• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wie kent dit...?

Roel

Mankinds only hope
Ik heb iets opgedaan waarvan ik eigenlijk niet weet wat het is.
Maakt niet uit, gered van de oudijzerboer.
Er staat iets in van een naam, wat ook wel gebeurde bij wafelijzers waar de lokale smid zijn naam in aanbracht.
Ik denk aan iets als een gereedschap waarmee je een brood uit de oven kunt halen....Goede lengte...
Maar zeker weten doe ik dat absoluut niet.
P1010624.JPG
P1010628.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
IJzer dus. Het kan ook nog een antieke hak zijn, of een onderdeel van een oude ploeg. Bij mijn weten zijn gereedschappen van de bakker om brood uit de oven te halen(en erin te doen) van hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

petroman

SHTF Expert
Handvat zit onder een vreemde hoek om plat te gebruiken.
Ik vermoed dat het gebruik dus vertikaal is met handvat omhoog of omlaag. Ik denk omhoog vanuit een ergonomisch standpunt en de dan vlakke onderkant.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik letter type bekijk kon het wel eens zeer oud zijn .
Misschien interessant voor een ( plaatselijk ) museum om te beoordelen .
 

martin

Mankinds only hope
@Roel
Is het scherp aan het uiteinde?
Is het andere stuk "(handvat)" massief?
Afmetingen zijn ook wel handig.
Ik zou denken aan een spies die je in een houten balk kan slaan om een gebouw wat meer solide te maken (dus tussen een stenen muur en houten balken bij een beganegrond vloer of verdiepingsvloer)

update, dus het is 75 cm lang? maar hoe dik is het dan? en is het overal even dik of is het scherp?
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

Roel

Mankinds only hope
@martin, ik ga het meten en ja het uiteinde is scherp, het handvat hol.
@Tanfana, de steel is op het dikste punt 11 mm.
De rest van de maten kun je nu op de foto zien.
Het dunne eind is aan één zijde afgeschuind, de andere kant is vlak.
Het handvat is niet precies in het midden van de steel gesmeed maar meer zijwaarts geplaatst.
P1010631.JPG
P1010638.JPG
P1010632.JPG
 

Jade

Senior Prepper
Denk dat het wel snijgereedschap is...
Maar wat??
Denk dat de hierboven genoemde tip om eens een museum voor antieke gebruiks voorwerpen te bezoeken een goede is!
Sommige musea hebben ook een site waar je foto’s kunt uploaden met je vraag, scheelt je weer een reisje.
 
F

frans81

Gast
In een anker zitten 9 van de 10 keer gaten voor schroef of nagel .
Ook staat er naar mijn wetens geen tekst op verwerkt aan niet zichtbare deel .
Muuranker dat verwerkt is toont aan gevelzijde versieringen en soms initialen .
Heb er al genoeg gevonden met de metaaldetector.

Gezien een snijkant lijkt het dan toch eerder gediend te hebben als Steek gereedschap . Dan gaat mijn gedachte al vlug richting Turf of ? andere doelgroep . Waarschijnlijk dan idd door een plaatselijke Smit gemaakt.
Het aangesmede handvat geeft dan een vorm van bevestiging .

Ben en blijf benieuwd naar een bewijs
 

Roel

Mankinds only hope
Ik ook @frans81, maar aan turf zou ik nooit hebben gedacht.
Zoals je weet woon ik te midden van het Groninger veengebied....
Ik weet het e.e.a. over turfsteken... dit hoort er niet in thuis...
 
F

frans81

Gast
Ik ook @frans81, maar aan turf zou ik nooit hebben gedacht.
Zoals je weet woon ik te midden van het Groninger veengebied....
Ik weet het e.e.a. over turfsteken... dit hoort er niet in thuis...

Ik in eerste instantie ook niet ! Maar model van snijvlak geeft mij dan weer een twijfel . Sommige stekers zouden misschien zelf iets bedacht kunnen hebben en dit idee bij plaatselijke Smit hebben laten vorm geven .

Ik wacht rustig af
 

Ray

SHTF Expert
Ik denk zelf dat het geeneens zo oud is. Het blad lijkt me niet handmatig gesmeed, maar uit het post-industriële tijdperk.

Misschien moet je het ook eens zoeken richting kalk en/of steenovens. De kalkovens stonden verspreid door Drenthe om van kokkelschelpen van de wadden ongebluste en dan gebluste kalk te maken (voor de cement), de steenovens verrezen op plekken vlak bij het bouwproject.
 

Roel

Mankinds only hope
@Ray, ik weet het echt niet, ik heb totaal geen vergelijkingsmateriaal.
Ik heb vanmiddag een paar smeden gevraagd, maar die konden me ook geen uitsluitsel geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan