• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

zonnebrood

Mankinds only hope
Je hebt zin om eens wat anders te doen dan met mooi weer onder je tarpje en je grenzen te verleggen. Je wilt jezelf en je uitrusting testen, kijken hoe ver je kan gaan op een veilige en misschien nog enigzins comfortabele manier. Voor vele zijn de meeste zaken vanzelfsprekend, voor andere totaal nieuw.


Dit topic is geschreven aan de hand van onze ervaringen mbt winterkamperen. Ik ga het hier hebben over wat simpele regeltjes en tips zodat je na een tocht nog enthousiaster bent geworden om vaker te gaan winter kamperen. :) Ook wijd ik een stuk aan uitrusting. Voel vrij om zaken toe te voegen en te bespreken over jullie ervaringen daar leren we alleen maar van :)


Iedereen is anders en kan dingen anders voelen en opleven. Een stukje eigen verantwoording is op zijn plaats tijdens het kamperen in de winter.


Bah Zonnebrood, wat ben je toch weer een zuurdesem kadetje had je dit topic niet leuker kunnen starten? Misschien wel haha. Nouja hier komt de rest, geniet, walg of huiver, mag je zelf kiezen haha.


Onderzoek indien mogelijk de lokatie en het weer waar je wilt gaan kamperen, pas hier op je uitrusting aan (extra regenkleding, andere tentharingen bv). Onthoudt dat in hoger gelegen gebieden het weer veradelijk kan zijn. Als je maar even het idee hebt dat het bagger gaat worden, zet je kamp op, liever voor niets dan eigenwijs zijn en verdwalen. Laat aan het thuisfront of aan bekenden weten in welk gebied je/jullie zijn mocht communicatie uitblijven


Zorg dat je extra eten mee neemt in de winter, zeker wanneer je door de sneeuw moet ploeteren of het weer zit niet mee dan gaat je energie verbruik snel om hoog. Neem dus lekkere noten, chocolade, zoutjes oid mee, of oplos chocolademelk met extra koffie er in voor een goede kickstart.

Zelf rekenen we zo: 2 dagen weg, voor 4 dagen eten mee. Mocht je insneeuwen of je poot breken dan heb je in ieder geval genoeg voeding.


Kleed jezelf zoveel mogelijk in laagjes, laagjes isoleren. Zolang je in beweging blijft dan koel je over het algemeen niet snel af. Lichaamsdelen zoals handen en hoofd geven wel veel warmte af en bedek deze tijdens de tocht. Wanneer je pauze neemt trek je een extra trui of (donzen) jas aan zodat je lichaam niet te snel afkoelt. Een veel gemaakte fout is is dat mensen kleding uittrekken tijdens hun pauze.


Katoen laten we lekker thuis.


Voor dat je gaat slapen, zorg dat je warm bent! Ga even lopen, doe wat oefeningen, leeg het lichaam van afval stoffen zodat je er niet meer uit hoeft om ze te lozen wanneer je er net lekker in ligt. Trek droge kleding aan. Vul eventueel een aluminium fles met warm water en leg deze in je slaapzak (uitkijken voor condens en/of lekkage) Hou je van luxe, neem dan losse warmertjes mee. Drink zo’n twee uur voor dat je gaat slapen niet meer zodat er snachts niet meer uit hoeft. (werkt niet bij mij, ben een echte zeikerd haha)


Belangrijkste: Luister naar je lichaam, stop wanneer je voelt dat je moe begint te worden. Bij vermoeidheid neemt je denk vermogen af en kan bij extreem weer dodelijk zijn. Niet alleen voor jezelf maar ook voor die met wie je onderweg bent. Zoals bij het slechte weer puntje, zet je kamp op. Rust meer uit tijdens winter tripjes ivb met hoger energie verbruik.


Schaam jezelf niet om terug te keren naar je vertrekpunt wanneer je het niet meer trekt of wanneer je het te koud krijgt.



Voor dat je nu naar de winkel rent of je credit card te voorschijn pakt om alles te upgraden, kijk even wat je in huis hebt en probeer dit bijvoorbeeld tijdens een herfstnacht/weekend in je achtertuin/balkon paalkampeerplek uit. Kijk hoe dit bevalt, aan de hand van deze bevindingen kan je je uitrusting aanpassen.



Uitrusting:

Tent.

Wij zelf gebruiken een vierseizoenen tent, deze zijn meer stormzeker, hierdoor ook zwaarder. De meeste hebben windflappen waar je sneeuw op kan leggen tegen geflapper van het doek en het zekert je tent beter tegen de storm.

Mocht je in het bos kamperen kan je vaak ook goed uit de voeten met een normale, drie seizoenen tent. Meestal waait het minder tussen de bomen. Je zou eventueel een sneeuwmuur rond om je tent

kunnen bouwen om wind tegen te houden, dit is een ideale manier om lekker warm te worden voor je in je slaapzakje kruipt. In de winter is het lekker om een iets grotere tent te gebruiken dan normaal door dat het materiaal wat je gebruikt vaak groter/lomper is.

Om extra isolatie te creeeren kan je dennetakken gebruiken en dan daar over je footprint leggen en dan je tent.


Span eventueel je tarp om extra leefruimte te creeeren bij slecht weer. Loop je met stokken dan scheelt het weer extra stokken mee sjouwen.


Slaapmatje.

Kijk hierbij naar de R waarde, vanaf 5 is het comfortabel te gebruiken in de winter zonder dat je je de krampen zeult. R waardes zijn optelbaar, je zou eventueel twee lichtere matjes op elkaar kunnen leggen om zo de waarde verdubbelen, dit is vooral fijn wanneer je op je zij slaapt.

Probeer ook hier even uit, luchtmatrasje of schuim? Zelf gebruik in graag een schuimmatje, in combi met een rendiervel warm genoeg voor mij, het kan niet lek en je kan dichter bij elkaar liggen doordat ze minder schuiven. Ander voordeel is is dat ze over het algemeen minder geluid maken.


Brandertje:

Je kan natuurlijk even lekker fikkie stoken met je woodstove, nadeel: vonken en na een dag buiten rond struinen wil je het liefst zo snel mogelijk na het opzetten van je tentje/kamp je buik vullen. Multi fuel brandertje is wanneer het rond de 0 graden komt zeker aan te raden. Brandertje buiten of in de voortent/luifel gebruiken.



Slaapzak:

Heel erg persoonlijk dit. Dons weegt minder en ademt maar is kwetsbaarder voor vocht en geplet worden terwijl je in je zak slaapt of deze opgeborgen hebt. Syntetische materialen wegen meer, zijn minder kwetsbaar maar wegen meer. Kijk even naar de maten van de slaapzak of deze niet te groot is, anders vervarm je ook alle nutteloze ruimte bij je voeten (nutteloos als in 40-50cm+) Wanneer je een donsjas mee hebt kan je deze ook over je slaapzak heen draperen.





De windzak/fjellduk.



nee deze legt geen wind eieren haha. Misschien een onbekend iets voor sommige hier, bij ons in het hoge noorden een vrij gebruikelijk voorwerp om mee te dragen. Ontworpen om zowel te kunnen dienen als tent, slaapzak, jas en tarp in een. Veel gebruikt tijdens te jacht. Bij opstekende wind kan je er in weg kruipen, en het beschermt je tegen de elementen. Bij de Jerven fjellduken extreem krijg je er mouwen bij zodat je deze zelfs nog als extra jas kan gebruiken. Bij lagere temperaturen is het wel fijn om een extra liner te gebruiken.


Wat misschien wat overkill is is het gebruik van een dunnere slaapzak samen met een windzak/fjellduk.


Reis je met meerdere neem iets mee ter vermeack, Uno of reis zeeslag. Voor de minimalisten onder ons misschien overbodig gewicht :p





Kleding en overige uitrusting wat er bij ons in ieder geval mee gaat:

Wind en/of dichte broek en jas, kijk of deze ook ventilatie openingen heeft.

Lang wollen ondergoed + verschoning

Fleecejack/wollentrui

Muts/balaklava

Waterdichte wanten + wollen binnenwanten (+verschoning)

Dunne binnenschoenen/binnenkleding (of gewoon je wollen ondergoed) (je gewone schoenen kunnen vast vriezen op de passing)

BC wandelschoenen/jachtlaarzen (deze passen vaak ook oplanglauf ski’s en sneeuwschoen passing)

Gaitors of overschoenen

Donsjak (zit in je rugtas) of een extra dikke trui die je aantrekt tijdens rust tegen afkoeling

Fluitje

Stijgijzers of Truger(sneeuwschoenen)

reflekterendvest ORANJE

Waterdichte zakken (drybags)

Windzak en/of tent/bivak (hangt af van de geplande lengte van de tocht)

Schep (sneeuw hol te graven of een kakputje)

