• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pignonwiel

Senior Prepper
Ik heb op de winter SC proefondervindelijk ervaren dat mijn gasbrandertje niets deed 's ochtends met temperaturen onder 0. Dat was in dit geval zo opgelost door gewoon het kampvuur weer aan te steken en daar mijn beker op te verwarmen. Deze methode gebruik ik sowieso het liefste maar er brandt nu eenmaal niet altijd een kampvuur om dit te regelen. Daarnaast heb ik een wood gas stove die het altijd zou moeten doen met wat droog hout, maar de multi-fuel branders die ik bij anderen zag hebben ook mijn interesse gewekt dus ik wil me hier iets meer in verdiepen.

Welke brander(s) heb je zelf, wat is je ervaring ermee en waarom heb je juist die? Zou je hem weer kopen?

Ik heb op de SC de Optimus Nova+ (van o.a. @Jasje en @FKAGB) en Primus (weet het model niet, van @Steen) live gezien, evenals de Coleman 550B (van @Niels) en wat gasbrander exemplaren die je op gasflesjes schroeft (van @sterredag en nog meer mensen geloof ik). Maar er is meer, je hebt natuurlijk ook nog de alcohol en spiritus branders en zelfs Aliexpress heeft tegenwoordig multifuel branders (de BRS-8 bijvoorbeeld).

Kortom de mogelijkheden zijn eindeloos, tijd voor een topic waarin e.e.a. uiteengezet wordt :)


Hoewel er over mijn huidige simpele branders niet heel veel te vertellen valt zal ik zelf aftrappen:

Campingaz prikblik brander
campingaz.jpg

Dit zijn de bekende brandertjes met een prikblik gasbusje er onder. Het voordeel van deze branders is dat ze weinig kosten, geen onderhoud nodig hebben en dat het gas overal te vinden is. Ook is de stand van de gasvlam goed regelbaar. Daarnaast brandt gas vrij schoon, zonder rook, zonder geur en het is vrij stil.

De nadelen die ik zelf heb ondervonden zijn de windgevoeligheid, ze kunnen gewoon uit waaien, verminderd vermogen bij lage temperaturen (en bij vrieskou kwam er gewoon geen gas meer uit) en je kunt een eenmaal aangeprikt blikje niet meer loshalen zonder dat hij helemaal leegloopt.

Waarom heb ik deze brander en zou ik hem weer kopen?
Geen specifieke reden, vroeger eens gekocht voor een kampeertripje. Zou er met de kennis die ik nu heb niet zo gauw weer een kopen omdat er betere alternatieven zijn, al is het maar zo'n schroef gasbrander waarbij je de blikjes kunt verwisselen.


Esbit brander
esbit.jpg

Esbit branders, wie kent ze niet. Simpel klein brandertje wat werkt op solid fuel (hexamine) brandstof blokjes.
Eenmaal aangestoken blijft een Esbit blokje gewoon tot het op is, voor het idee: een 4 gram blokje brandt ongeveer 5 minuten, een 14 gram blokje brandt ongeveer 10 minuten. Om een kop koffie op te warmen pak je een klein blokje, wil je meer verwarmen een groot blokje.

Esbit brandt vrij stil maar is verder niet te regelen. Het brandt niet heel schoon (zwarte aanslag op wat je er boven zet) maar rookt niet en het brandt gewoon altijd.

Naar mijn mening zijn Esbit branders ideaal om voor nood iets op op te warmen, maar minder geschikt om hele maaltijden op te bereiden.

Waarom heb ik deze brander en zou ik hem weer kopen?
Ik heb ze in de GHB's in de auto zitten. Speciaal hiervoor gekocht omdat ze compact zijn, weinig wegen en voor dit doel ideaal. Ze kosten een paar euro en ik zou ze zo weer kopen.


Wood gas stove
woodgas.jpg

De bekende houtvergassers. Je kunt "originele" kopen maar de mijne komt van Aliexpress.
Deze branders zijn dubbelwandig en verbranden het hout erg efficiënt. Hierdoor weinig rook en geur en snelle opwarming van je eten. Je bent met deze branders niet afhankelijk van gas, benzine of andere fossiele brandstof. Je sprokkelt gewoon droog hout wat je klein maakt en er in stopt. Dit is bijna overal te vinden en scheelt gewicht. Er zit doorgaans ook een schoteltje bij waarop je een hexamine blokje kunt leggen of met alcohol aan de slag kunt (zelf niet geprobeerd). Ze branden heel stil.

Wel branden ze niet schoon dus de pan of beker die je er op zet wordt zwart en plakkerig. Ook moet je wat behendigheid krijgen in het aansteken en bedienen van deze dingen. Ik kwam pas de tip tegen om het hout in deze branders van boven naar beneden toe te laten branden, dat zou beter gaan.
De branders zelf zijn niet super licht maar dat compenseert weer doordat je geen brandstof mee hoeft te nemen. Verder rammelen ze wat als je ze in elkaar opbergt, dat is op te lossen door er een stukje keukenrol tussen te stoppen.

Waarom heb ik deze brander en zou ik hem weer kopen?
Ik heb hem gekocht omdat ik benieuwd was naar dit soort branders. Ze zijn niet zo duur, ongeveer 15 euro, dus daarvoor kun je nog eens iets uitproberen. Het exemplaar wat ik heb heeft als extra een klein roostertje wat je op de 3 beugeltjes kunt leggen (de meeste hebben dit niet, dus even zoeken op Aliexpress). Niet dat je er dan op kunt barbecueën maar het is wel handig om er klein kopje op te zetten.
Hij zit nu standaard in mijn BOB.

Ik zou zo'n soort brander zeker weer kopen, alleen welk type exact weet ik niet. Je hebt er ook met een hogere rand er omheen zodat je er nog hout bij kan gooien als hij aan staat, dat is soms wel handig:
woodgas2.jpg
Mocht je kleiner en lichter willen dan heb je dit soort dingen. Dit zijn geen houtvergassers maar ze branden wel op hout. Ook in titanium verkrijgbaar:
wood.jpg


Vuurschaal
(geen foto, spreekt voor zich)
Een vuurschaal op pootjes is ideaal om een vuurtje op te stoken, maar je kunt er ook op koken. Hij brandt op hout (groot, klein, alles kan) en houtskool / briketten. Je kunt er een Dutch Oven op zetten of een barbecue rooster boven hangen of gewoon een rvs/titanium beker in het vuur zetten.
Het voordeel is dat je er een gezellig vuurtje op kunt stoken, dat modellen met pootjes vaak toch toegestaan zijn op campings (gaat het gras niet kapot) en dat je ze in alle prijsklassen hebt of zelf kunt maken.
De nadelen zijn het gewicht, de hoeveelheid hout die je nodig hebt en dat je ze van een grote afstand al kunt zien en ruiken. Ze branden wel vrij stil.

Waarom heb ik deze brander en zou ik hem weer kopen?
Ik heb er een voor gebruik i.c.m. de Dutch Oven met briketten als we geen kampvuur maken. Gewoon een goedkoop modelletje. Gezien mijn voorliefde voor vuur zou ik er zo weer een kopen. Heb er wel wat gaten onder in geboord zodat het water er uit loopt.
Sinds een week heb ik daarnaast een mooie vuurschaal van een oud expansievat, gekregen van @Niels op de SC. Deze heeft er een beugel bij om pannen aan te hangen, geweldig ding en onverslijtbaar.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Hoi @Pignonwiel,

Ik heb zelf de Bushbox Ultralight Pocketstove (zie link). Dit is eigenlijk een mini hobo-stove, die geschikt is voor sprokkelhout, Esbitblokjes of een Trangia. Ik zou deze niet aanraden om hele maaltijden op te maken, maar voor mijn doeleinden is deze zeer geschikt. Ik gebruik deze uitsluitend om een keteltje water op te zetten, aangezien ik onderweg alleen maar maaltijden maak uit poedertjes waar alleen nog maar heet water op gegoten hoeft te worden.

Het dingetje zelf weegt maar 70 gram, en er zit een zakje bij van 8 gram, waar een mini-Bic en 5 Esbitjes bij inpassen. Dat geheel past vervolgens makkelijk in bijvoorbeeld het borstzakje van je overhemd, dit is echt ongelooflijk compact.

De veelzijdigheid met brandstoffen in combinatie met het zeer geringe gewicht en pakvolume waren voor mij de doorslaggevende redenen om voor deze te gaan. Hopelijk heb je hier wat aan voor je eigen overwegingen!

PS. Ik herinnerde me net dat ik al een keer eerder over dit gevalletje gepost heb: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/wat-heb-jij-gekocht-vandaag.1748/page-102#post-90497
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Heey, leuk topic!

Alles wat over gas gaat in de winter kan je terug vinden in het topic "Gas gebruiken in winterse temperaturen".

Ik gebruik tot op heden 3 manieren van koken, hier komt de 4e bij.

Spiritus / bio-ethanol in een Trangia brander.
Werkt perfect, kan haast niet mis gaan, lichtgewicht.
Is een fijne manier van water koken, het is vloeistof, dus makkelijk bij te vullen en in een fles mee te nemen, en zeer goedkope oplossing.
In het buitenland kun je ook bij elke supermarkt of bouwmarkt wel spiritus of bio-ethanol kopen.

Houtvuur (direct).
Dit vind ik voor waterkoken enzo een ideale manier met het juiste pannetje.
Als je gaat wandelen en je gasbus wilt sparen, en je kan vuur maken wat blijkt dat gewoon heel vaak of bijna altijd is dan is het ideaal.
Je gebruikt hout uit de omgeving, je sleept dus niet je brandstof mee!!!

Gas.
Ik gebruik diverse gasbranders, en ben in het kader van het gebruiksgemak en effectiviteit zeker te spreken over koken op gas.
Eest gebruikte ik altijd Campingaz, en nog wel af en toe, werkt prima zolang het niet koud is.
Met de Zwedentrip ben ik overgestapt op de schroefblikjes wat de mogelijkheid tot het kiezen van het juiste type gasmengsel voor het seizoen vergemakkelijkt.
Meer over die gassoorten in bovengenoemd topic.
Nadeel van gasblikjes is dat als ze half vol zijn officieel niet bijgevuld kunnen worden...
Als ik op pad ga zijn alle blikjes overigens altijd vol... geen idee hoe dat nou mogelijk is...
Voor de grotere SC's kook ik ook met een 3 pits gasstel op een propaanfles. Werkt net als thuis.


Toekomst:

Benzinebrander.
Van @Jasje heb ik afgelopen SC een Coleman 550b brander gekregen. Het pompje bouwt geen druk op, een revisiesetje is besteld.
De brander is niet meteen super licht maar lijkt me voor veel paalkampeerweekenden enz. ideaal, of gewoon in de auto.
Brandstof zit al in het tankje, en meer dan genoeg voor een weekend, is ook steeds naar 100% bij te vullen i.t.t. gas.
Geen gedoe in de winter, het zal gewoon werken.
Kan als het nodig is ook gewoon euro95 in wat goed verkrijgbaar is.
Ervaring moet nog leren hoe mij dit gaat bevallen.

Zo, dat waren mijn optie's.

Nu even een reden waarom ik GEEN woodgasstove gebruik.
Ik heb ook zo'n AliExpress woodgasstove, en heb deze ook geprobeerd. Ik vind het niks, het is te klein, en moeten babytakjes in die toch altijd net te lang zijn, je blijft aan het bijvullen, het is een groot ineffectief gepruts vind ik, en dat is niet iets voor mij. Effectiviteit is belangrijk vind ik.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
De Soto Amicus met igniter bevalt mij erg goed, weegt 78 gram en zonder igniter 70 gram.
In vergelijking met de MSR Pocket Rocket 2 vind ik hem vooral beter/efficiënter in winderige condities, daarnaast heeft de Amicus een stabielere pot stand en is wat stiller.

Ik heb ook de Soto Windmaster en die is nog krachtiger/efficiënter (vooral in de wind), maar is ook een stuk duurder waardoor de Amicus de betere prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Gekocht voor €42 incl. verzending (€38 zonder igniter) bij:
https://www.ultralightoutdoorgear.c...-c145/amicus-stove-with-stealth-igniter-p7353

Product link
https://sotooutdoors.com/product/amicus-with-stealth-igniter/

Reddit topic
https://www.reddit.com/r/Ultralight/comments/877rxs/soto_amicus_vs_msr_pocket_rocket_2/

Hiking Jim review
https://adventuresinstoving.blogspot.com/2017/01/the-msr-pocket-rocket-2-vs-soto-amicus.html?m=1

OD-1NVE_002.jpg


OD-1NVE_006.jpg


OD-1NVE_005.jpg



Als alcohol stove de Evernew Titanium Alcohol Stove

EBY254_img2.jpg


EBY254_img3.jpg


EBY254-3.jpg


Als multi-fuel brander (voor de winter) de Primus OmniLite Ti

7330033897456_SS19_a_omnilite_ti_w_bottle__pouch_primus_22.jpg


P321985_SS18_a_omnilite_ti_w_bottle__pouch_primus_22-jpg.jpg


P321985_SS18_srqz_omnilite_ti_w_bottle__pouch_primus_22-jpg.jpg


Als wood stove de Emberlit Orginal Stove (nog nooit gebruikt overigens...)

5eed1f0dfaae02aba647e103121cb86e_1903x.jpg


Stove_pannels_1903x.jpg


a65fca2452523800041f0821b3affd71_1903x.jpg
 

sittinduk

Elementary prepper
Zelf maak ik het liefst mijn eigen zooi (zoals mijn vrouw altijd zegt). Ik heb dus een 1 liter blik omgebouwd tot een houtgestookt brandertje die ik al zo'n 9 jaar gebruik. Ook heb ik een hobo-in-mekaar-schuif branderige, maar die is nog niet gebruikt. Hout is voor mijn doeleinden en in mijn "werk"gebied een prima oplossing. Onderweg hoef ik geen brandstof mee te zeulen. Maar wanneer ik in een gebied kom met minder hout, is een camping brandertje meer passend.
 

Ray

SHTF Expert
@Pignonwiel Die BRS branders zou ik verre van blijven. Heb dit merk ook overwogen vanwege zijn prijs, maar bij nadere inspectie een aangeboden 'nieuw in doos', mooi laten liggen. Met zeer vluchtige brandstoffen onder druk, moet je niet te veel risico's willen nemen.

Als het altijd en overal moet werken, kom je al snel bij een multifuelbrander uit. Wasbenzine (ipv dure Colemanfuel) en gewone benzine werken bij elke temperatuur. Ook zijn deze branders het krachtigst van allemaal. Als 't moet kun je er zelfs diesel, petroleum (roet, roet en nog eens roet) of bijna elke andere brandbare vloeistof in gebruiken.

Groot nadeel is dat de meeste types enorm veel lawaai maken, sommigen zelfs 100dB. MSR Whisperlite is geloof ik de stilste met 72dB. Voor de lawaaiige types kun je soms een 'silencer' kopen, om je al dure brander nog eens 50 euro duurder te maken.

Gas heb je ook wel in varianten die het goed doen bij -10, maar de prijs is navenant. Wel erg makkelijk in 't gebruik, maar onderweg een navulling van het juiste type kopen is meestal lastig.

Alcohol brandt ook slecht in de winter, vooral het aansteken gaat lastig. Daarom droegen bv. de Zwitserse militairen hun flaconnnetje alcohol onder hun kleren voor het brandertje.

Zelf gebruik ik voor het gemak 's zomers prikblikjes met zo'n goedkoop gasbrandertje (erg licht ook). 's Winters de multifuelbrander en als het echt minimalistisch moet gaat alleen de houtvergasser mee. Doe doet het ook altijd, maar 't is wel een heel gedoe (houtjes heel klein maken) en grote kans op iig tijdelijk grote rookwolken.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik wissel af tussen zo'n gasvuurtje (in een koffertje) in de warme seizoenen en een ronde pertroliumkachel voor in de tent bij koudere temperaturen ( slowcooking)
moet het sneller gaan dan gebruik ik de woodgasser op een mengeling van pelletkorrels met een beetje bio ethanol om ze in het begin beter te doen ontbranden. (werkt veel efficïenter dan bv takjes) wel is het aangeraden een fijngazig rvs netje te gebruiken op de bodem of de korrels vallen zo door de brandkamer. (ik heb zelf een asbak van de action aangepast door kleinere gaatjes erin te boren.)

Die woodgassers durf ik ook wel in combinatie met alcohol gebruiken (zowel een trangia achtig ding als een een niet geboorde rvs asbak) meer stabieler voor grotere kookpotten, voor meer basic werkt deze ook met brandtabletten...
Ik heb de mijne tevens aangepast zodat deze ook op houtskool werkt en ook een bodem van een uitlekbakje( rvs van action of ikea) zorgt ervoor dat je bekers met een kleinere diameter kan gebruiken op deze stove , kortom voor mij is de woodgasser de meest aanpasbare (mits toevoeging van accessoires, die evengoed mee in het geheel vouwen)

Een ander systeem dat ook best op verschillende brandstoffen werkt ( takjes, pellets ,alcohol ) is de kelly kettle wel beetje bulky voor in de rugzak maar ken geen ander systeem dat zo snel water kookt.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Dit topic zet mij aan het denken...

Nu zijn er natuurlijk meer redenen om te kiezen voor een bepaald type brander vanwege de eigenschappen of verkrijgbaarheid van brandstof.
Even er van uit gaande dat we wel een brander mee willen nemen omdat we niet steeds tijd hebben om vuur te maken.

Als je weet waar je terecht komt en je weet de duur van verblijf:
Je kunt dan alles wel meenemen, je kunt van te voren uitzoeken waar je gas kunt kopen (Campingaz, prikblik, schroefbusjes, enz.).
Je kunt ook o.b.v. ervaring een inschatting maken hoeveel gas je mee moet nemen, of benzine, i.i.g. brandstof.

Als je NIET weet waar je terecht komt en hoe lang je precies weg bent:
Je kunt er nu niet zonder meer vanuit gaan dat je overal jouw type gasbusje nog kunt kopen!
Voor onze Zwedentrip zijn we bijvoorbeeld wezen zoeken naar Camingaz in Zweden, hier was weinig te vinden.
En zelfs in een SHTF situatie lijkt het mij lastig om nog wat te krijgen (behalve in mijn eigen opslag dan :D).
Je zal dus van huis moeten gaan met genoeg van het type brandstof wat je nodig hebt in dat geval = gewicht.
Je kan ook een benzinebrander meenemen als je denkt dat je wel aan wasbenzine / euro95 enz. kan komen.
Er zijn ook voor bepaalde branders andere generatoren te koop zodat je hem simpel om kunt bouwen op diesel / petroleum, enz.
Het ontsteken is dat overigens wel lastiger, je zult de generator moeten voorverwarmen.
De nieuwste typen branders kunnen zonder ombouwen op alle typen brandstof werken...
Het is doorgaans een stuk makkelijker om aan euro 95 te komen of in de supermarkt aan wasbenzine dan aan een gasbusje.

Dan even met het oog op de BOB. (Bug Out Bag).
In mijn BOB zit vooralsnog een gasbrander... Eigenlijk 2 zelfs, maar officieel 1 met een 245 gram blikje gas.
Nu weegt de gasbrander zelf echt geen drol, en het ontsteken gaat super simpel het ding werkt altijd, kan weinig aan fout gaan.
Het blikje waar het gas in zit is dun metaal omdat het gas een mengsel is van iso-butaan en propaan wat in de mix een vrij lage druk heeft.
Het geheel weegt niet veel.
De benzinebrander die ik kreeg van @Jasje is groter en zwaarder, en ik denk niet dat deze in de BOB komt...
Sommige benzinebranders zijn overigens veel lichter... dan word het dus wel weer aantrekkelijk...

Dan vragen we ons dus af... Wat is aantrekkelijker om mee te slepen, gas of benzine?
Nou, ik heb het even opgezocht en per kilogram maakt het niet eens heel veel uit of jou nou propaan, butaan of wasbenzine meesleept!
Zelfs petroleum is ongeveer het zelfde per kilo, had ik NOOIT verwacht!
Of maak ik nu ernstige fouten? Ik "nam altijd aan*" dat in petroleum veel meer energie zou zitten dan in wasbenzine enz.

Dus de vraag is: Wat is qua gewicht de beste brandstof om mee te slepen in je BOB**?

Naar welke brandstof** gaat jullie voorkeur uit?

* = Aanname's altijd fout :p.
** = Dus niet "geen brandstof" omdat je een woodgasstove gebruikt ofzo, maar brandstof voor een brander word bedoeld.

Hier nog wat praktijkvoorbeelden die ik jullie niet wil onthouden:

Direct op houtvuur:
20171011_195847-jpg.9033

Bovenstaand: Mijn BillyCan in de vlams.

img-20171013-wa0053-jpg.9083

Bovenstaand: Canteen van @Aanhang in de vlams.

img_5993-jpg.9105

Bovenstaand: Dennennaalden (of spar, what ever) thee van @Rataplan .

1k0.jpg

Bovenstaand: Entrecote op een steen aan het bakken. Creatie van @Aanhang .

1k0.jpg

Met een simpele klapgrill er boven is het wat praktischer om een pan vlak neer te zetten.

1k0.jpg

Zoals u ziet.


 
F

frans81

Gast
Ik heb inmiddels verschillende branders .

Het antwoord omtrent waarom laat ik even hierbuiten daar ik het al veelvuldig zie terug komen in de reacties van anderen .

Lichtgewicht alleen het defensie inklapbare Esbit met blokjes en een Campinggaz type .

Dan nog een Coleman 550B Defensie uitvoering met groene container .

2 Dutraco ( BRS 12/ 12A ) types . Die voorzien zijn van high power Roar branders . Multifuel en geen generators wisselen. Wel moet je extra pompleertjes en Sproeiertjes nabestellen . In NL moeilijk of niet verkrijgbaar . Via Alie zeer simpel en goedkoop .

Mij bevallen ze zeer goed en ze zijn net zo veilig als je er mee omgaat .
Ze zijn de vervanger van de Coleman 550B .

Een mooie goed werkende Heinze Geniol BW stove .

Coleman 424 twee pits koffer stove

En een Campinggaz brander .

Alle dienen ze hun doel en ik neem mee waar ik zin in heb .

De Heinze Geniol is een prachtig geval om op te koken .
Zwaar , Degelijk en vermogen . Diesel en Petroleum gestookt.

De lichtgewicht Hikers krijgen al spierpijn bij het aanschouwen van het Beest .

Ik wil wel nog graag een goeddoordachte woodburner .

Maar het gewone gat in de grond ( simpel uitgedrukt ) met windtunnel in de juiste richting vind ik ook wel weer eens nostalgie uit vroeger tijden , alhoewel het nog steeds aangeleerd word en gebruikt .
En deze handgemaakte hoef je niet zelf mee te sjouwen .

Niet vergeten mag ik de British No 3 Benzine stove die ik eens van Petroman heb gekregen .

Maar dat is helaas overkill in alle richtingen .

Te groot , te zwaar , te link en Asbest hitteschild . Ook ga ik ga geen brandblusser meesjouwen !

Over de meeste Stoves is wel al iets geschreven op het Forum.

Ik kan mij helaas niet vinden in het vaak ontzettend dure lichtgewicht kampeer spul . Vaak ook nog eens veel kwetsbaarder .

Leuk duur speelgoed ??
Dan speel ik liever met de Heinze Geniol de misschien aankomende 30 jaar :p Waarschijnlijk houd de Heinze Geniol het langer vol dan mij .

Er wordt nagenoeg geen Everlasting gear meer gemaakt .
Paar foto's met alles

15518822445323735939585584193474.jpg 15518822801816011801776465447610.jpg 1551882331725941648267571968840.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Het aantal soorten branders die ik heb weet ik niet zo uit mijn Hoofd.
Ook de verschillende soorten brandstof die ik gebruiken kan weet in niet in een vinger knip.
Maar thuis kan ik op .
Elektriciteit koken en op stads gas, ik heb oôk de mogelijkheid om op grote gas flessen te koken.
Als mede op hout en op houtskool
Verder voor onder weg kan ik koken op alle soorten campinggas flessen. Dit met brander rechtstreeks op de fles of met een gasstel met een slang tussen brander en fles. Ook het prik systeem heb ik in verschillende vormen. Oud en nieuw. Ook heb ik een benzine brander met afzonderlijke fles. En een compact ding.
Daarnaast heb ik militaire branders die werken op benzine kerosine diesel en petroleum.
Verder heb ik petroleum branders met lont ( en ) en natuurlijk heb ik esbit branders in verschillende formaten
Maar ik gebruik nogal dikwijls een alcohol stoofje waar ik dan geen alcohol in doe maar brandstof tabletten.

Je ziet dat ik van alles wat heb. En of het nu van het merk Piet jan of pol is maakt mij niet veel uit. Als hij het maar doet als ik het nodig heb.
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Leuk topic, zoveel mensen zoveel voorkeuren :)

Naar aanleiding van jullie reacties en info heb ik 2 branders bijgekocht.

Optimus Polaris Optifuel link: https://www.optimusstoves.com/us/us/8-8019229-polaris-optifuel
8019229_polaris-burning-with-gas-canister-4-season-and-fuel-bottle.jpeg
Zoals ik al aangaf was mijn interesse voor een multifuel brander gewekt. Ik heb er veel over gelezen en aanvankelijk stond de Optimus Nova+ (gezien bij @Jasje en @FKAGB) mij aan. Enkel de "niet standaard" bajonetsluiting welke ze gebruiken stond mij wat tegen, ik houd van standaard onderdelen. Dus nog verder gezocht en gekeken en zo kwam ik uiteindelijk uit bij de Optimus Polaris Optifuel.

Deze maakt gebruik van de standaard schroefaansluitingen. Naast de brandstoffles waarin je alle gangbare brandstoffen kunt stoppen kun je hem hiermee ook gebruiken in combinatie met de schroef gasflesjes. Ideaal, 1 soort brandstof meer. In de winter kun je de gasfles op de kop zetten (zie foto), dan bevriest het gas minder snel. Maar wat ik nog het grootste voordeel vind: mocht het pompje onverwacht kapot gaan (het blijven bewegende delen) dan kun je ergens een gasflesje regelen en meteen weer verder.
Het schijnt dat deze branders wel het beste branden op wasbenzine, ze zijn dan het beste te regelen.

Verder hoef je bij deze brander, net zoals bij de Nova, geen sproeiers te verwisselen als je een andere brandstof gebruikt. Scheelt weer sleutelen onderweg met het risico van kapotmaken/kwijtraken van cruciale onderdelen.
De hoogteregeling zit in tegenstelling tot bij de Nova+ wel gewoon vast aan de brander zelf, waar je bij de Nova+ de brandstofleiding als verstelknop gebruikt. Beide systemen hebben voor- en nadelen.

Ik heb hem pas net binnen dus kan nog geen echte praktijkervaring delen, buiten dat het er allemaal erg degelijk uitziet en dat hij inderdaad niet bepaald stil is @Ray.
De brandstofflessen heb je trouwens in 0,4l, 0,6l, 1l en 1,5l inhoud (en in het groen of zwart). Houd er bij aanschaf rekening mee dat hiervan nog +- 150ml, tot 350ml bij de grootste, inhoud af gaat voor de luchtbel (zodat de brandstof uit kan zetten) en pompje. De flesjes zijn niet zo duur dus ik heb een paar verschillende, dan kan ik gewoon uitproberen hoe lang ik met welke fles vooruit kan.

680042_1.jpg


Soto Amicus
Verder is de Soto Amicus met igniter (waar @Floesh het hierboven over heeft) onderweg. Heb hem nog niet binnen maar wel al in het echt gezien. Het ziet er uit als een ideaal licht brandertje, goede bouwkwaliteit, en gaat mijn campingaz prikblik brander vervangen. Hopelijk schiet de post wat op, dan kan ik deze ook testen op de SC.
 
F

frans81

Gast
Leuk topic, zoveel mensen zoveel voorkeuren :)

Naar aanleiding van jullie reacties en info heb ik 2 branders bijgekocht.

Optimus Polaris Optifuel link: https://www.optimusstoves.com/us/us/8-8019229-polaris-optifuel
Bekijk bijlage 15695
Zoals ik al aangaf was mijn interesse voor een multifuel brander gewekt. Ik heb er veel over gelezen en aanvankelijk stond de Optimus Nova+ (gezien bij @Jasje en @FKAGB) mij aan. Enkel de "niet standaard" bajonetsluiting welke ze gebruiken stond mij wat tegen, ik houd van standaard onderdelen. Dus nog verder gezocht en gekeken en zo kwam ik uiteindelijk uit bij de Optimus Polaris Optifuel.

Deze maakt gebruik van de standaard schroefaansluitingen. Naast de brandstoffles waarin je alle gangbare brandstoffen kunt stoppen kun je hem hiermee ook gebruiken in combinatie met de schroef gasflesjes. Ideaal, 1 soort brandstof meer. In de winter kun je de gasfles op de kop zetten (zie foto), dan bevriest het gas minder snel. Maar wat ik nog het grootste voordeel vind: mocht het pompje onverwacht kapot gaan (het blijven bewegende delen) dan kun je ergens een gasflesje regelen en meteen weer verder.
Het schijnt dat deze branders wel het beste branden op wasbenzine, ze zijn dan het beste te regelen.

Verder hoef je bij deze brander, net zoals bij de Nova, geen sproeiers te verwisselen als je een andere brandstof gebruikt. Scheelt weer sleutelen onderweg met het risico van kapotmaken/kwijtraken van cruciale onderdelen.
De hoogteregeling zit in tegenstelling tot bij de Nova+ wel gewoon vast aan de brander zelf, waar je bij de Nova+ de brandstofleiding als verstelknop gebruikt. Beide systemen hebben voor- en nadelen.

Ik heb hem pas net binnen dus kan nog geen echte praktijkervaring delen, buiten dat het er allemaal erg degelijk uitziet en dat hij inderdaad niet bepaald stil is @Ray.
De brandstofflessen heb je trouwens in 0,4l, 0,6l, 1l en 1,5l inhoud (en in het groen of zwart). Houd er bij aanschaf rekening mee dat hiervan nog +- 150ml, tot 350ml bij de grootste, inhoud af gaat voor de luchtbel (zodat de brandstof uit kan zetten) en pompje. De flesjes zijn niet zo duur dus ik heb een paar verschillende, dan kan ik gewoon uitproberen hoe lang ik met welke fles vooruit kan.

Bekijk bijlage 15696


Soto Amicus
Verder is de Soto Amicus met igniter (waar @Floesh het hierboven over heeft) onderweg. Heb hem nog niet binnen maar wel al in het echt gezien. Het ziet er uit als een ideaal licht brandertje, goede bouwkwaliteit, en gaat mijn campingaz prikblik brander vervangen. Hopelijk schiet de post wat op, dan kan ik deze ook testen op de SC.

Voor mensen die geregeld Hiken/ SC bezoekjes Wildkamperen / Kamperen is dit mooi spul . En iets goeds is noodzaak . Maar ik kan niet wennen aan die verkoop bedragen.



Succes met de mooie branders @Pignonwiel
 

Ray

SHTF Expert
@Pignonwiel Optimus is kwaliteit, daar ga je plezier van hebben. Ook wel lekker om een beetje power onder de kookpot te hebben, hoef je ook niet bij het minste briesje meteen met windschermpjes te gaan kloten.
Wasbenzine is idd de brandstof bij uitstek, schoon, betaalbaar, goed regelbaar en op grote hoogtes zelfs te prefereren boven Coleman fuel (als ik oppad mag geloven).

