• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welk huisdier?

Henk88

Diehard Prepper
Ik zit te twijfelen over de aanschaf van een huisdier, ik heb al het nodige gelezen op het internet maar ik ben toch ook benieuwd naar de mening hier omdat er toch ook bepaalde prepper gerelateerde vragen zijn. Wil je bijvoorbeeld een huisdier alleen voor de gezelligheid of ook een dier wat 'nut' heeft? In hoeverre leg je bijvoorbeeld een voedselvoorraad aan voor je dier (en waar koop je dit) of kan een dier mee-eten van je eigen voorraad? En wat doe je met je dier in het geval van een bug-out?

Ik moet daarbij opmerken dat ik persoonlijk een echte dierenvriend ben ook op zoek ben naar gezelschap en dat ik (eenmaal gehecht aan een dier) niet snel de keuze zou maken om dit achter te laten. Benieuwd dus naar jullie mening.

Dieren die ik overweeg/in het algemeen te overwegen zijn als huisdier;

Knaagdier (Konijn, rat, cavia)
+ Makkelijk te onderhouden, weinig persoonlijke aandacht nodig
- Je hebt er eigenlijk niets aan
- Weinig sociale interactie
- Geen echt nuttig dier (tenzij voor vleesfok, maar dat is niet echt mijn idee van gezelschap)

Vissen of tropische dieren in een terrarium/aquarium
+ Mooi om naar te kijken
- Je hebt er eigenlijk niets aan
- Weinig sociale interactie
- Veel werk voor het schoonmaken/bijhouden van een hok
- Geen echt nuttig dier

Klein gevogelte (Kwartel, Krielkip)
+ Relatief eenvoudig te houden, weinig persoonlijke aandacht nodig
+ Nuttig door de opbrengst van eieren (eventueel vlees als je zelf gaat fokken - ik zou zelf alleen hennen kopen)
- Weinig sociale interactie

Kat
+ Relatief eenvoudig te houden, gaat zijn eigen gang
+ Sociale interactie, echt gezelschap
+ Beetje nuttig als muizenvanger
- Heeft toch wel regelmatig aandacht en verzorging nodig
- Gaat zijn eigen gang wat problemen kan opleveren met de moestuin (poep, ongewenst opeten van zaken), verkeer in de straat enz.

Fret
+ Kan net als een knaagdier in een hok worden gehouden grootste deel van de dag, dus meer controle over dan een kat
+ Sociale interactie, echt gezelschap
- Heeft dagelijks veel aandacht/speeltijd nodig
- Gevoelig voor ziektes
- Geen echt nuttig als dier (kan worden ingezet voor o.a. rattenjacht, maar dat is te specifiek voor mijn doel)

Hond
+ Een echt maatje, kan ook mee op wandelingen/fietstochtjes/kampeertrips etc.
+ Sociale interactie, echt gezelschap
+ Nuttig als waakhond en eventueel zelfs jachthond
- Veel aandacht nodig en afhankelijk + minstens 3, maar liefst 4-5x per dag uitlaten
- Soms een (betaald) oppas nodig en in het algemeen een relatief duur huisdier

Vind het zelf een lastig keuze. Ik heb zelf vroeger alleen een kat en een konijn gehad dus ik kan niet helemaal inschatten hoe een hond is. Ben zelf geen fan van slecht opgevoede honden maar met een lieve hond of kat kan ik het even goed vinden. Ik werk zelf ook veel vanuit huis dus in de huidige situatie zou ik genoeg tijd hebben om veel aandacht te geven aan een huisdier. Echter een kat/fret of hond gaan toch al snel 10 jaar mee en je weet natuurlijk niet hoe je werksituatie dan is. Zeker een hond laat je liever geen werkdag alleen begrijp ik van wat ik lees. Voor nu neig ik het meest naar een hond of kwartels maar ik heb de meeste ervaring met katten. Hoor dan ook graag jullie mening :thumbsup:
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Eerst even ander vraag: hoeveel plek heb je?

Cavia's en konijnen moet je sowieso met meerdere houden voor ze het naar hun zin hebben. Onze caaf is een adoptie geval (anders hadden we ook echt geen cavia gehad) en tollereerd sinds de dood van haar maatje geen andere cavia's in haar buurt na diverse koppelpogingen in een hok er naast. Zij komt echt naar je toe als je voor het hok staat, al mijn vorige cavia's deden dit ook. Maar verder? Ze smaken goed, weinig vlees, heel neutraal :lol:

We hebben ook nog een kat, deze is een echte jager en we laten hem af en toe even los op zolder wanneer er weer geritsel word gesignaleerd. Tja, doe je weinig aan als een bos echt je achtertuin is en je in een vrij oud huis woont, is altijd wel een kiertje te vinden. Naast een jager is het een ontzettende kroelkont, niet zo'n kletskous als de poes welke ik in Nederland had.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik ben zelf alles aan het aanschaffen om weer een kat te nemen. De kat zien te krijgen is nogal een probleem, hier in asiel hebben ze alleen zieke en heel oude katten(en duur) of duo's(nog duurder in aanschaf) en de dieren van verhuisdieren.nl zijn of te ver weg(ik heb geen auto) of komen via een stichting uit verre landen(en daar wil ik niet aan meewerken) Soms lijkt er even een match,maar dan vragen ze er toch teveel voor. En dan te bedenken dat ik onze kittens vroeger gewoon gratis naar nieuw baasje liet gaan.
Een hondje had ook gekund, maar precies wat je zegt, je moet soms opvang regelen en het is een duurder huisdier dan een kat. Plus dat in de woongemeenschap waar ik woon de honden niet in de tuin mogen. Ben ik op zich blij mee, maar is natuurlijk wel sneu als het je eigen hond is die je thuis moet laten als je in de gemeenschap bezig bent.
 

logan1202

Prepper goeroe
De vraag is eerder: Wat wil en verwacht je? Alle dieren en zelfs planten hebben aandacht nodig, al is het maar voer en water, dus als dat al teveel is moet je het zeker laten. Onze katten slapen de hele dag na een nacht jagen. En liggen nu op de grond of stoel te maffen. Er zijn kippensoorten die heel tam zijn, en op schoot komen zitten. Maar niet zindelijk zijn dus in huis? Een rat? vroeger zag je mensen de hele dag met een rat op hun schouders lopen.
En dan natuurlijk de hond. Een kleine waar je niets mee kan? of een grote die veel beweging nodig heeft? En opvoeden, dat moet je zelf doen. En een super netjes opgevoede hond kan je ook verpesten. ( en daar maken ze dan een tv programma mee) Onze hond kwam nooit binnen, had een kennel en nachthok in een hoek van de tuin. Iets wat op de ene plaats normaal en op de andere zielig gevonden wordt. Maar wil jij dit?
Of je gaat voor een huisvarken. Gratis af te halen van marktplaats.

Helaas haal je uit een asiel het afval van anderen. De reden laat ik in het midden (en ja, ze zijn zielig, lief, schattig, niet allemaal slecht, heropgevoed, .......)
En kittens zijn nog steeds gratis af te halen. (En laat hem of haar helpen, want er zijn al teveel katten op de wereld)

P.S. Je kan je ook laten leiden door de spreuk: hoe kleiner de grond, hoe groter de hond. Je weet wel, gewoon een Deense Dog op 6 hoog achter.
Zolang we niet weten hoe en waar je woont, wat voor werktijden je hebt en hoeveel tijd je erin wil of kan steken is een advies nutteloos. En dan komt je persoonlijke voorkeur om de hoek kijken.
 

petroman

SHTF Expert
@Henk88 , ik vind het een goede vraag maar ik lees geen persoonlijke vraag.
Je gooit het heel snel over de prepper boeg inzake nut en wat denken wij.

Maar jij stelt de vraag, waarom wil jij een huisdier ?
Benantwoord eerst die vraag voor jezelf. Zoals al gezegd alles heeft aandacht en verzorging nodig en de "wat als" vraag is alleen hypothetisch. Want je huisdier is je huisdier en die neem je mee (als je moet vluchten).
Voer hebben alle dieren nodig en moet je dus in vooraad hebben. dat is geen afweging.

Den je alleen, altijd thuis, goed mobiel, jong en lenig of oud en stram (ivm uitlaten), allemaal dingen die jezelf eerst moet beantwoorden denk ik.

Voor mij zijn dieren levende wezens en die wil ik niet voor mijn plezier of nut opsluiten. Want daar komt het in de praktijk vaak toch op neer.

Succes met de keuzes.
 

drent

Diehard Prepper
Wil je een huisdier die in geval van nood mee kan, dan is hond eigenlijk je enige optie. Rest doe je daar geen plezier mee (hecht zich meer een plek dan mens zoals kat of heeft een hok/kooi/bak nodig).
Alle vogels geven veel verenstof wat behoorlijk slecht is voor je luchtwegen, niet voor niets dat vogels eigenlijk altijd buiten de woning gehouden worden (of je moet speciale luchtfilters/ventilatie er bij zetten). En een kooi voor binnen is eigenlijk altijd te klein voor ze, terwijl los lopen/vliegen erg veel poetswerk oplevert.
Als binnenhuisdier geschikt voor interactie met de mens komen imho alleen hond en kat in aanmerking. De rest is kijkdiertjes of heeft meer ruimte nodig dan binnen praktisch is.
In een "maatje" zal je altijd moeten investeren, of dat nu een mens of een (huis)dier is. Een hond zal je ook moeten leren wat de regels zijn en gewenste gewoontes onderhouden.
Hoe meer je er van wil, hoe meer tijd je moet investeren, maar daar krijg je ook meer voor terug. Let wel dat jacht oid specifieke rassen en training vraagt en dat niet elke hond van dat ras geschikt zal blijken. Ook zijn goede werkhonden terecht duur, wel grotere kans op een gezonde hond gezien hoe kapotgefokt veel rassen zijn en zeker de showlijnen/klein en leuk levende knuffel exemplaren.
Voer voorraad? DUH. misgrijpen in de winkel kan altijd gebeuren en bij calamiteiten hebben mensen prio boven huisdieren (die zijn eigen keuze en dus eigen verantwoordelijkheid, ook al zullen er wel organisaties inspringen, ook die hebben tijd nodig om op te starten).
Ivm gezondheid en gewoon een basis opgevoed maatje om mee op avontuur te kunnen en wat kunstjes te leren voor lol en kanaliseren intelligentie (+ stimuleren er van, want hoe meer een dier leert hoe meer ze kunnen leren, heeft te maken met hoe leren de hersenen "voedt"). Je wil een hond die groot genoeg is om wat km's te maken, klein genoeg om op te tillen (trappen lopen is funest voor honden, zeker als het veel is), gezond is, lijf wat qua verhoudingen correct in elkaar past en een vacht die je zelf kan onderhouden met 1-2x borstelen per week(hondentrimmer preppen is op zijn minst lastig). Daarmee valt veel af aan rassen of specifiek stamboeken. Je zoekt eigenlijk een niet te fanatieke werkhond uit werklijn (want gezondheid is daar prio) van rond de 15-20kg max. Dan kom je uit op een mix (met gecontroleerde ouders!) of iets als een te zachte isds (werklijn stamboek) border collie.
 

Erny

Last (wo)man standing
Knaagdier (Konijn, rat, cavia)
+ Makkelijk te onderhouden, weinig persoonlijke aandacht nodig
- Je hebt er eigenlijk niets aan
- Weinig sociale interactie

Dat klopt dus niet wat betreft de rat. Dat zijn juist enorme individuen met elk een eigen persoonlijkheid. Ze hechten zich ook aan je en zijn erg sociaal, grappig, slim, knuffelig, aanhankelijk etc. Mits je ze natuurlijk genoeg aandacht geeft.
Neem er een paar (twee vrouwtjes of twee mannetjes, broers) en dan hebben ze het ook gezellig als jij er niet bent.
Je kunt ze meenemen, trainen, africhten.
Vrouwtjes zijn vaak wat slimmer en drukker, mannetjes worden sneller dik en troeteliger.
Helaas worden ze niet zo oud. Met een jaar of 3 is het eind wel in zicht maar helaas ook vaak veel eerder vanwege hun vatbaarheid voor kanker.
Heb altijd enorm veel plezier gehad van al mn ratten, helaas werden ze te vroeg ziek en stierven ze en dat kon ik persoonlijk emotioneel (en financieel) niet meer aan.

Katten ook altijd gehad. Veel vreugde aan beleefd.

Maar... de beste keuze die ik ooit heb genomen ligt hier op schoot. En dat is mijn hondje Zowie. De liefde van mijn leven. :D
Ze kan bijna overal mee heen, in het fietsmandje. Is geweldig gezelschap. En een onuitputtelijke bron van liefde. :hug:
Dus ik zou zeggen: Ga naar het asiel en kijk of er een leuke hond voor je bij zit. :)

20200718_160148_capture.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou geen fret nemen, ik heb ze zelf jarenlang gehad. Je bent er veel tijd mee kwijt, het zijn veeleisende, zeer intelligente diertjes met nogal eens gezondheidsproblemen vanwege slechte voeding en de onvermijdelijke castratie. Het grootste gedeelte van de dag in de kooi te houden is een recept voor psychisch gestoorde fretten. Het zijn prima te houden huisdieren, mits je er nogal veel tijd en energie insteekt, je ze vrij laat rondlopen en daarvoor je huis wat aanpast.

De kat in het lijstje is verreweg het minst veeleisende huisdier op de lijst waar je zelf toch veel voldoening van kunt krijgen. Mannetjes zijn meestal aanhankelijker dan vrouwtjes katten. Een kat die naar buiten kan is meestal een stuk plezieriger dan de opgesloten binnen katten en gelukkig lopen ze zelden in zeven sloten gelijk. Vergeleken met een hond ook een stuk voordeliger als huisdier, maar hou er rekening mee dat dierenartsen tegenwoordig echt flink aan de prijs zijn als er eenmaal wat scheelt.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je allang weet wat je wil ! Maar onzekerheid en twijfel blijven regeren .

Hak de knoop door en koop die Cavia :D

Geintje dat met die Cavia :)

Je weet het al ;)

Edit

Ik kwam er ook niet uit pff

Het werden , Honden , Katten , Konijnen en Vissen . De tuin richten we zo in dat die zelfs Eekhoorns , Egels en tientallen vogels ( Ook het mooie Winterkoninkje ) aantrekt .

En een Meesje slaapt in een opening van een oud slot in de deur van de berging .

20200817_213810.jpg 20200817_214025.jpg



Goed voor de Geest
 

Red

Senior Prepper
Een kat is inderdaad erg weinig werk en ze kunnen erg aanhankelijk zijn. Mijn erfkat is erg aanhankelijk en het enige wat ik hoef te doen is dagelijkse portie brokjes en de ontworming/ontvlooing. En een ritje DA toen ze een marter van het erf verjaagd had. Ze vang muizen, vogels en soms een mol. Ze zit overigens niet in de moestuin.

Een kleine hond (veel meer werk) kan ook op ratten en mollen jagen. En waakt natuurlijk ook.

Mijn kippen vind ik ook erg leuk. Ze hebben wel werk nodig en kunnen knuffelig zijn als je ze vanaf kuikens laat wennen. Zindelijk kunnen ze wel zijn, maar ga er maar niet vanuit dat het lukt. Ze houden wel je tuin ongedierte vrij. Wij willen eigenlijk ook een parelhoen. Deze eten naast hetzelfde buffet als kippen ook teken en jonge ratjes.

Als je de ruimte hebt kun je ook schapen nemen. Knuffelig en nuttig...
 

Jannes

Prepper goeroe
Wij hebben thuis katten. Altijd gehad ook. Doorgaans leuke beestjes. Aaibaar en elk hun eigen karakter. In het asiel zitten er veel, maar mijn ervaring is dat de leukste exemplaren bij een particulier met kinderen te krijgen/koop zijn.
We hebben een half jaar brokken op voorraad en nog voor een maandje blikvoer. Daarna kunnen ze, indien nodig, voor zichzelf zorgen dmv het vangen van muizen en vogels.
Als wij in een acute situatie vertrekken moeten, blijven onze katten waarschijnlijk achter en moeten ze voor zichzelf zorgen. (Ik woon niet in een dicht bevolkt gebied.) Maar dit ligt geheel aan de aard van de shtf.
 
U

Usdi Yona

Gast
Ik denk dat je allang weet wat je wil ! Maar onzekerheid en twijfel blijven regeren .

Hak de knoop door en koop die Cavia :D

Geintje dat met die Cavia :)

Je weet het al ;)

Edit

Ik kwam er ook niet uit pff

Het werden , Honden , Katten , Konijnen en Vissen . De tuin richten we zo in dat die zelfs Eekhoorns , Egels en tientallen vogels ( Ook het mooie Winterkoninkje ) aantrekt .

En een Meesje slaapt in een opening van een oud slot in de deur van de berging .

Bekijk bijlage 19344 Bekijk bijlage 19345



Goed voor de Geest


Nou @frans81 je had die foto van onze kraakmees wel eens recht mogen zetten.
Tja fotograferen WAS een hobby van mij dus dat valt mij meteen op.

20200818_091539.jpg 20200818_091506.jpg


Kijk dit ziet er anders uit.
 
F

forumlid 1447

Gast
Als je hond en kat samen op je lijst hebt staan, moet je geen van beide nemen.
Je bent een honden, of katten mens, of geen van beide.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je hond en kat samen op je lijst hebt staan, moet je geen van beide nemen.
Je bent een honden, of katten mens, of geen van beide.

En als je als mens beide hebt , wat dan :)

Dan ben je een raar mens :eek::lol:

Maar dat wisten mijn Vrouw en ik al . Soort zoekt Soort :cool::fluit:

Foto 2 is soort zoekt soort .
Zwartwit Zwartwit

IMG-20200707-WA0007.jpg 20200818_162527.jpg
 

Henk88

Diehard Prepper
Bedankt voor alle reacties zover, ik zie zeker een paar nuttige reacties en inzichten.

@Erny , ik had wel gelezen dat een rat inderdaad niet onderschat moet worden. Maar het is toch wel een eenvoudig beest in het algemeen. Wel een heel leuke hond heb je :hug:. En @Ray je bevestigd wat ik al had gelezen dat Fretten toch wel intensief zijn en gezondheidskwalen hebben.

Wat betreft de reactie van @petroman , ik had bewust de topicstart wat algemener gehouden omdat het me sowieso interessant leek om te kijken hoe men tegen preppen voor huisdieren aankijkt. Is toch weer net iets anders dan een vee of een tuindier.

Voor mijn persoonlijke situatie geldt dat ik nog relatief jong en fit ben en ook redelijk veel thuis. Ook heb ik voldoende ruimte. In principe heb ik dus zeker mogelijkheden om ook een intensiever dier zoals een hond te verzorgen en dan zal het nooit voorkomen dat hij 8 uur alleen moet zitten. Van opsluiten is dus geen sprake.
Als je aan andere moet vragen wat voor huisdier je moet nemen, kan je beter geen huisdier nemen denk ik zomaar.
Het was meer de persoonlijke afweging of ik ook zelf de tijd en energie er in wil steken, zo’n beest neem je al snel voor langer dan 10 jaar en als ik eenmaal een dier neem is het geen optie om die terug te brengen naar een asiel, zo ben ik niet.

Vandaar dat ik er goed overna denk en zoveel mogelijk informatie inwin. Daarbij ga ik echt niet blind af op dit forum hoor, ook als jullie allemaal zeggen neem een vogelspin, die komt er echt niet :D
 
Bovenaan