• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke 27mc bak, swr meter en antenne is goed?

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Vroeger, negentienlanggeleden had ik een bakkie, dat zou ik graag weer willen oppakken.

Maar ik ben niet echt meer op de hoogte van wat nu actueel en goed is.

Heb wel een hoop info gevonden (te veel) op internet (o.a. Preppers.nl)

Mijn eisen:

Mobiele 27mc bak (12 volt)
Gestabiliseerde voeding
SWR meter
Antenne (vroeger had ik een GPA 7,5)
Eventueel een tafel mic.

Graag ontvang ik suggestie's van ervaringsdeskundige kwa type/merk.

Graag wel iets wat simpel en functioneel is.

Alvast bedankt.

Sun Beh Nim
 

FKAGB

Prepper goeroe
Weet je een beetje wat je wilt? Wil je alleen fm of wil je ook proberen met mensen in het buitenland te kletsen? Wil je legaal of mogen de marges opgerekt worden?
 

FKAGB

Prepper goeroe
Het is momenteel een beetje druk hier, maar goed. Hoeft dus niet helemaal legaal te zijn. Dat maakt de keus een stuk ruimer. Heb je een bepaald budget? Ik hoor veel goede verhalen over de CRT-SS6900. Niet duur een veel mogelijkheden. Ik vind alleen zelf de kanalenkiezer niet helemaal fijn. Verder is het wel een fijne bak.

Als je meer budget hebt dan kan ik je de LincolnII wel aanraden. Die heb ik in de auto. Niet te groot, veel mogelijkheden en fijne bediening.
 

SaintNicholas

Survivor
Koop een export bak met regelbaar vermogen. Dan kun je lokaal via FM op laag vermogen werken en stoor je de buren ook niet. En wanneer het nodig is werk je op vol vermogen via USB om langere afstanden te kunnen overbruggen. Een GPA antenne (halve golf 5,5 meter) is prima geschikt, hiermee kun je ook met het buitenland werken, mits de condities er zijn. Maar zorg wel voor dat je antenne zo hoog mogelijk staat en goed kan afstralen. Liefst met de voet van de antenne boven de nok van het dak.

Qua keuze is er genoeg aan export bakken op de markt, ook tweedehands via Marktplaats.nl

-K-PO DX 5000, Maas DX 5000, CRT SS6900, Anytone AT 5555, Intek HR 5500 allemaal hetzelfde bakkie onder een andere naam.
-President Lincoln (Let bij oudere versies wel op mankementen bij tweedehands verkoop)
-President Jackson, President George, President JFK
-Albrecht AE 485 S/ Magnum 257

En nog vele vele andere
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Het is momenteel een beetje druk hier, maar goed. Hoeft dus niet helemaal legaal te zijn. Dat maakt de keus een stuk ruimer. Heb je een bepaald budget? Ik hoor veel goede verhalen over de CRT-SS6900. Niet duur een veel mogelijkheden. Ik vind alleen zelf de kanalenkiezer niet helemaal fijn. Verder is het wel een fijne bak.

Als je meer budget hebt dan kan ik je de LincolnII wel aanraden. Die heb ik in de auto. Niet te groot, veel mogelijkheden en fijne bediening.

Budget is wat er voor nodig is, :D, dus het kost wat het kost, beter gelijk goed, vandaar de vraagstelling.
 

FKAGB

Prepper goeroe
@SaintNicholas noemt een paar mooie bakken. De Magnum 257 heb ik altijd een hele mooie bak gevonden. De Jackson II ook trouwens, die heb ik liggen maar daar zit geen frequentieuitlezing op. Je moet dan altijd met een aparte lijst werken om te kijken op welke frequentie je werkt. Dat is bij de gewone 40 kanalen geen punt maar wil je een beetje buiten de band gaan werken (mag niet, foei enzo) dan is zo'n lijstje wel noodzakelijk.

Wat mij betreft zou je eens verder moeten kijken naa de CRT SS6900 en varianten of de Lincoln II. De laatste heeft echt mijn voorkeur.

Heb je ruimte voor een beetje antenne?
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@SaintNicholas noemt een paar mooie bakken. De Magnum 257 heb ik altijd een hele mooie bak gevonden. De Jackson II ook trouwens, die heb ik liggen maar daar zit geen frequentieuitlezing op. Je moet dan altijd met een aparte lijst werken om te kijken op welke frequentie je werkt. Dat is bij de gewone 40 kanalen geen punt maar wil je een beetje buiten de band gaan werken (mag niet, foei enzo) dan is zo'n lijstje wel noodzakelijk.

Wat mij betreft zou je eens verder moeten kijken naa de CRT SS6900 en varianten of de Lincoln II. De laatste heeft echt mijn voorkeur.

Heb je ruimte voor een beetje antenne?

Antenne wordt een uitdaging, ik heb een eengezinswoning met een schuin/dakpannendak zonder een gewone schoorsteen, kan wel iets verzinnen maar dan wordt het wel een korte antenne +/- 1 meter.

Het liefst zet ik een GPA antenne neer, maar dat is veel te opzichtig en ik denk dat mijn buren daar niet blij mee zullen zijn.

Moet daar dus nog effe over denken.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Persoonlijk vind ik de Lincoln II erg interessant, ik had vroeger een Hycom 3000, dat was erg basic maar werkte perfect.

Nostalgie :)
Hycom CB3000.jpg
 

FKAGB

Prepper goeroe
Antenne wordt een uitdaging, ik heb een eengezinswoning met een schuin/dakpannendak zonder een gewone schoorsteen, kan wel iets verzinnen maar dan wordt het wel een korte antenne +/- 1 meter.

Het liefst zet ik een GPA antenne neer, maar dat is veel te opzichtig en ik denk dat mijn buren daar niet blij mee zullen zijn.

Moet daar dus nog effe over denken.
De antenne is zo'n beetje het belangrijks van de hele installatie. Beter een bak met weinig vermogen en een goede antenne dan veel vermogen met een slechte antenne. 27MC heeft een antenne nodig van minimaal ongeveer 2,75 meter. Dat is een kwart golf. Korter kan wel maar dan moet de antenne kunstmatig verkort worden door een spoel en dat heeft gevolgen voor de effectiviteit. Op een auto zie je vaak kortere antennes. Dit heeft praktische redenen, het is niet handig om met een antenne van 2,75 meter op je dak te rijden. Je hebt met een auto echter wel voldoende tegencapaciteit in de vorm van het metaal van de carrosserie.

Heb je wel iets van een dakraam waardoor je bij het dak kan komen? Je hebt bevestigingen voor op een schuin dak die redelijk makkelijk zelf te maken zijn. Deze komt samen met een aangepaste dakpan op je schuine dak te staan. Normaal worden die gebruikt voor satelietschotels maar een lichte antenne zal er ook wel op kunnen. http://satellietservicedenhelder.nl/product.php?id_product=118

Je zou daar een balkonantenne op kunnen zetten. http://www.dile.nl/antennes-basis-sirio-boomerang-27w-p-481.html. Deze is een kleine 3 meter lang en heeft een radiaal die onder een hoek van ongeveer 45 graden staat. Het blijft behelpen maar het is altijd beter dan een antenne van 1 meter. Deze zijn er wel maar echt bruikbaar zijn deze niet.

Een andere, meer complexe oplossing is dat je een dergelijk mastje zo dicht mogelijk op de nok van je dak zet. Als je het mastje dan een meter boven je dak kan laten uitsteken kun je een inverted V draadantenne kwijt. Deze zijn wel heel effectief en dan heb je nauwelijks wat boven je dak uitsteken. Met een paar stukjes zwart draad en een balun heb je dan een heel goede antenne.

Wat betreft antennes vind ik onderstaande site altijd erg informatief.

http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Antmateriaal/antmateriaal.htm
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
De antenne is zo'n beetje het belangrijks van de hele installatie. Beter een bak met weinig vermogen en een goede antenne dan veel vermogen met een slechte antenne. 27MC heeft een antenne nodig van minimaal ongeveer 2,75 meter. Dat is een kwart golf. Korter kan wel maar dan moet de antenne kunstmatig verkort worden door een spoel en dat heeft gevolgen voor de effectiviteit. Op een auto zie je vaak kortere antennes. Dit heeft praktische redenen, het is niet handig om met een antenne van 2,75 meter op je dak te rijden. Je hebt met een auto echter wel voldoende tegencapaciteit in de vorm van het metaal van de carrosserie.

Heb je wel iets van een dakraam waardoor je bij het dak kan komen? Je hebt bevestigingen voor op een schuin dak die redelijk makkelijk zelf te maken zijn. Deze komt samen met een aangepaste dakpan op je schuine dak te staan. Normaal worden die gebruikt voor satelietschotels maar een lichte antenne zal er ook wel op kunnen. http://satellietservicedenhelder.nl/product.php?id_product=118

Je zou daar een balkonantenne op kunnen zetten. http://www.dile.nl/antennes-basis-sirio-boomerang-27w-p-481.html. Deze is een kleine 3 meter lang en heeft een radiaal die onder een hoek van ongeveer 45 graden staat. Het blijft behelpen maar het is altijd beter dan een antenne van 1 meter. Deze zijn er wel maar echt bruikbaar zijn deze niet.

Een andere, meer complexe oplossing is dat je een dergelijk mastje zo dicht mogelijk op de nok van je dak zet. Als je het mastje dan een meter boven je dak kan laten uitsteken kun je een inverted V draadantenne kwijt. Deze zijn wel heel effectief en dan heb je nauwelijks wat boven je dak uitsteken. Met een paar stukjes zwart draad en een balun heb je dan een heel goede antenne.

Wat betreft antennes vind ik onderstaande site altijd erg informatief.

http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Antmateriaal/antmateriaal.htm

Heb m'n wenslijstje zo goed als af, maar ik moet eerst het antenne probleem oplossen voordat ik overgaat tot aanschaf.
Zal toch eens met m'n buren gaan praten, zit niets anders op.
:confused:
 

FKAGB

Prepper goeroe
Heb m'n wenslijstje zo goed als af, maar ik moet eerst het antenne probleem oplossen voordat ik overgaat tot aanschaf.
Zal toch eens met m'n buren gaan praten, zit niets anders op.
:confused:
Zolang je onder de 5 meter blijft heb je in ieder geval de wet en regelgeving aan jouw kant. Een goed gesprek is altijd het belangrijkste. Als ze toch sputteren maar morrend akkoord gaan, zet dan eerst de antenne neer maar sluit deze niet aan. Mochten ze komen klagen over storing dan kun je met droge ogen aangeven dat jij niet de veroorzaken bent omdat je nog geen zender aangesloten hebt. Als het echt niet anders kan zou je er nog voor kunnen kiezen om een draadantenne binnen op zolder te hangen. Dat kan soms goed werken, maar het hangt dan wel van veel factoren af of het echt werkt.

Als je echt creatief bent kun je een antenne bijvoorbeeld vermommen als vlaggenmast, maar dit zijn allemaal sub-optimale oplossingen maar er is altijd een mogelijkheid een antenne te plaatsen is mijn ervaring.
 

kanaal53

Prepper
Hmm,,...
Op het gebied van radiocommunicatie heb ik wel enige ervaring.
27 mc is leuk en soms ook bruikbaar, maar je hebt een erg lange antenne nodig en met 4 watt in fm kom je op de toegestane kanalen maar een paar km ver.
Op ssb kom je wel verder, zeker op de 27.555 het aanroepkanaal, maar dan heb je weer te maken met condities, zo zou je signaal wel in Spanje gehoord worden, maar niet in België.
En condities zijn er niet altijd, dus 27 mc is alleen bruikbaar voor de regio.
Een bereik van een km of 20 is al heel wat, en je moet je antenne ook behoorlijk hoog hebben staan.
Of je met 4 watt zit te zenden of met 16 watt, dat scheelt 1 s puntje, voor elk s punt meer moet je je vermogen verviervoudigen.
Al snel zit je aan een kilowatt, en dan nog horen ze niet in België, dat komt door de reflecties in de E en F laag.
Dus een noodoproep heeft daar weinig of geen zin.
Je moet het dan echt hebben van iemand die ook op die frequentie zit en ook nog in de buurt.
 

Highway

Last (wo)man standing
Toevallig :rolleyes: ... gisteren de Sirio Mag 145 S DV magneetvoet gekocht voor m'n mobiele antenne. Deze is geschikt voor glasvezel antenne van 180 cm lang, maar ik gebruik de
Sirio New Delta van 95 cm hier op. De maximum snelheid zou 110kmh zijn, en nu heb ik vanwege overcapaciteit meer snel/vrij-heid :D Er zit echt een joekel van een magneet in. Die waait echt niet zomaar van je auto af.
sirio-delta-27-sirio-mag_16049.jpg


... nu alleen nog een Poolse nummerplaat er op en het plaatje is af :lol:
 

FKAGB

Prepper goeroe
Mooie antenne. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Ik zal mijn set ook weer eens in de auto gaan hangen.

Volgens mij heb ik dezelfde voet. Staat een Sirio Performer 5000 van bijna 2 meter op. Gaat iig goed tot 120 kilometer per uur met harde wind tegen.
 
Bovenaan