• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Youggottrouble

Elementary prepper
Goedemiddag allemaal,

Geen echte handleiding over de vrouw uiteraard, gewoon een handleiding voor de partner ;)

Ik ben bezig met een noodgevallen-handleiding voor mijn vrouw(non-prepper) voor als ikzelf afwezig ben.
Heeft iemand toevallig al eens nagedacht over zoiets voor zijn/haar partner?

Mijn insteek is een map met verschillende categorieën variërend van vervelend tot ramp.
Idee tot nu toe:
Map met introductie
Daarna 3 verschillende categorieën:

Geel = lastig
Hierin komen zaken zoals wat te doen bij geen kookplaat/verwarming/lichte stormschade/dakpan eraf.
Wie kun je waarvoor bellen/contacten/waar ga je naar toe etc/waar liggen de backups/documenten/etc

Oranje = Noodsituatie kortdurend
Denk aan dingen zoals een stroomuitval voor enkele uren, waar moet ze aan denken/wat doen.

Rood = NOOD!
Natuurrampen/langdurige stroomuitval/Luchtalarm/SHTF

Was gewoon even aan het brainstormen en vroeg me af of andere ook met dit soort dingen bezig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Beetje vreemde intro om eerst wife en vrouw te noemen als quasie lollig en dan partner.
Waar moet ze aan denken ?
Beetje steriotiep.

Voor de rest: ja er hangen twee how to's in de gangkast voor als stroom of water uitvalt. Dan wel hoe af te sluiten.
Voor de rest: er ligt een kampeeruitrusting dus als het moet wordt die gebruikt. inclusief slaapzakken etc.
 

martin

Mankinds only hope
Beetje vreemde intro om eerst wife en vrouw te noemen als quasie lollig en dan partner.

Ik ga ervan uit dat @Youggottrouble gewoon de Engelse benaming gebruikt voor vrouw. (En dat is wife, en daar is volgens mij niks mis mee)
En vrouwenhandleiding klinkt denk ik nog veel fouter.
Partnerhandleiding had correcter geweest maar moet alles nu echt zo enorm worden afgewogen ?

OT
Op zich vind ik het punt wat hij wil maken niet verkeerd. Sommige zaken zijn voor mij zo vanzelfsprekend dat ik er vaak niet bij stil sta dat het voor anderen niet zo vanzelfsprekend hoeft te zijn.
En of het dan mijn partner (in mijn geval een vrouw) of mijn dochter (he, das ook een vrouw) of de vriend van mijn dochter (dat is dus geen vrouw) betreft kan ik me soms verbazen dat er in geval van een calamiteit een soort van paniekmodus kan ontstaan i.p.v. logisch nadenken/handelen.

Ik denk dan aan die keer dat bij ons de TV in brand vloog een jaartje of 20 geleden en men op het briljante idee kwam om er een emmer water overheen te gooien. Of dat mijn dochter ooit eens 2 dagen in de winter zonder werkende CV zat omdat de knop "reset" te onduidelijk was om in te drukken tijdens een storing.

En ik bedoel het beslist niet denigrerend want ik maak aan de andere kant ook de meest vreemde beslissingen die zij heel anders zouden maken.

Het probleem wat is zou hebben met een lijst is wat wel of niet benoemen en hoe ga je dit onder de aandacht brengen zonder belerend over te komen?
Ik denk dat (zoals @petroman ook opmerk) het praktisch kan zijn om met losse "howto" te werken en niet met een draaiboek waar nooit iemand in zal kijken.
Dus een papier op de CV met de uitleg dat die resetknop mag worden ingedrukt in geval van storing (en dan met een pijl die knop aanwijzen)
En een stuk papier bij de hoofdschakelaar met de tekst "eerst deze hoofdschakelaar omzetten" en er uiteraard een opgeladen zaklamp naast hangen want zelfs de verbazing dat het ineens er donker wordt als de stroom uitgaat is me niet vreemd.

Wat ook wel rust geeft is om duidelijk te maken dat in geval van een stroomstoring je makkelijk 2 dagen de tijd heb voordat je diepvries gaat ontdooien. Maar dan moet je ook melden dat je dan de deur dicht moet laten en niet in paniek die deur om het uur open doen om te voelen of het al aan het ontdooien is. Een koelkast kan een uurtje of 4 zonder stroom. (maar ook hier de mededeling dat je die deur dicht moet houden)

En uiteraard ook even oefenen wat er allemaal fout ga in geval van een stroomstoring.
Veel mensen vergeten dat de CV het zonder stroom ook niet meer zal doen want zowel de pomp als ontsteking zal zonder stroom niet meer werken. En als je dit een te groot probleem vind dan kan je met een relatief lichte UPS voor de CV dit prima oplossen voor enkele uren.

