• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke jas wanneer op de vlucht , noodgedwongen op pad .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk , misschien meerdere verassende meningen omtrent de aanschaf van een bepaald model / type jas wanneer je echt er van tussen moet .
En misschien zelfs een grote afstand .
Dit in combo met een BOB ( je) .

Hoofdredenen om aan dit Topic te beginnen is dat ik struikel over de jassen .
Als een magneet lijken ze mij aan te trekken .

Ik hou van degelijk , en jassen een bepaald jaargetijde dienende . Iets het juiste kunnen pakken ,voor dat moment .

Poeh , dat zijn inmiddels veel jassen geworden .

Mijn voorkeur gaat nu naar iets met veel zakken , licht , geruisloos , sterk , ventilerend , ademend , sneldrogend :rolleyes: Eigenlijk zo doordacht mogelijk en te benutten het hele jaar door .

Maar ook niet TE opvallend en toch een vorm van kunnen opgaan in je omgeving .

Mijn keuze wordt waarschijnlijk een Smock type jas . Of ( Barbour ) Waxjas . Maar Smock jassen die zijn er zoveel :oops: En ik ben er nog niet uit .

En ik wil het eventueel gaan verven in juiste , wat heet juiste kleur :confused: .

Ook even uitproberen met wat bevalt .
Zo kun je misschien van 15 naar 3 jassen :eek: ;)

Dat ik een jas met veel zakken wil is vooral gerelateerd aan het feit dat je misschien een BOB ( tijdelijk ) moet achterlaten of toch iets meer op de man wil dragen . Niet in een tas . Even gemakkelijk wil bereiken en blindelings direct kunt pakken . Om onderweg nuttige kleinere vergaarde spullen vlug weg te stoppen .

Vele Militairen heb zo ook al vaak hun complete rugzak met inhoud moeten achterlaten . Noodgedwongen daar een heuse BOB je flink ophoud in sommige situaties en gebieden .

Wat zie jij als de ultieme allround jas en in wat voor print .

Wat beveel je aan , wat bevalt je nu al en zou je direct aantrekken in combo ( meerlaags? ) met die jas , en wanneer je echt ( vlug ) uit de voeten moet ;)

Vandaag heeft mijn Vrouw mij effe iets bijgebracht :hug: En dat is dat ze haar eigen jas niet meer kan vinden aan de kapstok en dat het Hang gedeelte in de kast volgestouwd zit met dikke Donsjassen en verdere degelijke modellen .
Dat ze in de Kelderkast niets meer ziet omdat Jassen het licht tegenhouden .

Ik ga dus ruimen . Vele dikke winterjassen gaan sowieso in dozen naar de zolder .

Ze heeft namelijk gelijk !

Dus alleen gerelateerd aan " ik moet uit de voeten en ik trek ( dit handige nuttige ) jasje aan !
 
F

frans81

Gast
Een zelf gemoderniseerde / veranderde Jas ?

Foto's , een Link en vooral waarom jij dat vind .
Een jas moet zijn nut ook bewijzen of al bewezen hebben .
 

Robert

Diehard Prepper
Voor mij ook een smock jas. Ik heb hem klaar hangen als bob-jas. Compleet met mora, waterfilter, touw, vuur, zeiltje, etc etc.
 
F

frans81

Gast
Voor mij ook een smock jas. Ik heb hem klaar hangen als bob-jas. Compleet met mora, waterfilter, touw, vuur, zeiltje, etc etc.

Er zijn twee jassen die mij kietelen omtrent ontwerp en al bewezen nut .

Mijn Barbour Beaufort en het type Smock in een nog niet te weten type .

Wel wil ik geen Woodland versie als het een Smock word . Misschien een Desert type en dan een ?verfje ( zijn goedkoper in aanschaf Camo jassen ) of een effen type .

Ik ben bang dat wanneer ik een Woodland type ga verven dat het te donker wordt . Heb er ook geen ervaring mee .
Van donker naar een te bevallen lichtere lijkt mij moeilijker dan van licht naar iets donkerder .

Weer een obstakel / uitdaging , Verven !
 

Sieb

Survivor
Ahankelijk van de weersomstandigheden, maar ik denk ook met jassen, graag in lagen. Dun jack om in te lopen en tijdens een stop een wind en waterdicht jack, dat je naar behoefte kunt gebruiken.
 
F

frans81

Gast
Ahankelijk van de weersomstandigheden, maar ik denk ook met jassen, graag in lagen. Dun jack om in te lopen en tijdens een stop een wind en waterdicht jack, dat je naar behoefte kunt gebruiken.

Laagjes zie ik ook wel zitten . Ben ik ook van plan . Ik heb of een zeer lichte dunne Gore Tex binnenvoering . Daar ga ik een rits inzetten . Die kan ik dan eventueel bij een zeer natte periode als onderlaag gebruiken .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag net dat ze bij de dump company ook hele mooie hebben in het olijf en in het zwart.http://www.dumpcompany.com/nl/jassen-leger-parka/commando-smock-jas-olive/a-1995-114
Vraag me af of die nieuw zijn.
@Sieb > doe ik doorgaans ook zomer(regen)jasje met veel ritsen en 's winters een grijze dikke jas met veel ritsen en desgewenst nog een vest er onder. (met veel ritsen, haha)

Dat oogt mooi dat jasje !
Vermoedelijk SAS gerelateerde Sniper Smockjas . Niet duur !
Er zitten allemaal lussen op de jas , dit is voor vegetatie tussen te steken .
Gebied gerelateerde vegetatie benutten om op te gaan in die omgeving .

Heeft niets met Molle te doen . Weer een dump die niet weet waar ze over praten haha .
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb de Pinewood Lapland Extreme:
pinewood-lappland-extreme-jacket.jpg

Dat is mijn door de bos spring en huppel jasje bij uitstek op dit moment.
Erg praktisch qua zakken, draagt fijn, is niet dik, maar heb het er nooit koud in omdat ik meestal een dik vest ofzo er onder aan heb.

Hij is "in principe" waterafstotend als je hem wast met nixwax wat dan wel weer heel duur is.
Ik denk dat mijne niet helemaal meer aan die specificaties voldoet omdat hij de vorige keer door de Ariël onder handen is genomen :D.

Maar ik ben er serieus wel over te spreken. Zit ook een capuchon op, en als je eer rugzak op hebt zit deze niet in de weg.

Hij blijkt nu in de aanbieding te zijn, en als ik zie wat hij nu kost zou ik zeggen, het geld zeker waard.

>Linkje naar de aanbieding op de site van BushCraftShop<.
 

Flos

SHTF Expert
Ook ik heb een massa aan jassen. In een van mijn prepper hokjes had ik een kleerhanger gemaakt van een bezem steel maar die begaf het na een tijd. Nu is het een stalen waterleiding pijp. Van 1/2" .
Dat de jassen zwaar zijn komt omdat er ook van alles in steekt dus grijpens klaar.
Ook heb ik een probleem met jassen dragen. Mijn Vlaamse buik zit nogal dikwijls in de weg waardoor ik steeds een hele grote maat moet nemen. En omdat vele van mijn jassen groen zijn lijkt ik zitten nogal sterk op een glasbol.
Ook zijn veel jassen van mij voorzien van munitie bergplaatsen wat dan weer zeer opvallend is als je daar mee in het dorp of stad mee gaan wandelen zeker als ze zichtbaar zijn .
 

Larik

Diehard Prepper
Ik heb een Ayacucho softshell jas.
Donkergroen maar lijkt mij meer donkergrijs.
Gekocht vanwege het waterafstotende, capuchon, prijs en kleur. Ik hoef er niet als een bushcrafter of halve militair uit te zien.

Ik heb zo een jas gehad, van highlander, die beviel al prima alleen had geen capuchon, dat miste ik eigenlijk niet maar voor shtf situaties wilde ik dat eigenlijk wel hebben.

Ik heb nog een Lidl hardloopshirt en Scapino fleece vest en ski onderlaag erbij voor in de koude periodes.
 

Candyman

Diehard Prepper
Schijnbaar zijn er ook jassen op de markt met carbon technologie.
Die houden je lichaam droog ook al in extreme omstandigheden schijnbaar.
Het merk SIXS is daar mee bezig.
Zou dat wat zijn?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Met welke ( Smock ) jas ga ik mee beginnen te testen oa een nieuwe tintje .

Met een type jas dat ik al eens eerder gehad heb ( zie link ) Maar in XLarge ( is Xxlarge in uitvoering .
Dus veel te groot .

Na lang geduld hebben eindelijk via een ruil deze experimentele Sniper Smock in Desert Camo weer in bezit .
En nu in het zeldzame L maatje .
Ik vind dit type goed doordacht en derhalve mooi van opbouw .
Borstzakken zijn zelfs via tweekanten te openen .
Ook via verticale rits .
De Canadese knopen hoeven derhalve niet geopend te worden .
Het fijne ook van dit model is dat zakken op de armen geen lastige Velcro sluiting hebben maar degelijke OPTI zippers .
De grote zak op onderzijde rug is 1 geheel of te splitsen in twee afzonderlijke ruime pouches . Dit middels degelijke Velcro .
Verder is er op de juiste plekken Pertex ingenaaid om water buiten te houden . Twee weg zippers onder de oksels met daarachter vliegengaas . Dit om ventilatie mogelijk te maken en insecten buiten .
In de mouwen zeer mooie goed sluitende en verstelbare ( met Drawstring ) windvangers . Ook hier kunnen dan geen kruipsels naar binnen .

Jas is gemaakt van 48 / 48 / 4 Katoen / Polyester / Nylon Rip Stop .
Ook zitten er in de Ellebogen en Schouders de vaak niet aanwezige beschermings pads ( Wapenaanslag bescherming ) .
Ook vele vegetatie lussen aanwezig op de juiste plekken . Hierin kun je dus Gras , takken enz steken voor camouflage .
Rete handig bij beheerst terrein oversteken en je wil net dat iets extra .

Het moet dus een soort van Vluchtjas worden met al het hoognodige . Dit in combo met een BOB.

Ik splits dus de mee te nemen gear in twee lagen .
Mocht ik noodgedwongen een BOB moeten achterlaten dan heb ik een optimaal gevulde jas .

Enigste nadeel voorlopig is de kleur .

Jas is ongebruikt en een 2008 productie .

Bij slechts enkele Dumps nog te koop en in XLarge .
Dus geschikt voor iemand met XXLARGE .

Ik heb deze jas geruild tegen een M90 Slaapzak .

Even een paar foto's van gevulde jas . Volgestouwd met plastic en papier haha .
Spec's en opbouw van de jas . Wel heeft deze van mij nog wat extra andere mogelijkheden .

  • 48/48/4 ripstop stof
  • Extra sterk door dubbele kapnaden
  • Extreme ademend en water afstotend
  • Volledig voorgevormd
  • Hoofdrits met dubbele loper
  • Storm flap met grote knopen
  • Verstelbaar taille en onder koord
  • 1000 Denier elleboog versteviging met pocket voor foam
  • Ventilatieopeningen onder de oksels
  • Verstelbare mouwafsluiting
  • Epaulet op de borst voor rangonderscheidingstekens
  • Grote box zakken
  • Bovenkant van de zak vouwt met de klep mee voor 100% afsluiting
  • Grote document zakken op de borst
  • Boxzakken op de heup
  • Jachtzak op de achterzijde
  • Jachtzak binnen in de achterzijde
  • Pennenzakjes
  • 1000 denier Cordura pad als wapenaanslag
  • Extra lussen voor camouflage
  • Capuchon met vormbare versteviging
  • Verstelbare capuchon
  • Lichtgewicht capuchon voering met ingebouwd gelaatsnet
  • De kleding is wat ruimer gesneden voor bewegingsvrijheid en compatibel met body armour opties

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/smock-jassen-van-de-carboot-sale.2812/

20190309_151151.jpg 20190309_151245.jpg 20190309_151251.jpg 20190309_151441.jpg 20190309_151530.jpg
 
F

frans81

Gast
Enkele pouches . In alle zakken zitten extra D ringen en Elastiek . Dit om inhoud te zekeren .

20190309_145148.jpg 20190309_145356.jpg 20190309_145011.jpg 20190309_151340.jpg 20190309_151321.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
Er hangt naast de paardenstal altijd een soort van militaire parka met een uitneembare fleecevoering er in.
Bilaminaatspul, dus waterdicht en ademend. Die gaat dus mee....
 
F

frans81

Gast
Er hangt naast de paardenstal altijd een soort van militaire parka met een uitneembare fleecevoering er in.
Bilaminaatspul, dus waterdicht en ademend. Die gaat dus mee....

De drielaags woodland Parka ( Parka , Goretex voering en bontje ) vind ik een onding . Ook de met drukkers voorziene zakken sluiten bijna niet en je raakt zo dingen kwijt .
Is mij al overkomen !

Ik weet niet of je dat type hebt ? Maar voor mij valt ie af . Dit ook omdat ik geen twee buitenjassen kan / wil meenemen . En wat meer opbergvakken op ook andere plekken vind ik ideaal .
In de Jachtzak aan binnenzijde of buitenzijde kan je mooi een Tarp kwijt .
Ik denk dat er ook maar een hele kleine groep is die zich kan vinden in waarom ik nou net voor zoiets ga als een Smockjas of Barbour Beaufort jas .

En natuurlijk haha ik vind sommige defensie uitrustingsstukken wel spannend om fictief mee te Preppen . Het hoofd is al veel verder dan sommige gebeurtenissen waarvoor wij Preppen. Maar eens slaat er iets toe , maar wat en of je dan de juiste middelen hebt is de vraag !

Het kan alle kanten op !
 
F

frans81

Gast
Ook ik heb een massa aan jassen. In een van mijn prepper hokjes had ik een kleerhanger gemaakt van een bezem steel maar die begaf het na een tijd. Nu is het een stalen waterleiding pijp. Van 1/2" .
Dat de jassen zwaar zijn komt omdat er ook van alles in steekt dus grijpens klaar.
Ook heb ik een probleem met jassen dragen. Mijn Vlaamse buik zit nogal dikwijls in de weg waardoor ik steeds een hele grote maat moet nemen. En omdat vele van mijn jassen groen zijn lijkt ik zitten nogal sterk op een glasbol.
Ook zijn veel jassen van mij voorzien van munitie bergplaatsen wat dan weer zeer opvallend is als je daar mee in het dorp of stad mee gaan wandelen zeker als ze zichtbaar zijn .

Net als bij jou is er bij mij ook een vorm van jassen ophang systeem ingestort .
Kon gewicht niet meer dragen . 26 jassen hingen er toen aan . Nu staat dat ding op zolder met nog 5 jassen . En daar komen er weer bij . Ik zal iets stevigere moeten maken .
Mijn Vrouw wil die jassen uit de kasten .
Tja ik draag ze toch niet !

Jassen / Tassen / Schoeisel enz enz
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijken mij heerlijke jassen hoor die smockjassen. Was altijd wel wat jaloers op gasten die hem wel hadden, maar te gierig eentje te kopen.
Droeg zelf de gevechtsjas, in de winter met bilaminaat voering. De winter bont voering droeg ik nooit. Ook een heerlijke jas en goed geprijsd, mocht camo geen probleem zijn.
https://www.militarycollectibles4u....ter-en-regenvoering-origineel-meerdere-maten/

Dat zijn nou juist die parka modellen waar ik niet mee overweg kan .
Grootste minpunt de wijze waarop de zakken sluiten .
Tamelijk soepele drukkers .
Ik ben al verscheidene keren spullen verloren .
Op zich wel fijne jassen maar ook een gedoe met die drie lagen die geknoopt moeten worden .

Wel heb ik die Gore Tex voering bewaard . Daar zet ik een rits in en maak de boordjes verstelbaar met Velcro strap .
Lekker licht en bij een stortregen houd het de nattigheid van je onderliggende lagen en lichaam .
Kan dan onder ieder type jas wat ik wil behouden .

Edit

Ik kan ze vaak voor minder dan de helft aankopen !
 
Bovenaan