Ik meen dat voor de Optimus types ook 'silencers' op de markt zijn, erg duur (zo 50 euro), mocht de herrie toch gaan vervelen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Als brander de Petromax FB1 Firebox, iets van 1.5kg maar zeer stabiel.
De kleinere formaten heb ik ook een, maar zet je daar iets meer op als een beker, dan wordt hij instabiel.
Kan op Esbit , Spiritusbrander, Alcoholbrander (visblik-watten-stroh rum), Hout.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Hier mij verzameling:

Allereerst voor in m'n BOB, uitgangspunt is puur en alleen voor het koken van water.

BRS 2000 ultralight gasbrander (ja die van Ali), uitvoerig getest en werkt prima, wel met gebruik van een windschermpje.

BRS 2000.jpg

Als backup de Bushbox Ultralight stove, klein maar fijn.

Bushbox ultralight.jpg

Als derde BOB optie is gewoon een open vuur, maar dat zal niet vaak mogelijk zijn.

Voor kamperen/meetings gebruik ik het Trangia Systeem met gasbrander, werkt fantastisch, geen last van wind.
Deze set is natuurlijk te gebruiken met een Trangia Alcohol brander en een Trangia Gel brander, werkt ook fantastisch.

Trangia systeem.jpg
Trangia Alcohol brander.jpg
Trangia gelbrander.jpg

Zie bericht #2
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Bericht #2

Eerst had ik in m'n BOB de Solo Stove met een extra Trangia Alcohol brander (zie review), werkt ook perfect maar iets te zwaar (heb ik nog steeds, wil ik niet weg doen)

Review #1:
https://www.preppers-shelter.nl/for...ve-lite-pot-900-trangia-alcohol-brander.1576/

Review #2:
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/review-2-solo-stove-lite-pot-900-houtbrander.1577/


Solo stove.jpeg

Als extra backup had ik een Esbit stove, hoef ik niets over te zeggen, denk ik (zit nu in m'n GHB)

Esbit.jpg

Voor thuis heb ik extra een Envirovit Coox G-3300 rocket stove (nog nieuw in doos)
Hier heb ik hout voor in de schuur liggen, alleen nog nooit getest.

Envirovit COOX G-3300.jpg

Brandstof

Voor gas gebruik ik Primus blikjes, voordeel is dat Primus hier verschillende samenstellingen voor heeft die geschikt zijn voor variërende buitentemperatuur.

Zie schema:

Primus schema.jpg

Het Rode blikje is dus het meest geschikt voor in Nederland/Belgie, ik heb ook de groene voor als het extreem warm is.

Alcohol voor Trangia brander, deze heb ik getest en bevalt prima, weinig roetvorming (zie review)

Review:
https://www.preppers-shelter.nl/for...it-spiritus-voor-de-trangia-e-a-brander.2917/

Trangia Spiritus.jpg
Zie bericht #3
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Bericht # 3

Als laatste voor de Trangia Gel brander Fire Dragon Gel (is ook als handreiniger te gebruiken)
Ook ideaal voor het aanmaken van een kampvuur/barbecue

Firedragon Gel.jpg


Het enige wat ik nog in mijn verzameling zou willen hebben is een Multi Fuel brander, maar dit heeft nog geen prioriteit.
 
Camping gas prik blikje als 35 jaar :) toen modern en klein voor onderweg wat thee en koffie.
Nog een BAT petroleum brander de lawaaiige.
MSR multifuel voor trektochten.
Een pit wasketel brander.
En nog een esbit brandertje ")
 

Marcov

Prepper goeroe
Voor mensen die geregeld Hiken/ SC bezoekjes Wildkamperen / Kamperen is dit mooi spul . En iets goeds is noodzaak . Maar ik kan niet wennen aan die verkoop bedragen.



Succes met de mooie branders @Pignonwiel
Wat is duur? Ik heb oa. een MSR Whisperlite International. Die heb ik ooit in guldens betaald. Laat het 200 gulden geweest zijn, dan heeft die brander me ongeveer 3 euro per jaar gekost.
Ik heb er 1 reparatie aan gehad, de pomp, die zei na ruim 20 jaar, barst. Ik heb hem vervangen, nieuw model maar past gewoon, maar had niet eens nodig geweest. zat wel een scheurtje in maar lekte niet.
het spul moet gewoon in orde zijn en met benzine geen risico. Dus ja, een fijne brander, probleemloos en wat is duur?

EDIT: ik heb hem, als het goed is, ruim 25 jaar.
 
Bovenaan