• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke handbijl

Roomboter

Elementary prepper
Wat is een goede handbijl volgens jullie? Als ik een woodstove zou willen vullen met kleine stukjes hout? Of kan ik dan beter iets anders kiezen?
 

Roel

Mankinds only hope
Als je alleen klein hout maakt zou ik er niet teveel aan uitgeven, in de 5 eurobak van de bouwmarkt is zoiets meestal wel te vinden.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Wat is een goede handbijl volgens jullie? Als ik een woodstove zou willen vullen met kleine stukjes hout? Of kan ik dan beter iets anders kiezen?

Voor een woodstove zal je hoofdzakelijk met sprokkelhout werken, dat hoef je ook niet te batonneren, ik zou je eerder een goede zaag adviseren zoals een Silky Gomboy 210/240 of een Bacho Laplander.

Het werken met een bijl vereist ook meer handigheid en veiligheid.
 

Roomboter

Elementary prepper
Voor een woodstove zal je hoofdzakelijk met sprokkelhout werken, dat hoef je ook niet te batonneren, ik zou je eerder een goede zaag adviseren zoals een Silky Gomboy 210/240 of een Bacho Laplander.

Het werken met een bijl vereist ook meer handigheid en veiligheid.

Dat is wel een heel mooi ding van Silky.
 

Roomboter

Elementary prepper
Fijn dat iemand de moeite neemt om te reageren met goede adviezen als je een topic start. Dank aan allen en ik ga nog ff door met vragen als het mag.
 

Jasje

Prepper goeroe
Laat ook eens je blik vallen op de Fiskars x5 handbijl. Ik draag 'm soms gewoon aan mijn riem zonder er hinder van te hebben
Review op vorig forum.
vrijetijdsbijl.jpg
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Maar als ik nu van een openhaard hout stukjes eraf wil halen? Wat is dan een goede optie?

Een goed mes (full tang) is ook geschikt om te batonneren.

Een goedkope bijl zoals de Fiskars X5 of de X7 werkt prima.

En als je een echte bijl wil hebben ga dan voor een Granfors Bruks of een Wetterlings, maar dan ben je zo €. 100,00 kwijt.

Ik heb zelf een Fiskars X5 en een Granfors Bruks Small Forrest Ax.

Wel goed zoeken op het net, kan je zo maar een paar tientjes schelen.
 

Niels

Mankinds only hope
Als het alleen maar is voor in het bos wat voor een klein vuurtje te klovan op een plek waar je lopend naartoe wil, dan kan je ook een groot swaar mes nemen.
Ik heb er onlangs ook 1 gekocht (Schrade SCHF 52) waarmee je kan batonnen.
Een Fiskars X5 heb ik ook, maar deze is gewoon te kort om een fijne bijl te zijn. Werkt wel hoor, maar te kort.
Een X7 heb ik nooit in de handen gehad, maar schijnt bijna het zelfde te zijn, alleen langer (dus beter).
Over zaagjes... Ik heb een Silky Super Acel 210 of zo iets, met een grof zaagblad. Dat werkt echt als een tierelier.
Een aantal mensen hier op het forum heeft me er mee zien zagen, en zat dit beamen.

Een X5 kan prima voor wat jij wil.... maar ik vind zo'n X5 net jammer voor wat die kost.
Ik zou voor de X7 gaan, of nog een totaal andere bijl, zodat je met je investering ook nog meer kunt doen.
Kijk >>>DIT<<< filmpje eens vanaf 8:30 min.

Voor zo'n stove zou ik haast geen bijl mee willen slepen.
Zelf heb ik dus ook dat mes gekocht om de X5 thuis te kunnen laten.
De X5 zal ik nog wel meenemen als er een wat groter vuurtje gemaakt (moet) worden, maar het MOET dus niet. Scheelt redelijk wat gewicht.
 

Flos

SHTF Expert
Koop een gewoon bijltje zonder al te veel fikfak aan met een normale steel dat aan jou rugzak kan. Zorg dat het scherp is . Oefen thuis eens met een stukje plank eer je aan hout uit het bos begint.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Mensen die een bijl van de bouwmarkt aanraden krijg ik altijd een beetje de kriebels van.

Als prepper zijnde wil je kunnen vertrouwen op je gereedschap en zo'n pisbakken staal bijl van de bouwmarkt gaat je in de steek laten zodra je die het meeste nodig hebt en geen nieuwe kunt ophalen.

@Roomboter ik heb een flinke verzameling aan de muur hangen en mag mijzelf dan ook wel de bijlengek van het forum noemen tenzij er nog zo'n malloot nog niet uit de kast gekomen is.

Een van de meest multifunctionele bijlen is de Gransfors Bruks Small forest axe. Geschikt voor de openhaard houtjes maar ook voor kampeer dingetjes tot aan kleine boompjes. Als ik een bijl zou moeten kiezen word het die. Verder zijn de bijlen van fiskars ook wel oke (iets minder staal en niet meer te repareren mocht de steel breken). maar let erop dat je een fiskars uit finland of omstreken krijgt en niet china. Die uit china willen het nog wel eens zomaar begeven.

mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag. PM ook welkom.
 

Up North

Elementary prepper
Hallo Roomboter,

Heb je inmiddels een keuze gemaakt? Ben wel benieuwd.

Als je reeds gekloofd haardhout verder wilt verwerken tot aanmaakhoutjes, kan dat met een kleine handbijl (kop van ca 400 gr.) of een redelijk groot/zwaar mes en een dikke tak. Wat is een goede handbijl? Elk gerenommeerd merk van kwaliteitsstaal. Je wilt niet weten hoe gevaarlijk het is om splinters staal om je oren te krijgen. Koop of gebruik datgene waarvoor het bedoeld is.
De vochtigheidsgraad van het hout, soort boom en hardheid stellen verschillende eisen aan je materiaal. Een zak hout van de benzinepomp klein maken is iets anders dan in de wildernis hout verwerken. Voor het eerste heb je geen zware tools nodig. En het werkt een stuk veiliger (als je het hout dat je wilt kloven tenminste niet vastpakt met je andere hand ;-)
 
F

forumlid 1447

Gast
Even nieuw leven inblazen.
@Myronprps ben het helemaal met je eens, wie een kassabak bijl aanprijst weet niet hoe een echte bijl aanvoelt.
Als je een goed bijl vasthoud, ben je als een smid, elke klap is raak en missen is de fout van de gebruiker.
Balans in een goed bijl, is een godsgeschenk voor de liefhebber.
Kunststof stelen geven mij blaren, en bij missen, gevaarlijke splinters. (iedereen moet kunnen kappen)
Wat is voor jullie een top bijl?
En waar kopen?
Heb nl 5 bijlen waarvan 2 toppers, kopen zonder vasthouden, zwieren en gewicht aanvoelen is geen optie.
Heb zelf al op vele plaatsen gekeken maar wil toch op zoek naar perfectie.
Ben benieuwd.
 

Roel

Mankinds only hope
Tjonge jonge wat een drukte.... Je wilt een stuk hout in stukkies slaan... met een stuk staal wat vele malen sterker is en scherp...
We hebben het over iemand die een woodstove wil vullen met kleine stukkies hout.
Dan heb je geen Wetterling/Granfors/Husqvarna/ whatever nodig. Scherp randje is wat je nodig hebt.
Veel te duur voor wat er mee moet worden gedaan.
Ow ja, kassabak...wel leuk gevonden trouwens...:)
 
F

frans81

Gast
Even nieuw leven inblazen.
@Myronprps ben het helemaal met je eens, wie een kassabak bijl aanprijst weet niet hoe een echte bijl aanvoelt.
Als je een goed bijl vasthoud, ben je als een smid, elke klap is raak en missen is de fout van de gebruiker.
Balans in een goed bijl, is een godsgeschenk voor de liefhebber.
Kunststof stelen geven mij blaren, en bij missen, gevaarlijke splinters. (iedereen moet kunnen kappen)
Wat is voor jullie een top bijl?
En waar kopen?
Heb nl 5 bijlen waarvan 2 toppers, kopen zonder vasthouden, zwieren en gewicht aanvoelen is geen optie.
Heb zelf al op vele plaatsen gekeken maar wil toch op zoek naar perfectie.
Ben benieuwd.

Perfectie is iets persoonlijks en vaak komt het streven ernaar pas na vele bijl ervaringen .
Ervaringen oa uit de beroepswereld .
Het bijna dagelijks ermee moeten werken .
Er is genoeg goedkoper spul dat de zogenaamde perfectie benaderd ( info verstrekt door goede verkoper die koper nog als goud kwijt wordt ;)
Vooral wanneer leken / beginners op zoek gaan naar een DURE Bijl . De gulden middeklasse is er ook nog .
Rotzooi is er idd ook .
Maar zoals @Roel al aangeeft !
in de " Tjonge tjonge wat een drukte " reactie daar ga ik toch wel in mee .
Misschien dat wanneer je een goedkope bijl eens een nieuwe Slijp beurt geeft haha het al veel beter gaat ?!
 
Bovenaan