Slaapzak+lakenzak

Slaapmatje (eventueel schapen of rendier vel voor extra isolatie, ook fijn om tussen de tas en rug te dragen)

Toalett artikelen (zonnebrand en klein handdoekje)

Eerste hulp setje met blarenpleisters, sporttape, tekentang/pincet, pijnstillers, beademingsmasker, reddingsdeken en diarreeremmer

Skibril+zonnebril

Kaart, kompas, kaarttas

Multi gereedschap (SOG/leatherman)

Hoofdlampje (extra batterijen)

Eten+ORS poeder (vergeet niet wat mee te nemen wat je snel oppept, een noten/muslireep oid)

Waterfles + thermos

Geld + bankpassen/creditcards

Stove/brandertje met pannetje+ foodbag

bestek

Firesteel/aansteker

Paracord

Vouwzaagje en/of klein bijltje

Lifestraw of ander filter

Vishengel (zo’n klein opvouwbaar geval) (optioneel)

Powerbank(s)

WC papier

iets van een naaisetje en/of ducttape

Tierips!!!


Extra uitrusting:

GPS

GSM (volledig opgeladen, eventueel powerbar)

Zoekstok (opvouwbare stok waarmee je in de sneeuw kan prikken als je een sneeuwhol moet graven of wanneer je bedolven ligt kan je er mee door de sneeuw prikken)

Lawinezoeker/alarm (geen idee hoe ik dat moet vertalen, dit apparaatje geeft door waar jij en/of je toermaatje bedolven liggen onder de sneeuw.

Sataliet ontvanger/zender (deze is ook vaak aanwezig in de trekkers hutten)



Voor de dames: een siliconen trechter/plastuit



Uitrustingsdeel even geknipt en geplakt uit een andere reactie, wel wat aangepast.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Dunne binnenschoenen/binnenkleding (of gewoon je wollen ondergoed) (je gewone schoenen kunnen vast vriezen op de passing)

BC wandelschoenen/jachtlaarzen (deze passen vaak ook oplanglauf ski’s en sneeuwschoen passing)

Gaitors of overschoenen
Begrijp ik dit goed... draag je drie paar schoenen over elkaar??? o_O

Mooi draadje, precies wat ik nodig heb want ik ga deze winter meerdere keren kamperen, o.a. in de Jura van 28 tot 30 januari :eek:.
Dankje zonnebrood en alle andere leden met goede adviezen. Ik zal ze zeker ter harte nemen :thumbsup:.
 

homerun

Diehard Prepper
Tip; hou je smartphone en battery bank bij je in de slaapzak of onder het kussen want in de vrieskou loopt de accu snel leeg. Dezelfde tip voor je waterfilter zodat deze niet van binnen kapot vriest.
Jaa dat is zeker een goeie tip! Zelf heb ik dit ook eens gehad XD te was me telefoon overleden. Maar ja.... Ik heb het wel overleefd :lol:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Goede post, @zonnebrood. Fijn om even zo'n overzicht te lezen van een ervaren winterkampeerder. Ik ga toch nog een paar dingen toevoegen, ik weet zeker dat meerderen van ons dit allang weten, maar het is misschien toch fijn om het overzicht met slechtweer / koude tips zo compleet mogelijk te maken voor de mensen die dat in het komende winterseizoen voor het eerst gaan proberen:
  • De slechtweer oefening in de achtertuin is een toptip, dat is natuurlijk een uitstekende manier om onder gecontroleerde omstandigheden vertrouwd te raken met de mogelijkheden en grenzen van jezelf en je (nieuwe) uitrusting. In het algemeen, ga nooit op tocht met nieuwe spullen die je nog nooit zelf gebruikt hebt. Begin met kleine tripjes en oefen met (opzettelijk veroorzaakte) tegenvallers voordat je langere (en dus verder weg / meer risico) tripjes gaat ondernemen. Bijvoorbeeld zoals de meneer in dit filmpje (zie link), die eerst opzettelijk door het ijs zakt en dan met natuurlijke materialen en z'n firesteel een vuurtje gaat maken.
  • Sowieso bij elke trip waarbij je de "beschaving" achter je laat: ga niet alleen. Duo is minimaal, trio of meer is beter. Als je cruciale spullen verliest of kapot gaan, is het fijn om op een reisgenoot te kunnen terugvallen. Als iemand gewond raakt, kunnen de anderen helpen en ondersteunen om toch nog terug te komen naar de bewoonde wereld (desnoods op een brancard). Zorg dat iemand in het gezelschap EHBO kent indien mogelijk.
  • Wat betreft nachtkleding: behalve de lange pyjama (laagjes yeah, droog en schoon ideaal, lakenzak heb ik een bloedhekel aan), gebruik ik ook 's nachts ook (een vers paar) sokken, en handschoentjes en muts als het nodig is. De warmwaterfles maak ik gewoon lekker met gloeiend heet water, deze kan je in eerste instantie in wat kleding wikkelen en verder van je vandaan houden, en later in de nacht dichterbij halen.
  • Bij je uitrustingslijst miste ik nog de trekking poles. Ik weet dat deze keuze persoonlijk is, maar juist bij het lopen op sneeuw en ijs vind ik zelf een stok echt onontbeerlijk, en een lichtgewicht trekking pole is toch een stuk prettiger dan een geraapte tak als je er de hele dag mee rondsjokt.
  • Als je GSM niet van zichzelf al waterdicht is, zou ik zeker ook een waterdichte sleeve daaromheen doen.
  • Verder zag ik op je lijst geen vaseline, dit wil wel helpen om de lippen / wangen / neus te beschermen als het echt hard gaat vriezen.
  • Tenslotte nog even inhaken op de tip van @Floesh over batterij / accu's en waterfilter die niet tegen vrieskou kunnen: ook overdag / onderweg kan je die het beste op je lichaam bewaren, in de rugzak zouden die alsnog kunnen bevriezen. Denk daarbij ook nog even aan je reservebatterijen voor je torch. Wellicht misschien handig om al deze zaken in een pouch te stoppen die je direct op je onderkleding draagt.
Ik wens alle winterkampeerders veel succes de komende maanden!

Zuurdesem kadetje

Lol :lol:

Toalett artikelen

Noorse spelling :D
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@De Bezorgde Burger, ik loop altijd met trekking poles maar heb ze gewoon stokken genoemt:) heb ze genoemd bij het tarp gedeelte. Vooral makkelijk met poeren om te zien hoe diep de sneeuw op sommige plekken is :)

Zalfjes enzo staan bij ons bij de Toalett artikelen (jep noorse spelling haha) Zelf gebruiken we lanolinecreme, dit voelt minder vettig en minder glibberig. Bij schuurplekken (ja soms krijg je die ook met high tech ondergoed) draagt het beter bij aan het helingsprocess en het is 100% natuurlijk :) Dit kan je ook krijgen als stick.

Nadeel is echter weer dat het niet wil fikken :)

In de EHBO set zit ook een pluk Heilwolle om schuurplekken of schaafwonden te beschermen.

@CrossbowClan, ik denk dat je dit als grapje bedoelt? (nederlands hapert erg, grapjes snap ik niet altijd even goed meer :p) Extra Dunne slofjes/schoenen zijn erg fijn in de tent. Heb al diverse malen mee gemaakt dat de 'normale' vast gevoren zitten op je truger of ski's. De Rab Hot Socks zijn erg fijn en wegen ongeveer 140 gram

Andere tip: oefen op elkaar met het stabiliseren van eventuele breuken en het maken van een noodbrancard van jassen/tarp oid
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee @zonnebrood dat was geen grapje, maar zoals ik het las leek het net of je drie paar schoenen aanhad :lol:.
Mijn fout... begrijpend lezen is ook een kunst :D. Maar nu begrijp ik het hoor, dankje :thumbsup:.
Die Rab Hot Socks ga ik effe goochelen.

Even een vraagje m.b.t. de kleding. Katoen wordt afgeraden en dat begrijp ik. Maar welk soort ondergoed, shirt en broek dragen jullie en van welk materiaal zijn deze?
En is het ook betaalbaar met een kleine portemonnee?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
ik loop altijd met trekking poles maar heb ze gewoon stokken genoemt

Sorry, daar had ik overheen gelezen. Maar ik heb je in ieder geval wel weer aangespoord om nog een paar ervaringstips erbij te zetten. Lanolinecreme en Heilwolle had ik allebei nog nooit van gehoord!

Even een vraagje m.b.t. de kleding.

Ik wou dat ik kon zeggen merinowol, ik denk de onbetwiste koning van de winterkampeertextiel. Maar helaas voor mij zit dat voorlopig nog even niet in het budget. Dus zeker niet vriendelijk voor de portemonnee.
In de praktijk gebruik ik zelf meestal mijn hardloopkleding (meeste van de Lidl) ook als trekking kleding. Ik weet niet hoe dat in diep winterse omstandigheden zou werken, want bij een graad of 0 (nacht)temperatuur haak ik af. Maar misschien zit er hier in dit artikel (zie link) nog een betaalbaar alternatief voor merino, dat ook voldoet aan de gewenste eigenschappen?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@CrossbowClan inderdaad Crivit. Prima spul in verhouding tot de prijs. Redelijke mix van eigenschappen: licht elastisch, enigszins sneldrogend, enigszins vochtregulerend, enigszins lichtgewicht.
Hier is overigens nog een link naar een Nederlandstalig hiking forum waar wat ervaringsdeskundigen kletsen over alternatieven voor merino.

@zonnebrood Ik vind merinowol vooral duur vanwege het beperkte gebruik. Mijn (budget)hardloopkleding heb ik sowieso al in huis vanwege wekelijks terugkerende praktijken, de merino's zou ik alleen maar aanschaffen uitsluitend voor die paar keer dat ik op trektocht ga, dat heeft verder maar zeer beperkt nut in het dagelijks leven (in NL hebben we nauwelijks winter om van te spreken). Met een beetje slim internetzoeken en geduldig wachten op de opruiming (bijvoorbeeld bij bergfreunde.nl, zie link) is een tweedelig lang ondergoed wel te vinden voor rond de € 60-80,- denk ik.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@CrossbowClan

De boveste sokken zijn echt sokken om mee te wandelen. persoonlijk zou ik sokken niet op internet kopen, misschien zitten er wel vervelende naadjes bij de tenen of is het elastiek boven in te strak.

De Rab hot sokken zijn echt bedoelt als een soort slof in de tent en voor in de slaapzak. Je moet flink proppen om deze in je schoenen te krijgen.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Ik heb het echt al honderd keer gezegd én het is al in dit topic genoemd en toch ga ik het nog een keer zeggen:
Met winterkamperen is echt niets zo fijn als een warme muts. Zeker als je geen mummy-slaapzak hebt die je hoofd omsluit.
Ooit een keer ging ik winterkamperen, het was toen niet eens zo mega koud, en ik had net 5 wollen dekens gekocht. Ik dacht dus mooi: nou, koud zal ik het niet krijgen!
Boy was I wrong :(. Op een gegeven moment lag ik als een heuse Loreen-burrito in 5 wollen dekens gerold, en nog steeds had ik het ijs en ijs koud.
Een andere keer ging ik winterkamperen en vroor het echt flink, dit keer had ik een muts op en lag ik al met twee wollen dekens als een tevreden burrito te knorren.

Dat is dan meteen een andere vrij evidente tip: wollen dekens! Ik gebruik ze als onderlaag onder mijn matje, ik wikkel mezelf en de kids er in, ik sla ze om aan het kampvuur, ideaal. Ik heb ooit aan het kampvuur in de fik gestaan toen er een vonkje op mijn fleecejack kwam, dan zit je met een wollen deken een stuk veiliger.
Het is natuurlijk wel een stuk zwaarder dan fleece, maar daar staat tegenover dat wol zelfs als het nat is nog isoleert in tegenstelling tot fleece.

Kortom, zonder wollen dekens en warme muts ga ik niet winterkamperen.

Verder kan je ook met voeding je interne verwarming regelen. Zo zijn bijvoorbeeld gember, kaneel, kruidnagel, rozemarijn, paprika, pompoen, zoete aardappel, haver, kastanje en walnoot verwarmende voedingsmiddelen.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@CrossbowClan

De boveste sokken zijn echt sokken om mee te wandelen. persoonlijk zou ik sokken niet op internet kopen, misschien zitten er wel vervelende naadjes bij de tenen of is het elastiek boven in te strak.

De Rab hot sokken zijn echt bedoelt als een soort slof in de tent en voor in de slaapzak. Je moet flink proppen om deze in je schoenen te krijgen.
Ik begrijp het. Die bovenste zijn inderdaad bedoelt om mee (door de sneeuw) te wandelen tijdens vrieskou. :thumbsup:

@Loreen een goede tip en ik heb meerdere goede mutsen, niet allemaal wol. Vergeet ik zeker niet mee te nemen. Wollen dekens gaat me echter te ver vanwege het gewicht. En de voeding is inderdaad van cruciaal belang in koude omstandigheden. :)
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Na maanden zoeken en vergelijken naar een winter-slaapsysteem zie ik bijna door de bomen het bos niet meer dus het wordt tijd voor een beslissing :eek:.
Zeer waarschijnlijk gaat dit het worden...
- slaapzak: Nemo Disco :lol: 15 regular, weegt 1220 gr., kost € 319,95.
https://www.bever.nl/p/nemo-disco-15-regular-slaapzak-MBAAC80015.html?colour=2228
- slaapmat: Exped Downmat 7 LW, weegt 1140 gr., kost € 169.
https://www.coolblue.nl/product/799826/exped-downmat-7-lw.html
- bivizak: V3 Trifecta, weegt 395 gr., kost € 55,71.
https://nl-2gosystems.glopalstore.com/products/trifecta?variant=5897656453

Mocht iemand nog kritische kanttekeningen hebben dan hoor ik het graag :thumbsup:.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@CrossbowClan

De gekozen slaapzak zou best de meest geschikte voor jouw doelen kunnen zijn. Persoonlijk vind ik die wel aan de zware kant voor een temperatuurrating van -3 graden. Had je ook gekeken naar het slaapzakmerk Cumulus? Ik heb daar zelf (nog) geen ervaring mee, maar hoor wel van meerdere mensen die dat hebben dat ze er zeer tevreden mee zijn. Is in verhouding tot de kwaliteit ook redelijk gunstig geprijsd.

Dat matje is topkwaliteit, en superdegelijk isolerend (geschikt tot -24 ofzo?), maar let erop dat de rating van je slaapzak hier toch de beperkende factor is, die wordt niet ineens veel warmer vanwege dat matje. Deze samenstelling van slaapzak + mat voelt voor mij minder logisch zo. Bovendien vind ik (als grammenjager) deze ook aan de zware kant (overigens staat hier een heel ander gewicht vermeld voor diezelfde mat).

Bivi kan ik niks nuttigs over zeggen.

Ik wens je veel wijsheid bij de komende uitgaven!
 

Ray

SHTF Expert
Na maanden zoeken en vergelijken naar een winter-slaapsysteem zie ik bijna door de bomen het bos niet meer dus het wordt tijd voor een beslissing :eek:.
Zeer waarschijnlijk gaat dit het worden...
- slaapzak: Nemo Disco :lol: 15 regular, weegt 1220 gr., kost € 319,95.
https://www.bever.nl/p/nemo-disco-15-regular-slaapzak-MBAAC80015.html?colour=2228
- slaapmat: Exped Downmat 7 LW, weegt 1140 gr., kost € 169.
https://www.coolblue.nl/product/799826/exped-downmat-7-lw.html
- bivizak: V3 Trifecta, weegt 395 gr., kost € 55,71.
https://nl-2gosystems.glopalstore.com/products/trifecta?variant=5897656453

Mocht iemand nog kritische kanttekeningen hebben dan hoor ik het graag :thumbsup:.
Voor dat geld, kun je idd bij Cumulus bv een Semirect 350 (ik kan ook niet tegen het mummymodel) laten aanpassen naar comforttemp -3 MET waterdichte en ademende buitentijk, zodat het grootste nadeel van dons wordt verholpen. Scheelt nog zo'n 200 gram in gewicht.

Hou er rekening mee dat het best warm is voor overige kampeertochten, zeker met nog een bivakzak er omheen. Ik gebruik mijn slaapzak als deken als het niet koeler dan een graad of tien wordt, anders zweet je de slaapzak uit. Ik kan zo op het plaatje moeilijk inschatten of dat ook met de Nemo Disco gaat.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Had je ook gekeken naar het slaapzakmerk Cumulus?
Ja, maar dat zijn allemaal mummy modellen en ik ben een zijslaper vandaar deze Nemo, die is speciaal voor zijslapers :).
Het verschil in gewicht van de mat kan ik niet verklaren, maar beter dat gewicht dan de info die ik heb :thumbsup: ... scheelt toch een paar ons.

Voor dat geld, kun je idd bij Cumulus bv een Semirect 350 (ik kan ook niet tegen het mummymodel) laten aanpassen naar comforttemp -3 MET waterdichte en ademende buitentijk, zodat het grootste nadeel van dons wordt verholpen. Scheelt nog zo'n 200 gram in gewicht.
Ik heb ze al, op jou advies, een mail gestuurd met de vraag hoe ik die slaapzak kan aanpassen, wat zijn de mogelijkheden. Dat was zo'n twee weken geleden maar nog geen reactie. Ik zal ze nog eens een mail sturen. :)
 
Bovenaan