• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

winteropslag aardappelen?

Mayo

Last (wo)man standing
zijn er tegenwoordig nog mensen die een grote partij aardappelen opslaan voor de winter?

Toen ik klein was haaldem mijn ouders altijd 2 - 3 mud aardappelen bij een boer in Noord-Holland, die bij ons op zolder in kisten werden opgeslagen.
We konden daar dan de hele winter van eten. Ik weet dat de aardappelen bestrooid werden met een kiemremmer, anders kon je ze na een korte tijd al weggooien. Nu beleven ze zeker tot een half jaar goed.

Zelf ben ik niet zo'n aardappel-eter, maar ik vroeg me af of bovenstaande nog steeds gedaan werd :D
 

petroman

SHTF Expert
Geloof niet dat een nieuwbouwwoning voorziet in een oplossing.

Veel van dit soort "technieken" gaan verloren doordat huizen anders gebouwd worden. Wie heeft er nog een kolenhok ? Die zolder van jullie was vast koud en donker.
In het jaren 50 rijtjeshuis waar ik opgroeide stond in de schuur nog een houten kolenhok en de buurman had in zijn schuur een aardappelkelder gegraven.
 

Roel

Mankinds only hope
De aardappelen gaan hier in kistjes en dan staan ze de hele winter op een grote tafel op de deel, onder een wollen deken.
Mooi donker en het wordt er nooit onder nul. We hebben meestal iets van twee mud en dat is meer dan genoeg voor ons.
Een deel van de late piepers zit zelfs nog in de grond, die gaan er deze week uit.
 

Flos

SHTF Expert
Mijn eerste vraag is hoeveel is een ,, mud ,,
Mijn tweede waarom op zolder. Bij ons gingen ze in een kelder in de schuur dat noemde wij de aardappel kuil.
Nu poot ik niet de massa aardappelen meer maar ik bewaar ze ( bij mijn moeder ) in een oude koel kast dat op haar rug ligt.
Daar ligt een jutte zak in en daar gaan de aardappelen op en dan weer een juttezak. Als het gaat vriezen wordt de koelkast pas dicht gedaan.
En ik gebruik liever geen kiem remmers. Maar bij sommige aardappel soorten kan men niet anders. Deze plant ik dan niet maar ik heb er wel al eens gekregen.
Voor mijn dieren heb ik ook aardappelen deze koop ik dan per 50kg bij een boer.
 

Lai

Prepper goeroe
De Mud die ik heb 23 kilo :p Maar die blaft :lol: Zal je wel niet bedoelen. Maar een mud is +/- 70 kilo.

Mijn opa en oma bewaarde het in een grote kist met zand in de schuur. Ik mocht dan aardappels opgraven :D Geen idee hoelang ze er over deden en of ze kiemremmers gebruikten. Aardappels kwamen van eigen tuin.
 

Mayo

Last (wo)man standing
een mud is inderdaad zo'n 70 kilo.
Ze gingen bij ons op zolder omdat we 3 hoog woonden en dus geen tuin of schuur hadden :D
Ik weet nog dat het rode aardappels waren en dat ik verbaasd was dat ze niet meer rood waren als we ze aten.. :rolleyes:
Let wel: ik heb het over begin jaren 60... Een koelkast was een nieuwigheid en we hadden er zeker geen 'over' om piepers in te bewaren! :lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Mijn eerste vraag is hoeveel is een ,, mud ,,

:off:Mijn neef had een grote bolus, al mag ik ook niet klagen. Maar wij mochten hem daar niet mee pesten van mijn oma. Dus vroeg ik hem steeds of hij naar de groenteboer wilde voor oma om een mudje aardappelen te halen in zijn petje.:thumbsup:

Voor de prep kun je ook wat aardappelen in blik of pot aanschaffen.
 

Flos

SHTF Expert
@Mayo ik kan ook gemakkelijk mee praten over de jaren 60. Toen bewaarde we ze in de aardappel kuil. Nu in een afgedankte koelkast.
En ik poot nu nog rode aardappelen maar deze bewaren niet goed.
 
F

forumlid 1447

Gast
Smeerput van auto, aangezien deze niet meer zelf te onderhouden is.
Late aardappelen erin. Hele jaar rondkomen lukt nog niet wegens glasbak i.p.v. kas.
(Glasbak valt bij een haagje van 60 cm dan weer niet op.)
Tot vroege, eerste oogst onder glas, is het dan tot juni wachten.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja hoor, wordt nog steeds gedaan. Er is een leuke bouwtekening voor een aardappelopslagkist/kast hier te vinden.

Wij hadden andere kisten, lage, met veel kieren, waar je een laag aardappels in deed en dan de volgende kist daarbovenop...een mud is een hele stapel kisten dus. Het moet echter niet vriezen dan krijg je bevroren en ontdooide aardappels, piepers(omdat ze piepen als je erin knijpt) Ook regelmatig checken of er geen rotte tussen zaten. En voorzichtig checken anders krijg je blauwe plekken. Groene plekken komen dan weer door het licht, en die kan je beter niet eten want is solanine een naar giftig stofje.
Aardappels sla je donker, goed geventileerd en koel op, daarom zat er soms een jute doek overheen om het licht weg te houden en toch lucht door te laten, daarom zat het vroeger ook in jute zakken...en niet opslaan in de buurt van uien. Zorg dat je goede bewaarsoort hebt, niet alles bewaart even goed. De kiemremmer die vroeger gestrooid werd is verboden tegenwoordig, maar een goede late soort kan je tot wel negen maanden bewaren, en dan zijn de vroege aardappels er alweer.

14a64df3fee5039db56ae337c7d56bb19eb4993d.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Ik gebruik momenteel van die oude aardappel bakjes om brandhout in op te slaan. De lucht kan er goed doorheen dus droogt het hout vrij snel.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ja hoor, wordt nog steeds gedaan. Er is een leuke bouwtekening voor een aardappelopslagkist/kast hier te vinden.

"...en niet opslaan in de buurt van uien. "

14a64df3fee5039db56ae337c7d56bb19eb4993d.jpg

Grappig dat in het stukje van Landleven de aardappelen en uien dus juist in 1 opslag gedaan worden :D

Jouw foto spreekt me veel meer aan en je beschrijving doet me inderdaad herinneren aan mijn vroege jeugd.
Leuk project voor de winter!

Thanks!
 

Lai

Prepper goeroe
Als je twijfelt of een aardappel nog wel goed is kan je een water test doen. Rotte aardappels drijven. Die hoeven er aan de buitenkant niet slecht uit te zien, maar met schillen/snijden kan je voor een onprettige verassing komen te staan. Al een paar keer mee gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

joepmeloen

Prepper goeroe
Als je twijfelt of een aardappel nog wel goed is kan je een water test doen. Rotte aardappels drijven. Die hoeven er aan de buitenkant niet slecht uit te zien, maar met schillen/snijden kan je voor een onprettige verassing komen te staan. Al een paar keer mee gemaakt.

Net als eieren ;-).
Doordat er holle ruimte(s) met lucht ontstaat komt ie boven drijven. Misschien dat dit ook met blikvoer werkt?
 

Roel

Mankinds only hope
Aardappelen en uien, nog nooit een probleem mee gehad.
Slechts enkele meters tussenruimte is voldoende om ellende te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan