• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke Zibro heb jij en wat zou je willen veranderen ?

F

frans81

Gast
Tja toch maar even een Topic waarin ik raad vraag omtrent aanschaf van een Zibro model kachel.
Dit op aanraden van andere mensen . Zibro versus Aladdin zal wel niet redelijk zijn haha .
Ben benieuwd of er ervaringen gedeeld kunnen worden en of er plus en min punten genoemd kunnen worden .
Dit passend bij een bepaald Model dat je in bezit hebt .

Foto's welkom ;)

Mocht iemand nog zoiets staan hebben en er vanaf willen dan sta ik er voor open .
Liefst in de vorm van een nette ruil .
Kachel moet wel veilig zijn ( Dit gerelateerd aan vooral een correcte Verbranding ) .
 

Amero

Survivor
Ik heb een kacheltje met exact dezelfde specificaties als de Zibro die er naast stond.( goedkoopste model) Maar wel 100 euro goedkoper. Er zit een hittebeveiliging op en een valbeveiliging. Heeft een elektrische starter. Hij kan of voluit aan, of uit. Ik zal morgen opzoeken welk model het is. (Maar ik wil er niet vanaf)
 

Highway

Last (wo)man standing
Wij hebben een oude Zibro Turbo RS 145 E - 1 liter/3 uur bij 3,4kw max

+...
kous
na verbrander
ventilator
gloeispiraal
reflectiespiegel met veel warmte straling
beveiliging voor koolmonoxide + temperatuur + brandstofnivo
omval/stoot beveiliging
kan de hele nacht doorbranden


- ...
zwaar: 14,5 kilo
slechte brandstof afsluiting voor transport
ventilator, gloeispiraal en beveiliging werken op stroom
niet om voedsel op te koken, opwarmen kan wel

zibroRS145E.jpg


Deze is al bijna 30 jaar bij ons en is nog lang niet versleten ... de 3e kous zit er in en hij krijgt de meest goedkope kerosine die er te krijgen is.
Sorry Frans, maar verkopen doe ik deze niet.. maar ik raad je wel zo eentje aan ;)
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb er een dat lijkt op die van @Highway plus een in reserve voor het juiste type moet ik naar mijn loods. Maar dat is op zijn vroegst voor morgen.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zijn al die simpele kachels hetzelfde, van het merk Zibro of een andere merken Japanners. Ja, Japan, want daar hebben ze geen gasnet en is tot op de dag van vandaag het petroleumkacheltje populair, itt tot hier. Vandaar ook die aardbeving/omval beveiliging, die op alle modellen zit.

Grootste verschil (even de Zibro Laser buiten beschouwing latend) is niet zozeer hun efficiëntie, degelijkheid, etc (die dingen zijn echt uit ontwikkeld), maar de breedte van de reflector.

Kacheltjes die breder zijn en dus een grotere reflector hebben, stralen meer warmte uit in één richting, dat kun je tot ruim drie a vier meter afstand van de kachel echt voelen. De smalle modellen stralen veel minder naar voren uit.

Zo'n goedkoop Foetsie bootkacheltje wat geen reflector heeft, of zo'n Valor, ik ben er minder dol op vanwege deze reden.

Voorbeelden van kachels met ongeveer dezelfde capaciteit:

Zonder reflector:
ZIbro-Heater.jpg


Voorbeeld smalle reflector:
zibro.jpg


Voorbeeld brede reflector en de kachel die ik het meeste gebruik:
67710.jpg
 

Highway

Last (wo)man standing
;) ja inderdaad is de reflector erg fijn! je zit er niet vlak naast dus de warmte zoekt jou op. Lekker in de tent of schuur.

En een flink vermogen is dan wel aan te raden, je kan altijd dimmen. Een laag vermogen kan bij diepe kou erg tegenvallen, vanaf 3kw zit je snel en lang warm.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb zo'n Foetsie waar @Ray niet erg warm voor loopt, ook wel terecht denk ik. Voordeel is weer dat je er op kunt koken of in ieder geval water warm maken / houden. Toch zou een DIY reflectortje wel te maken moeten zijn. In de winter kan ik met dat ding een flinke kamer (9 x 4 meter) op een behaaglijke temperatuur houden, daarbij aangetekend dat het hier een appartement betreft met woningen aan beide zijden en onder, ik zit wel direct onder het dak. Uit mijn hoofd is de Foetsie 2.5 KW
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb zo'n Foetsie waar @Ray niet erg warm voor loopt, ook wel terecht denk ik. Voordeel is weer dat je er op kunt koken of in ieder geval water warm maken / houden. Toch zou een DIY reflectortje wel te maken moeten zijn. In de winter kan ik met dat ding een flinke kamer (9 x 4 meter) op een behaaglijke temperatuur houden, daarbij aangetekend dat het hier een appartement betreft met woningen aan beide zijden en onder, ik zit wel direct onder het dak. Uit mijn hoofd is de Foetsie 2.5 KW

Dat koken kan op de meeste petroleumkacheltjes. Bij sommige heb je flink geduld nodig, anderen zijn er specifiek voor gemaakt (bv. de Ditmar Demon combi kachel/kooktoestel) of die Belgische expeditie kachel die ik hier nog heb staan.

Een standaard Zibro of mijn Toyokuni is wel erg traag met het aan de kook krijgen van een pan aardappelen, het suddervlees gaat echter prima.
 

Floshtf

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hier staat een Qlima R8027 C te branden.
Geen vergelijkingsmateriaal verder hier. Hij kan de woonkamer en evt. de verdere ruimtes goed verwarmen. Gaat nu bijv. van 18 graden naar 22 graden. Ontsteking is via 2x een C batterij (6V).
Gebruik nu Qlima Kristal (blauw label), stinkt eventjes bij opstarten maar na 5 minuten is dat weg. Ook bij het uitzetten is er een beetje reuk. Verder valt dat reuze mee. Kan maar op 1 stand branden. Zijkant en bovenkant blijven koel.
Bij het branden altijd een raampje op een kier. Zwarte knop helemaal naar rechts draaien->witte knop is ontsteken & rode knop is uit.
Geleverd met petroleum hand pomp, transport dop.

Ongeveer de kosten:
Bij deze brandstof; 20 liter voor 49 euro.....0,281 liter per uur is rond de 69 cent per uur. (Er zijn goedkopere alternatieven qua brandstof, deze brandstof is heel soms in de aanbieding voor rond de 40e)

Gegevens:
2,7 KW , 45-95m3, 15 uur op 1 tank, 8,7 kg, co2 + omval beveiliging.

De te verwarmen m3 moet je beetje zien al, hoe groter de te verwarmen inhoud des te lager zal je temp stijging zijn. Bij een te kleine inhoud zal de kachel te warm worden en zich evt. uitschakelen.
Bevalt goed. Prima back-up bij uitvallen ketel of nutsvoorzieningen. Heb hier de cv nog niet aangehad. Gewoon even 2 uurtjes deze warme deken aan.

qlima1.JPG qlima2.JPG
 

Ratman

Elementary prepper
Ik heb een Zibro Laser, klein model.
nadeel 1 er zit een stekker aan en dus afhankelijk van lichtnet, ik zou hem het liefst ombouwen naar 24V.
nadeel 2 de omvalbeveiliging komt wel heel rap in werking (denk aan een beetje deining hier in de haven.

verder een prima kachel welke een prettige warmte afgeeft

weet iemand nog een alternatief voor de brandstof?
Ik heb al een leverancier gezien in Almere die 30 euro voor 20liter vraagt, bij de locale bouwmarkt is het 49 euro voor 20liter maar dat is dan wel de originele Qlima brandstof.
Ik hoop er nog een te vinden die dichterbij zit en ook voor 1,50 per liter kan leveren.
 

Flos

SHTF Expert
weet iemand nog een alternatief voor de brandstof?
Ik heb al een leverancier gezien in Almere die 30 euro voor 20liter vraagt, bij de locale bouwmarkt is het 49 euro voor 20liter maar dat is dan wel de originele Qlima brandstof.
Ik hoop er nog een te vinden die dichterbij zit en ook voor 1,50 per liter kan leveren.
Geen idee wat het bij ons kost aan de pomp.
 