Maar het blijft lastig wat wel en niet benoemen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Hmm... Het lijkt mee eerder nuttig om het één en ander gewoon door te nemen met je wifevrouwpartnerze ook al is ze volgens jou geen prepster. Beetje logisch nadenken kan de wifevrouwpartner vast wel en dan komt ze een heel eind hoor. Of je moet een dommertje als wifevrouwpartner hebben gekozen natuurlijk. :fluit:

Een algemene How To bij ongevallen etc lijkt me inderdaad wel nuttig (indien je met meerdere mensen in één huis woont) om in huis op vaste plek te bewaren, ook voor jou als checklist en niet alleen voor de, blijkbaar, onwetende wifevrouwpartner.

En een wijziging van de topictitel lijkt mij ook gewenst, de huidige dekt niet echt de lading.
 

Jannes

Prepper goeroe
Geen echte handleiding over de vrouw uiteraard, gewoon een handleiding voor de partner ;)

Jammer dat het geen handleiding over de vrouw is. Dat had ik graag aan mijn man gegeven. :lol: Ik kan er in ieder geval smakelijk om lachen, al was er een kleine teleurstelling vanwege het ontbreken van een gedegen handleiding over de vrouw. ;)

Maar ik begrijp je strekking van je post wel.
Dingen waar je je niet veel mee bezig houdt, vergeet je snel na de uitleg. Je kunt je partner wel uitleggen hoe je iets doet, maar die kennis is snel weg.
Wat dat betreft ben ik, helaas nog maar enkel in mijn hoofd, bezig met een handleiding. Niet alleen voor meneer Jannes met de dingen waar ik me mee bezig hou, maar ook met de dingen waar ik geen kaas van gegeten heb en hij wel.
In zo’n handleiding komt in ons geval te staan hoe mijn voorraadsysteem werkt. Wat heb ik waar liggen. Maar ook hoe ons losse zonnepaneel aangesloten moet worden op een accu en hoe ik die accu kan gebruiken. Want dat vergeet ik zo weer. En het was iets met kabeltjes die op een bepaalde manier in een bepaalde volgorde.... nou ja, je merkt het. Geen overbodige luxe.
We gaan er eens voor zitten hier.
 

Ray

SHTF Expert
Nou, je hebt wel meteen de aandacht met je opening. :)

Ik zou de handleiding opsplitsen en het deel over het huis en zijn installaties aanpakken op de manier die @martin schetst. Meteen handig voor eventuele kinderen, logees of huis oppas.

Dan het andere deel gaan over de echte prepzaken. Wat te doen bij de diverse dreigingen die in jouw buurt gelden. Hier bv. is het handig om te weten hoe te handelen als die kerncentrale vlak over de grens ploft en de chemische fabriek vlakbij. Maar denk ook aan simpele alledaagse calamiteiten, de stroomuitval die langer dan een paar uur duurt, als een van de twee niet bereikt kan worden of in het ziekenhuis beland, waar liggen documenten, verzekeringen, etc. Wat te doen als je snel en onverwacht het huis moet verlaten (brand, wateroverlast, overstroming, bom opgegraven in de straat). Deze zaken, zijn onder te verdelen in twee belangrijke categorieën, de bug-in en de bug-out. Meteen wordt Informatie vergaring en Communicatie categorie drie. De radio op batterijen en alles wat het nog doet. De TV, Telefoon, SMS, email achterlaten, contacten met de buurt, etc.

Een plan geeft houvast en voorkomt paniek, vaak werkt het geheugen dan ook net even minder dan normaal en is een papiertje welkom. Ik denk dat je het alleen wel vrij eenvoudig moet houden

Zal ik van de topictitel Partnerhandleiding van maken? @Youggottrouble Dan raken er minder mensen op het verkeerde been, maar jij mag het zeggen. :)
 

Youggottrouble

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Nou, je hebt wel meteen de aandacht met je opening. :)

Zal ik van de topictitel Partnerhandleiding van maken? @Youggottrouble Dan raken er minder mensen op het verkeerde been, maar jij mag het zeggen. :)

Dat was ook de bedoeling :p , alleen word het blijkbaar door niet iedereen evenveel gewaardeerd.

Van mij hoeft er niets aangepast te worden zolang er mensen zijn die een grapje wel waarderen, een opening is wat mij betreft ook bedoeld om de aandacht te trekken ;)

Maar goed mocht er teveel aanstoot aan genomen worden voel je vrij om in te grijpen.


Voor de rest: ja er hangen twee how to's in de gangkast voor als stroom of water uitvalt. Dan wel hoe af te sluiten.

Kijk dat zijn goede ideeën

Het probleem wat is zou hebben met een lijst is wat wel of niet benoemen en hoe ga je dit onder de aandacht brengen zonder belerend over te komen?
Ik denk dat (zoals @petroman ook opmerk) het praktisch kan zijn om met losse "howto" te werken en niet met een draaiboek waar nooit iemand in zal kijken.
Dus een papier op de CV met de uitleg dat die resetknop mag worden ingedrukt in geval van storing (en dan met een pijl die knop aanwijzen)
En een stuk papier bij de hoofdschakelaar met de tekst "eerst deze hoofdschakelaar omzetten" en er uiteraard een opgeladen zaklamp naast hangen want zelfs de verbazing dat het ineens er donker wordt als de stroom uitgaat is me niet vreemd.

Wat ook wel rust geeft is om duidelijk te maken dat in geval van een stroomstoring je makkelijk 2 dagen de tijd heb voordat je diepvries gaat ontdooien. Maar dan moet je ook melden dat je dan de deur dicht moet laten en niet in paniek die deur om het uur open doen om te voelen of het al aan het ontdooien is. Een koelkast kan een uurtje of 4 zonder stroom. (maar ook hier de mededeling dat je die deur dicht moet houden)

En uiteraard ook even oefenen wat er allemaal fout ga in geval van een stroomstoring.
Veel mensen vergeten dat de CV het zonder stroom ook niet meer zal doen want zowel de pomp als ontsteking zal zonder stroom niet meer werken. En als je dit een te groot probleem vind dan kan je met een relatief lichte UPS voor de CV dit prima oplossen voor enkele uren.

Maar het blijft lastig wat wel en niet benoemen.

Mooie persoonlijke voorbeelden, leuk dat je die deelt, goede opmerking ook over het draaiboek.
Mooiste zou natuurlijk wel zijn als er nooit in gekeken hoeft te worden...

Jammer dat het geen handleiding over de vrouw is. Dat had ik graag aan mijn man gegeven. :lol: Ik kan er in ieder geval smakelijk om lachen, al was er een kleine teleurstelling vanwege het ontbreken van een gedegen handleiding over de vrouw. ;)

Maar ik begrijp je strekking van je post wel.
Dingen waar je je niet veel mee bezig houdt, vergeet je snel na de uitleg. Je kunt je partner wel uitleggen hoe je iets doet, maar die kennis is snel weg.
Wat dat betreft ben ik, helaas nog maar enkel in mijn hoofd, bezig met een handleiding. Niet alleen voor meneer Jannes met de dingen waar ik me mee bezig hou, maar ook met de dingen waar ik geen kaas van gegeten heb en hij wel.
In zo’n handleiding komt in ons geval te staan hoe mijn voorraadsysteem werkt. Wat heb ik waar liggen. Maar ook hoe ons losse zonnepaneel aangesloten moet worden op een accu en hoe ik die accu kan gebruiken. Want dat vergeet ik zo weer. En het was iets met kabeltjes die op een bepaalde manier in een bepaalde volgorde.... nou ja, je merkt het. Geen overbodige luxe.
We gaan er eens voor zitten hier.

Fijn dat er in ieder geval iemand om kon lachen :D

Lekker praktische zaken ook die je benoemd
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik las wifi manual....

Ow, wat ik voor mezelf(vrouw) gedaan heb is fotootjes maken van de knop aan, en de knop uit van bv waterleidinghoofdkraan, cv-kraan(met complete handleiding voor bijvullen erbij) en gastoevoer aan/uit en hoe de knoppen van de meterkast moeten staan. Gewoon omdat als paniek in het hoofd zit ik baat heb bij plaatjes. En gedoe altijd komt als het een lang weekend is en de monteurs lang op zich laten wachten.

Ook hangt in de meterkast een telefoonlijst met de nodige nuttige telefoonnummers van dokter,dokterspost, brandweer(niet 112 nummer) enzovoorts. Scheelt opzoeken bij calamiteiten. Verder is er een contactpersoon op die lijst, dat hebben alle buren hier, voor als er iets mis is, dan weten we waar in huis we het telefoonnummer van contactpersoon/familie kunnen vinden...hoef je niet te gaan zoeken en snuffelen in huis.
 

phtvs

Sysop
Admin
Voor noodgevallen bespreken wij dat soort zaken al geruime tijd zodat iedereen weet wat te doen en wat niet. Daarnaast hebben we ook gedacht dat het handig is een lijstje te maken in geval van overlijden van één van de twee. Ik weet helaas uit ervaring dat zulke lijstjes gewoon heel hard nodig zijn. Zeker in geval van overlijden. Ik wist totaal nergens vanaf toen mijn vrouw overleed en ik er van het ene op het andere moment er alleen voor kwam te staan en mijn vrouw altijd alles regelde. Ik had niet eens een bankpas want destijds nooit nodig.

Mijn tip zou dus zijn, bespreek alles nu en neem daar de tijd voor. Schrijf belangrijke zaken op en regel de zaken samen. Daarnaast ook handig om familie en kinderen erin te betrekken (totop zekere hoogte uiteraard)
 
Bovenaan