• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wild kamperen bij Staatsbosbeheer

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Staatsbosbeheer wil de mogelijkheid gaan bieden om in bepaalde zone's in Nederland in het wild te kunnen kamperen. Het idee is dat je naar een zone gaat. Een plekje zoekt om je tent op te zetten. Dan meld je via een app op je telefoon wat je gps locatie is en je rekent af. De boswachter weet dan waar je bent.

Hebben jullie tips waar op gelet moet worden of waar rekening mee gehouden moet worden?
 

Jasje

Prepper goeroe
Als ik het zo lees dan kan het nog niet, maar zijn het plannen voor de toekomst. Zeker een aantrekkelijk idee. Wat is de bron van dit bericht?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Nee, ze zijn nog in het ontwikkelstadium. Een vriend van me werkt bij SBB. Hij gaat de app maken. Hij wil graag van gebruikers weten wat ze nodig hebben.

Hij vroeg me of er nog dingen zijn waar hij rekening mee moet houden. En omdat we samen meer weten post ik de vragen hier.

Mijn vraag is bijvoorbeeld of je overal be re ik hebt met je telefoon. Of werkt de app ook offline. Maar hoe weet de boswachter dan waar je bent als je offline bent.
 

Vempain

Prepper goeroe
Bij de meeste paalkampeerplaatsen van staatsbosbeheer is het mobiele bereik zeer minimaal tot slecht en internet is eigenlijk helemaal niet te doen.
Zeker wanneer je een pizza wilt bestellen toch @Baaske en @homerun? :lol:
Meest bizarre is misschien nog wel dat de pizzaboer precies wist waar hij moest zijn dus we zullen waarschijnlijk niet de eerste zijn geweest die dit idee hadden.:fluit:
Lijkt me daardoor lastig om via een app de boswachter in te seinen dat je in de zone bent en daar graag een nachtje wil verblijven.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik heb geen mibiel internet. Zou leuk zijn als ik kan bellen om mijn coördinaten en kampeerkaart nummer door te geven.
Een hoe ga je er mee om als blijkt dat je geen bereik hebt? Moet je dan weer inpakken en weg gaan? Als je 300 meter loopt om daar aan te melden kloppen de coördinaten ook niet meer. Lastig uitvoerbaar plan hoor.
 

Flos

SHTF Expert
Wat je moet hebben?
Een mobiel telefoon die dat kan. Die van mij dus niet die werkt nog met een zwengel is uit de prehistorie. ;)
 

White Eagle

Elementary prepper
Leuk idee! Wellicht een idee dat er een sms gestuurd kan worden naar een nummer waarin je je coordinaten doorgeeft? Of dat je van tevoren vanuit huis of een andere locatie waar wel bereik is kan aangeven dat je op een bepaalde nacht in een zone zit?
 

Richard434

Prepper goeroe
Of iets met genummerde paaltjes (zelfde idee als de "paddenstoelen" van de ANWB langs de fietsroutes)
waarbij je het paalnummer door SMSt, naar een nummer waarbij het bijvoorbeeld X euro per verzonden sms kost?
 

Bijlagen

  • fietspaddestoel.jpg
    fietspaddestoel.jpg
    58.9 KB · Weergaven: 6

FKAGB

Prepper goeroe
Vandaar waarschijnlijk de app. Die stuurt de coördinaten meteen mee. Heb je ook geen last van de verschillende systemen van coördinaten.

Idee van sms met wen nummer op een paal is leuk maar denk dat SBB wel graag heel precies wil weten waar je zit. Heeft ook wel met de veiligheid te maken. Ik kan het iig wel waarderen als de boswachter even langskomt als ik in mijn eentje aan het paalkamperen ben.
 

homerun

Diehard Prepper
Bij de meeste paalkampeerplaatsen van staatsbosbeheer is het mobiele bereik zeer minimaal tot slecht en internet is eigenlijk helemaal niet te doen.
Zeker wanneer je een pizza wilt bestellen toch @Baaske en @homerun? :lol:
Meest bizarre is misschien nog wel dat de pizzaboer precies wist waar hij moest zijn dus we zullen waarschijnlijk niet de eerste zijn geweest die dit idee hadden.:fluit:
Lijkt me daardoor lastig om via een app de boswachter in te seinen dat je in de zone bent en daar graag een nachtje wil verblijven.

Hey bereik was idd bagger...
Maar die man aan de andere kant van de telefoon was ook niet te verstaan zeg....
 

FKAGB

Prepper goeroe
Dat is geen luxe maar een must. Als ik soms zie wat er zoal gedumpt wordt in het bos. Dat is er dan niet lopend neergelegd maar moet met de auto gedaan zijn. Ik wil liever niet in de buurt zijn als er een lading afval van een drugslab wordt gedropt.
 

Floshtf

Diehard Prepper
Misschien is een lidmaatschap of het 1 maal aanmelden een idee.
Bij aanmelden en betaling van klein bedrag krijg je dan; een kaart met bijv. vakjes (zoals fkagb al schreef) + lidnummer & pasje + regel boekje+ code om app te laten werken. (Een app. met kaart kan ook offline werken).

Locatie doorgeven kan dan evt. via sms met lidnummer + kaart vak / coördinaten.

@Tanfana heeft je vriend geen specifieke vragenlijst (=gerichter helpen) van dingen die hij zou willen weten van mensen die bijv. wel eens paalkamperen? Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien. Leuk initiatief.
 

I-disappear

Prepper
Iemand nog tips qua luxe? Bv geen openbare weg in de buurt ofzo?
Super leuk! @Tanfana Op zich denk ik dat de meesten het hier prettig vinden / als een uitdaging zien om met zo min mogelijk luxe in het bos te verblijven. Misschien is het wel handig als je bij de boswachter water kunt krijgen. Een stromend beekje redden we ons misschien ook wel mee, maar die zijn in Nederland zeldzaam. Verder denk ik dat de gedragsregels duidelijk kenbaar moeten zijn (geen geluidsoverlast, geen afval, even een schepje aarde over je behoefte) De natuur moet wel in z'n waarde worden gelaten. Als je ziet wat sommige mensen bij Campanula allemaal achterlaten... (waarschijnlijk geen zin om het afval weer mee terug te moeten nemen)
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 

Hamster

Elementary prepper
Maar hoe weet de boswachter dan waar je bent als je offline bent.

huidige mobile telefoons maakt t niet uit of je online of offline bent ze kunnen je toch wel vinden dit is al uitgebreid besproken op t vorige forum
maar t idee een mobieltje mee te nemen en het idee wild kamperen ....... aanmelden om te kunnen wild kamperen??? is geen wild kamperen meer
 

petroman

SHTF Expert
Ik moest even denken maar die app is geniaal: jij meld zelf dat je op bewuste coördinaten bent (geweest) vind men daar later afval of anders dan krijg jij de rekening.
Terecht overigens.
Misschien eerst even weten wat het idee van SBB is ?

Je kan moeilijk van wildkamperen spreken als je je moet melden incl. locatie. Daarbij komt dan dat dit alleen kan voor de avonturiers met smartphone en goede dekking of eigenlijk extra goede ontvangst.
Wat misschien in dit geval beter werkt: brievenbus langs de weg/ingang naar het terrein waarin je meldt waar je wilt overnachten. Je kan dan ook nog denken aan een raster van het gebied waarbij je het vakje waar je gaat kamperen opgeeft.
 
Bovenaan