• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

wild akker.

Flos

SHTF Expert
Dat is nu een onderwerp dat nergens en bij veel pas maar ik plaats het hier maar .
Op een braak stuk land wil ik een wild akker maken .
Eerst even wat uitleg.
Een wild akker is een strook grond bezaaid met allerhande wilde inheemse bloemen planten koren noem maar op . Dit om jonge ( ook wel oude ) in het wild levende dieren hun nodige vitaminen binnen te krijgen .
Ik heb in mijn jacht gebied een drie hoekig stuk land waar er in 20 jaar niets is op gezaaid. Het stuk is zo 50m bij 50 m ik zou een stuk willen bewerken van 6m bij 50m . De lange zijde van de driehoek iets van de kant blijven.
Ik heb al een paar landbouwers aangesproken . Een om te vragen of ik over zijn gezaaid land mag rijden . En dat was geen probleem. Een ander om te vragen of hij het kan ploegen . Dat is een ander paar mouwen. Hij zie ,, onmogelijk te ploegen ,, wegens te veel wortels in de grond van bramen en ander onkruid . Het moet gefreesd worden maar ik heb dat niet .
Morgen ga ik naar een andere landbouwerom te vragen of hij dat kan doen voor mij.
Ik hou jullie op de hoogte van de afloop.
 

Ray

SHTF Expert
Wat ga je daarop inzaaien? Misschien zijn er ook soorten die voor zowel mens als dier vitaminen leveren.
6 x 50 is best een lekker groot stuk in één keer.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Akkerrandenmengsels, dat zaaien boeren ook langs hun akkers.
Ik ben benieuwd welk mengsel je neemt, er zijn er meer. Bijvoorbeeld de bijen en vlinderrand, de veldleeuwerikrand, de patrijzenrand.
Hier wat info over akkerranden zaaien, voor wie het niet kent.
 

dimidrie

Senior Prepper
Op de website van bioron staat ook e.e.a. over natuurlijk beheer van weides geschreven.
In de bijbehorende webshop kun je verschillende mengsels van zaden kopen speciaal voor het vergroten van de biodiversiteit van jouw land.
(geen enkele band met deze aanbieder overigens)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Voor het zaaien van een akkerrand kom je uit op zakken van enkele kilo's.
CePdWW4WQAAQZIv.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Ik als jager ben aan gesloten aan een WBE de Belgische staat geeft subsidies aan WBE's waarvan hun jagers wildakkers aanleggen . Welk zaad het is heb ik niet te kiezen. Dat wordt aangekocht door de WBE voor al de aangesloten jagers. Ik heb zelf gewonnen zonnebloem zaad dat ik er ook ga tussen gooien ook wil ik er extra maïs tussen en brem omdat dit in mijn jacht gebied niet te vinden is. En zonder brem kan een haas niet leven. Dit laatse heb ik thuis voorgezaaid onder glas.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik als jager ben aan gesloten aan een WBE de Belgische staat geeft subsidies aan WBE's waarvan hun jagers wildakkers aanleggen . Welk zaad het is heb ik niet te kiezen. Dat wordt aangekocht door de WBE voor al de aangesloten jagers. Ik heb zelf gewonnen zonnebloem zaad dat ik er ook ga tussen gooien ook wil ik er extra maïs tussen en brem omdat dit in mijn jacht gebied niet te vinden is. En zonder brem kan een haas niet leven. Dit laatse heb ik thuis voorgezaaid onder glas.
Ach zo! Ja dan ben ik wel benieuwd welke zadenmix je krijgt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Ik heb nog steeds geen landbouwer gevonden om de strook om te frezen. Ze zijn allemaal bang voor boom wortels en stronken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Wat groeit er nu aan planten op het stuk grond?

Wij hebben een natuurakker aangelegd op mijn werk. Vandaag zag ik dat de granen in het mengsel al 3 cm groot zijn. En dat terwijl ik 8 dagen geleden gezaaid heb.
Wij hebben het zaad voor 200 m2 gratis gekregen. Ik heb het aangevuld met oud groente zaad en zelfgewonnen bloemenzaad.
http://www.landschapoverijssel.nl/mijn-natuurakker het zaad kwam van de Cruydt-Hoeck.nl

Zou het lukken om de grond met een schijveneg los te maken. Ik heb geen idee of die in Vlaanderen ook zo heet. schijveneg.jpg
Hiermee snijd je de zode. Als je een paar keer over de grond gaat, gaat de eg dieper en keert de grond meer om.
 

petroman

SHTF Expert
Dus als ik het goed begrijp heb je en stuk grond waar 20 jaar niets aan gedaan is qua zaaien ?! Dus een wild suk grond waar de beplanting zijn eigen evenwicht gevonden heeft.
En dat wil je nu aanpassen zodat het een stuk land wordt met wilde inheemse planten ? Dus het laatste sukje ongerepte natuur wordt nu teruggebracht tot ongerepte natuur conform het boekje.
 

Flos

SHTF Expert
Dus als ik het goed begrijp heb je en stuk grond waar 20 jaar niets aan gedaan is qua zaaien ?! Dus een wild suk grond waar de beplanting zijn eigen evenwicht gevonden heeft.
En dat wil je nu aanpassen zodat het een stuk land wordt met wilde inheemse planten ? Dus het laatste sukje ongerepte natuur wordt nu teruggebracht tot ongerepte natuur conform het boekje.
Jij kan het wel moeilijk maken.
Het stuk land is was ooit bos . Maar een gas bedrijf heeft er 3 pijpleiding door getrokken . Net op de hoek van het bos . Het bos mocht niet terug aangeplant worden omdat er boven pijpleidingen geen hoogstammen mogen staan . Nu groeit er voornamelijk gras op en bramen . De bramem mogen van mij voor een groot deel blijven staan . Omdat dit dekking is voor konijnen fazanten en patrijzen. Een wild akker wordt aan gelegt om deze klein wild soorten een variabele voeding te geven . Dus meer dan alleen gras en klaver.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Dus als ik het goed begrijp heb je en stuk grond waar 20 jaar niets aan gedaan is qua zaaien ?! Dus een wild suk grond waar de beplanting zijn eigen evenwicht gevonden heeft.
En dat wil je nu aanpassen zodat het een stuk land wordt met wilde inheemse planten ? Dus het laatste sukje ongerepte natuur wordt nu teruggebracht tot ongerepte natuur conform het boekje.

Nee het is zo gemaakt door de mens. Zonder de mens was ons hele europa een en al bos en moeras dus ik gok niet ruime open stukken met alleen gras en bramen daarbij horen. @Flos helpt hier de natuur juist een handje.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Jij kan het wel moeilijk maken.
Het stuk land is was ooit bos . Maar een gas bedrijf heeft er 3 pijpleiding door getrokken . Net op de hoek van het bos . Het bos mocht niet terug aangeplant worden omdat er boven pijpleidingen geen hoogstammen mogen staan . Nu groeit er voornamelijk gras op en bramen .


Heb je al een gat van 50 cm diep laten graven om te zien of er nog veel wortels zitten? Zitten er nog stobben in de grond? Het kan zijn dat na 20 jaar de wortels aan de opervlakte verteerd zijn.
Wat ook nog mogelijk zou kunnen zijn is een sleuf om het stuk graven en het gras en de bramen weg te branden. Maar dat kan makkelijk mis gaan.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
@Flos De stob is het onderste stukje stam en wortels van een omgezaagde boom. De stob zit meestal nog in de grond na het zagen. De stobben kan weg gehaald worden met een stobben fietsvakantie.

Edit: geen stobben fietsvakantie maar een stobben freesmachine.
 

Flos

SHTF Expert
Zo heeft alles een naam . Bij ons noemt dit heel anders maar daar laat ik jou van gespaard.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik heb nog steeds geen landbouwer gevonden om de strook om te frezen. Ze zijn allemaal bang voor boom wortels en stronken.
Misschien net over de grens eens informeren, wie weet hebben ze daar minder schrik.
Ken er een met een mega trekker en grondfrees, die alles vermaalt/ freesd, zelfs kleine bomen... echt een geweld zo'n machine, maar het werkt.
Voor naar jou is dat te ver, wie weet vind je er een in de buurt ( nederland).

Wel een tof project weer, ben benieuwd naar de situatie van nu en als het uiteindelijk begroeit is.
 
Bovenaan