• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

wie heeft ervaring met multitools

miss-elliot

Survivor
Ik ben op zoek naar een goed multitool dat goede levensduur heeft.
Ik heb zelf 1 van een 10tje maar dit is eigenlijk gewoon rommel.
De schroevendraaiers en mesjes klikken zichzelf niet vast als ze uitgeklapt zijn en dit kan wel gevaarlijk zijn.

Nou zijn er een boel multitools verkrijgmaar.
ook in prijsklasses zie je grote verschillen.
Bijvoorbeeld de Leatherman Signal Multitool van dik 150 euro.

ik vraag mij, is nou het merk dat de prijs zover omhoog krikt en zijn goedkopere varianten net zo goed?
Of zijn goedkopere varianten rommel?

Wat is jou ervaring met multitools (en welke waren dit merk/type)
 

AWOL

Prepper goeroe
ik vraag mij, is nou het merk dat de prijs zover omhoog krikt en zijn goedkopere varianten net zo goed?
Of zijn goedkopere varianten rommel?

Wat is jou ervaring met multitools (en welke waren dit merk/type)

Je geeft zelf al het antwoord door je ervaring met de MT van een tientje. Natuurlijk betaal je ook voor de naam maar grotendeels zit het geld in de gebruikte materialen (meestal veel beter staal) en eigenschappen zoals vergrendeling van het mes en de gereedschappen. Niet zelden is ook het ontwerp beter, slimmer, precieser en ergonomischer. En dan nog vaak het tasje van nylon of leer. Ook krijg je vaak (levens-)lange garantie. En daar betaal je allemaal voor.

Persoonlijk ervaring met:
-leatherman (top!)
-victorinox (top!)
-gerber (zitten goede bij maar ook "slechte" )

-SOG zelf geen ervaring mee maar over meerdere modellen hoor ik goed nieuws

Ik heb zelf ook een aantal goedkope tools gehad en geloof me, het is een wereld van verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Marcov

Prepper goeroe
Ik gebruik zelf al jaren dagelijks de Leatherman Wave. Met bitset. De leatherman voldoet prima, het bitsetje iets minder. Maar het is ook geen schroevendraaier.
Hiervoor heb ik de leatherman PST gebruikt, minder compleet. Maar die heb ik al sinds plusminus 1986. Mankeert nog helemaal niets.
 

Marc67NL

Senior Prepper
.........
Persoonlijk ervaring met:
-leatherman (top!)
-victorinox (top!)
-gerber (zitten goede bij maar ook "slechte" )

-SOG zelf geen ervaring mee
.........
Sluit ik mij volledig bij aan.

Ik zweer bij een goede multitool. Heb er mijn hele leven maar twee gehad. Omdat ze zo verd.... lang mee gaan.
Draag er altijd 1 bij me. Voel me naakt zonder. Met alleen een goede multitool de jungle in, en je viert vakantie.
Maar ook voor een hele hele lange lijst aan soms dagelijkse klusjes.
De Victorinox heb ik aan een goede vriend gegeven. Die er zeer goede ervaringen mee heeft.

Echt. Geef het geld eraan uit. Spaar ervoor. Verzamel statiegeld flessen. Verkoop je oma.
Binnen een paar jaar heb je het dubbel en dwars terug verdiend. En dan moet het feest nog beginnen.
 
F

frans81

Gast
Ik schrik bijna van de vraag haha

Wie heeft er hier geen ervaring met Multitools ?

Ik denk dat het er van de actieve leden maar weinig zijn .
@Carismo kan ook nog inspringen omtrent een antwoord .
Al denk ik dat het bijna overbodig is haha.

Er is al best wel veel omtrent multitools te vinden in topics .
En daar staan de @ Leden bij vermeld .

Dus middels zoekfunctie op dit forum kom je een heel eind .
 

Carismo

Prepper goeroe
ik vraag mij, is nou het merk dat de prijs zover omhoog krikt en zijn goedkopere varianten net zo goed?
Of zijn goedkopere varianten rommel?

Wat is jou ervaring met multitools (en welke waren dit merk/type)

ik denk dat ik bijna alle leatherman tools door m'n vingers heb gehad.

Zijn ze de prijs waard? hangt ervanaf wat je ervoor betaald, als je er de retail voor betaald betaal je teveel, betaal je de wholesalprijs, dan heb je een zaak gedaan, koop je een goede gebruikte maar zonder gebreken voor minder dan de helft ga je ook geen potten om breken aangezien je toch garantie hebt (op voorwaarde dat je deze niet uiteen haalt - zit zegel op de schroefjes)

ik heb af en toe new in the box exemplaren tegen wholesaleprijzen maar dat gebeurt minder en minder mede vanwege de concurentie bv 'knives and tools' vaak toch wel scherpe prijzen heeft dicht bij de groothandelsprijs

Ook victorinox is een aanrader maar hebben een heel andere insteek, ook deze zijn vaak 2de hands te krijgen tegen goede prijzen maar enige kennis is wenselijk hoe deze te controleren en in te schatten of makkelijk te restaureren zijn.
 

phtvs

Sysop
Admin
Wie heeft er hier geen ervaring met Multitools ?
Dan ben ik denk ik de uitzondering. Ik heb er wel één in mijn BOB zitten, maar dat ding zit nog nieuw in de verpakking en er ligt er één in mijn auto maar ook nog nooit gebruikt. Ik heb ook eigenlijk nooit het idee gehad dat ik hem absoluut nodig had.
Wat ik wel vaak gebruik is mijn zakmes, mn vaste mes en een schroevendraaier setje (zo'n goedkoop ding van ebay met verschillende bitjes is het houdertje)


s-l500.jpg
https://www.ebay.com/itm/8-In-1-Poc...ir-Tool/232708453449?var=&hash=item362e813449

Ik zou dus echt niet weten wat ik in het dagelijks leven met een multitool zou moeten.
 
F

frans81

Gast
Dan ben ik denk ik de uitzondering. Ik heb er wel één in mijn BOB zitten, maar dat ding zit nog nieuw in de verpakking en er ligt er één in mijn auto maar ook nog nooit gebruikt. Ik heb ook eigenlijk nooit het idee gehad dat ik hem absoluut nodig had.
Wat ik wel vaak gebruik is mijn zakmes, mn vaste mes en een schroevendraaier setje (zo'n goedkoop ding van ebay met verschillende bitjes is het houdertje)


Bekijk bijlage 12541
https://www.ebay.com/itm/8-In-1-Poc...ir-Tool/232708453449?var=&hash=item362e813449

Ik zou dus echt niet weten wat ik in het dagelijks leven met een multitool zou moeten.

Dat had ik dus echt niet verwacht haha .

Er zullen dus ongetwijfeld meerdere uitzonderingen zich nu gaan melden .

Daar sta ik dan met mijn reactie haha .

Eigenlijk is een zakmes met meerdere functies ook een Multitool .
Een simpeler ontwerp/variant .
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou dus echt niet weten wat ik in het dagelijks leven met een multitool zou moeten.

Dat dacht ik eerst ook, tot ik er eentje standaard op zak had. Nu komt 'ie bijna iedere dag wel een keer van pas. Even dat handvat van het pannetje aandraaien tijdens het afwassen.. Dat doe je niet zo snel als je eerst naar de gereedschapskist moet.

Om die reden, altijd op zak hebben, ben ik fan van de kleine Leahterman Sidekick. Dat past nog en je gebruikt toch het meest het tangetje, schroevendraaier en mesje.
 
J

J.J

Gast
Dan ben ik denk ik de uitzondering.
We kunnen elkaar de hand geven @phtvs hoewel ik het vaak zou kunnen gebruiken, trekken we dat niet, het preppen gaat heel langzaam, we missen aardig wat spullen, maar klagen niet.:);)
We hebben zoals meerderen nog aardig wat wensen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Als je verkoopt en dan gelijk zou geen emigreren naar een goedkoop land dan zou het nog wel op kunnen gaan.

Preppen betekend niet dat je over dure spullen moet beschikken. Veel van mijn prep spullen komt uit de kringloop (of elders goedkoop 2e hands) of heb ik zelf gemaakt. Ik weet zeker dat je prima kunt overleven tijdens een shtf zonder een dure multitool. Overleven in zo'n situatie komt voor 100% neer op creatief denken en improviseren.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Heb ze bijna allemaal in handen gehad, ook de Toolts van Tim Leatherman (en de meeste andere merken) en tja, ze zijn gewoon heel goed.
Alleen je betaald een stukje extra omdat het uit de US komt. Maar prima spul, goede staal keuze, goed afgewerkt, op de EU beursen staat hij er gewoon met zijn vrouw. Een echt fijne kerel! Garantie en service is ook gewoon top! Met een NL importeur wat wil je nog meer.

En wie heeft geen tools... sorry ik niet, want ik geloof er niet in.
Je hebt een mes, of een doppenset. Eventueel schroevendraaiers of steeksleutels, maar als je je zelf serieus neemt...
Nueeee een multi tool is het allemaal net niet voor het echte werk.
Een moer houd je niet vast met een combinatietang (etc) dan beschadig je de moer. Het is gewoon klungel werk.
Het is het werk voor geval dat.... en dan krijg je het naderhand niet meer los..waarom... omdat je het gesloopt hebt met vastdraaien.
Het is vast een tool voor in de urban jungle voor mensen die kleine klusjes doen maar (oeps sorry :oops: ) en die geen technische achtegrond hebben.

:eek: Nu zal wel de hele “prepper wereld” over me heen rollen.
Maar dit is mijn mening. :thumbsup:
 
Bovenaan