• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Iedereen kent ze, de ventielgasbusjes van Campingaz, Coleman, MSR, enz enz.
22967.jpg
26635.jpg

[Bron foto1: Officiele site Camingaz] [Bron foto2: Officiele site Coleman].
Er zijn verschillen. Campingaz gebruikt een klem/klik systeem, en alle anderen schroef je er op.
In bovenstaande blikjes zit beide 30% propaan en 70% butaan (n-butaan).
Als je toch niet onder de 5 graden gaat kamperen kan je ze goed en goedkoop her-vullen met butaan.

[Bron video: Nathan4071 @ YouTube].

Ik zelf gebruik deze methode op de blikjes van Campingaz waar ik een stickertje op heb gedaan met het gewicht tot waar ik hem vullen mag.
Ik heb dus eerst een vol blikje gewogen, en als ik ga her-vullen gebruik ik dat gewicht.
Er zal wat verschil zitten in het gewicht van een propaan/butaan mengsel t.o.v. pure butaan, maar dat geloof ik wel.
Ik gebruik de goedkope butaan bussen van de Action voor net iets meer dan een euro. (geloof €1,19).
Je kan aanhouden dan je 1 bus nodig hebt om 1 blikje te vullen.
Het helpt om je lege blikje eerst in de vriezer te gooien, en je butaan-bus op de radiator te zetten als deze aan is.
Als niet alles van de bus in het blikje wil stromen kan je het nog een keer herhalen het bevriezen en verwarmen. Vaak wiel het laatste uit de butaan bus niet in het blikje is mijn ervaring, en heb ik qua vulling in het blikje iets minder dan wat er in zou mogen. Dan ga je meteen op safe dus.

Wil je liever een propaan/butaan mengsel zijn er ook optie's.
Je kunt bij bouwmarkten vaak schroef bussen kopen met de zelfde aansluiting als de blikjes.
Op eBay, of weet ik veel waar, vast ook wel bij Ali kan je adapters krijgen hiervoor.
Zo verkoopt >>>Hagebau in Duitsland Rothenberger gas met 30%propaan en 70% butaan<<< voor €8,79 voor 2 x 600 ml.
Daar kan ik dus een paar blikjes mee vullen. (ik gok ruim 3).
*** Gebruik NOOIT Map gas als je bouwmarkt dit verkoopt i.v.m. hogere drukken.

>>>Hier op eBay een adapter voor schroef-fles (of blik) op schroefblik (of fles)<<<.
>>>Hier een adapter voor goedkope butaan bussen op schroef-blik of klem/klik blik<<<.

Ze zijn vast na wat speurwerk goedkoper te vinden nog, maar dat mogen jullie zelf doen.

Opmerkingen, tips, ervaringen, en alle andere kennis is zeer welkom in dit topic!

***Disclaimer***
Her-vullen is in principe door de fabrikanten niet toegestaan, en ook qua veiligheid neem ik geen enkele verantwoordelijkheid, noch dit forum.
Ik geef alleen maar aan dat het kan, en wil ook wel tip's geven. Alles op eigen verantwoordelijkheid.
Gebruik dus je verstand.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Niels Een mengsel van Propaan en Butaan lees ik. Dan zit er in die busjes eigenlijk hetzelfde als LPG?

Nog goedkoper is dan, om een campinggasfles op de kop te tikken, en die aan de pomp te vullen (alleen een geheel lege fles vullen, en telkens vullen met een vast aantal liters (zie onder) afhankelijk van de flesgrootte - het wegen is dan niet nodig). Voor 0.80 Euro per liter is dat weer veeeel voordeliger dan die Action blikjes.
En dat is pas echt preppen met zo'n 5 kg tankje:)
Ik haal mijn gas voor de caravan en BBQ altijd zo, en is ook veel voordeliger dan omruilen voor een nieuw gevulde fles. Wel het hoofd er bij houden natuurlijk...
Met zo'n nippel: https://www.pvc-tarp.com/nl/lpg-vulnippels/104-lpg-vulnippel-propaan-gasfles-vullen-met-lpg.html De LPG-slangkoppeling van de pomp past daar direct op.
Het is natuurlijk vooral voordelig als je sowieso campinggas gebruikt,ook gezien de aanschaf van zo'n nippel. Maar voor een gebakken spreeuw of rat mag je de mijne best even lenen;)

