• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke vloeistof brander en kachel? (petroleum)

D

Deleted member 1696

Gast
Vraagje (newby)
Ik google me al een paar dagen suf en kom op de verkoopsites/forums er niet echt uit.

Ben niet een echte prepper maar wil wel een backup hebben omdat ik in een lage prioriteiten gebied woon.

Doel is dat ik maar één soort brandstof op voorraad hoef te hebben.

Ik overdenk om een Zibro/Qlima kachel te kopen. Als ik het goed begrijp kan deze (in geval van geen alternatief) ook op diesel branden. Dat is mooi, kan deze ook mee op vakantie in de diesel zonder electronica aangedreven auto. Als ik het goed begrijp kan de Zibro brandstof ook in de dieselauto gebruikt worden.
Nu ben ik een beetje klaar met de prikblikjes gasbrandertjes van kampinggazz. Als ze net eraan zitten wil het water nog wel een beetje vlot aan de kook komen maar dat is snel over.

Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een brander die “ook” op diesel kan branden.

Nu begrijp ik dat die Coleman branders dit weer niet kunnen?
Nu zou MSR dit weer wel kunnen maar dan heb je een losse bottle met een bouwpakket brandertje, is dit de enige?
De Coleman is wel mooi compact voor in de auto. Het hoeft voor mij niet lichtgewicht en klein te zijn.

Klopt dit nu, of kan het ook anders? Graag advies.

Cheers Rob
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ondertussen is de topictitel veranderd....waar nu petroleum staat,stond diesel.

Op Pad heeft een leerzame pagina met informatie over de verschillende soorten brandstof voor de multifuelbranders. http://www.oppad.nl/?uitrusting=welke-brandstof-voor-de-benzinebrander


Diesel

Diesel is een wat dikkere petroleumsoort. Overal waar auto’s rijden verkrijgbaar en soms (in een aantal Afrikaanse landen) zelfs de enige autobrandstof. Goedkoper en minder explosief dan autobenzine, maar verder combineert het alleen het slechtste van petroleum en autobenzine: niet vluchtig en daarom zeer lang voorverwarmen, plus veel (giftige) toevoegingen die allemaal vrijkomen tijdens het lange voorverwarmen van de brander. Je ademt dus giftige dampen in en tegelijkertijd hoopt het vuil zich op in je brandstofkanaal, waardoor je soms nog tijdens dezelfde kooksessie al moet gaan schoonmaken. Diesel is om al die redenen een buitengewoon slechte keus voor je multifuelbrander.

Dat het een slechte keus is lijkt me ook voor de Zibro gelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
J

J.J

Gast
Wat ook een smerige verbranding geeft is gebruikte frituurolie hier in de contenter ruimte staat 24Liter.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed ik had het wellicht anders moeten brengen.

Branden op petroleum.........:oops:

Als het op petroleum doet zou het in geval van nood ook op diesel moeten doen.
Voordeel is dat dat volgens mij in geval van... ook in de auto kan :rolleyes:

Helaas kan ik de topic-titel niet aanpassen.

Wel bijzonder dat hier wel aangegeven wordt dat het op petroleum kan branden. Op een andere site kon dit niet?!
http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-coleman-multifuel-stove-multifuelbrander-2013
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een multifuelbrander brand op meerdere soorten brandstof. Alleen op de een beter dan op de ander.

Er is ook nog de Primus Omnilite Ti brander

Dat het Zweedse Primus de laatste jaren mooie branders maakt, weten we wel. Maar met de OmniLite Ti hebben ze zichzelf overtroffen. De brander is geschikt voor alle soorten brandstof: gas, benzine, kerosine, petroleum, diesel etc.
primus-omnilite-ti.jpg

 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@MiniE

Als ik het zo lees wil je een petroliekachel kopen, welnu dan is de Zibro Kristal (zuivere petroleum) wel een goede keuze.
Ook de houdbaarheid van petroleum is veel langer dan benzine.
Vandaag nog 2 kachels met petroleum van 3 jaar erin getest en gaat prima.
Benzine is erg explosief, als je een plastic jerrycan met een paar druppels benzine erin in de zon laat liggen onstaat er van die druppels een explosief gas die door de dop los te draaien onsteekt en je je hand kunt verbranden. is mijn zoon overkomen. Dacht ook dat de jerrycan leeg was. In een gesloten ruimte blijft de benzine damp ook hangen.
Bij petroleum heb je geen verdamping gaat erg langzaam. Is ook minder explosief.
Ik durf wel een brandende lucifers in een bak petroleum te gooien, de lucifers zal gewoon doven.

Dus ik zeg petrolie, de zuivere en geurloze (bijna) van Zibro.

En wat betreft de oudere prikblikjes die minder goed werken als ze ouder worden wil het nog wel eens helpen om de blikjes flink te schudden.
 
D

Deleted member 1696

Gast
@MiniE ,

Welkom op het forum. Er is een zoekfunctie EN een topic dat helemaal over petroleum (<< link) gaat.
Misschien ook leuk om je voorstesteleln dat kan hier. (<<link)

Mooi draadje over olie, het wordt steeds duidelijker.

En-uh zoeken.....
Mijn vrouw zegt altijd;,, dat zoeken gaat je goed af, alleen om het te vinden heb je mij nodig!”
 
Bovenaan