Niels

Mankinds only hope
Nou, als ik een keer jarrycans op het werk overhoud zal ik ze bewaren, of kijken of er nog staan.
Maar er zijn meer mensen die willen momenteel, dus zal kijken hoeveel jerrycans ik kan charteren.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, als ik een keer jarrycans op het werk overhoud zal ik ze bewaren, of kijken of er nog staan.
Maar er zijn meer mensen die willen momenteel, dus zal kijken hoeveel jerrycans ik kan charteren.

Jij mij niet begrijp Haha . Jij mij bezorg 2 Volle jerrykannen a 20 Liter ik jou betaal dan als jij kom naar ikke :lol:

Flauwekul natuurlijk ;) Bij ons hebben ze dat niet aan de pomp . En als het al ergens verkrijgbaar is dan $$$$
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Fijn topic. :)

Denk erover om óf de Qlima R 4224 TC (2400W) óf de Qlima R 8128 C (2850W) aan te schaffen.
Die laatste heeft dus o.a. extra de CO2 functie. Zijn er meer redenen om voor de tweede te kiezen ten opzichte van de eerste?
Bij de Praxis.nl op dit moment resp. 111,20 en 159,20.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuk...ma-petroleumwiekkachel-r4224tc-2-4-kw/5567620

https://www.praxis.nl/badkamer-keuk...ma-petroleumwiekkachel-r8128c-2-85-kw/5567795

Kacheltje op gasfles voelt niet meer veilig aan, ik ruik toch echt gaslucht terwijl dat niet zou moeten lijkt me... Tijd voor een Zibro/Qlima oid... Die staat hoog op mijn verlanglijst. :cool:

Het kacheltje hoeft geen grote ruimte te verwarmen maar de ruimte is ook niet tochtvrij of geisoleerd.

@Ray : hoeveel vermogen had het kacheltje dat jij toen meehad?

Garantie is 4 jaar mits je de dure Qlima brandstof gebruikt. (Dat zou dan op zo'n 57 ct per uur uitkomen.). Dus dan lijkt het me in verband daarmee wel aan te raden om pas na vier jaar over te stappen op de Farmlight e.d.?

Hoe zit het met de houdbaarheid/bederfelijkheid van de Qlima brandstof? Kan deze tegen een vorstperiode bijvoorbeeld?

Heeft iemand nog toevallig een goedkoper adresje (met gratis verzending)?:)

Oh en die sudderfunctie die @Ray noemt lijkt me ook wel erg fijn... maar lees dat de door mij genoemden een "safe top" hebben. Dus die zal wel niet echt suddergeschikt zijn? Welk model zal ik dan daarvoor moeten nemen?

Edit: het mag ook een "foetsie"merk zijn ofzo... lead the way... waar te vinden?
 
D

Deleted member 101

Gast
Er zit in de buurt van Zwolle een petrolieboer die niet duur is maar je kunt er alleen afhalen.
https://www.marktplaats.nl/a/huis-e...f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Heb alles al geprobeerd maar kom toch op de Qlima kristal uit voor reukvrije verbranding.
De petroleum van de "pomp" is niet zwalvelarm en geeft die specifieke ouderwetse petroleum geur.
Nadeel is dat je ramen snel "blauw" worden (bij de goedkope petroleum) er komt dan een lichte waas op de ramen.
Zal ook wel minder gezond zijn denk ik door de zwavel.

Nog een nadeel is dat na een tijdje bij flink stoken de ramen gaan beslaan, eerst een condensrand onderlangs op de ramen. Ook bij de dure petroleum.

Ja mensen nog effe een leuke anekdote.
Ik ben als jongetje petrolieboer geweest. Mijn oom was een echte olieboer met paard en wagen en zijn zoon had een klein ponny-wagentje met ponny ervoor. Als er dan geholpen moest worden ging ik mee om bij de mensen aan te bellen (vaste adressen) en dan de petroliekan mee te nemen naar de wagen en te vullen met een x aantal liters.
Voor een zaterdag kreeg ik dan 1 gulden ofzoiets.
En zoals het toen gebruikelijk was liepen we allemaal op klompen.

Ik wil deze anekdote afsluiten met een mooi petrolielied. ( niemand zei toen "petroleum" het was petrolie).

 
Bovenaan