Ik lees daar ook:
Gasflessen met een gewicht achter "propaan" van 5 Kg kunnen gevuld worden tot 8 ltr. LPG.
Flessen met een gewicht achter "propaan" van 10-10,5Kg kunnen gevuld worden tot 16 ltr. LPG.
Flessen met een gewicht achter "propaan" van 11-13,5Kg kunnen gevuld worden tot 18 ltr. LPG.
Flessen met een gewicht achter "propaan" van 14-15 Kg kunnen gevuld worden tot 20 ltr. LPG.
Gasflessen met een gewicht achter "propaan" van 18,5 Kg kunnen gevuld worden tot 30 ltr. LPG. Met deze hoeveelheid liters blijft u ten alle tijde onder de 80% vulling!

Met een geschikte slang (met adapter) zou je dan, met de camping-gasfles omgekeerd, op gelijke wijze kunnen omvullen. Ik zou de fles vlak voor het omvullen wel even schudden, vanuit de (theoretische?) mogelijkheid van ontmenging van butaan en propaan in een lang stilstaande fles.

Let op: het vullen aan de pomp is mogelijk alleen toegestaan voor LPG-gasflessen. Maar ik heb nog nooit opmerkingen gehad, en m'n pomphouder vindt het geen probleem. Voor wie aarzelt: je kunt altijd naar een willekeurige pomphouder lopen, vertellen dat je even twee gasflessen wilt vullen, en of hij/zij de pomp na de eerste fles nog even "open" wil houden voor het vullen van de tweede fles. Niet dat je dan eerst de eerste moet afrekenen, bedoel ik. Vind men het gas tanken een probleem dan hoor je dat vast, en is het OK dan weet je dat ze niet plotseling naar je toe zullen komen. Voor de pomphouder ben je waarschijnlijk gewoon de tiende van de dag die gas komt halen...
 

FKAGB

Prepper goeroe
Bij de Gamma is een butaan/propaan mengsel busje €1,39. Als je die met 20% korting in de aanbieding koopt, dan ben je nog net wat goedkoper uit dan de navulflesjes of zie ik wat over het hoofd?
 

Niels

Mankinds only hope
Bij de Gamma is een butaan/propaan mengsel busje €1,39. Als je die met 20% korting in de aanbieding koopt, dan ben je nog net wat goedkoper uit dan de navulflesjes of zie ik wat over het hoofd?
Ik kan ze nog niet vinden op de site van Gamma. Waar is dat gas oorspronkelijk voor bedoeld?
Zijn het die kant en klare schroefbusjes? Die vind ik alleen voor €9,99.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik kan ze nog niet vinden op de site van Gamma. Waar is dat gas oorspronkelijk voor bedoeld?
Zijn het die kant en klare schroefbusjes? Die vind ik alleen voor €9,99.
Sorry zie nu dat hij uit het assortiment is. Raar hij wordt wel getoond met zoeken.....
 

Ray

SHTF Expert
Hoeveel geld denken mensen nu te kunnen besparen met dit levensgevaarlijke hervullen van blikjes? :confused:
De ventieltje zijn ook niet echt gemaakt om diverse keren te hergebruiken.

Ook het vullen van gasflessen aan de pomp met LPG kan goed mis gaan, hier al eens gebeurd en 35 kilogram butaan/propaan die los gaat in je auto is niet echt heel prettig, zelfs zonder vlammetje erbij.
 

Ray

SHTF Expert
Volgens mij ook ondertussen verboden ?
Uiteraard al jaren, maar we deden het destijds gewoon nog wel. 1500 euro boeten voor de overtreder EN 1500 voor de pomphouder, dus die zijn zelf ook wat scherper geworden.

Later eens uitgerekend wat nu daadwerkelijk de meerprijs was van pure propaan bij de gasboer, omgerekend naar calorische waarde en dat verschil was maar klein. 's Winters ook nog een hoop gedoe met LPG want itt tot een auto, zit er bij mij geen verdamper tussen.

Maar ok, dit topic gaat meer over het hervullen van wegwerpblikjes.
 

Niels

Mankinds only hope
Hoeveel geld denken mensen nu te kunnen besparen met dit levensgevaarlijke hervullen van blikjes? :confused:
De ventieltje zijn ook niet echt gemaakt om diverse keren te hergebruiken.

Ook het vullen van gasflessen aan de pomp met LPG kan goed mis gaan, hier al eens gebeurd en 35 kilogram butaan/propaan die los gaat in je auto is niet echt heel prettig, zelfs zonder vlammetje erbij.
Je moet het ook wel met verstand doen. Ik her-vul een blikje een paar keer, en dan gaat die gewoon weg.
Als je weet wat je doet is het veilig.
Voor mijn werk speel ik geregeld met gas, verbranding, en dat soort toestanden, en weet wat ik doe.
Het her-vullen van propaanflessen aan de pomp met LPG ben ik absoluut geen voorstander van.
Dit zijn veel grotere hoeveelheden gas, enz.
De blikjes die ik vul ga ik altijd op safe.

Maar voor zo'n blauw blikje gas betaal ik €4,95,hervullen kost me €1,19.
Dan is die heel iets minder vol, en de calorische waarde is heet iets minder, dus ik verbruik heel iets meer gas.
Laten we dan ruim aanhouden dat ik voor het zelfde geld 3 x stook met her-vullen dan 1x met een nieuw blikje.
Ik vind het genoeg eerlijk gezegd. Vooral als je wat vaker het bos in gaat.

P.s. het topic mag best gaan over het zelf kostentechnisch her-vullen van allerlei gasflessen wat mij betreft.

Deze was het btw. Daar ook nog te krijgen zo te zien.

De blikjes die goedkoop bij de gamma stonden. Zijn nog wel te koop bij De Wit voor €1,49
https://www.dewitschijndel.nl/cadac...MI35mz95CM1gIVBirTCh234w6HEAkYCCABEgKCdPD_BwE

Ja, die zijn ook leuk. Er zijn adapters voor inderdaad zodat je met een prikbusje eigenlijk een ventielbusje maakt, en die kan je weer koppelen aan je vul adapter.
Die adapters zijn wel iets duurder, daar dat is inderdaad ook een optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

markske

Diehard Prepper
Het is leuk dat je weet dat het kan voor een noodgeval, maar voor de rest valt dit onder de noemer "stomweg levensgevaarlijk knoeien om een euro te besparen"
Er zijn zinvollere, veilige en leukere manieren om geld te verdienen / besparen. Natuurlijke selectie zullen we het maar noemen zeker?
 
D

Deleted member 101

Gast
Voor de besparingen kun je gewoon naar de action.

Nieuwe gasbrander 7 euro voor de prikblikjes van 1,19 (al getest 1 liter water kookt in 8 minuten).

En de grotere voor onderweg in de auto (meer stabiliteit) voor 20 euro, ook de gasflesjes voor 1,19.

En garantie, kun je geen gezeur voor hebben.

Ja, wel butagas dus niet bij vorst te gebruiken.

De grotere brander is een copy van de Campinggaz Bistro (oud model). Wordt ook veel gebruikt door truckers.

Wil je toch bij vorst buiten koken dan is er de Campingaz CV serie.
Momenteel in de aanbieding; https://www.bol.com/nl/p/campingaz-...MIirXFl76N1gIVz5PtCh34eADGEAQYBSABEgIRRfD_BwE

Maar wel snellere kooktijd dus minder gasverbruik, kooktijd 3,45 minuten voor 1 liter.

Is wel duurder, maar de andere gaspatronen zijn buiten de Action ook vaak veel duurder.
 

Bijlagen

  • WP_20170826_11_09_46_Rich.jpg
    WP_20170826_11_09_46_Rich.jpg
    48.9 KB · Weergaven: 15
  • WP_20170826_11_09_52_Rich.jpg
    WP_20170826_11_09_52_Rich.jpg
    55.8 KB · Weergaven: 16
  • WP_20170826_11_09_57_Rich.jpg
    WP_20170826_11_09_57_Rich.jpg
    60.2 KB · Weergaven: 13
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hoeveel geld denken mensen nu te kunnen besparen met dit levensgevaarlijke hervullen van blikjes? :confused:
De ventieltje zijn ook niet echt gemaakt om diverse keren te hergebruiken.

Ook het vullen van gasflessen aan de pomp met LPG kan goed mis gaan, hier al eens gebeurd en 35 kilogram butaan/propaan die los gaat in je auto is niet echt heel prettig, zelfs zonder vlammetje erbij.
@Ray Hmmm, daar heb je wel een punt.... Voor herhaald hergebruik zijn die niet ontworpen. Dan beter kiezen voor relatief kleine gasflesjes die wel voor hergebruik bedoeld zijn, zoals deze bijvoorbeeld.
shopping

Bij het vullen van een gasfles aan de pomp kan het gas om je oren vliegen als je de adapter niet volledig op de tank schroeft. Ook spuit gas uit de tank als je de slang ontkoppelt en niet eerst de kraan van de tank hebt dichtgedraaid. Verder zijn er lieden die de adapter op de tank laten zitten, en dan kan de kraan misschien afbreken, bij een slag of stoot tegen die uitstekende adapter. De tank blijven vullen tot de pomp er mee stopt, dus niet op de liters letten maar gewoon geheel vol tanken, vraagt ook om problemen. Bij temperatuurverhoging zou de tank dan kunnen klappen.

Maar, wie z'n verstand er bij houdt en dergelijke onzin dus niet uithaalt, loopt naar mijn idee niet meer gevaar dan wie een volle 5 kg wisseltank haalt bij de gasboer. Ik zie de vulling daarvan geprijsd voor 15 Euro, tegenover 5,60 Euro voor 8 liter aan de pomp. En dat scheelt natuurlijk wel.

Waar het mij meer om ging, is dat je vanuit zo'n grotere gastank ook kunt omvullen, en vooral dat je dan tegelijkertijd een flinke prep-voorraad hebt. Een 5 kg tank zijn toch zo'n 32 Action-flesjes... Een ruilfles gevuld kopen is dan in ieder geval legaal, en is ook voordeliger dan uit een Action flesje.

De vraag blijft natuurlijk wel of het vullen van die eenmalige gastankjes verstandig is...
Maar in een SHTF situatie ligt de zaak misschien anders...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het is leuk dat je weet dat het kan voor een noodgeval, maar voor de rest valt dit onder de noemer "stomweg levensgevaarlijk knoeien om een euro te besparen"
Er zijn zinvollere, veilige en leukere manieren om geld te verdienen / besparen. Natuurlijke selectie zullen we het maar noemen zeker?
@markske Hmmm, jij denkt aan de Darwin award... Daar zit wel wat in natuurlijk...
Aan de andere kant: het op voorraad houden van 32 Action busjes aan gas (8 liter), lijkt mij wel risicovoller en behoorlijk duurder dan een enkel tankje van 5 kg. Enerzijds minder risico (geen omvullen), tegenover de mogelijkheid om goedkoper en veiliger meer gas op voorraad te houden lijkt me.
Het allerbeste is misschien, om van gas af te zien, en benzine of petroleum (minst risicovol) te nemen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het is nu niet om nog eens over het zelf vullen door te zagen, maar alleen om hen die dat (nu of ... na een SHTF) toch graag willen, interessante info te geven...

Het leek mij aardig om toch eens te kijken of er kleine gastankjes bestaan die wel voor hervullen (door de vakman...!) geschikt zijn, en dus o.a. een veel degelijker ventiel hebben.
Wie perse voor een Darwin Award in aanmerking wil komen, maakt daarop met zo'n tankje in ieder geval minder kans;). En is het nut van dit berichtje:D.

Nu blijkt, dat er in de staat California juist gewerkt wordt aan het introduceren van dergelijke tankjes, via een ruilsysteem. Ik begrijp dat ellende met nog gedeeltelijk gevulde wegwerp-tankjes in het huisvuil, daartoe de aanleiding heeft gegeven.
http://www.waste360.com/legislation...-fourth-r-refill-keep-propane-tanks-out-trash

De "Little Kamper" is een handzaam formaat fles zo te zien. Voor wie dit wat is, is het misschien mogelijk om via via zo'n lege fles te bemachtigen?
http://littlekamper.wpengine.com/
upload_2017-9-7_0-35-6.png
Via een andere link zag ik dat er voor Amerikaanse tankjes ook verloopnippels te krijgen zijn, dus gebruik zou zo in principe mogelijk zijn op Europese branders.
P1090493.JPG
 

petroman

SHTF Expert
Maar uh, om even een open deur in te trappen: camping gaz heeft toch kleine navulbare tanks ?
Ok, niet zo klein als die prikblikjes maar dat is die "nieuwe" ontwikkeling ook niet.
 
D

Deleted member 101

Gast
Maar uh, om even een open deur in te trappen: camping gaz heeft toch kleine navulbare tanks ?
Ok, niet zo klein als die prikblikjes maar dat is die "nieuwe" ontwikkeling ook niet.

Het opnieuw vullen gaat via de leverancier. Dus lege inleveren en volle gasfles terug.
Dat zijn al jaren de types 901, 904, 907
Bijvoorbeeld de grootse 907 voor 45 euro gasvulling. Ruilsysteem.

Dus altijd goed, echter de prijzen voor een gasfles met vulling:eek:
https://www.anwb.nl/kamperen/kampeeruitrusting/gasflessen/gasfles-vergelijkingstabel

Ik koop dan bij de kringloop een lege tank de grootste type 907 voor 10 euro (anders 45 euro leeg en 45 euro voor de vulling, 2,75 kg butagas). dus Bijna 100 euro als je een volle fles koopt, met gasfles.
Je kunt dan via een adapter een 2 pits gasbrander aansluiten.

Maar ik kook dan de liever op de 5 KG gasflessen. Die je zelf kunt vullen met LPG (Ja ik weet het mag niet meer).

De campinggaz fles gebruik ik dan voor verlichting, ook weer speciale aansluiting voor deze navulbare gasflessen.
Maar inmiddels zijn de CV gasflessen (weggooiflesjes) erg gangbaar en de nieuwste spullen beschikbaar, zoals deze mooie lamp.
Campingaz stellia cv lantern. Deze werkt met een Campinggaz CV 470 cartridge voor 9 euro dus 470 gram gas.
Deze mooie lamp levert 160 Watt en te koop vanaf 70 euro.

 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar uh, om even een open deur in te trappen: camping gaz heeft toch kleine navulbare tanks ?
Ok, niet zo klein als die prikblikjes maar dat is die "nieuwe" ontwikkeling ook niet.
@petroman Ik meende dat dat Amerikaanse tankje kleiner is, maar nu zie ik dat het kleinste Campingaz tankje ook maar 400 gram is. Hmmm, dan inderdaad beter Campingaz. Jammer dat er geen nog kleinere ruiltankjes bestaan, maar enfin.
Ach, met petroleum en benzine hebben we die zorgen niet, toch;)?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik koop dan bij de kringloop een lege tank de grootste type 907 voor 10 euro (anders 45 euro leeg en 45 euro voor de vulling, 2,75 kg butagas). dus Bijna 100 euro als je een volle fles koopt, met gasfles.
[...]
Campingaz stellia cv lantern. Deze werkt met een Campinggaz CV 470 cartridge voor 9 euro dus 470 gram gas.
Deze mooie lamp levert 160 Watt en te koop vanaf 70 euro. [...]

Dat is zo'n 9 Euro per liter, WOW. Dat is nog eens een echte winst pakker :eek:voor de winkelier...
Zo'n bedrag staat m.i. niet in verhouding tot de geleverde producten en diensten (afzetterij...).
Dat heb je wel meer met dergelijke gedwongen winkelnering. Je kunt immers bijna nergens anders terecht voor gasvullingen. Om dergelijke gasflessen en daarop afgestemde apparatuur trek ik het liefst een flinke boog. Vanuit prep-oogpunt vind ik gas ook niet ideaal want er is na een SHTF vast moeilijker aan te komen dan aan vloeibare brandstoffen.
 

petroman

SHTF Expert
Voor het commerciel vullen van omruiltankjes zal je denk ik een minimale hoeveelheid gas moeten ehbben om uit de kosten te komen.
Ook zijn die dingen veel dikker en zwaarder gebouwd. ook weer vanwege transport en machinaal hervullen.
 
Bovenaan