• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wie kent deze plant/onkruid?

Ray

SHTF Expert
Massaal komt er in mijn tuin een onbekende plant op, het is een invasie en ik kan hem niet vinden online of in de boekjes. E.o.a. exoot? Iets uit vogelzaad? Het is bijna een meter hoog met hele kleine witte bloempjes met een zweempje roze.

Wie-o-wie weet welk plantje het betreft?

IMG_2582.JPG IMG_2583.JPG IMG_2584.JPG
 

Erny

Last (wo)man standing
Harig Wilgeroosje?
Waardeplant voor veel rupsen/vlinders en breidt zich heel snel uit. Vooral weghalen voordat het zaad gaat schieten.
 

phtvs

Sysop
Admin
Geen idee hoe dat heet maar reken er maar op dat die blijft terug komen en uitzaaien. Wij zijn al een paar jaar bezig om ze uit te roeien, maar ze blijven terug komen.
Beter weghalen voor er bloemen in komen en ze verder uitzaaien.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Zowel harig wilgeroosje als viltige basterdwederik horen bij dezelfde familie....de basterdwederikken, een geslacht uit de teunisbloemenfamilie.
Hier een overzichtje, ik gok op de bleke basterdwederik

https://nl.wikipedia.org/wiki/Basterdwederik
 
F

frans81

Gast
Geen idee hoe dat heet maar reken er maar op dat die blijft terug komen en uitzaaien. Wij zijn al een paar jaar bezig om ze uit te roeien, maar ze blijven terug komen.
Beter weghalen voor er bloemen in komen en ze verder uitzaaien.

ook wij hebben de tuin helemaal vol hiermee en ik heb er vanmiddag weer Tig uitgetrokken .
Vooral rond het water is het destijds begonnen en heeft het zich uitgebreid .
 

phtvs

Sysop
Admin
ook wij hebben de tuin helemaal vol hiermee en ik heb er vanmiddag weer Tig uitgetrokken .
Vooral rond het water is het destijds begonnen en heeft het zich uitgebreid .
Bij ons is het idd ook rond de vijver begonnen, maar inmiddels groeien ze door bijna de hele tuin. Alleen in de buurt van de klaprozen groeien ze niet. Geen idee of dat ze die klaprozen bewust mijden of dat het toeval is. Maar het valt wel op.
 
F

frans81

Gast
Bij ons is het idd ook rond de vijver begonnen, maar inmiddels groeien ze door bijna de hele tuin. Alleen in de buurt van de klaprozen groeien ze niet. Geen idee of dat ze die klaprozen bewust mijden of dat het toeval is. Maar het valt wel op.

Ze staan hier wel later in bloei :confused: Noord versus Zuid :lol:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Basterdwederik heeft veel minder blad en vooral naar boven ;)
Welke basterdwederik bedoel je hier...er is niet 1 basterdwederik want het is een verzamelnaam, een soortnaam....
Soorten
Chamerion (synoniem: Chamaenerion):
  • Wilgenroosje (Chamerion angustifolium wordt door sommigen als Epilobium angustifolium ook tot dit geslacht gerekend)
  • Fleischers wilgenroosje (Chamerion fleischeri wordt door sommigen als Epilobium fleischeri of Epilobium dodonaei ook tot dit geslacht gerekend)
 
F

frans81

Gast
Welke basterdwederik bedoel je hier...er is niet 1 basterdwederik want het is een verzamelnaam, een soortnaam....
Soorten
Chamerion (synoniem: Chamaenerion):
  • Wilgenroosje (Chamerion angustifolium wordt door sommigen als Epilobium angustifolium ook tot dit geslacht gerekend)
  • Fleischers wilgenroosje (Chamerion fleischeri wordt door sommigen als Epilobium fleischeri of Epilobium dodonaei ook tot dit geslacht gerekend)

Ik beoordeelde helaas op her Berk model . Foto aan zijkant uit jou geplaatste eerste Link .
Ik geef het op en laat het over aan de beter beheersbare en met concentratie voorziene personen :lol::thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
Ah, helemaal top jongens!

Nog even wat foto's van de links hierboven en een top van de plant naast elkaar gelegd en het lijkt idd de Basterdwederik @frans81
Het laat zich makkelijk uit trekken, maar vraag me af waar het vandaan komt, aangezien deze in gemeentelijke groenstroken en andere tuinen niet voorkomt.

Maf trouwens, er is een tijd geweest dat men de naam Basterdwederik niet zo vond passen voor dit schattige kleine bloemetje en daarom wordt het abusievelijk ook wilgenroosje genoemd.
In de twintigste druk van de Heukels' Flora van Nederland van 1983 zijn al de soorten die in het Nederlands de naam basterdwederik droegen omgedoopt tot wilgeroosje. De naam basterdwederik was toch wat al te weerbarstig voor roze bloempjes met hartvormige kroonblaadjes, zo werd gezegd. De naam basterdwederik heeft echter wel degelijk betekenis. Basterd wil zeggen 'niet de echte wederik', die in de volksgeneeskunst werd toegepast.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Basterdwederik

Nu ja, ik blijf het een basterd vinden. :lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
F

frans81

Gast
Ah, helemaal top jongens!

Nog even wat foto's van de links hierboven en een top van de plant naast elkaar gelegd en het lijkt idd de Basterdwederik @frans81
Het laat zich makkelijk uit trekken, maar vraag me af waar het vandaan komt, aangezien deze in gemeentelijke groenstroken en andere tuinen niet voorkomt.

Maf trouwens, er is een tijd geweest dat men de naam Basterdwederik niet zo vond passen voor dit schattige kleine bloemetje en daarom wordt het abusievelijk ook wilgenroosje genoemd.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Basterdwederik

Nu ja, ik blijf het een basterd vinden. :lol:

DE VILTIGE Epilobium parviflorum Natte en zeer voedselrijke bodems 1 Daar houden ze van .
Nou die van ons staan ook op de droge stukken . ZE EVOLUEREN en lijken wel door de tuin te wandelen :(
 

Erny

Last (wo)man standing
Vorig jaar had ik in mn Wilgeroosjes die enorme Olifantenrupsen zitten. Meerdere. Prachtige beesten waaruit de mooiste nachtvlinder zicht ontpopt, Groot Avondrood.
Dus wel een lastig plantje maar ook erg nuttig. Zaten trouwens nog veel meer mooie rupsen in.

Verder woekert hij niet ondergronds dus is geen vervelend onkruid, zaait zich alleen enorm fanatiek uit. ;)
Met een beetje good old handwerk ben je er zo vanaf.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vorig jaar had ik in mn Wilgeroosjes die enorme Olifantenrupsen zitten. Meerdere. Prachtige beesten waaruit de mooiste nachtvlinder zicht ontpopt, Groot Avondrood.
Dus wel een lastig plantje maar ook erg nuttig. Zaten trouwens nog veel meer mooie rupsen in.

Verder woekert hij niet ondergronds dus is geen vervelend onkruid, zaait zich alleen enorm fanatiek uit. ;)
Met een beetje good old handwerk ben je er zo vanaf.

IK wil niet Off Topic gaan maar deze wou ik toch even plaatsen ;)
Het Monster van soms 8 Cm :oops::eek::eek: https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/schrik-niet-van-de-olifantsrups
 

Erny

Last (wo)man standing
Olifantsrups niet alleen in het bruin voorkomend maar ook in het groen.
Nadat ze zich groot genoeg gevroten hebben dan gaan ze over de grond op weg naar een goede plek om zich te verpoppen en te overwinteren.
Heb in diezelfde bak als vorig jaar nu weer het Wilgenroosje laten groeien (ook omdat ik er nog niet aan toe kom om die bak weer tot moestuin om te toveren) en ben benieuwd of er dit jaar weer zoveel rupsen in huizen. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan