• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Winter voorraad eieren

D

Deleted member 1696

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
74D3D5D6-61DE-4BD0-85E6-00B5B6A25512.jpeg
(Foto : De schone eieren in water met gebluste kalk )

Nu de kippen weer eieren leggen is het weer tijd om de eieren die te veel zijn te sparen.

Dus gebruik de eieren die schoon onder de kip vandaan komen, als je eieren onder de kraan wast werkt het niet!
Verhouding is ca 4 liter water met 30 gram gebluste kalk.

Deze bewaar ik onder in de trapkast.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Bekijk bijlage 11686
(Foto : De schone eieren in water met gebluste kalk )

Nu de kippen weer eieren leggen is het weer tijd om de eieren die te veel zijn te sparen.

Dus gebruik de eieren die schoon onder de kip vandaan komen, als je eieren onder de kraan wast werkt het niet!
Verhouding is ca 4 liter water met 30 gram gebluste kalk.

Deze bewaar ik onder in de trapkast.

Ps
Oeps kan de titel niet meer aanpassen ;-(
De mods kunnen dat wel! Ik vermoed dat je een extra "o" wenst?
 

Richard434

Prepper goeroe
Bekijk bijlage 11686
(Foto : De schone eieren in water met gebluste kalk )

Nu de kippen weer eieren leggen is het weer tijd om de eieren die te veel zijn te sparen.

Dus gebruik de eieren die schoon onder de kip vandaan komen, als je eieren onder de kraan wast werkt het niet!
Verhouding is ca 4 liter water met 30 gram gebluste kalk.

Deze bewaar ik onder in de trapkast.

Ps
Oeps kan de titel niet meer aanpassen ;-(
Ik heb (op de gok) de titel even aangepast en de missende o toegevoegd! ;)

Hoelang zijn de eieren in de water met gebluste kalk houdbaar?
 
D

Deleted member 1696

Gast
Volgens horen zeggen een jaar, maar als eieren gaan drijven zijn ze rot.
Is voor ons ook de eerste keer dat we het gaan testen ;) , nu geven we niet meer alle eieren weg.

[MOD @Richard434 - thanks voor editing de typo]
 

Flos

SHTF Expert
Gisteren bij het lezen van dit draadje zal mijn verstand al oververmoeid geweest zijn want ik snapte niet waar het over ging.
En dan nog het gedoe over een o maakte het heel verwarrend.
Maar ik ben nu fris uitgeslapen en het gaat over eieren bewaren.
@MiniE kan jij even specifieker uitleggen hoe je te werk gaat.
Wat ongebluste kalk is en waar het te verkrijgen is. De enige kalk die ik ken smeert een stukadoor aan de muur of is dit gips.
En er zullen nog wel vragen rijzen.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Calcium hydroxide ook wel gebluste kalk, Mrs MiniE heeft het bij de aquariumwinkel vandaan.
Gebruiken ze voor filters in zee aquariums. Wat er op de muur gesmeerd wordt kunnen zware metalen in zitten (volgens insiders)

Dit “recept” komt van een US minimalisten forum, kan alleen het draadje niet terug vinden.

Je lost de gebluste kalk in water op, de schone eieren (die dus niet onder de poep zitten) doe je in het water.
Let op : de eieren niet schoonmaken onder de kraan oid.
Op het water onstaat een laagje kristallen wat lijkt op aluin.
We hebben nu al een paar maanden ze zo staan.

Alleen hebben we nog geen stof tot vergelijking.
Normaal kan je eieren uit de koelkast zonder problemen na 2 maanden nog eten.
En onze trapkast is niet erg koel. Dus we zijn benieuwd.
 

Mayo

Last (wo)man standing
MiniE is helaas niet meer op het forum, maar ik kwam wel een leuk filmpje tegen dat gaat over het conserveren van eieren.

(filmpje op YouTube, helaas in het engels)

Blijkbaar was het kunstje met de ongebluste kalk in de jaren 1700 -1800 ook al bekend :cool:

Er worden verschillende methodes getoond die men indertijd toepaste, met meer of minder goede resultaten.
De eieren in ongebluste kalk hebben na 8 maanden bewaren als enige een succes score van 100%! :thumbsup:

Morgen maar eens een aquariumzaak opzoeken :D
 

DO-it

Diehard Prepper
Wat ik me afvroeg..... ergens in een topic staat iets over eieren inmaken in azijn. Mayo heeft dit gedaan, geproefd en vervolgens weggegooid, omdat deze meer naar azijn smaakte dan naar wat anders. Maar @Mayo is er dan iets misgegaan met het recept of maken mensen die dit op deze manier inwecken daar een ander maaltje van en zo ja wat dan? Of is dit een 17de eeuws receptm waar dit toen een lekkernij was? Op internet kan ik het niet zo gauw terug vinden, maar ben toch nieuwsgierig..... ben benieuwd of iemand een antwoord weet.
 

Mayo

Last (wo)man standing

Ray

SHTF Expert
Eieren in 't zuur, stonden vroeger standaard op de toog van het cafe.

Ik vermoed ook dat ze te lang in te sterke azijn hebben gelegen en daar komt bij dat wij, modern volk, azijn smaak nauwelijks meer gewend zijn, terwijl het vroeger voor heel veel soorten eten werd gebruikt.

In oude recepten zijn ze dan ook meestal scheutig met de hoeveelheid azijn. Dat was ook omdat men simpelweg niet wist hoeveel azijnzuur percentage je nodig bent om alle bacteriën te doden. Nu weten we dat wel, 0,8%, kleine buffer erbij en dat rekent ook makkelijk, 1%. :)

Dus vier delen water en een deel 5% sterke azijn. Eventueel suiker erbij om de zure smaak te dempen, doet niets af aan de conserverende werking.
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Ray een op vier... ja, dat is wel iets anders dan alleen azijn.. :p
Ik heb ff gecheckt en de azijn die ik gebruikt heb is 4%. Ik zou dus 3 delen water en 1 deel azijn kunnen gebruiken, correct?

Het klopt dat met vroeger veel meer in azijn deed, maar ook nu zijn er (weer) heel veel recepten voor vanalles 'in-t-zuur'.
Zelf ben ik daar niet kapot van, dus dat schiet ook niet op :D

Ik ga het opnieuw proberen, nu met minder azijn (en misschien een klein schepje suiker ;))
Dankjewel voor je hulp!
 

miss-elliot

Survivor
Bekijk bijlage 11686
(Foto : De schone eieren in water met gebluste kalk )

Nu de kippen weer eieren leggen is het weer tijd om de eieren die te veel zijn te sparen.

Dus gebruik de eieren die schoon onder de kip vandaan komen, als je eieren onder de kraan wast werkt het niet!
Verhouding is ca 4 liter water met 30 gram gebluste kalk.

Deze bewaar ik onder in de trapkast.
'Dus gebruik de eieren die schoon onder de kip vandaan komen, als je eieren onder de kraan wast werkt het niet!'
Ik begrijp dit niet, wat werkt er niet?
ik kan dit dus niet met eieren uit de supermarkt doen?
 

drent

Diehard Prepper
Een ei rechtstreeks uit de kip is nog vochtig (glijdt makkelijker naar buiten), zodra dat droog is, werkt het als beschermlaag (voornamelijk bedoeld voor het kuiken tijdens het broeden) die bacterien, etc. buiten houdt. Eieren uit de supermarkt zijn vaak gewassen en dan is die beschermlaag weg, aangezien die laag ook je conserveermiddel buiten houdt, is zo'n laagje dus essentieel om eetbare eitjes te hebben met zulke bewaarmethodes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ehm, de eieren uit een Nederlandse supermarkt komen van een pakstation, rechtstreeks van een boerderij. Er komt geen water aan te pas.
In Amerika is dat anders geregeld, daar moeten eieren in de winkel in de koeling omdat dáár wel de eieren gewassen worden. https://www.foodlog.nl/artikel/waarom-wassen-de-amerikanen-hun-eieren/

Altijd opletten, Amerika is Nederland niet. Veel activisten komen met filmpjes en verhalen uit andere landen om hun verhalen kracht bij te zetten, maar veel van die internetweetjes over boeren en hun dieren zijn in Nederland/Europa anders geregeld, beter geregeld.

 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan