten dele waar. Als je water haalt uit een sloot waar een dood dier in ligt (mogelijk zonder dat je het doorhebt), kan daar maar zo een virus in wonen. Ook water uit een regenton kan virussen bevatten (die daar via uitwerpselen van zieke vogels zijn gekomen).

Kortom, als je je geen zorgen hoeft te maken over virussen in het water, en ook nooit onderweg hoeft te drinken, dan kan je prima toe met uitsluitend de waterfilters.

PS. Toevallig heb ik zelf net een oefening gedaan met water koken in mijn stalen veldfles op een open vuur, zie hier voor een kort verslagje: https://www.preppers-shelter.nl/for...reppen-gedaan-vandaag.343/page-103#post-81212

Welke virussen komen los voor in het water?

Eventueel andere methode dan koken en chloor tabletten is een steripen, die doodt middel UV licht virussen. Deze wordt normaal alleen gebruikt als je naar de tropen afreist.
 

Robert

Diehard Prepper
@Ray > stel, ik ga naar noorwegen. Daar zitten naar verluid nogal wat lemmings en daar adviseren ze om het water uit de beek te koken voor consumptie. Maar hier in nl hoeft dat dus eigenlijk niet volgens jou?
 

petroman

SHTF Expert
Nee klopt, hier zwemmen hooguit ratten, eenden, en andere waterbeesten in het water. Tijdens het zwemmen willen ze ook wel een wat laten lopen....
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Welke virussen komen los voor in het water?

Beste @Ray, ik ben geen viroloog, ik ben maar gewoon een bezorgde burger, die risicocalculaties voornamelijk op boerenverstand doet. Ik weet wel dat de Nederlandse drinkwaterveiligheid voornamelijk gebaseerd is op onze uitstekende riolering en drinkwaterzuivering. Als de SHTF bestaat uit een overstroming, dan zullen beide niet meer correct functioneren, en dan zal deze jongen echt geen één slokje meer nemen wat niet tegen virussen behandeld is.

Happy prepping!
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Volgens mij moet je altijd meerdere mogelijkheden tot het zuiveren/filteren van water bij je hebben.

In Nederland zal het kwa virussen wel meevallen, chemicaliën zijn een grotere uitdaging, vooral slootjes bij landbouw grond en natuurlijk vlakbij chemische fabrieken.

Dus als je geen test kit bij je hebt, kan je beter op zeker spelen en meerdere manieren gebruiken voor het uitsluiten van problemen, hoewel dat nog steeds een gok zal zijn.

Bij je filter/zuiverings gear heb je natuurlijk een fles nodig, hetzij van RVS/Titanium of BPA vrije kunststof met extra een beker van RVS/Titanium zodat je het water ook kan koken.

Dus een canteenfles met RVS mok is een optie om toe te voegen aan je waterzuivering kit.

Er zijn uiteraard ook andere lichtere optie's zoals ook omschreven op dit forum.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Zoals vermeld gaat het over verschillende zaken.

- Canteen cups (oftewel mokken, bekers) waar je in kan koken, uit kan drinken, uit kan eten....echter moeten deze niet altijd niervormig te zijn. de ronde rvs bekers van brabantia waar men de Senseo pads in bewaard passen zijn ook geschikt om dienst te doen als waterkoker en passen vaak over gangbare drinkflessen van 0.5 tot 0.85 liter flessen (tot 7.4 cm diameter).
Ga je breder zoals bv de nalgene 1l (tot9.5 cm diameter) dan moet je uitkijken naar merken als GSI, Tatonka,...

- Canteens (flessen) voor opslag, vervoer, uit plastic het liefste bpa free. Hier kan je ook zeer warm water in laten afkoelen en vervoeren zodat je met je mok verschillende keren kan koken, aanvullen, ... een ander voordeel is dat je het waterniveau ziet maar je kan deze niet op het vuur zetten zoals de metalen canteens voorkeur rvs boven aluminium,

Ik heb zelf ook voorkeur voor flessen met een brede opening, makkelijker om te vullen (zeer met warm water in) het nadeel is wel als je onhandig bent en deze om kiepert deze vrijwel direct leegloopt tegenover een smallere opening... rvs canteens met een brede opening zijn ook geschikt voor bv soep of stoofpotjes in te maken en vervolgens te vervoeren


De meerwaarde van die canteens en cups is vooral dat je extra capaciteit en middelen hebt om je water drinkbaar te maken of om aan te passen (thee van vruchten, dennennaalden,...)
water is prioriteit en kan je niet zuinig genoeg op zijn. Dus niet echt een verhaal om te kiezen tussen filter of tabletten of bleek,... want bij zout of extreem brak water werken je huidige filters niet (of lopen ze vast) en tabletten, bleek of koken zijn ook niet echt een optie... dan kan je eens opzoekwerk doen naar diy destillatie setjes/ontzilters om samen te stellen met je rvs canteen of canteen cup. Al is het wel aan te raden zelf een basic 3 of 4 laags filter te maken en dit bijzonder troebel water er eens door te laten druppelen voor je dit aan de kook gaat brengen om dan de stoom om te zetten in drinkbaar water.

Buiten gear ben ik zelf voorstander van een vaccinatie tegen hepatitis A en B en eventueel tyfus te gaan halen om bepaalde risico's te beperken..
 

Ray

SHTF Expert
@Ray > stel, ik ga naar noorwegen. Daar zitten naar verluid nogal wat lemmings en daar adviseren ze om het water uit de beek te koken voor consumptie. Maar hier in nl hoeft dat dus eigenlijk niet volgens jou?

Ik heb geen verstand van lemmings. Ken wel het lemming virus, maar daar werkt alleen een virusscanner tegen (computer virus). Wat ik lees, is dat mensen normale waterfilters gebruiken.

Een verrottend beest of poepende beesten verspreiden in verre weg de meeste gevallen bacteriën, die dergelijke deeltjesfilters er uit halen. Hier in Europa is het belangrijkste virus wat je zou willen vermijden het puumalavirus. Meer dan een soort griep krijg je er niet van, maar dit virus kan tijdelijk buiten zijn gastheer overleven in bv. ontlasting. Vooral bij hoge temperaturen kan dit virus wel twee weken blijven leven en je kunt het zelfs oplopen als je je schuurtje uitveegt waarin muizen hebben gezeten, via stofdeeltjes kun je het ook makkelijk oplopen.
 
Bovenaan