• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

welke conserven

Flos

SHTF Expert
Ik vraag mij af welke conserven jullie het meest gebruiken en waarom.
Bij mij valt het op dat wij nogal veel blikjes met champignons gebruiken.
Waarom?
Omdat ik nog niet de kunde heb die zelf te gaan kweken of die gaan zoeken in en rond het bos.
Ook wordt er hier min. 2 blikken soep gegeten per week .
Waarom?
Ik maak bijna elke week verse soep toch zeker in de winter . Maar die grote pot is na 3 dagen leeg en aangezien wij graag soep eten wordt er wel eens een blik aan gesproken.
Nu vraag ik mij af hoe het bij jullie is.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik ben geen fan van blik. Ik vind het zo jammer dat je daarmee zoveel afval veroorzaakt.Dus waar ik kan, mijd ik blik. Verder moet ik eerlijk zeggen,als soepmens, dat ik soepen uit de winkel zelden lekker vindt. Dat krijg je ervan als je wekelijks zelf soep maakt.
Ik zal dus vooral gaan voor wecken en drogen. Gedroogde champignons zijn prima te verwerken.
Soepen wecken kan ook prima, al doe ik nooit soep met vlees wecken. Zeker als je grote pannen soepmaakt is een of twee potten wecken daarvan wel te doen. Zo spaar je langzaam een voorraadje geweckte soepen op.
 

Ray

SHTF Expert
Relatief weinig dingen gebruik ik uit glazen pot en blik. Nu mag ik ook graag buiten het seizoen asperges eten, dus daar heb ik altijd een klein voorraadje van staan. Tuinboontjes idem en voor de prep aardappeltjes achter glas, boerenkool maar dat is niet veel.
Verder vooral veel vis in blik, augurken, olijven, zongedroogde tomaatjes, kappertjes en wat gemaksvoer, zoals bv ook soep, rundergoulash en diverse eintopfen uit Duitsland.

Champignons haal ik altijd vers, veel lekkerder dan uit een blikje/potje.
 

EddyCorleone

Survivor
Ik conserveer me helemaal de *#&@%€.

Groenten en fruit die ik voor een prikkie bij de Turk haal maak ik in. Althans wat overblijft na het normale koken.

Gewoon voor de lekker, experimenteel en voor een magere maand / jaar.

Kool, bonen, komkommers, courgettes, wortel, paddenstoelen, bloemkool, broccoli, appels, dadels, perzikken, nagenoeg alles wat ze te koop hebben voor een euro per grote zak.

Van de groentes bewaar het 'afval' in de vriezer naast de kippen ruggengraatjes zodat ik daar later weer Bouillon van kan trekken en dat kan gebruiken voor het maken van soep en/of zo inmaak.


Er gaat een hoop tijd inzitten maar ik heb er plezier in om te doen. :)
 
Bovenaan