• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Windows BSOD (Blue Screen Of Death) codes, betekenis gezocht

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Sinds maanden komt er bij mij geregeld (nu dagelijks) een BSOD langs op mn computer, meestal als ik een film of serie kijk... (videokaartprobleem??).
Dat is op zich al vervelend want er wordt opnieuw opgestart maar het maakt dus ook duidelijk dat er érgens iets fundamenteels mis is.

Nou was de blue screen veel te snel uit beeld om de Stop codes te noteren maar het is me (na enige training) gelukt om binnen de 8 seconden een foto te maken en zo de codes te ontcijferen.

IMG_3509 BSOD.JPG

Ben nu aan het zoeken naar de betekenis en wat er dus aan de hand zou kunnen zijn en wat ik er dan aan zou kunnen doen maar ik kom niet verder. :(

De eerste twee codes heb ik gevonden maar de rest nog niet. Maar de verklaring van de codes helpt mij ook nog niet echt verder, geen idee wat ik er aan moet doen...

Stopcodes: 0x0000001A ( 0x00000030, 0x87F50B68, 0xAF259000, 0x9387FF4C )

0x0000001A This BSOD means that a severe memory management error occurred. BSOD error code 0x0000001A may also show "MEMORY_MANAGEMENT" on the same blue screen

0x00000030 This BSOD means that the stack pointer in a trap frame had an invalid value. BSOD error code 0x00000030 may also show "SET_OF_INVALID_CONTEXT" on the same blue screen.

Dus als de computerwizards hier aanwezig mij verder zouden kunnen helpen zou dat heel erg welkom zijn. :cool:
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Volgens mijn vriend kan dit duiden op Ramgeheugen dat stuk is.
Spijtit genoeg kan zo één 0x000 code vaak meerdere onderliggende problemen hebben
Ramgeheugen valt te testen via gratis software genaamd "Memtest86", wat je dan op een usb stick / cd moet zetten & de testen laten uitvoeren.
Het is niet 100% zeker dat het Ramgeheugen beschadigd/stuk is, maar wel de vaakst voorkomende BSOD in combinatie met 0x0000001A.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Volgens mij heeft windows niet alle foutcodes vrijgegeven die kunnen optreden, vandaar dat je ze niet allemaal vindt.

Vervelend van deze fout is natuurlijk dat hij maar af en toe optreedt. Dat maakt testen lastig.

Je kunt in het windows systeemlogboek nakijken of daar meer errors staan ten tijde van zo'n crash. Wellicht valt daar meer uit af te leiden. Soms vind je echter helemaal niets en alleen de meldingen van het opstarten, dat is een teken dat het een hardware matige fout was en het systeem ineens klapte.

Naast het ram geheugen, videokaart, kan het moederbord ook het probleem zijn. Helaas treden fouten niet altijd en constant op, maar scannen met hardware diagnose tools lijkt me nuttig. Zelfs gebruik ik hiervoor nog steeds UBCD (Ultimate Boot CD versie zoveel) voor. Dat is een bestand wat je download en op een CD/DVD brandt. Die kun je booten en bied via een ouderwetse DOS achtige interface een hele verzameling aan tools voor o.a. het testen van hardware: http://www.ultimatebootcd.com/download.html Ook hebben fabrikanten van hardware vaak zelf diagnose tools op hun websites beschikbaar.

Wellicht lastig downloaden/branden nu natuurlijk met een bokkende PC.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Oooh krijg spontaan weer last van negatieve herinneringen.

Ik had hier ook altijd last van, soms wel 6 x per jaar en dat met meerdere computers.

Daarom ben ik 5 jaar geleden overgestapt naar Apple, heb in 5 jaar tijd 1 x een probleem gehad en dat was pas geleden en dat betrof een hardware fout die ook door Apple gratis is verholpen.

Windows is niet verkeerd, maar je moet eigenlijk een computer expert zijn om het goed draaiende te houden.
 

petroman

SHTF Expert
Er staat duidelijk: memory management.
Ik zou inderdaad gaan voor bankjes poetsen. Gewoon er uit halen en er weer inzetten.
Er kan er één overleden zijn.

Welke windows versie is dit ?

Als pc weer draait, via taakbalk onderaan, re muis, taakbeheer starten, dan bij processen kijken welke programma's er überhaubt draaien en wat ze op het geheugen doen.
kijk meteen of het totale geheugen overeenkomt met het aantal en grootte van de bankjes.

En succes !
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

AWOL

Prepper goeroe
@Erny naast de tips die al gegeven zijn kun je ook eens proberen om alle stekkertjes, videokaart en dergelijke goed aan te drukken (niet een ton aan kracht uiteraard). Soms kan het zo simpel zijn als connectoren die zichzelf wat losgewerkt hebben of zelfs vuil.
Zelf heb ik ook eens een periode onverklaarbare BSOD's gehad en uiteindelijk bleek mijn USB controller overleden te zijn. Door een PCI kaartje te plaatsen met USB poorten daarop kon ik het systeem toch probleemloos nog langer gebruiken.

Windows is niet verkeerd, maar je moet eigenlijk een computer expert zijn om het goed draaiende te houden.
Windows heeft natuurlijk weinig te maken met de hardware waarop het draait. Als je goede componenten koopt kun je vele jaren probleemloos werken. Sinds windows 7 is, in mijn ervaring, ook de tijd voorbij dat je jaarlijks een schone installatie van het OS moest doen. Zo draaide ik ruim 6 jaar op windows 7 zonder dat het systeem ooit trager werd of anderszins problemen had. En dat terwijl ik toch allerlei programma's installeerde en weer verwijderde alsmede hardware veranderingen. Hetzelfde systeem draait nu op windows 10, ook zonder problemen en de pc is nu 7 jaar oud.
 

martin

Mankinds only hope
Ik zou als eerste je "auto herstart" uitzetten zodat je wat makkelijker de foutmeldingen kan vergelijken.

Zie (bijvoorbeeld) deze link om dat aan te passen

https://www.lifewire.com/how-do-i-disable-automatic-restart-on-system-failure-in-windows-2626067

Hierna zou ik dit programma opstarten

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

De output is alsnog redelijk technisch, maar dan kan je in ieder geval achterhalen of de melding iedere keer gelijk is.
Zoals al door anderen is geopperd is het niet onverstandig om de geheugenmodules er uit/in te stoppen (kan contactprobleem zijn)
Stel dat er 4 inzitten, dan de laatste 2 eruit halen en even testen
Gaat het nog fout, dan op de eerste 2 omwisselen met degene die je er al uit heb gehaald.
(uiteraard stroom van je pc als je dit doet)

Maar als je hem dan toch open heb even de kaarten er uit/in stoppen en kijken of er niet toevallig een fan vast zit op je videokaart en/of CPU
(dus gewoon pc aanzetten met de kap eraf, en kijken of de fan ronddraait)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@Erny naast de tips die al gegeven zijn kun je ook eens proberen om alle stekkertjes, videokaart en dergelijke goed aan te drukken (niet een ton aan kracht uiteraard). Soms kan het zo simpel zijn als connectoren die zichzelf wat losgewerkt hebben of zelfs vuil.
Zelf heb ik ook eens een periode onverklaarbare BSOD's gehad en uiteindelijk bleek mijn USB controller overleden te zijn. Door een PCI kaartje te plaatsen met USB poorten daarop kon ik het systeem toch probleemloos nog langer gebruiken.


Windows heeft natuurlijk weinig te maken met de hardware waarop het draait. Als je goede componenten koopt kun je vele jaren probleemloos werken. Sinds windows 7 is, in mijn ervaring, ook de tijd voorbij dat je jaarlijks een schone installatie van het OS moest doen. Zo draaide ik ruim 6 jaar op windows 7 zonder dat het systeem ooit trager werd of anderszins problemen had. En dat terwijl ik toch allerlei programma's installeerde en weer verwijderde alsmede hardware veranderingen. Hetzelfde systeem draait nu op windows 10, ook zonder problemen en de pc is nu 7 jaar oud.

Ik kocht altijd de beste componenten en liet de computer door een expert bouwen en programmeren, maar toch had ik altijd problemen.

Uiteraard is mijn ervaring niet die van iedereen, het probleem is vaak compatibiliteit van de componenten en windows, om daarin de juiste combinatie te vinden moet je er mijns inziens toch wel verstand van hebben.

Apple is helemaal niet zo uniek, behalve dat ze zelf die componenten en software combineren en als zodanig verkopen als een compleet systeem, als Microsoft dit zou doen (kan denk ik niet meer) dan zou er meer stabiliteit zijn.

Denk ik;)
 

Erny

Last (wo)man standing
Dank alvast aan alle reageerders. :)

Computer draait nog op Windows Vista maar heb op een reserveschijf, de geupgrade Windows 7 naar, W10 al klaar liggen mocht deze versie crashen oid.

Stap 1:
Heb die Memtest nu op bootable usb staan, wacht nu gewoon af tot er toch weer opnieuw opgestart moet gaan worden.
Zal de uitslag hier delen waarna verdere stappen overlegd kunnen worden.

Zie ondertussen dat @martin ook binnen is.
Mijn kast staat eigenlijk altijd open... oeps... blaas en poets de boel wel geregeld schoon zodat er geen enorme stofophopingen komen.
En waarom staat ie open? Nou... eh... dat kwam zo... de voedingsventilator liep aan en dat zorgde voor een irritant geluidje. Als de voeding op de kast staat maakt ie dat geluid niet, als ik hem er weer inhang dan gebeurde dat wel weer (heb dat trouwens al een tijdje niet meer getest, zal dat weer eens doen).

Verder denkt het "moederbord" dat ie te warm word en daarom kreeg ik ook daarvoor geregeld een BSOD. Na vervanging van de fans bleef de melding komen dus die heb ik in accountsbeheer uitgezet (waar ik nu steeds ook weer een melding over krijg...hahaha). Koelpasta is ook vervangen door verse.
Heb er trouwens ook wel eens een gewone ventilator op gericht afgelopen zomer omdat ik dacht dat de huidige BSOD daar misschien mee te maken had.

Dus best wel veel interne verwarring in mijn pc. ;)
Het is een "zelfbouw" door gamevrind en heb hem nu sinds 2008 in gebruik.
Kan dus eventueel de componenten opnoemen indien gewenst.

Zal de werkgeheugentjes ook eens gaan checken, heb toch niet al te lang geleden nog een nieuwe gekocht...
 

martin

Mankinds only hope
Mijn kast staat eigenlijk altijd open... oeps... blaas en poets de boel wel geregeld schoon zodat er geen enorme stofophopingen komen.

Dat is eigenlijk niet goed.
Normaal gezien zal de behuizing er voor zorgen dat er enige luchtstroming plaatsvind in de kast.
Stel dat je pc alleen maar vastloop nadat hij een tijdje aanstaat en/of zwaar werk heeft te doen (zoals HD film afspelen) dan zou ik denken aan een koel/hitte probleem.

Ik snap niet goed wat je bedoel met "heb ik in accountbeheer uitgezet" ? Wat heb je uitgezet?
Koelpasta wordt niet slecht, het is puur een geleider tussen het koellichaam en de oppervlakte (van het af te koelen voorwerp). Dat moet maar iets van 1/100 mm dik zijn aangebracht en meestal denken mensen "hoe meer hoe beter" maar dat is niet het geval (je moet ongeveer een halve speldenknop in het midden aanbrengen, en NIET uitsmeren, het vloeit vanzelf wel de goede kant op)

Het irritante geluid is overigens meestal een gevolg van resonantie. Dan gaat heel de kast meetrillen en zodra je dan de kast 1 mm verschuif dan stopt het voor een paar minuten.

Ik zou me beperken tot het uitsluiten van mogelijke componenten. Ik zou beginnen met de videokaart (als er 1 inzit) en dan als 2e het geheugen. Er vanuit gaande dat er geen fan vast zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
@martin
Koelpasta is vervangen toen de hele kast uit elkaar moest vanwege ander probleem, processor moest toen van het moederbord af, was nwe pasta nodig. Dit alles gedaan door Henk, degene die de kast heeft gebouwd.

Die fan melding kwam geloof ik doordat ie ergens registreert dat er geen fan is maar die is er wel alleen zit dat stekkertje ergens anders ingeplugd... geloof ik (zal Henk nog eens navragen als ik hem nog eens zie, ik vergeet nogal snel wat er allemaal aan de hand is geweest en wat hij en ik daaraan gedaan hebben).
Die instelling kun je dus ergens uitzetten en dat heb ik opgezocht en vervolgens uitgevoerd met als gevolg dat die blue screen niet meer verschijnt alleen de melding dat ik wijzigingen heb aangebracht krijg ik nu wel steeds na opstarten. Zal volgend x even opletten als die melding weer langs komt.

Het geluid kwam duidelijk bij de fan van de voeding vandaan, dit was geen resonatie in de kast.

Voor het gemak heb ik de boel maar open laten staan... maar zal me voornemen om na de oplossing van dit BSOD probleem de kast weer netjes dicht te doen met alle organen weer in de kast geplaatst. ;)

Maar terug naar het huidige probleem:

Het uittesten door uitsluiting... Snap nog niet zo goed hoe dat moet gaan werken? Want als ik de videokaart (Nvidia 7900 GTX 512Mb) ontkoppel dan kan ik ook geen films/series afspelen en afwachten of de BSOD weer optreedt...
De werkgeheugens kan ik wel 1 voor 1 er uit halen en zodoende testen, dat kan dan Stap 2 worden.:)

Wordt vervolgt...
 

AWOL

Prepper goeroe
Want als ik de videokaart (Nvidia 7900 GTX 512Mb) ontkoppel dan kan ik ook geen films/series afspelen en afwachten of de BSOD weer optreedt...

Kaart losmaken, eruit halen en weer er in zetten zodat je zeker weet dat de connector schoon is en weer goed geplaatst is cq contact maakt. Eventueel een andere kaart tijdelijk plaatsen als je die mogelijkheid hebt.
Hoe je de RAM modules kunt testen is al uitgelegd. Mocht blijken dat de videokaart de problemen veroorzaakt dan heb ik waarschijnlijk nog wel iets liggen waar je mee voort kunt.
Als je meer specificaties van je systeem weet te geven (bijv. moederbord merk en type) dan kan ik kijken of ik onverhoopt nog RAM heb liggen als blijkt dat dat de boosdoener is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Moederbord: ASUS M2 N4 SL II (of was het nou SL I ?)
Processor: AMD Athlon x 6000+ / 3Ghz 64 bit
Cooler: Coolermaster Hyper x22o (die dus net twee nwe fans heeft)
Voeding: Fortron Source 500W AT Model: FSP500 - 60 APM
Videokaart: Nvidia 7900 GTX 512Mb
Windows Vista

Moet zeggen dat het moederbord al vaker als verdachte is genoemd bij problemen die ontstonden de laatste jaren, alleen hebben we het dan gelukkig toch steeds weer kunnen oplossen.
Maar de logica is bij mij ondertussen geheel zoek. ;) Zijn ook geregeld programmaatjes die "niet meer functioneren". Zoals Windows Verkenner, Superfetch e.a. Als ik dan opnieuw opstart werken deze wel weer gewoon. Lekker verwarrend allemaal. En zorgt ervoor dat ik dat soort meldingen niet echt serieus meer neem.:confused:

TO DO:
Stap 1: Memtest draaien bij de volgende x opstarten
Stap 2: Werkgeheugens testen
Stap 3: Videokaart eruit halen én er weer inzetten (heb geen extra kaart tot mijn beschikking)

Na elke Stap hier verslag uitbrengen. :cool:
 

AWOL

Prepper goeroe
Moederbord: ASUS M2 N4 SL II
hmm, zou mij niets verbazen als het je mobo is...ik heb zelf geen beste ervaringen met ASUS mobo's uit die periode. (niet dat het een grote schande zou zijn als na al die tijd het mobo het begeeft).
Laat weten als je onderdelen nodig hebt, ik heb sowieso nog wat DDR2 RAM liggen en dus een videokaart.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Thanx @AWOL :) we komen er hopelijk op deze manier, met z'n allen, wel achter. Stap voor stap zonder haast.

Maar helaas niet vannacht al want poging 1 voor uitvoering van Stap 1 is niet gelukt.
@InfernoSis
Het runnen van Memtest gaat helaas niet zo soepel als gehoopt.
Heb de Users Guide bestudeerd (voor zover het behapbaar was)

Create a boot-able USB Flash drive:
1. Download the Windows MemTest86 USB image zip file.
2. Extract the contents of the zip file to a directory
3. Plug in the USB drive
4. Launch the ImageUSB application that was included in the zip file
5. Select the USB drive from the list
6. If it is not already selected, select the image file included in the zip file
7. Click 'Write to UFD'
8. After accepting a few more prompts this should give you a working bootable USB drive

Check... heb alle punten afgewerkt (ik heb dus géén files gekopieerd naar de usb maar inderdaad die applicatie gebruikt)

The UEFI BIOS must be configured to boot from the device thatMemTest86 is installed on.
Most systems have an optional boot menu that is
enabled by pressing a key at startup (often ESC, F9, F11 or F12). If available,
use the boot menu to select the correct drive. You may see both the UEFI and
BIOS as separate options. Please consult your motherboard documentation for
details.

Heb in de BIOS bij de BOOT voorkeur de 1e keuze op Removable gezet (ga er vanuit dat ze daarmee de USB bedoelen). Save en Exit

Heb de computer opnieuw opgestart...
Er werd gevraagd of ik Veilige Modus wilde dus dacht OK why not, safety first ... waarna de boel vastliep bij het laden van de Windowsbestanden en het gevraagde: "Even geduld..." bij mij op een gegeven moment wel op was.
Computer handmatig uitgezet.
En weer aangezet, dit x Windows normaal starten, hetgeen ie deed en dus kan ik nu weer hier typen.
Maar het opstarten via de USB zodat Memtest gedraaid kan worden is dus niet gelukt.
Had ik één van de F-knoppen moeten indrukken daarvoor?

De USB zou een bootable versie moeten zijn. Is het Memtest Image proces misschien mislukt en hoe kom ik daar achter (staan wel bestanden op waaronder BOOT).

Tja... heb nu het vermoeden dat dit wel eens een heel lang topic kan gaan worden. :fluit:
Zag namelijk in de Memtest Users Guide ook al een fijn menu met keuze mogelijkheden waar ik verwacht ook tegen verscheidene keuze problemen aan te lopen. Dus denk daar ook wel wat begeleiding nodig te hebben. Mocht ik inderdaad in dat menu geraken!
Het lijkt wel een Game! En ik houd niet van gamen... en nu geraak ik niet eens op het eerste Level...:lol:

Oh, en in de Users Guide las ik ook het volgende: "Memory errors will often
cause erratic behavior with software applications that can mysteriously fail
" en dát verschijnsel komt mij wel akelig bekend voor, zo bekend dat ik er aan ben gewend. ;)

Morgen maar weer een volgende poging wagen.
Misschien toch een CD branden ipv de USB te gebruiken?
Of de link die @Ray gaf gebruiken voor de memorytest ipv Memtest?

Wordt vervolgt...
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Erny, misschien loont het de moeite om eens te kijken naar een vervangende pc. Na 10 jaar is die eigenlijk wel "op", net als bij een oude auto komen er steeds meer gebreken.

Tegenwoordig loont het amper de moeite, er staat nog een 10 jaar oude pc bij mijn schoonouders. Draait op Windows 10! Maar je merkt dat de processor (amd 5800+) het vaak erg zwaar heeft. En tja, 2gb ddr2 helpt ook niet, ondanks de ssd en Nvidia gtx260... dus alles behalve de mobo, cpu en ramgeheugen is daar al vervangen :)

On topic, Windows maakt ook een crashdump aan, die kan je inlezen. Maar dit gaat wat ver denk ik. Je kunt ook een Linux live cd downloaden als Windows helemaal niet meer wil, of bv een hiren's bootdisk die staat vol met recovery en test software - altijd handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

petroman

SHTF Expert
Hiren's, dat is al weer wat jaren gelden zeg dat ik die gebruikt heb.
Verder wel een goede tip, gewoon sparen voor een nieuwe.
Krijg je ook een officiele licentie :fluit:

Kast open moeten houden, voeding er uit, ventilator uitgezet (?) klinkt niet goed.
Maar misschien dat computermeneer Henk er eens een bezem door kan halen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Thanx @AWOL :) we komen er hopelijk op deze manier, met z'n allen, wel achter. Stap voor stap zonder haast.

Maar helaas niet vannacht al want poging 1 voor uitvoering van Stap 1 is niet gelukt.
@InfernoSis
Het runnen van Memtest gaat helaas niet zo soepel als gehoopt.
Heb de Users Guide bestudeerd (voor zover het behapbaar was)

Create a boot-able USB Flash drive:
1. Download the Windows MemTest86 USB image zip file.
2. Extract the contents of the zip file to a directory
3. Plug in the USB drive
4. Launch the ImageUSB application that was included in the zip file
5. Select the USB drive from the list
6. If it is not already selected, select the image file included in the zip file
7. Click 'Write to UFD'
8. After accepting a few more prompts this should give you a working bootable USB drive

Check... heb alle punten afgewerkt (ik heb dus géén files gekopieerd naar de usb maar inderdaad die applicatie gebruikt)

The UEFI BIOS must be configured to boot from the device thatMemTest86 is installed on.
Most systems have an optional boot menu that is
enabled by pressing a key at startup (often ESC, F9, F11 or F12). If available,
use the boot menu to select the correct drive. You may see both the UEFI and
BIOS as separate options. Please consult your motherboard documentation for
details.

Heb in de BIOS bij de BOOT voorkeur de 1e keuze op Removable gezet (ga er vanuit dat ze daarmee de USB bedoelen). Save en Exit

Heb de computer opnieuw opgestart...
Er werd gevraagd of ik Veilige Modus wilde dus dacht OK why not, safety first ... waarna de boel vastliep bij het laden van de Windowsbestanden en het gevraagde: "Even geduld..." bij mij op een gegeven moment wel op was.
Computer handmatig uitgezet.
En weer aangezet, dit x Windows normaal starten, hetgeen ie deed en dus kan ik nu weer hier typen.
Maar het opstarten via de USB zodat Memtest gedraaid kan worden is dus niet gelukt.
Had ik één van de F-knoppen moeten indrukken daarvoor?

De USB zou een bootable versie moeten zijn. Is het Memtest Image proces misschien mislukt en hoe kom ik daar achter (staan wel bestanden op waaronder BOOT).

Tja... heb nu het vermoeden dat dit wel eens een heel lang topic kan gaan worden. :fluit:
Zag namelijk in de Memtest Users Guide ook al een fijn menu met keuze mogelijkheden waar ik verwacht ook tegen verscheidene keuze problemen aan te lopen. Dus denk daar ook wel wat begeleiding nodig te hebben. Mocht ik inderdaad in dat menu geraken!
Het lijkt wel een Game! En ik houd niet van gamen... en nu geraak ik niet eens op het eerste Level...:lol:

Oh, en in de Users Guide las ik ook het volgende: "Memory errors will often
cause erratic behavior with software applications that can mysteriously fail
" en dát verschijnsel komt mij wel akelig bekend voor, zo bekend dat ik er aan ben gewend. ;)

Morgen maar weer een volgende poging wagen.
Misschien toch een CD branden ipv de USB te gebruiken?
Of de link die @Ray gaf gebruiken voor de memorytest ipv Memtest?

Wordt vervolgt...

Dat booten gaat dus niet goed. De vraag of je in veilige modus wil opstarten komt van windows, niet van de usb stick. Met een CD zul je alsnog in staat moeten zijn om te booten.

Windows heeft zelf ook een ingebouwde geheugencontrole. Even zoeken op dat woordje "geheugencontrole" in de zoekfunctie van het startmenu of de helpfunctie. Weet je de opdrachtprompt te vinden, tik in mdsched.exe Bij het opnieuw opstarten zal windows dan deze controle draaien voor het opstarten van het systeem.

Zoals @The mad engineer Mad zegt, tijd om voor een nieuwe te sparen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Leuk bedacht mannen, dat sparen... maar helaas zal ik het hiermee moeten doen. ;)
En de Henk haalt tegenwoordig alleen nog maar de bezem veelvuldig door zn vriendinnetje dus vandaar dat ik het probleem ook zelf (met jullie dus) op probeer te lossen. :fluit:
Maar ik snap dat dat op den duur misschien onmogelijk wordt, vooral als het moederbord het af laat weten, maar ik geef niet zo snel op.

Windows draait op een legale versie. En de fan staat niet uit. :cool:

Maar... terug naar het stappenplan.:)
Heb "geheugencontrole" ingetypt in het zoekvenster en Windows begreep gelijk wat ik wilde en heeft die meteen uitgevoerd. Duurde 'n half uurtje en er is niets gevonden.

Zal ik die mdsched.exe dan ook nog laten draaien of heeft dat geen zin? @Ray ?
Is deze Windows geheugencontrole goed genoeg en kunnen we dan nu vaststellen dat daar geen problemen mee zijn of zoeken we verder? (via de bootable CD creatie...).

Gister heeft zich trouwens geen spontane BSOD voorgedaan...

Next step: ....
 
Bovenaan