• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

wie kan helpen bij plaatsen antenne 27mc?

Robert

Diehard Prepper
Hoi medepreppers. Ik heb een 27mc bakkie met antenne op de kop getikt met een (6 meter?) uitschuifbare antenne. Het bakkie heet palomar ssb 500 en ik las op internet dat je een swr meter nodig hebt om de antenne te richten om te voorkomen dat de eindtrap wordt opgeblazen.

Heeft iemand in de regio eindhoven zo'n swr meter en de skillz om het samen met mij aan te sluiten? Voor geld en goede woorden? De antenne schroef ik btw op de zijkant vd schuur dus we hoeven geen gevaarlijke dinges te gaan doen op het dak. Ik heb hans013 al gemaild maar die is al weer een tijdje niet op het forum geweest.

Affijn, ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de mogelijkheid hebt om een simpele kantelmast te maken, en te plaatsen, kan je voortaan altijd overal bij komen.
Als de kantelmast ook weer een tal meters hoog is, plus de zes meter dan is je bereik nog een heel stuk groter, als het enig sinds kan moet je een aantal meter boven de woningen in de omgeving uit komen.
Heb je ook zendamateurs in je omgeving, die zijn vaak ook heel bereid je te helpen, en hebben vaak een beste kennis in huis, waar door je Top kan worden geholpen, met de beste resultaten, en daar gaat het om het is niet alleen maar om een beetje te spelen, want dan is de grap er heel snel vanaf, geloof me.

Van een bestaande aluminium lanteren paal is best simpel een kantelmast te maken.
Je bent een paar goede U-balken nodig, waar de lanteren paal tussen komt met een scharnierpunt, betonnenstaafgewichten (heel makkelijk te maken) die je onder in de paal kan schuiven als contra gewicht, voor de totale meters lange mast die door het geheel ontstaat, tuidraden om de mast weerbaar te maken tegen stormen zijn wel noodzakelijk.

Je kan het zaakje zo maken dat je de U-banken in de grond zet door het in beton te gieten, maak je de rest demontabel dan kan je daar best een groot voor deel aan hebben, in verband met vergunningen.:oops:

Wat je ook kan doen, de lanteren paal in je tuin plaatsen en als verlichting gebruiken dat is volgens mij vrij om te doen, en dan zo dat je ook je antenne er aan op kan trekken, dan is het volgens mij vergunning vrij.
Dat kan net onder de mazen van de wet vallen.:thumbsup:

Hoe het te maken,,,, daar mee kan ik je op tips geven.:);)
 

Flos

SHTF Expert
Is dat het enige wat je mist. Een RWS meter. Ik heb er nog wel een in overschot. Een kort kabelje heb je ook nog nodig.
Alleen de vraag hoe komt die meter bij jou.
 

Robert

Diehard Prepper
Da's een goeie vraag @Flos , maar ik heb dan nog steeds iemand nodig die me assisteert. Maar alvast bedankt voor het aanbod.
 

Robert

Diehard Prepper
@Flos was zo aardig om aan te bieden het swr kastje te brengen op weg naar de sc. Waarvoor heel veel dank. Dan ga ik zelf op internet uitzoeken hoe dat ik de antenne moet richten en dan mag dit draadje op slot. Ook @J.J bedankt voor de goeie tip, ik kom wel eens vaker lange stukken aluminium tegen en de hoogte maakt wel veel uit las ik al.
 
J

J.J

Gast
Ja dat is mooi @johan2
Maar het is dacht ik best wel interessant "een lange gebruikte aluminium lantaren paal" te plaatsen, die ook werkt, door licht te geven, daar hoef je geen vergunning voor te hebben, in iets in een lanteren paal hangen dat word heel veel gedaan.

En de antenne kan je er in maken als een slagboom die de ene keer naar beneden gericht is,
en op het moment dat je het wilt gebruiken om hoog staat.

Haha,,,,,, het klink net als iets anders.:D:thumbsup:
 
F

forumlid 1447

Gast
halve meter boven de nok van het dak, antenneversterker er tussen en dat is meer dan genoeg, dipool antenne (halve golf) er op en klaar.
Overigens, ga je naar een ontvanger van het type, oud, groot en zwaar,(buizen zenderontvanger) vergeet je antenneversterker maar,
deze heavy metal machines zingen deze via een "Thunderstruck", (aardingschok) naar de andere wereld.
Dan merk je dat alle elektronica is opgebouwd met rook, als de rook er uit is doet het apparaat het niet meer.:lol:
Overigens een tuinkabouter met een grote hengel, (antenna) is ook legaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan