• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Waterkwaliteit controleren

Candyman

Diehard Prepper
Zijn er bepaalde setjes die je kan gebruiken om de kwaliteit van het water te meten?

Om de graad van vervuiling te bepalen of om de pH waarde te meten?
 

Jannes

Prepper goeroe
Zijn er bepaalde setjes die je kan gebruiken om de kwaliteit van het water te meten?

Om de graad van vervuiling te bepalen of om de pH waarde te meten?

Voor het meten van de pH kun je lakmoes papier kopen. Dit is niet heel precies, maar wel goedkoop. Moet het preciezer, dan kun je pH indicatorstrips halen, bijvoorbeeld van Merck.

Of er setjes zijn om de mate van vervuiling te meten weet ik niet. Ik denk dat het maar net is waar je het op onderzocht wilt hebben. Zo zijn er vast setjes om de kwaliteit van zwembadwater te controleren, maar dat is weer wat anders dan het controleren van drinkwater.
Het ‘probleem’ met testen of water drinkwater is (want dat bedoel je toch?), is dat je moet weten waarop je wilt meten. Wil je weten hoeveel zware metalen erin zitten? Of wil je weten hoeveel bestrijdingsmiddelen, hormonen enz erin zitten? Voor alles moet je weer een andere test hebben.
En wil je meten óf het erin zit óf wil je ook weten hoeveel?

Toen mijn vader eens de kwaliteit van zijn zelf opgepompte water wilde meten, moest hij monsters naar een laboratorium sturen. Maar dit is al zeker 20 jaar geleden, zo niet langer.
 

Marcov

Prepper goeroe
Echt testen van water is voor de particulier een probleem. PH(zuurgraad), EC(electrische geleiding) en evt DH(duitse hardheid) is niet zo'n punt.
PH en EC meters kun je bv bij Ali kopen. Zijn daar niet zo duur, als de professionele apparaten. Maar werken goed. Helemaal als je ze met een testvloeistof ijkt.
Voor de rest moet je, zoals @Jannes al schreef, naar een lab.
 

Jannes

Prepper goeroe
Echt testen van water is voor de particulier een probleem. PH(zuurgraad), EC(electrische geleiding) en evt DH(duitse hardheid) is niet zo'n punt.
PH en EC meters kun je bv bij Ali kopen. Zijn daar niet zo duur, als de professionele apparaten. Maar werken goed. Helemaal als je ze met een testvloeistof ijkt.
Voor de rest moet je, zoals @Jannes al schreef, naar een lab.

AH, mooie aanvulling van dingen die je als particulier kunt meten. Helemaal niet stilgestaan bij de hardheid van water of de geleidbaarheid.
Maar maakt het uit voor het wel of niet kunnen drinken van water hoe hard het is? Ja, je waterkoker zal wel een voorkeur hebben voor zacht water, maar je lijf? Alles heeft een grens natuurlijk.
En wat kun je ermee als je de elektrische geleiding van water meet? Ik moet meteen denken aan demi-water, dat is idd niet drinkbaar en de elektrische geleiding zal wel waardeloos zijn. Maar dat vind je niet zo in de natuur.
Ben best wel nieuwsgierig @Marcov

En @Candyman waar komt het water vandaag wat wil je testen?
 

Marcov

Prepper goeroe
Bij een EC meting test je eigenlijk de hoeveelheid opgeloste zouten in het water.
Kraanwater heeft bijvoorbeeld een veel hogere EC dan osmosewater.

Een voorbeeld.

EC-waardes
Hieronder vindt je de EC-waarden voor een aantal typen water:
  • Puur water: 0 μS/cm
  • Gedestilleerd water : 1 μS/cm
  • Osmosewater : 20 – 60 μS/cm
  • Regenwater- industrie : 30 - 60 μS/cm
  • Drinkwater: 300 tot 700 μS/cm
  • Zeewater: 54 mS/cm = 54000 μS/cm
 

Candyman

Diehard Prepper
Gisteren was ik in de buurt van Rotterdam @Jannes en ik zag het water in de slootjes.

Stel je voor, ik strand daar met mijn auto en ik heb een Sawyer mini bij me, die filtert prima maar ook niet alles.

Dan zou ik graag willen weten wat er in dat water zit en of ik het veilig kan filteren.
 

Marcov

Prepper goeroe
Gisteren was ik in de buurt van Rotterdam @Jannes en ik zag het water in de slootjes.

Stel je voor, ik strand daar met mijn auto en ik heb een Sawyer mini bij me, die filtert prima maar ook niet alles.

Dan zou ik graag willen weten wat er in dat water zit en of ik het veilig kan filteren.

Dat zou ik alleen doen als het niet anders kan. Je weet nooit wat er in slootjes zit. Is er iets gedumpt, akker bouw of landbouw. Het is en blijft toch altijd een risico in bewoond gebied.
Bacteriën en virussen ben ik niet zo bang voor, maar chemicaliën en zware metalen zijn een ander verhaal.

Ik zag gisteren een mooi schema staan. De foto is van @Pignonwiel :

ZnmWgZg.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Mooi schema
@Pignonwiel : kan je het hier 1 op 1 plaatsen?

Bij zuiveren middels UV licht heb ik zo mijn tweijfels als ik kijk naar de filters die wij op het werk hadden en die ik voor de vijver gebruik.
Zonlicht bevat wel UV maar hoeveel is lastig in te schatten, tevens heb je je water ergens in zitten. dat "ergens" houd meer of minder UV tegen.
Die laatste zit dan ook nog in een speciale quartzglas buis omdat normaal glas niet voldoet.
Voor gebruik zou laboratorium glas het dichtste bij komen.
 
Bovenaan